امروز پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با هاديان سياسي سپاه پاسداران از سراسر کشور با اشاره به آيه اي از قرآن کريم اظهار داشت: خداوند متعال وعده داده است که اسلام را به عنوان دين حق، بر روي زمين بگستراند؛ هر چند کساني باشند که از آن اکراه داشته باشند.

 

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به نهضت اسلامي که منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامي، اثرات عميقي در کشور و جهان گذاشت؛ اثرات و برکات اين انقلاب به قدري فراوان است که هنوز زود است درمورد آن‌ها قضاوت شود، بلکه بايد سال‌ها بگذرد تا ابعاد و ثمرات آن را بتوان به‌طورکامل فهميد.

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، وي در ادامه با اشاره به اين‌که همه اديان آسماني با آسيب‌ها و آفت هايي همراه بوده اند، ادامه داد: غير از وجود دشمنان خدا و پيامبر، همواره کج فهمي‌ها و کج روي هايي در اديان به وجود آمده که سبب پيدايش اختلاف در پيروان اديان شده است، و به همين دليل امروزه مي‌بينيم در مسيحيت و يهوديت، فرقه‌ها و مذاهب گوناگون و شاخه‌هاي مختلفي وجود دارند که به عنوان نمونه مي‌توان ديد که فقط شاخه پروتستان در مسيحيت، شامل حدود پانصد فرقه است.

 

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که چنين اختلافاتي ريشه‌ها و عوامل گوناگوني دارد، ادامه داد: گاه اين اختلافات، ناشي از سوء برداشت‌ها و برداشت‌هاي مختلف از دين است؛ اما همان‌گونه که قرآن مي‌فرمايد، برخي از اختلافات ناشي از برتري طلبي و ظلم و ستم عده اي بر ديگران است که به صورت عمدي انجام مي‌شود.

 

وي با بيان اين‌که در اسلام هم اين اختلافات بلافاصله بعد از رحلت رسول اکرم (ص) به صورت علني و آشکارا آغاز شد، خاطر نشان کرد:ريشه اختلاف در بين مسلمانان در نحوه جواب به اين سئوال است که چرا خداوند دين را نازل کرده و با نزول دين قصد برطرف کردن چه کمبود و نيازي را از بشر داشته است؟

 

اين استاد برجسته فلسفه اسلامي ادامه داد: عده اي مي‌گويند انسان نيازهاي طبيعي و فطري را مي‌شناسد و براي رفع آن‌ها اقدام مي‌کند، و اصل خداپرستي نيز نيازي فطري است که دين، براي رفع اين نياز لطيف بشر است. بر اين اساس، دين ربطي به امور زندگي ندارد؛ بلکه تنها براي ارضاي ميل فطري انسان به خداپرستي نازل شده است؛ که امروزه اين نگرش را سکولاريسم مي‌گويند.

 

آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: سکولاريسم دين را انکار نمي کند، بلکه مي‌گويد، دين نبايد در کارهاي مربوط به دنيا، دخالت داده شود.

 

وي با بيان اين‌که چنين گرايشي تقريبا در ميان پيروان همه اديان به وجود آمده است افزود: بسياري از شخصيت‌هاي معروف و مسئول در کشور ما نيز به اين امر معتقد شده اند و حتي آن را ترويج کرده و در کتاب‌ها و سخنانشان به صراحت بيان مي‌کنند که دين اسلام هم بايد سکولار باشد،‌ يعني سياست و اقتصاد و نظاير آن‌ها ربطي به دين ندارد؛ بلکه بايد توسط رجال سياسي و اقتصادي که در اين زمينه تحصيل کرده اند، اداره شود؛ وگرنه عالم ديني را چه به سياست و اقتصاد؟!

 

وي افزود: آن‌ها معتقدند اين‌که از دين توقع داشته باشيم روابط سياسي، اقتصادي، تجاري، ارتباطات و نظاير آن را بيان کند، توقعي بيش از حد و غير قابل قبول است؛ حتي برخي سکولارها مي‌گويند دين در روابط زن و شوهر و اعضاي خانواده نيز نبايد دخالت کند؛ بلکه آداب و رسوم و اقتضائات جامعه در هرزماني اين روابط را توجيه و مشخص مي‌کند. لذا مي‌بينيم در جوامع غربي زن و مردي که در دو شهر مختلف زندگي مي‌کنند و تنها گاهي همديگر را ملاقات مي‌کنند، زن و شوهر به حساب مي‌آيند، که متأسفانه اين امر در ايران نيز در حال مطرح شدن است.

 

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که از روز رحلت پيامبر اکرم (ص)، سکولاريسم در اسلام ظاهر شد، ادامه داد: هنوز پيامبر (ص)، دفن نشده بود که عده اي در صدد تعيين جانشين براي او برآمدند؛ يعني معتقد بودند که تعيين جانشين، امري غير ديني است و ربطي به دين ندارد! و لذا خودشان اقدام به تعيين جانشين پيامبر کردند. همين امر سبب شد کار به جايي برسد که فردي با عنوان خليفه پيامبر (ص)، مشروب مي‌خورد و در حال مستي هم نماز مي‌خواند!

 

وي با اشاره به تعيين جانشين براي پيامبر (ص) توسط مردم، اظهار داشت: اين در حالي است که هنوز از واقعه غدير خم، زمان زيادي نگذشته بود که مردم آن را فراموش کرده باشند! حتي در ميان کساني که علي (ع) را خليفه بعد از پيامبر (ص) مي‌دانستند، اختلاف به‌وجود آمد، و حتي بين کساني که دوازده معصوم را به عنوان امام قبول دارند، درباره موقعيت دين در عصر غيبت اختلاف وجود دارد و عده‌اي معتقدند در چنين شرايطي ولي‌فقيه مسئوليت رهبري جامعه را بر عهده دارد، و عده اي معتقدند که زمان غيبت ربطي به دين ندارد و دين در اين زمينه چيزي نگفته است!

 

عضو خبرگان رهبري با اشاره به روايات متعددي در اين زمينه اظهار داشت: در حالي که در روايات، مخالفت با ولي‌فقيه در حد شرک بالله عنوان شده است، عده‌اي مي‌گويند حکومت اسلامي معنا ندارد و ما فقط امامت داريم که آن هم محدود در ائمه معصومين (ع) است.

 

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که قبل از انقلاب، نيمي از احکام اسلامي که مربوط به احکام اجتماعي است، مورد غفلت قرار گرفته بود، خاطر نشان کرد: خداوند به برکت سيدالشهدا (ع) بر ما منت نهاد و شخصي مانند امام خميني (ره) را بر ما ارزاني داشت تا اين بخش اعظم از اسلام را احيا کند؛ امام(ره) به ما فهماند که اموري مانند نماز و روزه و حج و نظاير آن که تمام اسلام دانسته مي‌شدند، تنها بخشي از احکام اسلام است که مربوط به زندگي فردي مي‌باشد، و احکام اجتماعي فراواني نيز وجود دارد که بايد به آن‌ها پرداخت.

 

وي افزود: تا قبل از نهضت اسلامي، مسئله ولايت‌فقيه به صورت مستقل مطرح نمي شد؛ هر چند در لا بلاي کتب فقهي اشاره هايي به آن شده بود، اما کسي که بحث مستقلي از آن ارائه و بر آن ايستادگي کرد، و در عمل نيز براي تحقق آن تلاش نمود و دربرابر حکومت طاغوت مقاومت کرد، و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز بر گنجاندن اين اصل در قانون اساسي اصرار داشت، تنها امام خميني (ره) بود.

 

اين مفسر قرآن کريم با اشاره به آيه اي از قرآن کريم، خاطر نشان کرد: عده اي عليرغم اين‌که به احکام اجتماعي اسلام علم دارند، اما به خاطر برتري طلبي و پست و مقام، آن‌ها را کتمان مي‌کنند.

 

وي با بيان اين‌که امتحان و ابتلاء به فتنه يکي از سنت‌هاي تغييرناپذير الهي است، اظهار داشت: مرگ و زندگي براي امتحان آفريده شده است؛ امروز نيز همه ما در معرض امتحان قرار داريم و بايد ببينيم آيا در راه خداوند ثابت قدم هستيم يا معتقديم بايد در عين حالي که در راه خدا هستيم، گاهي با شيطان نيز راه بياييم!

 

آيت الله مصباح افزود: امروز نظام اسلامي برپا شده است و قانون اساسي نيز بر اساس اسلام و ولايت‌فقيه نوشته شده است؛ حال نوبت ماست که قدر اين نعمت را دانسته و امتحان خود را پس بدهيم؛ و اولين شرط امتحان اين است که بدانيم چه کسي، چرا و چگونه مي‌خواهد آن را از ما بگيرد؛ و چگونه بايد از اين ميراث محافظت کنيم؟

 

وي با اشاره به اظهار نظر فوکوياما (از بزرگترين تئوريسين‌هاي آمريکا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي) اظهار داشت: دشمن مي‌داند که بزرگ ترين خطر عليه آمريکا و غرب، اسلام است، و مهم‌ترين گروه از مسلمانان نيز شيعه است، و در اين بين شيعيان خميني (ره) بيش از همه براي منافع غرب خطرناک‌اند. لذا از همان زمان برنامه‌ريزي کردند که براي مبارزه با انقلاب اسلامي بايد اين تشيع را از بين ببرند، و البته محور آن تشيع نيز ولايت‌فقيه است، که بايد اول آن را تضعيف کنند.

 

علامه مصباح يزدي ادامه داد: دشمن قصد دارد ‌ابتدا با تضعيف ولايت‌فقيه و شخص ولي‌فقيه زمينه را فراهم کند و کار بعدي آن‌ها زمينه‌سازي براي حدف ولايت‌فقيه با رفراندوم است؛ لذا راهکارهايي هم براي تضعيف ارائه داده‌اند!

 

وي با اشاره به اين‌که نوک پيکان حملات دشمنان متوجه ولايت‌فقيه است، ادامه داد: دشمنان از طرفي سعي مي‌کنند با کساني که فريب دادن آن ها ساده تر است، ولايت‌فقيه را تضعيف کنند؛ از طرف ديگر نيز سعي مي‌کنند تا با به‌دست آوردن نقطه ضعفي از شخص ولي‌فقيه يا خانواده‌اش، آن را بزرگنمايي کنند؛ البته خداند متعال به قدري اين بزرگ مرد را حفظ کرده که دشمنان حتي يک نقطه ضعف کوچک هم نمي توانند از وي بيابند.

 

عضو خبرگان رهبري نظام اسلامي و ستون اصلي آن يعني ولايت‌فقيه را ميراث امام خميني (ره) و هزاران شهيدي برشمرد که براي حفظ آن جان خود را تقديم کردند، و خاطر نشان کرد: امروز بايد اولا آگاهي خود را بالا ببريم تا در برابر شبهات، اعتقادمان را از دست ندهيم، و در وهله بعد آن‌ها را پاسخ داده و جوانان را نيز آگاه کنيم.

 

وي ادامه داد: مهم ترين مسئله اي که بايد نسبت به آن به جامعه آگاهي داد، همان چيزي است که دشمن بيشترين هجمه را به سوي آن دارد، و آن مسئله ولايت‌فقيه است که امروز به عنوان ستون خيمه اسلام و عامل حفظ تشيع و اسلام است.

 

آيت الله مصباح يزدي با ذکر نمونه هايي از تفاوت وضعيت ديني مردم در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب، کساني که روخواني قرآن را بلد باشند، بسيار کم بودند؛ چه برسد که حفظ بوده و آن را عمل کنند؛ اما امروز حتي در مناطق محروم، حافظان قرآن کريم وجود دارند؛ و اين نعمت‌ها به برکت ولايت‌فقيه است.

 

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: مردم با شعار «به حکم خميني (ره)»، سينه‌هاي خود را در برابر گلوله‌هاي ارتش شاه سپر کردند؛ و اگر مردم از امام خميني (ره) به عنوان ولي‌فقيه اطاعت نمي کردند، اصلا نظام اسلامي تشکيل نمي‌شد، و امروز نيز اگر مردم به نداي رهبري به عنوان ولي‌فقيه لبيک نمي گفتند، نظام اسلامي باقي نمانده بود.

 

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اين‌که دشمن، روز به روز نسبت به کارآيي نظام مبتني بر ولايت فقيه آگاه تر شده و با هزاران توطئه به دنبال تضعيف ولايت‌فقيه است، ادامه داد: حتي افرادي در داخل به دنبال اين هستند که از طريق قانوني و با عنوان نمايندگان خبرگان رهبري، زمينه رفراندومي براي کنار گذاشتن ولي‌فقيه را آماده کنند؛ البته بايد توجه داشت کساني که زمينه رفراندوم را فراهم مي‌کنند، براي بعد از آن هم برنامه‌ريزي کرده‌اند؛ لذا توجه داشته باشيم که خطر امروز خطر نظامي نيست، خطر فرهنگي و فکري است.

 

وي در پايان اظهار داشت: نسل آينده بايد اسلام را بشناسد و به صورت مستدل و مستند آن را بپذيرد، و شما به عنوان «هاديان» بايد خود را براي اجراي چنين مسئوليتي مجهز کنيد و توجه داشته باشيد که امروز ستون فقرات اسلام، ولايت‌فقيه است.

 

گفتني است ديدار جمعي از هاديان سياسي سپاه پاسداران از سراسر کشور با علامه مصباح يزدي، يکم دي ماه سال جاري در سالن همايش‌هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها