امروز جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
پخش سخنان آقای جلیلی در کمیسیون ویژه ی بررسی برجام در مجلس توسط صداوسیما بازتاب های گسترده ای داشت.

۱- برخی تا این مرحله پیش رفتند که اصولاً حقی برای سخن گفتن آقای جلیلی قائل نیستند. این در حالی است که کمیسیون ویژه از همه مطلعین و کارشناسان موافق و منتقد برجام دعوت کرده و سخنان آنان را شنیده است؛ از جمله تیم هسته ای مذاکره کننده (آقایان ظریف و عراقچی و ...) پس آقای جلیلی به دلیل هدایت تیم هسته ای مذاکره کننده در کشور، و حداقل در مقام یک کارشناس حق دارد و شایستگی دارد دیدگاهش شنیده شود.

۲- اقدام رسانه ملی در پخش این گفت و گو ها اقدامی حرفه ای و ستودنی است. چرا که هم اعتماد آمیز است و هم به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک می کند و هم به رشد و آگاهی های عمومی می افزاید. و از حیث رعایت عدالت نیز تریبونی در اختیار همه ی طرف ها قرار داده تا دیدگاه های خود را مطرح کنند.

در میان این مباحث شاید یک نکته مغفول واقع شده باشد و آن نحوه ی عرضه ی مطالب توسط آقای جلیلی است. پیگیری سخنان وی در کمیسیون ویژه که شاید اولین و صریح ترین مواضع علنی وی در این خصوص باشد، نشان می دهد اعتدال در بیان و منطق نقد در سخنان وی رعایت نشده است. چه بسا که مخاطبان انتظار داشته اند که وی به نقاط مثبت قطعی این توافق و تلاش های تیم مذاکره کننده و دستاوردهای آن در کنار نقد محتوایی برجام اشاره کند. اما بیان اینکه در برجام ۱۰۰ حق مسلم ما نادیده گرفته شده، آب پاکی را روی دست های مخاطبانی که چنین انتظاری داشتند، ریخت. بنابراین حق داریم از آقای جلیلی بپرسیم آیا شما هیچ نکته ی مثبتی در برجام نیافتید که به آن اشاره کنید؟

از سوی دیگر، باز کردن پرونده مذاکرات گذشته نظیر آلمآتی و ... این سوال را ایجاد کرد که چرا باید بررسی موضوع برجام با تکیه بر دفاع از گذشته صورت بگیرد و تداعی کننده فضایی دوقطبی در کشور باشد. سرنوشت برجام هرچه باشد (چه تأیید، چه رد) تصمیم نظام است و نباید گذاشت حاشیه ها موجبات شکاف و اختلاف نیروهای انقلاب را فراهم کند.

از دیگر برکات بحث های علمی انجام شده این است که ضعف ها و قوت های برجام مطرح شده و دولتی که باید در طول دوران خدمت خود، آن را پیش ببرد، با قرائتی که از مفاد آن ارائه می کند، باید پاسخگوی پرسش های احتمالی در آینده باشد و حداقل آنکه نگرانی های احتمالی از آینده برجام امروز مطرح، ثبت و ضبط می شود و این مسئولیت تیم مذاکره کننده و شخص آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور را مضاعف می سازد. بدیهی است که امیدواریم خوش بینی ها و پیش بینی های تیم مذاکره کننده درباره آینده برجام و اعتماد به طرف های مذاکره و قرائت ایرانی از برجام جامه عمل بپوشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها