امروز سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
«اصفهان در وضع قرمز»، «تبریز در شرایط ناسالم»، «اراک در وضعیت هشدار» و البته «تهران» هم که رکورددار آلودگی هواست، روز گذشته برای دومین روز متوالی در وضعیت قرمز قرار داشت. این شرایطی است که حداقل طی
20 روز گذشته به تناوب برای شهرهای صنعتی کشور در سایه کم‌توجهی مدیران به سنگینی تنفس کلانشهرها اتفاق افتاد.
جالب اینجاست که پس از گذشت 3 هفته از شرایط ناسالم هوا و تبدیل شدن این وضعیت به بیماری مزمن شهرهای صنعتی، سرانجام دولت نیز گوشه چشمی به معضل آلودگی هوا انداخت و بخش‌هایی از جلسه روز گذشته- چهارشنبه- هیات دولت به طرح وعده‌هایی برای مدیریت شرایط فعلی و بهبود اوضاع آلودگی هوا از سوی رئیس‌جمهور اختصاص پیدا کرد.
این در حالی است که همچنان عملکرد ضعیف نهادها و دستگاه‌های دست‌اندرکار در حوزه آلودگی هوا مانند سازمان حفاظت محیط زیست در کنار کم‌توجهی به هشدارهای متعدد کارشناسان سلامت به عنوان مهم‌ترین انتقادها از رویه دولت در مقابله با معضل آلودگی هوا به قوت خود باقی است.
این موضوعی است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز درباره آلودگی هوای تهران به آن اشاره داشته و ضمن نادرست ارزیابی کردن روش فعلی مدیران در کنترل میزان آلودگی هوا، پیشنهاداتی را برای بازگرداندن رنگ آبی به آسمان پایتخت مطرح کرده است.
وعده‌هایی برای تغییر رنگ آسمان
تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت برای کاهش آلودگی هوا شاید اولین واکنش دولتی‌ها پس از گذشت 3 هفته از شرایطی است که شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است. روز گذشته و در جریان جلسه هیات دولت، رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تلاش برای رفع کامل نگرانی مردم درباره آلودگی هوا، اعلام کرد در هیات دولت برای رفع آلودگی هوا تصمیم‌های فوری و کوتاه‌مدت اتخاذ شد که همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید اجرای جدی آن را مورد توجه قرار دهند. حجت‌الاسلام روحانی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: اگر چه آلودگی هوا همه ساله وجود داشته و نمی‌توان در کوتاه‌مدت به طور کامل آن را برطرف کرد اما دولت لازم می‌داند در این روزها که آلودگی هوا برای مردم ملموس‌تر شده است، تصمیم‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی اتخاذ کند به نحوی که مردم احساس کنند، روند امور به سمت بهبود و حل و فصل پیش می‌رود.
مقابله دولت با آلودگی از سال93
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارت خود با یادآوری اینکه دولت پیش‌بینی‌های لازم برای اقدامات میان‌مدت را از سال 93 آغاز کرده است، افزود: لایحه مربوط به هوای پاک در سال 93 از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و ضمن اعلام نظر درباره طرح نمایندگان درباره معاینه فنی، زمان معاینه فنی را به 3 سال تقلیل داد.
نظارت بر خودروهای دولتی
روحانی درباره نظارت بیشتر بر خودروهای آلاینده بویژه خودروهای دولتی هم مطالبی را عنوان کرد. سخنان رئیس‌جمهور در شرایطی است که انجام این بخش از ماموریت‌ها برای دولت ساده و ممکن است، چرا که هم نظارت برعهده دولت گذاشته شده و هم اینکه آمار خودروهای متعلق به دولت رقم قابل توجهی است.
محدودیت تردد موتوسیکلت‌ها
به باور روحانی، موتوسیکلت‌ها آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند و باید حداقل برای روزهایی که هوا ناسالم است برای یکی، دو روز تردد آنها محدود شده و از سوی دیگر برای اصلاح سیستم تولید آنها اقدام شود. در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد از مردم درخواست شود در صورت امکان، میزان دمای وسایل گرمایشی در منازل خود را چند درجه کاهش دهند و در این راستا تاکید شد ارگان‌های دولتی پیشگام باشند.
قول دولت برای بهسازی وسایل نقلیه عمومی
از دیگر نکاتی که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد موضوع بهسازی وسایل نقلیه عمومی بود. موضوعی که بارها از سوی دولت مورد تاکید قرار گرفته اما همچنان بر رقم بدهی‌های دولت به حمل‌ونقل عمومی افزوده می‌شود و سهم مردم از جرایم رانندگی در توسعه حمل‌ونقل عمومی در خزانه بلوکه و بارها از سوی مدیران شهرداری تهران مطالبه شده است. روحانی ماه‌های آذر و دی را بیشترین زمان آلودگی هوا در سال دانست و تصریح کرد: باید در طول سال برای رفع آلودگی هوا برنامه‌ریزی و اقدام شود و این مساله تا زمانی که به طور کلی رفع نشده، نباید فراموش شود.  به گفته روحانی، البته اگر روزی هم لازم و ضروری باشد که مدارس یا ادارات تعطیل شوند، در این زمینه‌ توسط مراجع مسؤول تصمیم‌گیری خواهد شد.
افزایش آمار مرگ و میر و کاهش سن قربانیان
وعده‌های مطرح شده دولت برای مدیریت شرایط بحرانی آلودگی هوا در حالی است که مقایسه آمار مرگ و میر آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نه‌تنها زنگ خطر را به صدا درآورده است بلکه تاییدی دوباره بر غفلت‌های انجام شده در کنترل آلاینده‌ها و توجه به سلامت پایتخت‌نشینان است. آمارهای مرگ و میر در پایتخت نشان می‌دهد به طور میانگین امسال شاهد فوت افراد بیشتری به دلیل بیماری‌هایی بوده‌ایم که ریشه در آلودگی هوا دارند. ضمن اینکه میانگین سنی متوفیان هم در سال جاری پایین‌تر آمده است. (جدول درج شده در گزارش)
ضعف مدیریت، عامل تشدید آلودگی
از دیگر موضوعات مهمی که روز گذشته از سوی شهردار تهران درباره آلودگی هوای پایتخت مطرح شد قابل کنترل بودن شرایط فعلی و تاکید دوباره بر مسیر اشتباه دولت برای رسیدن به آسمان پاک بود.  محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی که با خبرنگاران داشت درباره آلودگی هوای شهر تهران بیان داشت:  هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد. به باور قالیباف، روشی را که در حال حاضر مدیران کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم.
قالیباف: حاضرم مسؤولیت حل آلودگی هوا را قبول کنم
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اجرایی نشدن قوانین در زمینه آلودگی هوا بیان داشت: تنها مشکل در این حوزه ضعف مدیریت است و اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسؤولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسؤولیت را برعهده بگیرم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها