امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
(شنبه)، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد که بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افساد فی‌الارض برای سه متهم این پرونده مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاریها ، جلسه دادگاه ساعت 9:5 به صورت رسمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

* جمعی از اهالی رسانه مقابل محوطه ورودی دادگاه انقلاب حضور دارند.

* بابک زنجانی ساعت 8:15 با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* برخی از اعضای خانواده و وکیل مدافع متهم در جلسه دادگاه حضور دارند.

* نجفی نماینده مدعی‌العموم ساعت 9:20 برای قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پشت تریبون رفت و کیفرخواست را برای سه نفر قرائت کرد.

* بر اساس اظهارات نماینده مدعی‌العموم، بابک زنجانی بیش از 40 نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

* طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

* بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات «م.ش» متهم ردیف دوم، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری است.

* اتهامات «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده بر اساس کیفرخواست صادره، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

* با گذشت 90 دقیقه از زمان آغاز قرائت کیفرخواست، همچنان نماینده دادستان در حال قرائت کیفرخواست است.

* نجفی نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عواقب ناشی از تحریم‌، گفت: اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا بابک زنجانی در امر جابجایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.

* نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

* طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای 11 شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام 49 درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی 4 هزار یورو بوده است.

* بنا بر اظهارات نماینده دادستان، بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.

* نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای به بانک «ک»اشاره کرد و گفت: این بانک در تاریخ 26/ 8/ 2009 افتتاح شد و ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده، همچنین این بانک مجوز فعالیت بانکی در تاجیکستان را دریافت می‌کند.

* قاضی صلواتی ساعت 10:45 تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد.

* ساعت 11 پس از پایان تنفس، دادگاه ادامه یافت.

* قاضی صلواتی دادگاه را با صلوات برای شادی روح جان باختگان فاجعه منا آغاز کرد.

* نماینده مدعی‌العموم به ادامه قرائت کیفرخواست پرداخت.

* ساعت 11:20 و با گذشت حدود 2 ساعت و نیم از شروع دادگاه تا این لحظه 54 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

* معاون دادستان تهران با اشاره به ابهامات گفته‌های بابک زنجانی درباره شرکت و سیستم «آی وان» گفت: یکی از ابهامات مرتبط در این خصوص این است که متهم چگونه به شرکت آی وان معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت چگونه بوده و همچنین بابک زنجانی چه وثایقی را نزد این شرکت گذاشته بود.

* نماینده مدعی‌العموم افزود: طبق گفته‌های متهم معامله‌ای بین بابک زنجانی و آی وان صورت گرفته است و ابهامی که در این راستا وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسانی بوده و مدیران شرکت چه کسانی بودند.

* نجفی با اشاره به جلسات بازپرسی بابک زنجانی گفت: در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ 15 هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.

* نجفی گفت: در رابطه با شرکت مذکور بابک زنجانی به پرینت 201 صفحه‌ای اشاره کرده بود که تمام نسخ پرینت به وزارت اطلاعات ارسال شده است. اما چند نکته قابل توجه در این پرینت وجود دارد؛ ابتدا اینکه در این پرینت سه وام به مبلغ 5 میلیارد یورو و واریز مبلغ 600 میلیون یورویی اشاره شده بود که این مبلغ از برداشت همان مبلغی است که وی ادعا کرده بود برای پیش پرداخت فروش نفت صرف کرده است.

* نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: همچنین متهم مدعی شده بود که مبلغ 600 میلیون یورو به شرکت آی وان سود داده است. با این حال این پرینت‌ها به عنوان سند قابل پذیرش نیست.

* نماینده دادستان ادامه داد: در تحقیقات انجام شده متهم اعلام کرده بود «ح.ف.ه» عضو هیأت مدیره بانک FIB بوده است. بابک زنجانی در جهت پیشبرد اهداف خود ناگزیر به همکاری با یکی از بانک‌های داخلی بوده که پس از خرید سهام با مدیران بانک ملت وارد مذاکره می‌شود و 60 درصد از سهام دو بانک FIB و کنت را به مبلغ 90 میلیون یورو به بانک ملت واگذار می‌کند. بانک مذکور پس از یک سال سهام را به بابک زنجانی واگذار می‌کند. بابک زنجانی پس از مشارکت با بانک داخلی در بستر دو بانک خود، اقدامات جعلی خود را انجام می‌دهد.

* نماینده دادستان تهران در ادامه با اشاره به ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، گفت: متهم از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند؛ لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

* با نزدیک شدن به وقت اذان، رییس دادگاه پایان نخستین جلسه دادگاه را اعلام کرد.

* در جلسه اول رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای قرائت شد.

* جلسه بعدی دادگاه، فردا ساعت 8:30 صبح برگزار می‌شود.


روز گذشته (جمعه) دفتر سخنگوی قوه قضاییه برگزاری دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی را اعلام کرد.

دومین جلسه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» در دادگاه انقلاب برگزار شد.

ساعت 8:20 دقیقه صبح امروز (یکشنبه) 12 مهرماه، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به نفتی با تدابیر ویژه امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.


* دومین جلسه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» مانند جلسه اول به‌صورت علنی و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

* دادگاه ساعت 8:50 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به طور رسمی آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری را مورد اشاره قرار داد.

* وکلای متهمان و شاکیان در جلسه دادگاه حضور دارند.

* در جلسه دادگاه خانواده‌های دو متهم دیگر پرونده یعنی «م. ش» و «ح. ف. ه» حضور دارند.

* قاضی صلواتی ساعت 8:55 از نماینده مدعی‌العموم خواست تا در جایگاه قرار گیرد و مابقی کیفرخواست را قرائت کند که بابک زنجانی از رییس دادگاه برای بیان مطلبی اجازه خواست و گفت: مطالبی که نماینده دادستان به عنوان کیفرخواست قرائت می‌کند اتهامات من است و رسانه‌ها اقدام به انتشار جزئیات دادگاه می‌کنند.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی نیز پس از اخذ اجازه از رییس دادگاه چنین بیان کرد: طبق قانون اجازه انتشار جزییات دادگاه وجود ندارد، اما رسانه‌ها جزئیات کیفرخواست را منتشر می‌کنند.

* قاضی صلواتی در پاسخ گفت: رسانه‌ها اجازه انتشار جزییات را ندارند.

* نماینده مدعی‌العموم ساعت 9:05 برای قرائت مابقی کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت.

* ساعت 9:20 نجفی نماینده مدعی‌العموم در حال قرائت صفحه 78 کیفرخواست صادره بود و بیان کرد: دوره‌ دوم فعالیت بابک زنجانی معروف به دوره انفجار در نقدینگی و سرمایگی است که مربوط به سال‌های 91 و 92 می‌شود.

* نماینده دادستان گفت: وی با هدایت «ح. ف. ه» جهت انجام معاملات به مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محموله‌ای به ارزش 2 هزار میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد، محموله‌های نفتی به وی و «م. ش» تحویل داده شده است. اکثر قریب به اتفاق معاملات نفتی بابک زنجانی از شرکت HK در بستر دو بانک FIB و کنت انجام شده است.

*نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد:‌ بابک زنجانی در مالزی، چین و امارات مخازن بزرگ نفتی داشت. وی درخواست داشت که می‌تواند نفت را انبار کند، اما امور بین‌الملل وزارت نفت با این کار بدون انجام قرارداد موافقت نمی‌کند. این بار بابک زنجانی به عنوان خریدار وارد می‌شود و تصمیم می‌گیرد از طریق صندوق بازنشستگی وزارت نفت این معامله را انجام دهد.

* نجفی گفت: آقای «س. ج. س» با مدیران صندوق بازنشستگی وزارت نفت تماس گرفته و می‌خواهد مبلغ 300 میلیون یورو را به حساب HK واریز کند. پس از آنکه بابک زنجانی به «س. ج. س» متصل می‌شود این فرد موضوع را با وزیر سابق نفت در میان می‌گذارد و او بابک زنجانی را تایید می‌کند. بابک زنجانی در ملاقات با وزیر سابق نفت و «س .ج. س» به انبارهای نفتی خود اشاره می‌کند و پس از مذاکره در نهایت معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت با واگذاری محموله‌های نفتی به بابک زنجانی موافقت نمی‌کند.

* تکان دادن مکرر پاهای بابک زنجانی در طول جلسه دادگاه، نشان از استرس وی دارد.

* ساعت 10:30 از سوی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب، به مدت 15 دقیقه اعلام تنفس شد.

* در زمان اعلام تنفس دادگاه، کوهپایه‌ای زاده وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا جلسات بعدی دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود گفت: اگر غیر این اتفاق بیافتد قطعا مساوات برقرار نمی‌شود،‌ مگر اینکه مسائلی پیش بیاید و دادگاه تصمیم بگیرد جلسات به صورت غیرعلنی برگزار شود.

* ساعت 10:45 و با پایان تنفس، رسیدگی به پرونده از سر گرفته شد.

* قاضی صلواتی در ابتدا اعلام کرد که وکلای خارجی بابک زنجانی عنوان کرده‌اند که اسناد تکمیلی در رابطه با پرونده موکلشان به زودی ارسال می‌شود.

* در ادامه قرائت کیفرخواست نماینده دادستان گفت: در کجای دنیا مدیرعامل اعتبار اسنادی را تایید می‌کند، در حالی که متهم این کار را انجام داده است. حسب اعلام کارمندان اف آی آی بی که در شرکت هولدینگ سورینت قشم در ایران مستقر بودند تمام اعتبارات اسنادی صوری بوده و با دستور متهم انجام شده است.

* نماینده دادستان ادامه داد: تقلب در اعلام وضعیت شرکت اچ‌ کی ناشی از واریز منابع شرکت نیکو در آن از دیگر اتهامات زنجانی است. بابک زنجانی بیان کرده که کل مبالغ شرکت نیکو را در داخل کشور هزینه کرده است، اما طبق تحقیقات به عمل آمده وی و «م. ش» تمام محموله‌های نفتی خریداری شده را از شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی فروخته و در امور شخصی خود هزینه کرده است.

* بابک زنجانی در دو نوبت قصد داشت در میان قرائت کیفرخواست صحبت کند که قاضی از او خواست سکوت کند و در زمان مشخص به دفاعیات خود بپردازد.

* نماینده‌ دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: متهم با هدایت سایر متهمان پرونده دو بانک در مالزی و تاجیکستان دایر می‌کند و با حمایت مستقیم متهمان پرونده به سازمان‌های داخلی و بانک‌ها معرفی می‌شود.

* نجفی بیان کرد: مدیرعامل یکی از بانک‌ها می‌گوید بابک زنجانی را «ح .ف. ه» معرفی کرده است. همچنین «الف. و. د» نیز می‌گوید «م. ش» بابک زنجانی را با خود به صندوق بازنشستگی آورده و جهت خرید محموله‌های نفتی معرفی کرده است. بابک زنجانی توسط «ح. ف. ه» به بانک مرکزی معرفی می‌شود و وی با درک این فرصت استثنایی مصمم می‌شود از اموال دولتی و عمومی بیشتر به نفع خود بهره‌برداری کند.

* نماینده دادستان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات متقلبانه بابک زنجانی خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی بوده است و پیرو این مساله «س. م» با بابک زنجانی و «ح. ف. ه» وارد انعقاد قرارداد می‌شود و تفاهم نامه‌ای فی مابین «س. م» و بابک زنجانی امضاء می‌شود.

* نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی اعلام کرده مبلغ 4 میلیارد یورو را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده، اما پیرو پیگیری‌ها مشخص می‌شود منابع مالی وی غیر قابل انتقال و غیر واقعی بوده و از آنجا که بابک زنجانی به شرکت اچ کی بدهکار بوده تقاضا می‌کند تعداد 4 فقره از چک‌هایش که به سازمان تامین اجتماعی داده شده بود بابت بدهی داده شود. در این راستا متهم به دنبال گسترش دسترسی‌های خود به منابع پولی کشور بوده است.

* معاون دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان پرونده نفتی در ساعت 11:30 گفت: در شرایطی که نظام ارزی کشور در سختی و مضیقه به‌سر می‌برد پیشنهاد متهم ردیف اول مبنی بر واریز مبلغ زیادی وون کره وسوسه‌انگیز بود و بابک زنجانی از همین طریق وارد شد.

* وی ادامه داد: بابک زنجانی متعهد شده بود وجوه بانک مسکن را به حساب بانک اف آی آی بی واریز کند، اما نه تنها این وجوه را واریز نکرده، بلکه آن را بابت دیگر امور خود هزینه و حساب بانک مسکن را به طور صوری نزد بانک اف آی‌ آی‌ بی بستانکار کرده است.

* نماینده‌ مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با «ح. ف. ه» بانک اف آی‌آی بی و کنت را در خارج از کشور تاسیس و «ح. ف. ه» بابک زنجانی را به بانک مرکزی، بانک ملت و بانک مسکن معرفی می‌کند. همچنین «م. ش» در معرفی بابک زنجانی به نهادها و سازمان‌ها جهت انجام معامله نقش تاثیرگذاری داشته است.

* نجفی خاطرنشان کرد: بخشی از درآمد نفتی شامل 14 و نیم درصد طبق مقررات جزو درآمدهای خود شرکت ملی نفت محسوب می‌شود و طبق مصوبه‌ای که وزرای سابق اقتصاد، نفت و صنعت و معدن و تجارت و همچنین رئیس پیشین بانک مرکزی آن را تایید کرده‌اند، این مبلغ به حساب اف‌آی‌آی‌بی واریز شود.

* نماینده مدعی‌العموم تصریح کرد‌: بخشی از مدیران شرکت ملی نفت سئوال کردند که چرا این مبلغ را به حساب اف آی آی بی واریز کردند که گفته شده این بانک توسط سه وزیر وقت و رئیس بانک مرکزی پیشین تایید و تصویب شده است.

* با نزدیک شدن به وقت اذان، قاضی صلواتی پایان دومین جلسه دادگاه را اعلام کرد.

* در این جلسه، 140 صفحه از کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرائت شد. سومین جلسه دادگاه،‌ فردا (دوشنبه) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، در اولین جلسه رسیدگی 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای از سوی نماینده مدعی‌العموم قرائت شد و طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افساد فی‌الارض برای سه متهم این پرونده مطرح شده است.

سومین جلسه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» در دادگاه انقلاب برگزار شد.

ساعت 8:30 صبح امروز (دوشنبه) 13 مهرماه، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به نفتی با تدابیر ویژه امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.
* سه متهم پرونده ساعت 8:45 وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شدند.
* وکلای متهمان، دو خواهر متهم ردیف اول و چند نفر از اقوام دو متهم دیگر پرونده نیز در جلسه دادگاه حضور دارند.
* برخی از اعضای خانواده «ح.ف.ه» متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود متهمان به شعبه سعی داشتند تا با متهم صحبت کنند، اما تدابیر امنیتی چنین اجازه‌ای به آنها نداد.
* جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به نفتی ساعت 8:50 به ریاست قاضی صلواتی و با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به صورت علنی آغاز شد.
* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه، با اشاره به مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری، تذکرات لازم را به حاضرین در جلسه داد.
* قاضی صلواتی اعلام کرد: وکلای خارجی متهم ردیف اول با ارائه پیش‌نویس ضمانت‌نامه بدون قید و شرط اعلام کردند که بدهی HK را پرداخت می‌کنند. بر همین اساس مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران روز جاری اعلام کرد که با همکاری وکلای متهم بدهی بیت‌المال بازگردانده می‌شود، ان‌شاءالله.
* در ادامه رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب از نماینده دادستان خواست تا برای ادامه قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شود.
* نجفی نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان پرونده موسوم به نفتی گفت: پیمانکاران وزارت نفت به عملکرد متهم ردیف اول پرونده در پرداخت‌ها اعتراض داشتند؛ چرا که وی مکلف بود 2 میلیارد و 700 یورو به پیمانکاران پرداخت کند، اما 160 میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است.
* نماینده مدعی‌العموم اعلام کرد: طبق ادعای پیمانکاران پرداخت‌های بابک زنجانی با تاخیر بوده و باعث شده به پروژه خسارت وارد شود. متهم ردیف اول متعهد شده بود که ارز را در خارج از کشور پرداخت کند نه در داخل.
* نجفی خاطرنشان کرد: اوایل سال 91، متهم ردیف اول با حمایت «ح.ف.ه» و «م.ش» و اعتمادی که با مشارکت یکی از بانک‌ها کسب کرده بود به دنیای معاملات نفت وارد می‌شود. «م.ش» با توجه به سابقه آشنایی با «الف.و.د» بابک زنجانی را معرفی می‌کند تا با فروش نفت به وی موافقت شود.
* نماینده دادستان یادآور شد: متهم ردیف اول روش پرداخت را واریز نقدی در خارج از کشور معرفی می‌کند. همچنین وی از طریق «ک.د» معاون شرکت نیکو به «س.ج.س» معرفی و با او ملاقات می‌کند. بابک زنجانی در این ملاقات از توانایی‌های خود در جابجایی‌های ارزی و داشتن دو بانک در خارج از ایران یاد می‌کند.
* نجفی گفت: وی همچنین در این ملاقات موضوع خرید نفت از صندوق بازنشستگی شرکت نفت را مطرح شده و مدعی می‌شود در خارج از کشور مخازن متعددی دارد و می‌تواند محموله‌های نفتی را برای شرکت نفت انبار کند.
* نماینده مدعی‌العموم بیان کرد: در نهایت با معرفی «ح.ف.ه» و سایر اشخاص، متهم ردیف اول موفق به اخذ مصوبه‌ای در هفتم تیر 91 از 3 وزیران سابق نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سابق بانک مرکزی می‌شود. در نهایت بابک زنجانی با «ح.ف.ه» و «م.ش» و با مشارکت در عملیات متقلبانه، 2 میلیارد و 700 میلیون یورو از شرکت نفت کلاهبرداری می‌کند.
* معاون دادستان علت پرداخت نکردن مابقی مبالغ از سوی بابک زنجانی را تحریم شدن اف.آی.آی.بی معرفی می‌کند و می‌گوید اظهارات متهم در این راستا کاملا بی‌اساس است. این متهم با این استدلال که اف.آی.آی.بی تحریم شده است چندین ماه مدیران شرکت HK، نیکو، وزارت نفت، مدیران بانک مرکزی، نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را در خصوص استرداد و واریز مبلغ به حساب اچ.کی و بانک مرکزی درگیر کرده بود.
* نجفی گفت: بابک زنجانی پیش از دستگیری در جهت استرداد مبلغ مورد ادعای شرکت HK اقداماتی را انجام داده است. در طول تحقیقات چند نوع اظهارات وجود دارد. اول اینکه از اثبات مالکیت خود بر بانک اف.آی.آی.بی گریزان بود و گفته بود بانک متعلق به او نیست، اما با کشف اسناد ناگزیر شد مالکیت خود را بپذیرد.
* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی در صدد بود اف.آی.آی.بی را معتبر معرفی کند، اما بعد از تحقیقات مقدماتی مشخص شد بانک اف.آی.آی.بی دارای اسناد معتبر نیست و مشتریان و سپرده‌گذارانی که درصدد سپرده‌گذاری در این بانک باشند وجود ندارد و سپرده گذاری در این بانک محدود بوده است؛ به طوری که در شعبه کوالالامپور هیچگونه عملیات بانکی انجام نشده بود. کلیه فعالیت‌های مفسدانه بابک زنجانی در بستر بانک اف.آی.آی.بی انجام شده و دیگر متهمان پرونده با او همکاری داشته‌اند.
* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی در صدد بود با جعل حواله‌های ارزی کلان و پیام‌های سوئیفتی بتواند از موسسه‌های اعتباری و بانک های داخلی اسناد بهادار دریافت کند و با پرداخت آن به شرکت اچ.کی دین خود را به این شرکت بپردازد، اما تمامی این پیام‌های سوئیفتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی و جعلی بودن آن تایید شده است.
* نجفی بیان کرد: متهم ردیف اول در رابطه با وام دریافتی 15 میلیارد یورویی خود می‌گوید این مبلغ را از یکی از شیوخ در دبی گرفته، اما پس از آن مدعی می شود آن را از آی وان دریافت کرده است، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد آی وان به هیچ عنوان در بحث اعطای تسهیلات به اشخاص فعالیت نمی‌کند.
* نماینده مدعی‌العموم گفت: با دستوری از سوی متهم ردیف اول، 4 میلیارد یورو در قالب یک وام سه ساله به سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود و از حساب وی در دبی به یکی از شعبات بانک رفاه کارگران واریز می‌شود.
* نماینده دادستان در حین قرائت کیفرخواست خطاب به قاضی دادگاه گفت: کارشناسان بانک مرکزی در صورت صلاحدید دادگاه بهتر است از جلسات بعدی در دادگاه حضور پیدا کنند؛ پس از اظهارنظر نماینده دادستان، بابک زنجانی گفت که این حرف دل من متهم است.
* قاضی صلواتی به دنبال این گفته متهم از وی خواست سکوت اختیار کند و اجازه دهد ادامه کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شود.
* وکیل بابک زنجانی با اجازه قاضی صلواتی خطاب به رئیس دادگاه گفت: مطلب نماینده دادستان تهران از این حیث که موضوع نیاز به کارشناسی دارد صحیح است. البته کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهارنظر قضایی ندارند و ایرادات متعددی به اظهارات آنها وجود دارد. از آنجا که خلاء نظریات کارشناسان رسمی دادگستری در امور بین‌المللی بانکی وجود دارد، اگر دادگاه صلاح بداند کارشناسان رسمی دادگستری درباره این مطالب اظهارنظر کنند.
* پس از اظهارات کوهپایه‌ای زاده نجفی نماینده دادستان گفت: نظر کارشناسان بانک مرکزی در پرونده‌های اینچنینی و اینکه بانک مرکزی ناظر عالی پولی کشور است معتبر است و بهترین کارشناسان بانک مرکزی در این پرونده نظر دادند، البته تشخیص این مساله با قاضی است؛ اما دادستانی در خصوص اظهارات کارشناسان بانک مرکزی به اقناع قضایی رسیده‌اند.
* رییس دادگاه ساعت 10:30 تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد.
* قبل از اعلام تنفس، 178 صفحه از کیفرخواست قرائت شده است.
* در زمان تنفس دادگاه، «م.ش» یکی از متهمان پرونده دچار افت فشار شد که پس از گذشت زمان اندکی بهبود یافت و وارزد شعبه دادگاه شد.
* متهمان و قاضی رسیدگی کننده به پرونده ساعت 10:50 برای ادامه جلسه وارد شعبه شدند.
* پس از پایان اعلام تنفس، حمزه‌ای یکی دیگر از نمایندگان دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حضور یافت.
* حمزه‌ای اظهار کرد: بابک زنجانی با مراجعه به «س.م» در معیت «ح.ف.ه» می گوید که می‌تواند سهام شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی را به مبلغ 4 میلیارد یورو خریداری کند. «س.م» با بابک زنجانی و «ح.ف.ه» وارد انعقاد قرارداد شده و در تاریخ 27/ 9/ 91 قراردادی بین این سه نفر امضاء می‌شود و بابک زنجانی 4 میلیارد یورو را به صورت ین ژاپن در حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.
* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی از شرکت HK کلاهبرداری کرده است و پس از کسب عواید آنها از طرق مختلف سعی در پنهان کردن اموال داشته است.
* قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول ساعت 11:15 پایان یافت و در ادامه نماینده مدعی‌العموم قرائت کیفرخواست «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده را آغاز کرد.
* نوبت صبح دادگاه ساعت 12 به پایان رسید و ادامه رسیدگی به نوبت عصر موکول شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها