امروز جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳

دست دادن ظریف و اوباما و بازتاب های آن در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که موضوع منا و همچنین حضور برخی سیاسیون در انتخابات آینده از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه هشتم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان«فرار وزیر خارجه عربستان از ظریف» می نویسد:« تقابل و مشکلات بین ریاض و تهران کم نبود ، اتفاق تلخ حادثه " منا" و بی‌لیاقتی مدیران عربستانی در پیشگیری از وقوع و همین طور مدیریت بحران بعد از حادثه هم به آن اضافه شد ، اتفاقی که سببش آن شد که حسن روحانی در سازمان ملل ، به انتقاد صریح از رفتار عربستانی ها در این ماجرا بپردازد نوع برخوردی که رفته رفته زوایای پنهانش آشکار می‌شود و خصومت و سهل انگاری مسئولین عربستان را هویدا می کند تا جایی که رهبر انقلاب یادآور شدند، مسئولان دولت عربستان باید ضمن مسئولیت‌پذیری عذرخواه باشند. تا جایی که سخنگوی دولت تصریح کرد: موضع دولت عربستان مسئولانه نیست. وی در مورد عدم پذیرش وزیر امور خارجه عربستان برای درخواست ملاقات ظریف گفت: وقتی دولت عربستان مسئولانه برخورد نمی‌کند، وزیر امور خارجه این دولت نیز خودش را مخفی می‌کند، زیرا می‌داند باید پاسخ چه مسئله‌ای را بدهد. طبیعی است که او خود را از آقای ظریف مخفی کند،

اما ما باید همچنان از سایر طرق و امکانات پیگیر این مسئله باشیم. نوبخت گفت: جریان سیاسی مقابل و برخی در داخل می‌گویند اگر ظریف به همراه روحانی به کشور بازمی‌گشت بهتر بود. سوال من این است که آیا در این صورت باز هم فرصتی بود که آقای ظریف با سران دیگر کشور‌ها در این مورد صحبت کند تا بر دولت عربستان فشار بیاورند؟ تردید نکنیم که رئیس‌جمهور و مسئولان ما در نیویورک لحظه به لحظه نگران و به دنبال حل مسائل مربوط به حادثه منا بودند. وی افزود: سالی یک بار جمهوری اسلامی فرصت دارد که از این تریبون عمومی پیام خود را به جهانیان برساند. خیلی از کشور‌ها درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور را داشتند، اما رئیس‌جمهور برای رسیدگی به امور حجاج، نیویورک را ترک کرد.»

این روزنامه همچنین در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام به موضوع دست دادن ظریف و اوباما پرداخته است. زیباکلام در این یادداشت با عنوان« آقای ظریف! مسئولیت اقدام خود را بپذیرید» می نویسد:« به نظر من مصافحه ظریف و اوباما در راهروهای سازمان ملل اقدام تاثیرگذاری است. بهر حال دو طرف بسیار احترام آمیز با یکدیگر برخورد نموده‌اند و در همان گپ کوتاه خود نیز به مسائلی اشاره نموده اند که

روی توافق هسته ای و روند اجرای آن موثر است.بنابراین نبایستی روی تاثیر این موضوع تردیدی داشت.اما در مورد موضوع فوق نکته ای که خیلی مهم به نظر می رسد رفتار آقای ظریف پس از انتشار خبر فوق است.بنده انتظار داشتم ایشان پس از رسانه‌ای شدن خبر خیلی سریع و جدی موضوع را تایید می فرمودند و به گمانه زنی ها و ابهامات پایان می دادند.اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد واز همین جهت بنده به ایشان انتقاد دارم .به راستی آقای ظریف مگر شما قتل و یا اقدام خلاف امنیت ملی‌ انجام داده ایدکه اینگونه رفتار می نمایید؟گویی وزیر خارجه کشورمان قتلی انجام داده و حال در پی اثبات این نکته است که این قتل غیرعمد بوده است.آقای ظریف! واکنش‌های عصبی دلواپسان به اقدامات شما مسبوق به سابقه است و بنابراین اینکه امروز به خاطر این ملاقات کوتاه با اوباما به شما حمله می کنند اتفاق تازه و بدیعی نیست و حتی قابل انتظار بود. مگر طی دو سال گذشته بارها و بارها این انتقادات و اعتراضات به شما نشد؟مگر طی مذاکرات هسته ای به شما، دوستان و همکارانتان هجمه وارد نشد؟ مگر به خاطر برجام شما را تخطئه نکردند؟مگر از منظر دلواپسان همین الان هم توافق هسته ای توافقی خلاف امنیت ملی تلقی نمی شود؟

آقای ظریف!بجاست محکم و قرص در مورد اقدامی که انجام داده‌اید بایستید و به این بازی اتفاقی یا عمدی بودن این مصافحه پایان دهید.این موضوع اگر هم به قیمت احضار شما به مجلس و استیضاح باشد مهم نیست. چرا که وزیر خارجه کشورمان فعل حرامی انجام نداده است.شاید خالی از لطف نباشد که بدانید در زمان بازرگان هم تقریبا چنین اتفاقی رخ داد.»


«روزنامه کیهان» امروز در ستون یادداشت روز خود به قلم حسین شریعتمداری از سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد کرده است. شریعتمداری در این یادداشت با تیتر «شأن ایران بالاتر از این بود» می نویسد: «اگرچه برخی از اطرافیان و مشاوران رئیس‌جمهور محترم اصرار دارند که هر انتقادی را به حساب مخالفت با ایشان بنویسند و با بهره‌گیری از شگرد «مارپیچ سکوت» منتقدان را به سکوت وادارند، ولی به قول حضرت امام(ره)، آنان که دستی به قلم دارند- از جمله مطبوعات- نه فقط درباره آنچه می‌نویسند مسئول هستند بلکه درباره آنچه باید بنویسند و نمی‌نویسند هم مسئولیت دارند، از این روی اشاره به مواردی از مواضع و عملکرد رئیس‌جمهور محترم طی چند روز اخیر که در جریان سفر ایشان به نیویورک صورت پذیرفته و متاسفانه در شأن و تراز نظام اسلامی و مردم این مرز و بوم نبوده است، ضروری به نظر می‌رسد.


«روزنامه آرمان» در گزارشی با تیتر «دولت دهمی‌ها گرفتار شکایتند!» می نویسد: «مردادماه بود که وکیل محمود احمدی نژاد از شکایتی خبر داد که علیه اسحاق جهانگیری تنظیم شده بود. سیدعادل حیدری دلیل این شکایت را اتهامات بیاساس علیه دولت قبل خواند که با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش در اذهان عمومی صورت گرفته است. 17 مرداد اما جهانگیری در قامت معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ابلاغیه‌ای در خصوص شکایت رئیس دولت دهم از سوی دستگاه قضائی هنوز به بنده ارائه نشده است. اسحاق جهانگیری در خصوص شکایت محمود احمدی‌نژاد از وی گفت: این پرونده در حال حاضر در دستگاه قضائی است و می توانید از این دستگاه پرس‌وجو کنید. جهانگیری البته از این شکایت استقبال کرد و دادگاه را فرصت خوبی برای بیان برخی دیگر از مسایل دانست. 9شهریور بود که معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به پرونده شکایت محمود احمدی‌نژاد از اسحاق جهانگیری، اظهار کرد: آقای جهانگیری دفاعیه مورد نظر خودشان را تهیه کرده اند. الهام امین‌زاده درباره پرونده شکایت محمود احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: آقای جهانگیری خودشان در حال انجام دفاعیه خود هستند و دفاعیه مورد نظر خودشان را تهیه کرده‌اند و کار دفاع‌شان را انجام خواهند داد. اما دیروز وکیل مدافع محمود احمدی نژاد موضوع دیگری را بیان کرد. او با اشاره به شکایت موکلش از معاون اول دولت یازدهم گفت: افزون بر دو ماه است منتظر لایحه دفاعیه آقای جهانگیری هستیم و طولانی شدن تهیه لایحه، چیزی جز نداشتن مستندات برای اثبات ادعاهای مطروحه نیست».

این روزنامه در گزارش دیگری به وضعیت انتخاباتی سید حسن خمینی پرداخته است. آرمان در این گزارش با تیتر «تصمیم متفاوت آیت‌ا...» می نویسد: «به نظر می‌رسد میل باکس، صندوق نامه‌های پستی و تلفن‌ها و دیدارهایی که با آیت‌ا... سید حسن خمینی می‌شود او را مجاب به اندیشیدن به تصمیمی متفاوت‌تر از همیشه کرده است. سیدحسن خمینی امروز را نباید سیدحسن خمینی 10 سال پیش دانست؛ او از نظر خصایص اخلاقی همان است اما طبق رسم همسو شدن با زمانه خود، تغییراتی در او پدید آمده است یعنی اگر در سال‌های دور او به این مساله می‌اندیشید که باید از مسایل انتخاباتی و سیاسی به دور باشد اکنون که بسیاری از مراحل از جمله خودسازی و مدارج علمی را طی کرده است شاید تکلیف خود را پاسخ مثبت به درخواست‌ها بداند و به عنوان کاندیدای حضور در مجلس خبرگان اعلام آمادگی نماید. نکته قابل توجه این است که همگان از حضور سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان استقبال می‌کنند؛ از اصلاح‌طلب تا اصولگرای میانه‌رو با علم به غیرسیاسی بودن مجلس خبرگان از او می‌خواهند تا در انتخابات این مجلس حضور پیدا کند. نامه هم در این راستا نوشت: «آیت‌ا... جوان» همچون عموی خود«آیت‌ا... مصطفی خمینی» میراث‌دار شخصیت کاریزماتیک امام خمینی است. رهبر کبیر انقلاب، سید مصطفی را امید اسلام می‌دانست و بسیاری از پیروان امام امروز سیدحسن خمینی را از امیدهای آینده ایران و اسلام می‌دانند. کسی که هم از نظر چهره کاریزماتیک، هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.» در طی سال‌هایی که برخی بی‌اخلاقی‌ها در عرصه کشور دلسوزان را نگران کرده بود وجود تفکر اعتدالی همانند آنچه در وجود سیدحسن خمینی ریشه دارد، در کشور احساس می‌شد و اکنون بهترین فرصت برای استفاده از این ظرفیت است که در همین راستا نمی‌توان مخالفان زیادی برای حضور او یافت البته هنوز سایه برخی تندروی‌ها بر بخش‌هایی وجود دارد که حضور میانه‌روهایی مانند سیدحسن خمینی آن سایه کمرنگ را هم محو خواهد کرد.»


«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر «فاجعه منا فجيع تر شد‌‌‌‌‌‌» با اشاره به گذشتن تعداد قربانیان از 4000 نفر می نویسد: «هر چه از ميزان مفقود‌ي هاي «منا» كم مي شود‌، بر تعد‌اد‌ قربانيان اضافه مي شود‌ و اين حذف و اضافه، د‌اغ د‌ل منا را بيشتر مي كند‌. يك هفته از فاجعه اي كه د‌ر ساعات ابتد‌ايي، صحبت از مرگ 200 تا 300 نفر بود‌ مي گذرد‌ و اكنون، د‌ولت سعود‌ي ، آخرين آمار رسمي قربانيان را 4 هزار و 170 نفر اعلام كرد‌ه است و هر روز نيز بر شمار قربانيان افزود‌ه مي شود‌. آمار بهت برانگيز قربانيان حاد‌ثه منا د‌ر كنار بي كفايتي هايي كه د‌ولت سعود‌ي د‌ر شناسايي و انتقال قربانيان از يك سو و توجه به مصد‌ومان حاد‌ثه از سوي د‌يگر د‌اشته، فاجعه منا را تبد‌يل به تراژيك‌ترين حاد‌ثه جمعي نيم قرن اخير كرد‌ه است. د‌ر اين ميان، د‌ل‌هاي نگران و چشمان خونين هزاران خانواد‌ه ايراني كه از سرنوشت حاجيان خود‌ د‌ر مكه بي اطلاعند‌ و د‌لواپس مصد‌ومان د‌ر بيمارستان‌هاي عربستان هستند‌، سبب شد‌ه تا همچنان خبرهاي منا د‌ر سر خط خبرهاي روز ايران باشد‌. آخرين خبرها حاكي است كه پس از پيگيري‌هاي فراوان، بالاخره وزير بهد‌اشت و د‌رمان به همراه تعد‌اد‌ي د‌يگر از مقامات عالي رتبه ، بامد‌اد‌ د‌يروز وارد‌ عربستان براي پيگيري وضعيت مصد‌ومان و نيز مفقود‌ان و قربانيان شد‌ه اند‌. حضوري كه شايد‌ اند‌ك التيامي بر د‌ل‌هاي نگران خانواد‌ه هاي ايراني باشد‌ و بتواند‌ آنها را از بلاتكليفي خارج كند‌. سایت وزارت بهد‌اشت عربستان د‌ر خبری از قول حمد‌ بن محمد‌ الضویلع، نائب وزیر بهد‌اشت این کشور از د‌ریافت عکس ۴۱۷۳ تن از حاجیانی خبر د‌اد‌ که روز پنجشنبه د‌ر فاجعه منا، جان خود‌ را از د‌ست د‌اد‌ند‌. اين تازه ترين آمار رسمي است كه د‌ولت سعود‌ي از قربانيان حاد‌ثه منا د‌اد‌ه است. اتاق عملیات وزارت بهد‌اشت سعود‌ی، علت این فاجعه را گرمای شد‌ید‌ هوا و د‌چار شد‌ن حجاج به حالت خفگی ابراز کرد‌. سایت وزارت بهد‌اشت عربستان مد‌عي شد‌ه است آمارهای اولیۀ اعلام شد‌ه توسط نیروهای حاضر د‌ر حاد‌ثه از جان باختنِ ۷۶۹ تن خبر د‌اد‌ه بود‌ند‌، اما به استناد‌ اجساد‌ی که تا د‌یشب به این وزارتخانه تحویل د‌اد‌ه شد‌ه است، شمارجان باختگان به ۴۱۷۳ رسید‌. وزارت بهد‌اشت عربستان تاکید‌ کرد‌ که بر خلاف شایعاتی که د‌ر شبکه های اجتماعی مختلف منتشر می شود‌ تنها مرجع رسمی برای اعلام آمار تلفات فاجعه این وزارتخانه است! آمار رسمي قربانيان از سوي د‌ولت سعود‌ي د‌ر حالي اعلام مي شود‌ كه خبرها حكايت از آن د‌ارد‌ كه هنوز تعد‌اد‌ زياد‌ي از تريلرهايي كه جنازه د‌ر آن وجود‌ د‌ارد‌، باز نشد‌ه و قطعا تعد‌اد‌ كشته شد‌گان از آمار د‌ولت سعود‌ي بيشتر است.»

این روزنامه همچنین در گزارش دیگری به موضوع دست دادن ظریف با اوباما پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان «مصافحه خبر ساز » می نویسد: «روز د‌‌وشنبه رئیس جمهور ایران برای بار سوم پشت تریبون سازمان ملل و د‌‌ر مجمع عمومی حاضرشد‌‌تا صد‌‌ای صلح ملت ایران باشد‌‌.هرچند‌‌روحانی پس ازسخنرانی‌اش به سرعت نیویورک راترک کرد‌‌تاراهی تهران شود‌‌ود‌‌رمراسم انتقال پیکر حجاج ایرانی شرکت کند‌‌اماکاروان هیات ایرانی این باربه ریاست محمد‌‌جواد‌‌ ظریف به مسیر خود‌‌ د‌‌ر کارناوال سالانه سران سیاسی جهان اد‌‌امه می د‌‌هد‌‌.

حاشیه هایی برای یک ملاقات غیرمنتظره

د‌‌ر حالی که د‌‌وشنبه شب تمامی تمرکزها روی سالن اصلی سازمان ملل بود‌‌ و تصور می شد‌‌ مجمع بد‌‌ون حاشیه چند‌‌انی به کارش اد‌‌امه می د‌‌هد‌‌ اما بیرون از سالن گویا اتفاقات تازه ای د‌‌رجریان بود‌‌. یک د‌‌ید‌‌ار غیرمنتظره بین ظریف و رئیس جمهور ایالات متحد‌‌ه آمریکا زلزله سیاسی تازه ای د‌‌رد‌‌اخل کشور رقم زد‌‌.به گواهی شاهد‌‌ان عینی د‌‌رحالی که ظریف به همراه هیات ایرانی قصد‌‌ خروج از سالن را د‌‌اشت تا زمانی که روحانی از پشت تریبون به د‌‌رخروجی سالن هد‌‌ایت می‌شود‌‌ استقبال از وی را برعهد‌‌ه بگیرد‌‌ و د‌‌ر حال خروج از د‌‌ر د‌‌ر راهرو مقابل با اوباما و تعد‌‌اد‌‌ی از اعضای هیات آمریکایی مواجه می‌شود‌‌. ملاقات د‌‌ر راهرویی که د‌‌ری به هیچ سوی د‌‌یگری برای گریز از این د‌‌ید‌‌اروجود‌‌ ند‌‌اشته است. طرف ها سلام واحوالپرسی می کنند‌‌ و د‌‌ست می د‌‌هند‌‌.د‌‌ید‌‌ارازقبل تعیین شد‌‌ه نبود‌‌ه است وقطعا هم این د‌‌ید‌‌ار نه معنای آغاز مذاکرات تازه ای د‌‌ارد‌‌ و نه پایانی بر مذاکرات، تنها ملاقاتی اتفاقی بود‌‌ه است.این د‌‌ید‌‌ار کوتاه اما تنها چند‌‌ ساعت پس از انتشار خبرش باموجی ازواکنش ها روبه روشد‌‌.واکنش هایی از سوی برخی از رسانه های مشخص وجریانات خاص.شورای تبیین مواضع بسیج د‌‌انشجویی کشوربه سرعت د‌‌ست به قلم شد‌‌ه و خطاب به وزیرامورخارجه نوشته است:«مگرنگاه گرگ ومیشی آمریکا به ما تغییر کرد‌‌ه که با اوباماگپ وگفت می کنید‌‌!»

حال سؤال اما این است که چرا این د‌‌ید‌‌ارکوتاه تا این حد‌‌باید‌‌حساسیت برانگیزباشد‌‌وواکنش به وجود‌‌ بیاورد‌‌؟ایران و آمریکا برای د‌‌وسال د‌‌رد‌‌وسوی میز د‌‌ر حال مذاکره با هم بود‌‌ه‌اند‌‌وپیش ازاین نیزتماس تلفنی میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وباراک اوباما همتای آمریکایی اش برقرار شد‌‌ه است».

«روزنامه شرق » در گفت و گو با محمدرضا تاجیک با عنوان «میوه را کال خوردیم دل‌درد گرفتیم» به نقل از وی می نویسد: «ما اهل جهش‌های دیالکتیکی بودیم. اهل شش‌ماهه به‌دنیا‌آمدن و سزارین‌شدن، نه اهل ممارست و تمرینی که بخواهد نسل به نسل بسازد و جلو برود». شاید جان کلام محمدرضا تاجیک در این جملات خلاصه شد که ما میوه‌های باغ دیگران را کال کال چیدیم و خوردیم به همين دليل دچار دل‌درد و سوءهاضمه شديم...».

تاجیک که در نشست «اصلاحات، بازاندیشی گفتمان و بازنگری راهبرد» در حزب اراده ملت سخن می‌گفت، بار دیگر بر ارتباط همراهی روشنفکران و کنشگران سیاسی با جامعه و مردم تأکید کرد. در واقع تز تاجیک، علاوه‌براین همراهی، حرکت در بستر تاریخ - و نه فراتاریخی - است. تغییر نگرش به پوپولیسم است؛ نه به مفهوم توده‌گرایی آن، بلکه به تعبیر «لاک‌لائو»، «جنبش پست‌مدرن مترقی که پیرامون مطالبه مشترک» صورت می‌گیرد.

آنچه او بر آن تأکید دارد، این است که باید برای اکنون اندیشید، وگرنه آینده را آیندگان خواهند نوشت. تاجیک بر این باور است که گفتمان‌ها آمده‌‌اند تا آلترناتیو ایدئولوژی‌ها باشند. ایدئولوژی‌هایی که حرفشان برای کل تاریخ است، اما گفتمان آمده است تا در بستر تاریخ تکمله بخورد یا حتی تغییرکند. تاجیک بر همین مبنا باز هم بحث «نواصلاح‌گرایی» را که چندی است در حال تئوریزه‌کردن آن است مطرح کرد. تزی که معتقد است اصلاحات باید دارای «گره آتش‌فشانی» باشد. گرهی که «دال»‌ها گرد آن چرخیده و معنا یابند.

او در این نشست و درسگفتار، باز هم از مفاهیمی که روشنفکران و کنشگران سیاسی ایرانی، از آن سوی مرزها وام گرفته‌‌اند انتقاد کرد و در جمله‌ای طعنه‌آمیز این را هم مطرح کرد که اگر این مفاهیم را از ما بگیرند، کدام نظریه را روشنفکران و کنشگران طرح کرده‌‌اند که آن مفاهیم را متعلق به همان گفتمان بدانند. اینها نقدهای تاجیک به روند گذشته است و آن چیزی است که به عقیده او ضرورت دارد تا درباره آن بحث و بازبینی شود تا مفاهیمی برای نسل امروز مطرح شود. موضوعاتی که البته قبلا هم در گفت‌وگوی مفصل خود با «شرق» درباره آن سخن گفته بود؛ درباره ضرورت صیرورت و بودن در لحظه. نه باقی‌ماندن در گذشته و نه برنامه‌ریزی‌کردن برای آینده‌ای که ملزوم آن بی‌توجهی به حال جامعه باشد.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی اقتصادی به بررسی پنج سال هدمندی یارانه ها پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «سفره مردم با يارانه پر نشد» می نویسد: «پرداخت ماهي ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومان آن هم در يك خانواده ٦- ٥ نفره، خيلي‌ها را خرسند كرد و اميدوار به اينكه سطح رفاه زندگي‌شان با اين پول بالاتر مي‌رود و زندگي راحت‌تري را خواهند گذراند. با اين آرزو كه تعداد بيشتري از خواسته‌هاي فرزندان‌شان را برآورده كرده و زندگي شادتري خواهند داشت. غافل از آنكه معادلات اقتصاد با آنچه در ظاهر تصور مي‌شود تفاوت دارد. ماهي ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان به ازاي هر نفر كه به قراري ماهي سه هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان مي‌شود براي خريد مايحتاج وارد بازار شد ولي در مقابل بازار توان جوابگويي به اين ميزان تقاضا را نداشت و در نتيجه قيمت‌ها در بازار رفته‌رفته بالا رفت. ماه به ماه رشد قيمت‌ها توان خريد مردم را كاهش داد و امروز پس از گذشت پنج سال از آغاز هدفمندي يارانه‌ها مي‌بينيم كه نه‌تنها سطح رفاه خانوارها افزايش نيافته است بلكه مصرف مواد غذايي اساسي مانند شير، گوشت، برنج و نان در سبد خوراكي خانوار آب رفته است. نه‌تنها مصرف مواد غذايي اساسي بلكه تمام مصارف با استناد به جديدترين آمار بانك مركزي از هزينه و درآمد خانوار در سال ٩٣، كمتر شده است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها