امروز جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
دولت عربستان سعودی کارنامه سیاه ‌و ننگینی در کشته شدن مسلمانانی دارد که برای زیارت خانه خدا به سرزمین وحی سفر می کنند. طی سال های اخیر بی‌کفایتی، بی‌تدبیری و عدم مدیریت سعودی‌ها در برگزاری مراسم میلیونی حج بارها از سوی فعالان سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای گوشزد شده است اما گویا تا زمانی که فاجعه‌ای بزرگ رخ ندهد، مقامات کشورهای اسلامی چنین هشدارهایی را جدی نمی‌گیرند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی کانون ، در جلسه فرهنگی کانون انجمن فارغ التحصیلان شبه قاره هند. قائم مقام سابق وزیر امورخارجه دکتر حسین شیخ الاسلام در خصوص حوادث اخیر در منا   به ایراد سخنرانی پرداخت .

در این نشست فرهنگی با حضور اعضای شورای مرکزی کانون هند برگزار شد ،  ارائه گزارشی از اوضاع جهانی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز داشت نهضت امام خمینی(ره)، در عرصه های مختلف جهانی، دین و اخلاق به عنوان مسئله‌ای شخصی لحاظ شده و تنها سیاست جدای از دین، ماهیتی اجتماعی داشت. امام خمینی(ره) با نهضت خویش نظریه‌پردازی نوین معارف اسلامی را به صورت یکپارچه به جهانیان عرضه نمودند..

شیخ الاسلام تلاش شاگردان بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکپارچه‌سازی اندیشه‌های امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: "شرایط و جایگاه ولی فقیه"، "تبیین مجلس خبرگان رهبری و وظایف آن"، "تقسیم بندی قوای سه گانه"، "جایگاه شورای نگهبان" و "مجمع تشخیص مصلحت نظام" از مهمترین مؤلفه‌هایی است که در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس با بیان این که باز بودن باب اجتهاد، نظریه های قانونی را همواره در چارچوب دین در سیر تکوین قرار می‌دهد، ابراز داشت: امام خمینی(ره) همواره بر انگیزه بخشی الهی، در امورات دنیوی تاکید داشتند و می‌فرمودند؛ انسان باید با همان انگیزه‌ای که نماز می‌خواند و فعالیت‌های اخروی خود را پیگیری می‌کند، حضور در صحنه های اجتماعی، انتخابات و امورات دنیوی را نیز دنبال نماید.

ادعای از نیل تا فرات دیگر محقق نخواهد شد و اسرائیل در حال حاضر تلاش می کند همین مقدار از خاک فلسطین را که در اختیار دارد حفظ کند. مکر و حیله طاغوت ضعیف است و شکی نیست که راه پیروزی و آزادی فلسطین راه آزادی مظلومان است.

وی سپس به یمن اشاره کرد و گفت: جبهه‌ای که اکنون حمله علیه یمن را سازماندهی کرده یک جبهه شاهنشاهی اعم از عربستان، مراکش و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با این کار بزرگترین خدمت را به اسرائیل می‌کنند.

متاسفانه سعودی هر ساله تعداد زیادی از ۶۰ تا ۷۰ هزار نیرو حج را اداره می کرد. نه اینکه ساختار اشکال نداشته باشد، این مشکلات ذاتی ساختار شاهنشاهی سعودی است. امسال نظامیان و امنیتی های باتجربه خود را برای توطئه در نقاط مختلف جهان به ویژه به یمن فرستادند. نیروهای دفاع مدنی شان در یمن گرفتار است. اخباری که می بینید در سوریه نیروهای امنیتی شان در داعش گرفتار است. در لبنان و بحرین نیز نیروهای آنها اشغال کرده اند. متاسفانه حج دست عده ای بی کفایت و بی تجربه با ساختار سعودی افتاده است. عقل و درایت انجام این کار را ندارند.

هر چند حادثه روز عیدقربان در منا که به کشته شدن  دو هزار نفر از حجاج  منجر شده است، تنها حادثه دلخراش از این دست طی سال‌های اخیر نیست اما بی‌شک فجیع‌ترین آنها است. این فاجعه تنها چند روز پس از سقوط یک جرثقیل در صحن مسجدالحرام رخ می دهد که طی آن ۱۰۷ زائر خانه خدا در حرم امن الهی جان باختند. وقوع این حوادث مرگبار که کفایت و صلاحیت سعودی‌ها در میزبانی کنگره جهانی حج را به عنوان کلیددار حرمین شریفین به شدت زیر سوال برده در حالی است که مقامات این رژیم مدعی بودند امسال با به خدمت گرفتن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تلاش کرده‌اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند. نگاهی به تاریخچه حوادث مرگبار در جریان مناسک حج نشان می‌دهد طی چهل سال اخیر ۱۵ مورد از این دست حوادث رخ داده که ۸ مورد آن در جریان رفت و آمد حجاج به رمی جمرات در منا بوده است. حادثه سقوط جرثقیل نزدیک‌ترین اتفاقی است که گویای بی‌تدبیری آنان است. دستگاهی که قرار بود چندین تُن مواد سنگین ساختمانی را جابجا کند با وزش باد سقوط می‌کند و در کمال تعجب، مسئولین سعودی، بی‌تدبیری خود را به پای قضاء و قدر الهی نوشتند و در حادثه منا هم مشیت‌ الهی و بی‌نظمی حجاج را مقصر دانستند! این اول بار نیست که چنین حادثه‌ای در منا رخ می‌دهد. در سال ۱۹۹۰ ازدحام در مناسک رمی جمرات در منا ۴۲۶ کشته بر جا گذاشت، در سال ۱۹۹۴، ۲۷۰ زائر قربانی ازدحام ناشی از برگزاری مناسک رمی جمرات شدند، در سال ۱۹۹۸ شلوغی و ازدحام در منا موجب کشته شدن ۱۱۸ و جراحت ۱۸۰ نفر شد، ازدحام در مناسک رمی جمرات در سال ۲۰۰۱ به کشته شدن ۳۵ زائر انجامید، سال ۲۰۰۳ در مناسک رمی جمرات جان باختن ۱۴ نفر از جمله ۶ زن را شاهد بودیم، در سال ۲۰۰۴، در نخستین روز مناسک رمی جمرات ۲۵۱ نفر در ازدحام کشته شدند و در سال ۲۰۰۶، ۳۶۴ حاجی به هنگام اجرای مراسم رمی جمرات جان باختند. در اینجا از ذکر جزئیات سایر فجایع در حین اجرای مناسک حج از جمله حریق در هتل، آتش‌گرفتن چادر حجاج، سقوط پنکه، بسته شدن‌ درب‌های مونو ریل و حبس شدن حجاج و قتل عام حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکان می‌گذریم، هر چند هر کدام از آنها سندی گویا از مظلومیت حجاج از یکسو و لزوم اتخاذ تدابیر جدی از سوی جهان اسلام برای حفظ جان زائران سرزمین وحی از سوی دیگر است.

سوء مدیریت، حماقت و عدم لیاقت آنان برای تصدّی چنین رویداد مهمی بسیار بارز است و دلیل این امر را باید در ساختار حکومت آل سعود جستجو کرد. از شاخصه‌های حکومت شاهنشاهی سعودی، «عدم پاسخگویی» است که در آن شاهزادگاه هر آنچه را اراده کنند انجام می‌دهند بدون اینکه مورد بازخواست و تعقیب قضایی قرار گیرند. ساختار حکومت استبدادی و تک‌نفره اجازه نمی‌دهد عقل جمعی به کار بیفتد و نظام پوسیده قرون وسطایی در خاندان سعودی تنها خود را محور فهم و درک عالم اسلام می‌داند و بقیه مسلمین را زیردست خود می‌پندارد.  شاهزادگان سعودی نه بر اساس شایسته‌سالاری بلکه به دلیل تولدشان در این خاندان زمام امور را به دست گرفته‌اند و در جریان این حادثه دلخراش نیز ردّپای فرزند ملک سلمان به چشم می‌خورد. تصاویر منتشر شده از ورود کاروان خودروهای محمدبن‌سلمان با بیش از چندصد نفر نیروی امنیتی نشان می دهد که اقدام این شاهزاده علت اصلی فاجعه منا است. این جوان بی‌تجربه و کم‌خرد برای باقی‌ ماندن در زنجیره‌ حکومت و ارضای عطش قدرت‌طلبی دست به هر اقدامی زده است؛ از به راه‌ انداختن جنگ خونین یمن که چندین هزار بی‌گناه را به خاک و خون کشید تا حادثه بی‌سابقه اخیر طی ۴۰ سال گذشته که حدود دوهزار نفر از حجاج را قربانی نمود. کودک‌کشی و نسل‌کشی و آتش‌افروزی در ذات خاندان آل سعود است. بندر‌بن‌سلطان شاهزاده دائم‌الخمر سعودی و رئیس سابق سازمان امنیت عربستان، نمونه دیگری از شاهزادگان فاسد سعودی است که منطقه را با ایجاد و حمایت از گروه‌های تکفیری نظیر جبهه‌النصره و داعش به آتش کشید و جای تعجب نیست که اکنون نام عربستان سعودی با تخریب، کشتار، خشونت و عدم پاسخگویی مترادف است.

وی با اینکه، ارتباط دادن جنایت منا به جنگ قدرت در عربستان یک احتمال است که باید درباره آن تحقیق و تامل کرد، گفت: اما آنچه قطعی است، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی سعودی‌ها و نظام فاسد شاهنشاهی سعودی است که به جهان اسلام و هیچ نهاد دیگری خود را پاسخگو نمی‌داند؛ بخش اعظمی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که همه‌ساله در هنگام برگزاری مناسک حج حضور داشتند، امروز در بحرین مستقر و الباقی آنها نیز درگیر جنگ یمن و هدایت داعش در سوریه و عراق هستند.

شیخ‌الاسلام گفت: کشورهای اسلامی باید برای تغییر مدیریت حج ورود کرده و هر طور که شده مفسدان بی لیاقت را از مدیریت خانه خدا خلع کنند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که نمی‌‌توانند یک منطقه زیارتی را با یک میلیون زائر و حاجی مدیریت کنند چطور به خودشان اجازه می‌دهند برای تصمیم‌گیری در دیگر کشورهای اسلامی همچون یمن ورود می‌کنند. در جنایت منا، سعودی‌ها راه‌های اصلی را بدون هیچ دلیل منطقی بسته بودند و طبیعی بود که این سیاست‌گذاری غلط منجر به چنین جنایت بزرگی شود.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران باید به عنوان یک کشور مهم و قدرتمند اسلامی در دفاع از حقوق مسلمین تمام تلاش خود را برای تغییر مدیریت خانه خدا انجام دهد .

شیخ الاسلام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در مقایسه دوحادثه منا و کشتار مسلمانان ایران در سال 66 در جریان برائت از مشکران ان سال و سیاست اتخاذ شده از جانب عربستان در سال سیاست فرار رو به جلو را اتخاذ کردند . در جریان حادثه منا چطور میتوان از چنین موضوعی جلوگیری کرد . دکتر شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال کشتار سال 66 را از سوی عربستان تهاجم خواندند زیرا پی بردند که شجره طیبه برائت از مشرکان و اندیشه امام رحمه الله لرزه بر تن صهیونیست ها نشاند و از برکات این شجره طیبه مقاومت لبنان است . و از مقاومت بعنوان سدی مستحکم در برابر صهیونیستها یاد کرد که امروزه رژیم اشغالگر قدس و آمریکا پی بردهاند که نفوذ و قدرت ایران را در منطقه را  نشان میدهند .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها