امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «سی ان ان» با وندی شرمن، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا گفت و گو کرده و ضمن اشاره به شروط تعیین شده از سوی آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری برای برجام، از وی درباره میزان اعتماد به اجرای برجام توسط ایران پرسیده است. شرمن پاسخ داده: «هیچ چیز درباره این توافق به اعتماد مربوط نیست. این توافق به راستی آزمایی و نظارت مربوط می شود. در واقع، ما خواهیم دید که ایران چقدر سریع می تواند آن چیزی را که لازم است، اجرا کند؛ یعنی گام های هسته ای تشریح شده در توافق را بردارد». وی در ادامه مدعی شده: «تحریم ها و نگرانی های ما درباره اقدامات آنان در حمایت دولتی از تروریسم و نقض حقوق بشر، پا برجا خواهد بود». 

*****

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» از درخواست آمریکا و سه کشور اروپایی برای اقدام شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی اخیر ایران شده اند. به نوشته این خبرگزاری، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواستند علیه آزمایش موشکی ایران که به گفته آن ها، ناقض تحریم سازمان ملل است، اقدام کند. این چهار کشور در نامه‌ای که شامل جزئیاتی درباره پرتاب این موشک است، مدعی شدند، این موشک بالستیک «قادر به حمل سلاح هسته‌ای است». دیپلمات‌ها می گویند در صورت تشخیص تخلف از قطعنامه‌های سازمان ملل، ممکن است کمیته تحریم، چند فرد یا شرکت دیگر ایرانی را به فهرست خود بیفزاید. با این حال، ممکن است چین و روسیه مانع از چنین اقدامی شوند.

*****

اما در پی انتشار بخشی از ایمیل های محرمانه رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) توسط «ویکی لیکس»، خبرگزاری فرانسه، واکنش سیا به این موضوع را بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، سازمان سیا روز چهارشنبه هک شدن ایمیل های شخصی جان برنان، رئیس این سازمان را محکوم کرد. سازمان سیا در واکنش به این اقدام، در بیانیه ای اعلام کرد: «هیچ نشانه ای دال بر آنکه این اسناد منتشر شده محرمانه هستند، وجود ندارد. هک کردن متن ایمیل های شخصی خانواده برنان جرم و اقدامی ناشایست محسوب می شود که قطعاً با سوء نیت انجام شده است». ویکیلیکس روز چهارشنبه شش سند مربوط به متن ایمیل های شخصی برنان به تاریخ سال های 2007 تا 2009، یعنی در زمانی که وی هنوز مدیریت سازمان سیا را عهده دار نبود، منتشر کرد.

*****

در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «بی بی سی» در گفت و گویی با نماینده پیشین آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از وی درباره اهداف روسیه در سوریه پرسیده است. برنز معتقد است، سفر اسد به مسکو، دربردارنده دو پیام مهم بوده است: نخست اینکه روسیه از دولت اسد حمایت می کند. پوتین قصد دارد با همکاری نیروهای ایران و حزب الله لبنان در سوریه از دولت سوریه حمایت کند تا ازین طریق، حوزه نفوذ او را نیز نه تنها در دمشق، بلکه در سواحل غرب مدیترانه تا حلب در شمال گسترش دهد. از سوی دیگر، مسکو اعلام کرده که موافق مذاکرات سیاسی در سوریه است. البته نه با هدف انتقال قدرت سیاسی، بلکه تشکیل دولتی فراگیر در این کشور. بنابراین می توان این طور استنباط کرد که پوتین مهمترین چهره و قدرت سیاسی تأثیر گذار بر سوریه از خارج این کشور است.

*****

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه نسبت به احتمال متحد شدن گروه های مختلف تروریستی در سوریه برای مقابله با ارتش این کشور هشدار داده است. شبکه خبری «المیادین» اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه را بازتاب داده که اظهار داشته گفت و گوی یکی از فرماندهان داعش با یکی از فرماندهان جبهه النصره شنود شده که در این گفت و گو، طرفین درباره امکان ایجاد اتحاد میان دو طرف برای مقابله با ارتش سوریه سخن گفته اند. ایگور کوناشنکوف گفته، اطلاعاتی که دستگاه های جاسوسی روسیه به دست آورده اند، حاکی از آن است که گروه های بزرگی از جبهه النصره و داعش برای متحد شدن در مقابل ارتش سوریه شروع به گفت و گو با یکدیگر کرده اند. در همین حال، جبهه النصره، اتحادیه اجناد الشام و گروه احرار الشام، از تشکیل اتاق عملیات مشترک با نام «جند الملاحم» خبر دادند. 

*****

در نهایت، سایت شبکه خبری «نیوز مکس» به اظهارات وزیر دفاع پیشین آمریکا پرداخته که گفته، ایالات متحده به راهبردی همانند دوران جنگ سرد برای خاورمیانه نیاز دارد. رابرت گیتس اظهار داشته: «ما همزمان با چهار موضوع روبه رو هستیم: اسلام شیعه که ایران هدایت آن را بر عهده دارد؛ اسلام سنی که عربستان آن را هدایت می کند و در برابر ایران قرار دارد؛ اصلاح طلبان در برابر خودکامگان و اسلام خواهان در برابر سکولارها. ما همچنین با مشکل دشمنی های قومی و مذهبی که از نظر تاریخی در کشورهای عراق، افغانستان و سوریه وجود دارد، روبه رو هستیم. نگرانی ما این است که راهبرد مؤثری از طرف آمریکا برای مقابله با این چالش های پیچیده برای 20 یا 30 سال اخیر نمی بینیم». 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها