امروز يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دکتر محمد نهاوندیان روز سه شنبه در این جلسه، با بیان اینکه دولت از حضور فعال مجلس در بررسی برجام استقبال می کند، اظهارداشت: فرصت مغتنمی است که مجلس شورای اسلامی هم نقش آفرینی شایسته ای داشته باشد؛ بی تردید اگر همین گونه اهتمام و توجه در دوره صدور قطعنامه های تحریم علیه کشورمان وجود داشت و ابعاد محدودیت های اقتصادی تبیین می شد چه بسا ممکن بود که مجلس می توانست کمک کند که موضوع به نحو بهتری مدیریت شود.
رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه 'هیچ کس جرأت ندارد در مقابل رفع تحریم ها بایستد چرا که این عزم ملی ملت ایران است'، گفت: امروز زمان آن است که برای دوران پسابرجام طراحی و برنامه ریزی کرده و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را کرد.
دکتر نهاوندیان با اشاره به ابعاد اقتصادی برجام و اهتمام جدی کمیته اقتصادی مذاکرات هسته ای کشورمان به موضوعات اقتصادی، اظهار داشت: آن زمان با آغاز مذاکرات سیاسی و فنی هسته ای، اعضای کمیته اقتصادی نیز شروع به کار کرده و با احصاء محدودیت ها و آثار تحریم ها در بخش های مختلف در جریان مذاکرات وارد شدند و دستاوردهایی که امروز حاصل شده نتیجه مطالعه میدانی و حقوقی است.
رییس دفتر رییس جمهوری با تأکید بر اینکه سیاست مذاکراتی کشورمان به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته ای ایران بوده است، تصریح کرد: همواره موضع مذاکره کنندگان ما این بود که از تحریم کنندگان با اعمال تحریم ها به هیچ وجه نمی توانند به اهداف سیاسی خود دست یابند و ملت ایران را به زانو در آورند.
دکتر نهاوندیان اضافه کرد: یکی از موفقیت های تیم مذاکره کننده کشورمان در دور اخیر این بود که به هیچ عنوان قبل از اینکه تکلیف تحریم ها مشخص شود، وارد بحث هسته ای نشد و ابتدا اطمینان حاصل پیدا کردند که طرف مقابل به طور کامل و جامع به دنبال لغو تحریم ها است و مصمم است تحریم های اقتصادی مربوط به هسته ای را به طور کامل لغو کند.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در بعضی موارد طرف مقابل نسبت به اشراف گروه اقتصادی تیم مذاکره کننده کشورمان ابراز تعجب می کردند؛ چرا که به طور دقیق و تفصیلی همه موارد مربوط به تحریم، ذکر و لغو شده است و طرف مقابل را متقاعد کرده ایم که آثار و تبعات لغو تحریم ها را به صورت ایجابی نمایان سازد؛ یعنی نه تنها تحریم ها برداشته می شود بلکه بایستی آثار آن در عملکرد بخش خصوصی نیز مشاهده شود.
دکتر نهاوندیان خاطر نشان کرد: براساس برجام ایران می تواند در بازار تجاری صنعت هسته ای نیز حضور داشته باشد و با رفع تحریم ها نه تنها اقتصاد ایران که نیت جبهه مقابل گروگان گرفتن آن برای اعمال فشار به ایران بود، نجات می یابد، بلکه حضور ایران در بازار بین المللی تجارت هسته ای نیز به رسمیت شناخته شده است.
رییس دفتر رییس جمهوری رفع برخی تحریم های غیرهسته ای را از دیگر دستاوردهای به دست آمده در برجام دانست و گفت: در این راستا هیأت مذاکره کننده کشورمان موفق شده در لغو برخی از تحریم های غیرهسته ای نیز دستاوردهایی داشته باشد که هواپیمای مسافربری، قطعات و خدمات مربوط به آن و اجازه صادرات در حوزه مواد غذایی و فرش جزء این دستاوردها است.
دکتر نهاوندیان ایجاد دسترسی های تجاری، مالی و انرژی را از دیگر دستاوردهای توافق هسته ای کشورمان دانست و گفت: طرف مقابل پذیرفته که در موضوع اعتبارات صادراتی و همکاری های فنی، گامی فراتر از رفع تحریم ها برداشته و وارد عرصه همکاری شود و صراحتاً در برجام آمده است که طرف مقابل از اینکه بخواهد تحریم های لغو شده را به صورت و بهانه های دیگر اعمال کند، اجتناب خواهد کرد.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: رفع فوری تحریم های اقتصادی مربوط به هسته ای به عنوان خط قرمز اعلامی، با قوت و صراحت حاصل شده است. حتی تحریم های تسلیحاتی هم مشمول رفع تحریم قرار گرفته که البته با فاصله زمانی اجرا خواهد شد.
دکتر نهاوندیان خاطر نشان کرد: گاهی اشاره می شود که چرا برای رفع برخی تحریم های آمریکا اقدامی نشده است که در پاسخ باید گفت برخی از این تحریم ها مربوط به مسایل دوجانبه بین دو کشور است و برای رفع آن بایستی وارد مذاکرات دوجانبه با آمریکا می شدیم که البته طرف مقابل نسبت به این موضوع خیلی اشتیاق داشت اما طرف ایرانی تمایلی به این موضوع نداشت.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه اهمیت دستاوردهای برجام را زمانی می توان متوجه شد که با وضعیتی که در آن قرار داشتیم، مقایسه شود، اظهار داشت: اولین تأثیر تحریم ها بالا رفتن هزینه مبادلات تجاری بود، اگر چه با هوشمندی مردم و دلسوزان نظام تحریم ها را دور زده و اجازه ندادیم اقتصاد ایران متوقف شود، اما بی تردید این حرکت نیز بر اقتصاد کشورمان هزینه های اضافی تحمیل می کرد به گونه ای که حداقل 15 درصد به هزینه های واردات و صادرات اضافه شد و این موضوع عملاً واگذار کردن بازار به رقبای بعضاً متخاصم بود.
دکتر نهاوندیان با بیان اینکه بطور متوسط و تخمینی، هزینه مبادله تجاری 100 میلیارد دلار سالانه حدود 15 میلیارد دلار بود، گفت: به این ترتیب می توان اشاره کرد که سالانه 15 میلیارد دلار و روزانه 130 میلیارد تومان هزینه مبادلاتی برای کشور رقم خورد و افزایش هزینه تمام شده یک کالا، هزینه ای است که از جیب تک تک خانواده های ایرانی پرداخت می شود و این از جمله آثار و تبعات تحریم است.
رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد : همچنین سهم ایران از فروش نفت در جهان 2.5 میلیون بشکه نفت بود که اخیرا به 1.5 میلیون بشکه رسیده بود که اگر قیمت ارز را 50 دلار در نظر بگیریم 75 میلیون دلار در روز به کشور خسارت وارد و از درآمدهایمان کاسته شده است.
دکتر نهاوندیان گفت: آنها می خواستند اقتصاد کشورمان را گروگان بگیرند و از این طریق اراده خود را تحمیل کنند.
رییس دفتر رییس جمهوری اظهار داشت: در موضوع نفت به جایی رسیده بودیم که اراده خودشان را بر ما تحمیل می کردند در حالی که زمانی اختیار آن در دست خودمان بود و از حربه نفت به عنوان تهدید استفاده می کردیم اما چه اتفاقی افتاد که اوضاع برعکس شد و میزان حضور و نقش آفرینی ایران در بازار بین المللی نفت کاهش یافت؟
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: باید روندی که به کاهش قدرت چانه زنی و اثر گذاری در اقتصاد جهانی و بازار انرژی منجر شده بود، متوقف می شد و ایران به جایگاه اصلی خود باز می گشت چرا که عزت واقعی این است که بتوانیم از امکانات و ظرفیت خود در راستای منافع ملی استفاده کنیم.
رییس دفتر رییس جمهوری تأخیر در بهره برداری از برخی از پروژه ها را از دیگر آثار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان دانست و گفت: اگر تحریم ها مانع تکمیل بعضی از پروژه های عظیم در بخش های انرژی و ریلی نمی شد، بی تردید منابع حاصل از ذخایر مشترک را از دست نمی دادیم و در برخی از پروژه ها نیز جلوی دانشمندان و محققان کشورمان گرفته نمی شد و در عرصه های علمی و فناوری در سطوح به مراتب بالاتری قرار داشتیم.
دکتر نهاوندیان اظهار داشت: ملت ایران و محققان کشورمان با هوشمندی از شرایط تحریم و فشار استفاده کرده و از این مصیبت، برکت های زیادی برای کشورمان حاصل کرده اند اما این موضوع نباید به گونه ای تلقی شود که خسارات ناشی از ظلم و ستم دشمنان به درستی تبیین نشود.
رییس دفتر رییس جمهوری، غیررسمی و غیراستاندارد کردن تجارت کشور را از دیگر آثار تحریم های ظالمانه دانست و خاطر نشان کرد: با افتخار اعلام می کنیم که انواع ابتکارات را برای دور زدن تحریم ها بکار گرفتیم، اما پیمودن این مسیر خساراتی نیز داشت چرا که وقتی شفافیت برداشته شود، راه فساد هموار می شود و فسادهای متعددی که متأسفانه در کنار اقدامات بزرگ و خالصانه ای که برای دور زدن تحریم ها شد از جمله آثار و تبعات تحریم ها است.
دکتر نهاوندیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از اعضای کمیسیون در خصوص میزان ذخایر ارزی کشور که قرار است با اجرای برجام آزاد شود، اظهار داشت: ارقام دقیق آن را بانک مرکزی به طور دقیق و روشن اعلام کرده است و دولت مصمم است منابع آزاد شده را نه برای واردات، بلکه در بخش افزایش سرمایه گذاری در کشور هزینه کند
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ایجاد جهش در نرخ ارز و کاهش نرخ رشد اقتصادی ما که براساس سند چشم انداز بیست ساله قرار بود 8 درصد باشد اما به طور متوسط در 10 سال گذشته کمتر از 3 درصد شد ، حاصل تحریم و یا سوء مدیریت است و اگر امروز می خواهیم برای پس از برجام و نیمه دوم چشم انداز بیست ساله و حرکت براساس سیاست های مقاومتی برنامه ریزی کنیم، باید از گذشته عبرت بگیریم.
دکتر نهاوندیان افزود: از جمله دیگر هزینه های ادامه شرایط گذشته، از دست دادن بازارهای صادراتی بود و شاهد تلاطم های بسیار شدیدی در بازار ارز بودیم. بی تردید اگر تحریم ها نبود خیلی زودتر می توانستیم اتکا کشور به صادرات نفتی را کاهش دهیم.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: کاری که در دو سال گذشته با همت مردم و حمایت ها و هدایت های رهبر معظم انقلاب انجام شد، این بود که پیام تحریک کننده اقتصادی به تحریم کننده ها متوقف و قطع گردید و به همین دلیل بود که وارد مذاکره شدند.
دکتر نهاوندیان اضافه کرد: در روند مذاکرات هم طرف مذاکره با این موضع منطقی ما مواجه شد که به برنامه هسته ای ایران رسمیت داده و به حقوق هسته ای ملت ایران و حفظ همه آن، اذعان کند و مبنای غلط تحریم ها و سوء ظن به برنامه هسته ای کشورمان را کنار بگذارد.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دشمنان با اعمال محدودیت ها ما را ناگزیر کرده بودند که حقوق خود را در بخش های مختلف اقتصادی از دست بدهیم. اما توانستیم با حفظ فرآیند هسته ای، اقتصاد کشور را نجات دهیم.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال یکی دیگر از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص پساتحریم گفت: پیشنهاد می کنم کمیسیون و مجلس محترم برای برنامه ریزی در این زمینه به دولت کمک کنند.
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند باید مراقبت کنیم که بحث های مربوط به مذاکرات هسته ای و توافق انجام شده به دسته بندی های سیاسی دامن نزند و حاصل آن تقویت انسجام ملی در کشور باشد.
رییس دفتر رییس جمهوری در خصوص مؤلفه های لغو، تعلیق و توقف که در برنامه آمده است، گفت: براساس مفاد متن برجام، تحریم های اتحادیه اروپا و آنچه در اختیار دولت آمریکا است، لغو خواهد شد و دولت آمریکا تعهد کرده که روند قانونی طی کند.
دکتر نهاوندیان با اشاره به تحریم های اقتصادی مربوط به هسته ای، اشاعه ای و تسلیحاتی کشورمان خاطر نشان کرد: ما به دنبال این بودیم که تحریم های اقتصادی هسته ای به طور کامل لغو شود و در این زمینه اقدامات لازم و کامل به عمل آمده است و موارد استثنا مربوط به تحریم های اشاعه ای و تسلیحاتی است.
رییس دفتر رییس جمهوری مقاومت شجاعانه و غیورانه ملت ایران در جنگ تحمیلی را وظیفه دینی و برای صیانت از ارزش های اسلامی دانست و گفت: در جریان جنگ و پس از آن نسبت به ایستادگی خود افتخار می کنیم، اما پس از پایان جنگ و زمانی که توانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم و مواضع عادلانه خود را عزتمندانه به کرسی بنشانیم آیا ادامه آن می توانست توجیهی داشته باشد؟ بی تردید می توانست کمکی به نیت دشمن باشد که جنگ را بر ما تحمیل کرده بود.
دکتر محمد نهاوندیان اضافه کرد: در جریان توطئه تحریم نیز دشمن به دنبال تحمیل انزوا بر ملت ایران بود که در این عرصه نیز ایستادگی و مقاومت کردیم و در تمام طول مسیر نیز بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تأکید داشتیم و این تأکید نه بخاطر فشار دشمنان بلکه بخاطر فتوای رهبر معظم انقلاب و موضع دینی مان بود.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: اگر امروز توانستیم با هوشمندی طرف مقابل را ناگزیر به لغو تحریم ها و اذعان به حقوق کشورمان کنیم آیا توضیح دارد که یک روز هم تحریم ها ادامه پیدا کند؟
دکتر نهاوندیان گفت: امروز زمان طراحی، تصمیم سازی و جبران گذشته است و دوران خزان به سر آمده و باید بهار تلاش و ابتکار آغاز شود.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال یکی از اعضای کمیسیون ویژه در خصوص منافع و زیان از دیدگاه اقتصادی، اظهار داشت: بدون تردید دستاوردهای اقتصادی در برجام یک توفیق بزرگ برای کشورمان است در بخش اقتصادی برجام و رفع محدودیت از صادرات در بخش هایی اعم از نفت، گاز و پتروشیمی تصریح شده است و با رفع تحریم واردات کالاهای حساس محدودیت های صنایع در تأمین کالاهای مورد نیازشان برطرف شده است، موضوعی که قدرت رقابت صنایع کشورمان را در بازارهای جهانی گرفته بود.
دکتر نهاوندیان آینده نگری برای نسل آینده و ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه گذاری را از جمله فواید برجام دانست و خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا فقط با اتکا به منابع داخلی سرمایه گذاری افزایش پیدا نمی کند، بلکه از منابع سایر کشورها نیز استفاده می شود که البته کشورمان از این موضوع محروم بوده است و امروز با برداشته شدن تحریم ها فرصت سرمایه گذاری و جهش ایجاد خواهد شد.
رییس دفتر رییس جمهوری با تأکید بر اینکه از نظر دولت رفع تحریم ها صرفا رفع موانع است و جایگزین تلاش، برنامه ریزی و ابتکار نیست، اظهار داشت: دولت اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند در دستور کار خود قرار داده است و معتقدیم چنانچه در سال های گذشته این رویکرد پیگیری می شد، شاهد افزایش واردات بی رویه نبودیم، لذا برنامه دولت این است که با برنامه ریزی مناسب ،منابع و ظرفیت های موجود را برای افزایش تولید و سرمایه گذاری هزینه کند.
دکتر نهاوندیان گفت: یکی از قربانیان تحریم موضوع شفافیت اقتصادی در مناسبات کشورمان با خارج از کشور و علاج آن هم بعد از رفع تحریم ها برگرداندن شفافیت کامل به اقتصاد است.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: عدم گزارش دهی و انحصار دو عامل فساد در اقتصاد است و امروز باید سوء استفاده هایی که از شرایط گذشته شده مورد رسیدگی و برخورد قرار گیرد و دولت وظیفه خود می داند اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده را به قوه قضائیه منتقل کند. البته این موضوع به معنای قدرناشناسی نسبت به کسانی که خالصانه در دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور کمک کردند نیست.
دکتر نهاوندیان گفت: دولت آمادگی لازم را برای پس از تحریم ایجادکرده و اولویت های اقتصادی کشور را به تفکیک مشخص نموده است و رییس جمهور نیز در دیدار هیأت های اقتصادی صراحتاً تأکید می کنند که فقط به فکر صادرات نباشند بلکه مبنا مشارکت و همکاری های اقتصادی و انتقال فناوری و تکنولوژی های پیشرفته است.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: امروز دنیا به سبب این مذاکرات نسبت به رابطه و همکاری با ایران احساس مثبتی پیدا کرده است و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم. امروز باید در چگونگی سخن گفتن و موضع گرفتن، اطمینان خاطر نسبت به آینده اقتصاد ایران را به جهانیان منتقل کرده و باید از ایجاد ابهام تشکیک پرهیز کرد.
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: امروز باید به جای دامن زدن به توقعات لحظه ای و مصرف گرایی، آینده نگری و تولیدنگری داشته باشیم و این به معنای ایجاد امکانات جدیدی برای رشد و سرمایه گذاری است.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: به جای اینکه توقعات ناشدنی مطرح شود، بایستی انتظارات امکان پذیر و ایجاد اشتغال، بالا بردن نرخ سرمایه گذاری و نرخ رشد مورد تأکید قرار گیرد و همگان کمک کنند تا این اهداف قابل تحقق در اذهان جامعه قرار بگیرد.
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: دولت و مجلس و سایر ارکان نظام بایستی در فضای پسابرجام مسیر اقتصاد مقاومتی را با انسجام در پیش بگیرند.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دغدغه پس از برجام، تفسیر نادرست و اجرای غلط و ناکافی آن است که باید نسبت به این موضوعات هوشیار باشیم.
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: مذاکره کنندگان کشورمان تا جایی که توانستند، متن غیر قابل تفسیر به رأیی را تنظیم کردند و مجلس می تواند قوت و تأثیرگذاری مثبت مذاکره کنندگان را در مسیر اجرای برجام هر چه بیشتر تقویت کند.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اصلی ترین مانع بر سر مناسبات و همکاری های ایران با جهان برداشته شده و آن فضای روانی تحریم بود که شکسته شده است و هیأت های تجاری از سراسر دنیا به دنبال همکاری و برقراری رابطه با شرکت های مختلف کشورمان هستند.
دکتر نهاوندیان گفت: تصویب قطعنامه شورای امنیت و تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا از جمله اقداماتی است که طرف مقابل انجام داده است و اصلی ترین قسمتی که با بخش فنی هسته ای قرار است انجام دهیم، تصویب پروتکل الحاقی است و این نیز برای زمانی است که طرف مقابل اقدامات خود را انجام دهد لذا حتی در جزئیات امور نیز رعایت تناسب اقدامات انجام شده است.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص کاهش بودجه 95 با وجود درآمدهای پس از برجام، اظهار داشت: در بودجه سال آینده نظر دولت و مجلس این است که بودجه واقع بینانه باشد چرا که از اختصاص بودجه هایی با رقم های بالا و بعضاً تحقق نیافتنی فایده ای حاصل نشده است. عملکرد 5 ماهه سال جاری نشان می دهد که میزان تحقق درآمدها بالا نیست، لذا با وضعیت کنونی بودجه تنظیم شده تا به واقعیت نزدیک باشد، اما بدون تردید اگر شرایط تغییر کند، می توان اصلاحاتی در آن انجام داد.
دکتر نهاوندیان تصریح کرد: باید از شرایط سخت اقتصادی برای اصلاح ساختارها استفاده کرد.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره کاهش شاخص های بازار بورس، اظهار داشت: در خصوص بورس حرکت دولت به سمت واقع نما بودن قیمت ها است و دولت اصرار دارد که در ترازنامه های شرکت ها از جمله بانک ها بررسی واقعیت های آن شرکت ها منعکس شود و معتقدیم در چنین صورتی است که از سودهای حباب گونه خبری نخواهد بود.
دکتر نهاوندیان درباره انتظارات ایجاد شده برای پس از برجام در جامعه خاطر نشان کرد: برنامه دولت در بخش اقتصادی توجه به اقتصاد مقاومتی است و بی تردید اقتصاد مقاومتی با بالا بردن توقعات ناسازگار است. البته معتقدیم ملت ایران به تمام ظرفیت ها و امکانات موجود اشراف دارد و با همت آنان است که مشکلات حل و فصل می شود.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: باید با عزم ملی از فرصت ایجاد شده برای تقویت سرمایه گذاری و تولید ملی حداکثر استفاده را ببریم.
دکتر نهاوندیان گفت: امروز باید از فرصت لغو تحریم ها و شرایط جدیدی که برجام بر اقتصاد ایران ایجاد کرده، اتکا به منابع و سرمایه انسانی خود را تقویت کنیم و چنان تار و پودی در اقتصاد خود بتنیم و بین اقتصاد داخل و خارج رابطه های مستحکمی ایجاد کنیم تا اقتصاد ایران تحریم ناپذیر شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها