امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس (4 آبان 94) با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در رابطه با پرونده هسته‌ای گفت: لازم می‌دانم مجدداً از نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور تشکر کنم که به موقع، جامع و دقیق چه در بُعد راهبردی و چه در بُعد غیر آن بود و راه را روشن ساخت.

وی افزود: لازم می‌دانم بار دیگر این نکته را یادآور شوم که موضوع هسته‌ای ایران که بیش از 2 دهه تلاش را در بر دارد نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم بسیار مؤثر و پیش برنده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دولت‌های مختلف و حوادث گوناگون مقام معظم رهبری بود که با امید دادن و پشتیبانی موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش می‌راندند و در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد رهبری معظم بود که با حمایت خود پایداری امت را در مقابل این ستم غرب ساماندهی کرد.

لاریجانی اضافه کرد: در مقطع فعلی نیز رهبر انقلاب با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب‌های روشنی را تعریف و در نهایت با تأیید خود و ضوابط مشخص در اجرا پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند قطعاً این نقش بی‌بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

وی افزود: توجه و تأکید رهبر انقلاب به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون‌‌ها و همه نمایندگان مجلس و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرار داد هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت‌نظر رهبری بر ارکان، این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از نمایندگان در نوشته خود تصور کرده که محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفت بافضیلت تلقی کرده است بنده که در هیچ شتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذایل بپندارند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس رذایل و این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفتند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اشارات رهبری در مسائلی که مورد تأکید قرار دارند به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاه اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می‌شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانه‌گیری بودند با اقدامی سنجیده هم راه گستاخی را برای آنان بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم‌ها عبور شود.

وی ادامه داد: این موضوع و تدبیر رهبری در ابلاغ تدبیر رهبری در ابلاغ تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسائل استراتژیک را نشان می‌دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسائل استراتژیک که امنیت ملی کشور جایگاه طراحی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نهایتاً تأیید نهایی آن روشن و صرفاً با نظر رهبری قطعیت می‌یابد که نمونه آن موضوع هسته‌ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم‌گیری نهایی رسید.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: طبعاً در مسئله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشته‌اند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از اموراتی است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد رد و آن را ظلم مضاعف دانستند که این خیلی تعجب‌آور بود.

لاریجانی اضافه کرد: البته با اقدام رهبری در نامه اخیر ایشان علی‌القاعده برای این گونه حرف‌ها جایی باقی نماند ولی نص قانون اساسی این امر را روشن می‌کند که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسیر بررسی‌های طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس که طی جلسات مختلف در خارج از صحن علنی و هماهنگی‌های متعدد دو فراکسیون و هماهنگی‌ها با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسائلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث درباره آن نباشد اما در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد. من‌جمله آن چرا که بنده مستقیماً برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود.

لاریجانی اضافه کرد: برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست چون بنده ظاهراً یک موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم.

وی ادامه داد: گاه چیزهایی نفی می‌شود که انسان متحیر می‌شود و یکی از نکات غیرباور برای من این بود که در مقطع مهم تاریخی کشور که موضوع حساسی که دو سال یا سه سال ذهن جامعه را درگیر کرده و در رسانه‌ها، کمیسیون‌های مختلف و جلسات علنی و غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفته است. در گام‌های نهایی نیازمند همکاری، همفکری و همراهی کلیه ارکان کشور بود. تمهیداتی هم در این زمینه صورت گرفت که در کلیات کشور تصمیم درستی اتخاذ شود که منافع ملی ملت حفظ شود. طبعاً برای این کار مهم احتیاج به بحث‌های زیاد و توافقاتی در خارج از صحن بود تا بحث‌های طولانی که در ظرف کاری مجلس نمی‌گنجد صورت پذیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چرا باید به تعهدات پایبند نبود مگر توافق در متن صورت نگرفته بود چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند چرا آنچه توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند این گونه با مسائل مهم که به سرنوشت کشور مربوط می‌شود برخورد کردند ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

لاریجانی اظهار داشت: این گونه اقدامات مسائلی را نشان داد که قابل تأمل برای همگان شد از آن مهمتر این عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به سایرین منتقل کردن اقدام خلاف دیگری است، آقایانی که مرتب نفی تکذیب می‌کنند بدانند بر کار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات سعودی در دشمنی با ایران، افزود: اظهارات مقامات سعودی امروز از حد عادی دیپلماتیک خارج شده و به نظر می‌رسد رفتار توأم با عصبانیت آنان متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقامات سعودی سالهاست که ستیز با دولت سوریه را پیشه خود قرار دادند و با حمایت از تروریست‌ها جان و مال مردم سوریه را آماج اهوای خویش قرار دادند اما به نتیجه نرسیدند البته صدماتی را به اقتصاد مردم سوریه وارد کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مقامات سوری بعد از سوریه به ماجراجویی در یمن پرداختند و این کشور را مورد تهاجم قرار دادند و بعد از حدود 8 ماه نتیجه‌ای حاصل نکردند و نتوانستند دست نشاندگان خود را حاکم کنند و البته به زیرساخت‌ها و مردم یمن وحشیانه هجوم بردند و خسارات زیادی را وارد کردند.

وی ادامه داد: در ماجرای غم‌انگیز منا نیز رفتار و گفتار غیرصادقانه داشتند تا چند روز پیش که آمار کشته شدگان را 750 نفر اعلام می‌کردند اما پس از فشارهای زیاد اعلام کردند که 7500 کشته داشته‌اند اگر حادثه‌ای رخ داده چرا آن را مخفی کردید چرا بدون اجازه ملت‌ها آنها را به صورت غیرعادی دفن کردید مگر شما میزبان حجاج نبودید چرا اجساد را در شرایط بدی نگه داشتید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همه این اقدامات نشان می‌دهد دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است و اخیراً نیز مرتب با کشورهای بزرگ تماس می‌گیرند و حرف‌های نادرست و نسنجیده‌ای می‌زنند که بعضاً اسباب خنده آنها شده است. سعودی‌ها باید بفهمند که کشور پیشرویی نه در افکار، نه در آیین حکمرانی و نه در ارائه تفسیر متین از دین هستند. نفوذ کشورها صرفاً با پول حاصل نمی‌شود جاذبه فکری و نظری آیین کشورداری و سایر حوزه‌ها مدخلیت دارد. سعودی‌ها باید از گذشته پند بگیرند و باعث تفرقه مسلمین نشوند که غیرمسلمانان و صهیونیست‌ها از آن بهره گیرند.

لاریجانی اظهار داشت: ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها در فلسطین بُعد دیگری از فرصت‌طلبی است که آنها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی بهره جستند و با کشتار مردم مظلوم فلسطین و تعدی به بیت‌المقدس قصد دارند تسلط خود را بر قدس و کرانه باختری بیشتر کنند که منجر به ظهور انتفاضه اخیر شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی را در این برهه محکوم می‌کند و حمایت خود را از مجاهدت مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) و قیام عاشورا اظهار داشت: حضور یکپارچه مردم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) از عشق عمیق ملت به خاندان رسالت دارد.

لاریجانی در پایان درگذشت مادر شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیاه‌جام را به وی تسلیت گفت و عنوان کرد: مجمع نمایندگان استان کرمان نیز این ضایعه را به وی و خانواده‌اش تسلیت گفتند و ما برای آن مرحوم علو درجات را در پیشگاه الهی آرزو داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها