امروز يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶

طق آتشین رئیس جمهور در جمع برخی مسئولان تعاونی کشور در حمایت از توافق هسته ای و تشر به مخالفان داخلی برجام در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، حال آنکه بررسی حادثه سقوط دکل بر روی زائران بیت الله الحرام، موضوع فسادهای اقتصادی و همچنین زمین خواری از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه 22 شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به موضوع فسادهای اقتصادی در واگذاری شرکت های دولتی به خصوصی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «13 هزارمیلیارد واگذاری مشکوک» ضمن پرداختن به این موضوع که 18 درصد سایپا و کل شرکت دخانیات بدون آگهی واگذار شده است، نوشته: «اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی با انتقاد از اظهارنظرهای دولتمردان یازدهم درباره روند خصوصی‌سازی در دولت قبل اظهار کرد: اگر به آمار سازمان خصوصی‌سازی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خصوصی‌سازی اسمی، در کدام دولت بیشتر انجام شده است. وی با ارائه آماری از وضعیت خصوصی‌سازی در دولت یازدهم از شیوه خصوصی‌سازی در این دولت انتقاد کرد و گفت: اگر به آمار سایت خصوصی‌سازی در بخش رد دیون‌ نگاه کنید، در سال 92 و بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم 13300 میلیارد تومان سهم واگذار شده که هیچ کدام از این واگذاری‌ها آگهی نداشته است! غلامی با انتقاد از واگذاری شرکت دخانیات نیز گفت: دولتمردان یازدهم که می‌گویند واگذاری‌های دولت قبل تنها تغییر اسم بوده، پاسخ دهند که آیا واگذاری شرکت دخانیات به صندوق فولاد، خصوصی‌سازی اسمی نبوده است؟ 

در حالی که قیمت شرکت دخانیات چیزی حدود 5000 میلیارد تومان است، ولی دولت آن را با رقم پایین‌تری فروخت. وی خاطرنشان کرد: در این دولت حدود 17 تا 18 درصد گروه خودروسازی سایپا بدون آگهی واگذار شده، در حالی که ما در دولت قبل ابتدا واگذاری شرکت‌ها را آگهی می‌کردیم و اگر خریداری نبود، به عنوان رد دیون واگذار می‌کردیم، مردم قضاوت کنند که کدام روش صحیح‌تر است. وی افزود: دولتمردان پاسخ دهند که چرا وقتی برای فولاد میانه، مشتری واقعی پیدا شد، آن را واگذار نکردند و به فردی به نام آقای «خ» دادند، در حالی که آگهی هم در این‌باره داده نشده بود! غلامی تصریح کرد: مسؤولان وزارت اقتصاد بگویند که چرا درباره واگذاری آلومینیوم المهدی، مانند فولاد میانه عمل می‌کنند، مگر خریدار واقعی برای خریدن این شرکت وارد عمل نشد، پس چرا آن را واگذار نکردند؟ وی بیان کرد: این دولت در سال 92 معادل 90 درصد واگذاری‌هایی که از سال 80 تا 92 واگذار شده بود، واگذار کرد بدون حتی یک آگهی که این واقعا تاسف‌آور است. وی گفت: مشخص نیست دولت یازدهم شرکت دخانیات را با کدام آگهی فروخت، در حالی که مستقیم آن را به صندوق فولاد داد، اما ما اگر بخشی را به نهادها واگذار می‌کردیم، حتما قبل از آن آگهی می‌دادیم.»


«روزنامه ابتکار» نیز در گزارشی از پرونده جدید زمین خواری در استان گلستان پرده برداری کرده و در گزارشی با تیتر «این خانه سیاه است» می نویسد: «استان گلستان به دلیلی نزدیکی به دریا و برخورداری از جنگل‌های بکر هیچ گاه از این پدیده شوم در پناه نبوده است. چندی پیش اخباری مبنی بر زمین خواری در روستای زیارت استان گلستان به دست رسیده است. در این روستا که در یک منطقه بکر جنگلی قرار دارد افراد با آپارتمان سازی اقدام به تعرض و تصرف حریم رودخانه کرده اند. آپارتمان‌های چند طبقه‌ای که علاوه بر ساخت غیر مجاز سیمای دست نخورده روستا را هم بر هم زده اند. اصغر رفیعی، مسئول دبیرخانه کارگروه مبارزه با زمین خواری، در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: زمین خواری در این روستا از سال 1379 تا 1380 شروع شده و تا الان ادامه دارد. اراضی که در حریم رودخانه‌ها واقع شده است، متعلق به وزارت نیرو است و این وزارتخانه مسئول برخورد با تخلفات است. برای برخود با این تخلفات حتی نیاز به دستور خاصی نیست. قانون اجازه برخورد در این گونه مواقع را صادر کرده است. بر اساس دستور شورای تامین، بین سال‌های 80 تا 84 مسئولیت حفظ و حراست از حریم نواحی اطراف شهر به شهرداری سپرده شد. چون حریم رودخانه‌ها هم جزئی از حریم شهری محسوب می‌شود، پس شهرداری عهده‌دار حفظ و حراست از آن شد. اما در همان مقطع ساخت و سازها افزایش پیدا کرد. شهرداری در این مناطق یک ناحیه خدمات شهری دایر کرده که این کار تخلف است. نیازی به ایستگاه خدمات شهری نیست. در این هنگام شورای حفظ حقوق بیت المال با مشاهده این وضعیت تصمیم به وارد کردن بقیه دستگاه‌ها چون وزارت جهادکشاورزی به این مسئله کرد. در واقع شهرداری انگیزه‌ای برای مقابله با این جریان نداشت، مانند 1530 تخریب‌ها و دیوار‌کشی‌های غیر مجازی که در سال 1393 در تهران اتفاق افتاد.

شناسایی 100 مورد تخلف

اصغر رفیعی در ادامه می‌افزاید: تقریبا می‌شود گفت هیچ دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده است. مسأله دیگری که در مورد این روستا شایان توجه است؛ استقرار آن در منطقه حفاظت شده حیاط وحش است. آبی که در این منطقه مورد استفاده پرندگان قرار می‌گرفته اکنون در اختیار متخلفان قرار گرفته است. در این صورت سازمان محیط زیست هم نباید اجازه ساخت و ساز در این محدوده را دهد. شناسایی عوامل ساخت وساز غیر مجاز در این روستا کار پیچیده‌ای نیست زیرا که روستا در داخل جنگل ناهارخوران قرار دارد و یک راه ورودی بیشتر ندارد. موضوع این جاست که برخوردها به موقع صورت نگرفته است. رسیدگی به این تخلفات از جانب ریاست سازمان امور اراضی کشور به سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابلاغ شده است که در اسرع وقت و با قاطعیت نسبت به شناسایی و برخورد با کلیه ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اقدام کنند. این عناصر پس از شناسایی به دادگاه معرفی و قلع و قمع می‌شوند. تاکنون حدود 100 مورد از این تخلفات شناسایی شده و پیگیری پرونده آن‌ها در جریان است. تخلفاتی که در خارج از روستا اتفاق می‌افتد از طریق کمیسیون ماده 100 و تخلفاتی که در داخل روستا اتفاق می‌افتد از طریق کمیسیون ماده 99 پیگیری می‌شود. نوع برخورد جهاد کشاورزی و شهرداری با اینگونه موارد مختلف است. شهرداری به جریمه نقدی بسنده می‌کند و با بنای ایجاد شده کاری ندارد در صورتی که جهاد کشاورزی علاوه بر جریمه، بنا را هم تخریب می‌کند زیرا که بر اساس قانون حفظ کاربری باید این بناها تخریب شود. همانطور که امسال 7، 8 مورد از این‌ها تخریب شد. برای زمین خواران در صورتی که برای بار اول دست به چنین تخلفی زده باشند، از یک تا 3 برابر قیمت زمین جریمه نقدی به علاوه قلع و قمع در نظر گرفته شده است. در صورت تکرار برای بار دوم، 6 ماه تا 2 سال حبس به مجازات قبلی افزوده می‌شود. مساله مهم این است که در بسیاری این زمین خواری‌ها افرادی هستند که با زد و بند دست به تخلف زده‌اند. در آینده کل امور را جهاد کشاورزی پیگیری خواهد کرد. البته این را هم اضافه کنم که دادگستری استان گلستان در این مساله کاملا با ما همکاری کردند و هماهنگ بودند.»


«روزنامه اعتماد» در گفت و گویی با حسین مرعشی، عضو شوراي مركزي كارگزاران با عنوان «منتقدان روحاني خردمندانه برخورد نمي‌كنند» به نقل از وی می نویسد: «مواضع اخير حسن روحاني مواضع راهگشا و صحيحي بود. اگر ايشان روي اين مواضع بايستد كه حتما هم مي‌ايستد شاهد انتخابات رقابتي خوبي خواهيم بود.من اساسا با اين تعبير موافق نيستم كه دولت پايگاه اجتماعي ضعيفي داشته است. دولت يازدهم در عرصه سياسي ايران تنها نيست. هم اصلاح‌طلبان كشور و هم نيروهاي ميانه رو به اين دولت راي دادند و آن را ساختند. پس بايد گفت كه از همان ابتدا پايگاه مستحكمي داشته است البته بعد از حل پرونده هسته‌اي اين پايگاه حتما تقويت شده اما نمي‌توان گفت از قبل هم ضعفي وجود داشته است./ حسن روحاني شخصا به عنوان رييس‌جمهور ارتباطات خيلي خوبي با مردم دارد. در واقع رابطه وي با مردم و جامعه با ساير اعضاي دولت كاملا متفاوت است. روحاني نمره خيلي خوبي از اين جهت مي‌گيرد به اين دليل كه با مردم خوب صحبت مي‌كند و خوب ارتباط برقرار مي‌كند، بر مواضع اصولي خود مي‌ايستد و برنامه‌هاي خود را پيش مي‌برد. اما بقيه اعضاي دولت متفاوت هستند. بنابراين ممكن است در برخي موارد دولت داراي ضعف‌هايي باشد اما در مجموع حضور فعال شخص روحاني در عرصه اجتماعي اين خلأ را پر مي‌كند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع دلالان دلار پرداخته است و در گزارشی با عنوان «7 میلیون سود خالص عایدی خریداران دلار بانکی » می نویسد: «عمو بانکی»ها گویا بسیار صاحب‌نفوذند و البته موردتأیید دولت، افرادی که در قالب فعال اقتصادی وارد بازار شده و نرخ سوم دلار را تعیین میکنند، اما این روزها تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و دست از عرضه برداشتهاند. به نظر میرسد این عمل چندان هم بدون‌فکر نیست. همین چند روز گذشته بود که فهرستی از دغدغههای معاون اول رئیسجمهور از سوی یکی از سایتهای خبری منتشر و در آن شاهکلیدهای کلام اسحاق جهانگیری مطرح شد. در این فهرست به وجود حرف و حدیث در نرخ بازار ارز و گذرنکردن قیمت دلار از سه‌هزارو ٤٠٠ تومان هم سخن به میان آمده بود. هر فعال اقتصادی میداند که در بازار آزاد ارز، دلار در چه احوالی است. دلاری که در آخرین تغییرات قیمتی حوالی سه‌هزار و ٤٦٠ تومان میچرخد همان دلار آزادی است که دولت گویا از وجود آن بیخبر است، اما در این میان آخرین رقمی که از دلار دولتی از سوی عموبانکیها اعلام شده همان رقم سه‌هزار و ٣٨٥ تومان است که البته از سه‌هزار و ٤٠٠ تومان عبور نکرده است!

بازار دلار هم همچنان درگیر دو نرخ پارسیانی و آزاد است. در حالیکه ارز ابتدای روز گذشته در نرخ سه هزار و ٤٤٣ تومان گشایش یافت، در اواسط روز به سه هزار و ٤٦٠ تومان صعود کرد و دوباره راه سراشیبی را در پیش گرفت. البته این روند تا انتهای بازار نقدی تداوم نداشت و دلار دوباره سر جای بالاترین قیمت خود یعنی سه‌هزار و ٤٦٠ تومان نشست. مصطفی قدرتی، معاملهگر بازار طلا و ارز، با بیان این مطلب به «شرق» گفت: این معاملات تا پاسی از شب در گروههای تلگرامی هم ادامه دارد و باید دید آخرین رقم در چه نرخی آرام میشود و فردا چه در انتظار آن خواهد بود. قدرتی میافزاید: پارسیانیها اما همچنان روی نرخ زیر سه هزار و ٤٠٠ تومان اصرار دارند و آخرین رقم اعلام‌شده از سوی آنها همان سه هزار و ٣٩٠ تومان است که ٧٠ تومان تفاوت قیمت آن با دلار آزاد است.

به گفته وی، اگر کسی بتواند دلار بانکی بخرد و این‌روزها بفروشد، در هر بسته صدتایی عرضه‌شده، هفت میلیون سود خواهد کرد و باید دید چه کسانی میتوانند از این رانت بهره‎‎مند شوند، اما آنچه به گوش میرسد عرضه بسیار پایین از سوی عموبانکیها در این روزهای انتهایی تابستان است. او همچنین به افزایش ارزش یورو در برابر دلار نیز اشاره کرد که نرخ یورو را در بازار آزاد با افزایش روبه‌رو کرده و به سه‌هزار و ٣٩٠تومان افزایش داده است. این معاملهگر طلا و ارز با اشاره به کاهش حباب سکه هم میگوید: طلا و سکه روز آرامی را با نوسان دو‌هزار‌تومانی تجربه کردند. به‌این‌ترتیب حباب سکه به هشت‌هزار تومان کاهش یافت. نرخ سکه در پایینترین رقم خود ٩٠٩هزار و ٥٠٠ تومان معامله شد و در بالاترین نرخ خود به ٩١٢هزار و ٥٠٠تومان رسید و آخرین نرخ آن نیز روی ٩١٠هزار و ٥٠٠ تومان آرام گرفت. قیمت اونس جهانی نیز روی هزار و ١٠٨دلار و ٧٠٠ سنت بسته شد و بازار طلای جهانی به‌این‌ترتیب به استقبال تعطیلی دوروزه خود رفت.»


«روزنامه ایران» تیتر یک امروز خود را به سخنان رئیس جمهور در دیدار با مدیران اتحادیه‌های تعاونی ها و تلاشگران نمونه عرصه تعاون سراسر کشور اختصاص داده است. ایران در این گزارش با عنوان «نمی‌گذارم افراطی‌ها ملت را نا امید کنند» می نویسد: « هیچ‌کس در طول تاریخ نمی‌تواند بگوید آنچه قهرمانان ملی ما در دو سال مذاکره در برابر 6 قدرت جهانی با مبارزه به دست آوردند، منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست برجام به معنای شکستن همه زنجیرهای استکبار بر پای عزت، آزادی و پایه‌های اقتصاد ایران است از یک رژیم نامشروع و عده‌ای افراطی امریکایی که بگذریم تمام دنیا مقابل این توافق سر تواضع فرود آوردند آنچه دولت با کمک مردم باید انجام می‌داد، برطرف کردن تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضد حقوق بشری بود از هنرمندی‌های فعالیت‌های تعاونی این است که می‌تواند از کنج روستا تا کوچه‌های شهر و درون خانه‌ها حضور داشته باشد».


«روزنامه قانون» نیز در گزارشی با تیتر «مصباح مركز ثقل اختلاف!» به آخرین تکاپوی انتخاباتی اصولگرایان پرداخته است. قانون در این گزارش می نویسد: «اصولگرايان برخلاف اصلاح‌طلبان از يك گفتمان و بدنه اجتماعي يكساني برخوردار نيستند. در جبهه اصلاحات، همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب به محوريت رئيس دولت اصلاحات براي ائتلاف راه خود را تعيين و تبيين مي‌كنند، ولي در طرف مقابل به دليل تعاريف مختلفي كه از اصولگرايي ميان چهره‌هاي مدعي وجود دارد، بارها شاهد آن بوديم كه اين جريان سياسي در كشور هم فكران خود را نيز به خروج از اصولگرايي متهم كرده و آن ها را به نوعي مرتد از آيين اصولي خود مي‌‌دانند.

پايداري سرمنشأ انشقاق

از سوي ديگر به علت وجود تعريف جديدي از اصولگرايي كه در جبهه پايداري به سردمداري آيت‌ا... مصباح وارد دنياي سياست شده است، بسياري از اصولگرايان از نزديك شدن به اين طيف با تفكر راديكال خودداري مي‌كنند وتلاش دارند تا خود را تنها وابسته به روحانيت نشان دهند و فعاليتشان را از زير پرچم ضلع خود ساخته مصباح خارج كنند. در همين راستا، آيت‌الله محسن غرویان از مدرسين حوزه علمیه قم معتقد است: برخی اصولگراها احساس می‌کنند می‌شود بعنوان تاکتیک از وحدت با پایداری‌ها استفاده کرد و کرسی‌های خود را در مجلس افزایش داداما این وحدت استراتژیک و فکری نیست. وي غرور بیش از حد را یکی از مشکلات اصلی جریان اصولگرا برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه در این جریان هر شخصیتی خود را در بالاترین سطح از فهم سیاسی، دینی و مذهبی می‌داند و سایر گروه‌ها را ضعیف می‌شمارد. آیت‌الله غرویان كه با ايلنا به گفت‌وگو نشسته‌ است، تأکید کرد: فکر می‌کنم در نهایت اصولگرایان محوریت پایداری‌ها و آیت الله مصباح را برای انتخابات مجلس آینده نمی‌پذیرند. البته در جامعتین هم دو طیف وجود دارد که ممکن است با یکدیگر در برخی مبانی فکری اختلاف‌نظرهایی داشته باشند. غرویان یادآور شد: وحدت اصولگرایان را تنها استفاده از کلیدواژه‌های رهبری می‌تواند رقم بزند و مادامی که اصولگرایان ادعای «انـاً رَجُلْ» داشته باشند به وحدت نخواهند رسید.

ليست‌هاي انفرادي احزاب اصولگرا

به نظر مي‌رسد همان‌طور كه آيت‌الله مصباح در انتخابات سال 92 با تك‌روي‌اي كه از خود نشان داد سبب شكست اصولگرايان شد، در انتخابات پيش رو نيز خواسته‌هايي از ائتلاف‌هاي احتمالي دارند كه سبب انشقاق و دوري اصولگرايان از يكديگر شده است.اصولگراياني كه به حسب ظاهر هم كه شده قصد دارند وحدت خود را بزرگ جلوه دهند. در همين راستا، كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري كه در قبل اعلام كرده بود جبهه وي به دنبال ارايه ليست است در پاسخ به سوال «قانون» كه در اين ليست‌هاي ارائه شده چرا خبري از پايداري‌ها و مؤتلفه نيست، گفت: دبيران جبهه در استان‌ها و شهرستان‌ها اسامي را فرستادند و ما نيزيكسري بررسي انجام خواهيم‌داد تا ليست نهايي را براي انتخابات تعيين كنيم. وي ادامه داد: اين فهرست را براي جبهه پيروان آماده داريم و در ادامه وقتي شوراي هماهنگي اصولگرايان تشكيل شد ممكن است برخي اسامي مشترك باشند و در برخي بررسي‌ها افراد با هم‌فكري و تعامل اصولگرايان انتخابات مي‌شود. سجادي افزود: ما در سراسر كشور قصدا داريم ليست دهيم و اسامي‌اي كه براي تهران و استان‌هاي بزرگ ارائه خواهد شد با شوراي هماهنگي در ميان خواهيم گذاشت.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها