امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳

سفر آمانو به تهران و همچنین حضور وی در کمیسیون ویژه برجام مجلس در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در جالی است که سیل اخیر کشته شدن چند نفر بر اثر این سیل و همچنین اظهارات معاون اول رئیس جمهور علیه بابک زنجانی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه بیست و هشتم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان«وقت کشی مرتضوی» به روند پی گیری دادگاه مرتضوی پرداخته است. این روزنامه در ادامه این گزارش می نویسد:« پرونده تامين اجتماعي به انتظار يك «اعتراض» نشسته است؛ اعتراض از سوي فردي كه اين‌بار هم نشان داده زمان برايش آنقدرها هم اهميت ندارد كه همسان ديگر شاكيان در وقت مقرر به دادگاه رفته و اعتراض خود را به ثبت برساند. صحبت از سعيد مرتضوي است. او كه در برابر حكم صادره در پرونده‌هايي كه توامان در حال رسيدگي بودند، فرياد «اعتراض مي‌كنم» را سر داده است اما هر بار از مصاحبه سر باز مي‌زند. دوهفته در پاسخ تماس‌ها اعلام كرد كه وقت ندارد بگويد كه به حكم حبسش اعتراض كرده است يا نه؟ پيگيري‌هايي كه بعد از روز اعلام راي ديگر جوابي را در پي نداشت اما خبر از حتمي بودن اعتراض مرتضوي مي‌دهد. سالي كه با دادگاه‌هاي مرتضوي بهار خود را آغاز كرده با دادگاهي ديگر زمستان را سر خواهد كرد؛ دادگاهي كه اين‌بار بخشي از پرونده را در جريان رسيدگي قرار مي‌دهد كه شايد سرانجام خوشي مانند بخش كوچك آن، براي مديرعامل سابق تامين اجتماعي نداشته باشد؛ بخشي كه هرچند تاكنون راهي به دادگاه كيفري استان پيدا نكرده اما نكات مهمي در باب تحولات آن روزهاي تامين اجتماعي دارد. سازماني عريض و طويل كه در طول مدت يك و نيم ساله مديريت سعيد مرتضوي پرونده‌اي قطور را به مراجع قضايي ارجاع داده، اما اتهاماتي ديگر را نيز در خود ديده است؛ اتهاماتي كه حتي به زمان دادستاني مرتضوي هم رسيده است. اين‌بار بر پرونده قطور تامين اجتماعي، شكاياتي ديگر را نيز بايد اضافه كرد؛ شكاياتي با موضوعاتي جديد كه به دليل معذوريت‌ها نمي‌توان جزيياتي از آنها را بيان كرد. اما شايد تنها موضوعي را بتوان از اين پرونده در دست بررسي، اعلام كرد، شكايت پاليزدار باشد؛ شكايتي كه عمر آن مرز دو سال را رد كرده است، هنوز در دادسراي كاركنان دولت است تا به همراه مابقي پرونده تامين اجتماعي راهي دادگاه كيفري استان تهران شود. سعيد مرتضوي كه به تازگي از پرونده كهريزك رهايي يافته و در اتهام تحصيل مال نامشروع نيز با يك سال حكم غيرقطعي مواجه شده است، انتظار تعيين تكليف در جرايم ديگري را مي‌كشد. مرتضوي در زماني كه متهم پرونده كهريزك ناميده مي‌شد، در حالي از «باند پاليزدار» سخن گفته بود كه همه متهمان آن پرونده از اتهام تشكيل باند براي اقدام عليه امنيت كشور تبرئه شدند و موضوعيت تشكيل گروه ضد امنيتي كاملا منتفي شده بود. عبارتي كه در نهايت منجر شد تا شكايت جديدي عليه مرتضوي در دادسراي شعبه ١٥ كاركنان دولت مطرح شود، اكنون مراحل نهايي خود را طي مي‌كند. هرچند زمان تعيين قرار در دادسراي شعبه ١٥ هنوز مشخص نشده است اما پيگيري وكلاي پرونده حكايت از نزديك بودن وقت آن دارد، آن هم درست در زماني كه انتظار اعتراض مرتضوي در بخش اول پرونده تامين اجتماعي مي‌رود.

اتهاماتي كه منتظر مرتضوي‌اند

اينك مرتضوي مانده است و اتهامات دو مسووليت. مسووليت‌هايي كه هيچ‌كدام كوچك‌ترين ارتباطي به هم نداشتند سرانجام مرتضوي را راهي دادگاهي خواهند ساخت كه روزهاي زيادي در نيمه اول امسال را پذيراي دادستان سابق بوده است. مديرعامل سابق، دادستان سابق و هر عنواني كه سعيد مرتضوي را مورد خطاب قرار دهيم، روزهاي پر سر و صدايي را در پيش خواهد داشت. هنوز مشخص نيست كه او به پرونده تامين اجتماعي اعتراض كرده يا خير؟ هنوز از زمان ارسال راي قطعي براي دايره اجراي احكام نمي‌توان گفت، هنوز از سرانجام پرونده‌اي كه در دادسراي كاركنان دولت است نمي‌توان با اطمينان حرف زد و هنوز از اتهاماتي كه به جرم، تغيير نام مي‌يابند نمي‌توان سخن گفت، اما مي‌توان روزهاي پرتردد خيابان داور را در ماه‌هاي آتي تصور كرد.

همچنین این روزنامه در گفت وگو با عباس عبدی یکی از فعالان اصلاح طلب با عنوان«بايد از مواضع اصلاح‌طلبانه دولت حمايت شود » به نقل از وی می نویسد:« از حيث نظري، هر دولتي كه بتواند در اين مرحله ثبات را در سياست خارجي و اقتصاد و سياست داخلي به كشور بازگرداند، يك دولت اصلاح‌طلب شناخته مي‌شود و چون دولت فعلي در اين مسير گام برمي‌دارد و واجد اين ويژگي است پس بايد از موضع اصلاح‌طلبانه حمايت شود. از منظر عملي نيز بايد موضع اصلاح‌طلبان را به عرف عقلاي آنان ارجاع داد. عرف موجود نشان مي‌دهد كه قاطبه فعالان اصلي اصلاح‌طلبي از دولت حمايت مي‌كنند و صداهايي كه درخواست حمايت مشروط را دارند، به نسبت حاشيه‌اي و ضعيف هستند.

اصلاح‌طلبي كه مرزهاي خود را از ميان ببرد اصلاح‌طلب نيست. اتفاقا وضع موجود نه بر اثر تاكيد بر هويت مرزهاي اصلاح‌طلبي، كه بر اثر ناديده گرفتن و در نتيجه از ميان رفتن اين مرزها به وجود آمده است. اصلاح‌طلبان اگر در چارچوب مرزهاي اصلاح‌طلبي باقي مي‌ماندند، با هيچ مشكل غيرقابل حلي مواجه نمي‌شدند. آنان نه يك گام كه چند گام فراتر از آن رفتند و اسير تبليغات شدند و به اين روز افتادند. شواهد زيادي براي اثبات اين ادعا دارم. مهم‌ترين آن ترس از نقد عملكرد گذشته است؛ ترسي كه به فوبيا نزديك شده است و اگر آزادي نقد را از اصلاح‌طلب بگيري ساير ويژگي‌هايش مفت گران است.


«روزنامه ایران» در ستون اول دفتر خود در یادداشتی به قلم عزت الله انتظامی با عنوان«همه از توافق هسته‌ای حمایت کنیم» بپرداخته است. انتظامی در این یادداشت می نویسد:« عزت‌الله انتظامی هستم. به لطف شما معروف به «آقای بازیگر.» همواره به صلح طلبی شهره بوده‌ام. کسی که هیچ گونه درگیری و کشمکشی را نمی‌پسندد. از منازعات سیاسی بیزار است و همیشه خواهان حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها است و امروز که کشورمان ایران نیز یکی از دشوارترین چالش‌هایش را پس از سال‌ها فراز و نشیب با سربلندی پشت سر گذاشته و توانسته است پس از دو سال گفت‌وگوی نفسگیر با قدرت‌های بزرگ جهان به توافق برسد و اینچنین سایه شوم جنگ را از سر بردارد و به آرامش برسد، من نیز به سهم خود به عنوان یک ایرانی متعصب از این دستاورد بزرگ ملی حمایت می‌کنم و از همه اهل نظر هم می‌خواهم که از آن حمایت کنند.

لازم به یادآوری نیست که سال‌های پر اضطرابی را پشت سر گذاشته‌ایم. سال‌هایی کابوس‌وار که مدام تهدید می‌شده‌ایم و از هر نظر هم در محاصره تحریم‌ها بوده‌ایم. تحریم اقتصادی خطرناک‌ترین تحریم‌ها است. با این تحریم کشور ما دچار وضعیتی بسیار بحرانی شد. وضعیتی که در آن پول ملی به نازل‌ترین حد ممکن سقوط کرد. کشور تا آستانه ورشکستگی رفت و ملتی 80 میلیونی را در رنج و عذاب فرو برد. اگر این توافق سر نمی‌گرفت، معلوم نبود سرنوشت این ملت به کجا می‌انجامید. ما ملت رنج کشیده ایران نباید این سال‌های دشوار را فراموش کنیم. سال‌هایی که مدام علیه ما در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر می‌شد و گروهی در داخل آن را به سخره می‌گرفتند و همان سخره گرفتن‌ها بود که کشور را تا آستانه جنگ پیش برد. آنچه کشور را از آن تنگنا نجات داد، آرای عمومی در انتخابات سال 92 بود که به رئیس جمهوری منتخب این مأموریت را می‌داد تا کشور را از آن بحران برهاند.

وزیر خارجه رئیس جمهوری متکی بر آن آرا بود که توانست با قدرت چانه‌زنی بالا به مذاکرات وارد شود و سربلند از آن بیرون آید. این مذاکرات به همه جهان ثابت کرد که ملت ایران خواهان صلح‌اند، نه جنگ. ملتی که می‌خواهد از این پس در اتاق‌های مذاکره برای صلح حضور داشته باشد نه در میدان‌های جنگ. ملتی که می‌خواهد امنیت داشته باشد و از هرگونه تنش دوری کند و این چهره واقعی ایران است. چهره‌ای که در آن عقلانیت بیش از خشم به چشم می‌آید. مردم ایران خواهان آرامش‌اند. آرامشی که با آن بتوانند به فردای بهتر کشورشان بیندیشند. فردایی آباد برای همه نسل‌ها. من نیز همچون هر ایرانی به ایران فردا می‌اندیشم. ایرانی برای همه ایرانیان چه آنان که هستند و چه آنان که در آینده خواهند آمد. ایرانی که در آن بتوانیم بر همه مشکلات فایق آییم و بی هیچ دغدغه‌ای به استقرار کامل مردمسالاری بیندیشیم. با تعظیم به مردم ایران»


«روزنامه قانون» در گزارشی به سفر آمانو به تهران پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان« حاشيه‌سازي‌ها پيرامون سفرآمانو » می نویسد:« مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه در ماه‌هاي گذشته چندین بار به ايران سفر كرده،بنابر برخي اخبار قرار است امروز دوباره در تهران باشد. در همین راستا نیز یک رسانه آمریکایی مدعی شده مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با هدف رایزنی و جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی درباره موضوع ادعایی PMD راهی تهران می‌شود ، درخواستی که فرا‌تر از اختیارات آژانس، حتی تحت پروتکل الحاقی است. بنا به گزارشات، دو دیپلمات ، این ادعا را در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس مطرح کرده‌اند. این سفر به تعبیر آسوشیتدپرس از آن جهت حائز اهمیت است که کمتر از یک ماه قبل از ۱۵ اکتبر انجام می‌شود - تاریخی که آخرین ضرب‌الاجل آژانس برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به جنبه‌های گذشته برنامه هسته‌ای ایران یا PMD است. دیپلمات‌ها ادعا کرده‌اند سفر «آمانو» ممکن است همین هفته انجام شود.

سخنگوی آژانس، «فردریک دال» می‌گوید سفر به تهران در دست بررسی است، اما جزيیات آن هنوز نهایی نشده است. باوجود آنکه سخنگوی آژانس از ورود به جزيیات برنامه سفر «آمانو» اجتناب کرده، آسوشیتدپرس از قول منابع دیپلماتیک مدعی است مدیر کل آژانس درباره بازرسی از سایت «پارچین» که کانون ادعاهای آمریکا، اسرائیل و متحدان‌شان درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است نیز به رایزنی خواهد پرداخت. اكنون باید دید آیا حضور آمانو بار دیگر چاره ساز خواهد بود و اتفاقی که یک بار حضورش در 10 تیرماه در تهران رقم زد بار دیگر تکرار می‌شود و او می تواند نقطه پایان بر روند بررسی‌ها باشد. با توجه به اینکه در آمریکا نمایندگان مخالف برجام روز پنجشنبه سومین شکست خود را متحمل شدند و حال سعی دارند مخالفت با توافق را ایالت به ایالت پیگیری کنند، در این سوی کره خاکی و در ایران باید دید حضور آمانو گره آخر را خواهد گشود یا خیر.»

همچنین قانون در مصاحبه ای با محمد علی رامین معون مطبوعاتی وزارت ارشاد احمدی نژاد پرداخته است. رامین در این گفت و گو با عنوان« «جریان انحرافی» را هاشمی رفسنجانی ساخت و مطرح كرد» بیان می دارد:« عده اي بيان مي‌كنند كه دليل جدايي آنها از احمدي‌نژاد در سال‌هاي آخر، حضور جرياني با نام انحرافي و شخص رحيم‌مشائي است.نه، واژه جریان انحرافی را هاشمی رفسنجانی ساخته و مطرح کرده است. اتفاقا خود این واژه، یک واژه غلط و انحرافی است که عده‌ای از آن برای تخریب آقای احمدی‌نژاد ویارانش استفاده می‌کنند.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان« ائتلاف اورژانسی اصولگرایان!» می نویسد:« روز گذشته ناصر ایمانی، فعال اصولگرا در گفت‌وگویی در باب ائتلاف اصولگرایان در انتخابات اسفند ماه جاری مجلس گفت که استراتژی این جبهه ائتلاف سیاسی تمام جبهه‌ها و طیف‌های اصولگرا ذیل شورای هماهنگی خواهد بود که در آن لاریجانی و قالیباف حضوری موثر خواهند داشت، ولی از احمدی‌نژاد و طیف نزدیک به او خبری نخواهد بود. هر چند که ایمانی اذعان داشته است که احمدی‌نژادی‌ها جایگاهی در این ائتلاف نخواهند داشت ولی وی جبهه پایداری را مستثنا کرده و می‌گوید این جبهه با طیف احمدی‌نژاد یکی نیست شاید نزدیکی‌های فکری بین آنان باشد. به عقیده این فعال اصولگرا حتی جبهه پایداری هم حاضر به ائتلاف با احمدی نژادی‌ها نخواهد بود.... به عنوان کلام آخر باید گفت اصلاح‌طلبان با توجه به حمایت همه جانبه از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد مثبت و در مجموع قابل قبول او، در دسترس‌ترین نیروی سیاسی موجود برای تسهیل راه دولت منتخب مردم، با فراهم کردن مقدمات ائتلافی فراگیر و پیروزی در انتخابات آتی خواهند بود.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان« ٨ میلی‌متر باران، ٥ کشته در تهران» می نویسد:« سیل بار دیگر همه را غافلگیر کرد و علاوه بر خسارات فراوان، تعدادی نیز قربانی برجا گذاشت. تعداد دقیق قربانیان هنوز به‌طور قطعی معلوم نیست و مراکز مختلف، آمارهای متفاوتی داده‌ و برخی مفقودشدن افرادی را در این حادثه گزارش کرده و برخی این خبر را نادرست خوانده‌اند. سیل روز جمعه ١١ استان کشور را درگیر کرد اما بیشترین تلفات مربوط به شرق استان تهران است. ناصر چرخساز، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، از نجات ۴۴ نفر از مرگ حتمی خبر داد و گفت: متأسفانه در این حادثه ١٢ نفر نیز جان خود را از دست دادند. او با اشاره به وقوع سیل در شرق استان تهران و مفقودشدن هشت نفر شامل یک خانواده پنج نفری و سه نفر دیگر، گفت: تیم‌های امدادونجات در همان لحظه گزارش حادثه، به محل اعزام شدند و عملیات جست‌وجو و امدادرسانی آغاز شد. به گفته وی، پنج نفر از مفقودشدگان تهرانی (چهار نفر در صحنه و یک نفر در بیمارستان) در این حادثه جان باختند و سه نفر دیگر نیز در بیمارستان زعیم ورامین بستری هستند. وی ادامه داد: درمجموع استان‌های‌آذربایجان‌شرقیخراسان‌شمالی، اصفهان، چهار‌محال‌وبختیاری، زنجان، سمنان، گلستان، هرمزگان، مازندران، البرز و تهران تحت‌تأثیر بارش‌های چند روز اخیر دچار آب‌گرفتگی و سیل شده بودند که تحت پوشش امدادرسانی قرار گرفتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها