امروز يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
کد خبر: ۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
این کشمکش های سیاسی نشان می دهد که علی رغم اینکه برخی گروه ها شعار انتخابات آزاد، رای مردم و... را می دهند، به آن اعتقاد کافی و وافی ندارند. بنابراین جناح ها، احزاب و گروه های سیاسی از همین امروز باید تمرین دموکراسی و احترام به رای اکثریت را بیشتر بیاموزند!

با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کشمکش ها بر سر موضوع انتخابات شدت پیدا کرده است. اما این بار این جنجال های سیاسی رنگ و بوی تازه ای پیدا کرده است.

به گزارش«تابناک»، در سال های اخیر تغییر در صحنه سیاست داخلی ایران باعث شده است که فاصله میان جناح چپ و راست یا به عبارت دیگر اصولگرایی و اصلاح طلبی مشخص نیست. در واقع تاباندن چراغ سیاست به تاریکخانه احزاب و گروه های سیاسی نمی تواند روشن کننده همه زوایای آن باشد.

نگاهی به موضع گیری رهبران جناح های راست و چپ در گذشته و حال نشان از تغییرات زیادی دارد. البته در این میان برخی از استحاله گفتمانی سخن می گویند و برخی نیز معتقدند تغییر در نگرش و به روز رسانی اندیشه لزوماً به معنای تغییر کلی در نگرش ها نیست بلکه به معنای همراه سازی اندیشه های سیاسی همزمان با تغییرات در جامعه است که به خودی خود امری مذموم تلقی نمی شود.

اما تغییر در کشمکش های سیاسی در روزهای اخیر فقط به این موضوع ختم نمی شود. بلکه در روزهای اخیر شاهد هستیم که برخی از اصولگرایان و اصلاح طلبان سعی می کنند برخی شخصیت های سیاسی را با توجه به برخی جهت گیری ها تصاحب کنند و یا به عبارت دیگر به نام خودشان بزنند.

تابناک در مطلبی که چند روز پیش منتشر کرد به این موضوع پرداخت و از این پدیده به عنوان «نامزد ربایی» انتخاباتی یاد کرد. در واقع با توجه به دگرگونی هایی که در جناح بندی ها و موضع گیری های افراد در سال های اخیر رخ داده است، برخی از جناح ها به دنبال جذب نیروهایی هستند که در گذر زمان در موضع گیری های آنها قدری تغییر ایجاد شده است.

به عنوان مثال در ماه های اخیر، مطالب و سخنان زیادی درباره حضور آقایان ناطق نوری و علی لاریجانی در لیست اصلاح طلبان، اعتدالیون و یا اصولگرایان حکایت داشت.

به عنوان مثال چندی پیش روزنامه آرمان وابسته به جناح اصلاح طلب و آقای هاشمی رفسنجانی در تحلیلی علی لاریجانی را کاندیدای مستقل و معتدل می خواند و به صراحت می گوید کسی دیگر نباید آقای لاریجانی را اصولگرا خطاب کند.

متن روزنامه آرمان مورخ(10/06/94)

«لاریجانی دیگر نباید با پسوند اصولگرا خطاب شود. او میانه‌رویی است که تنها به منافع ملی می‌اندیشد و مصلحی برآمده از خاندانی مصلح. علی لاریجانی این روزها تنها مراجعه‌کنندگانی از طیف اصولگرا ندارد، چنانکه به همان میزان اصلاح‌طلبان هم با او احساس نزدیکی و دوستی می‌کنند و می‌دانند، اعتدال و فراجناحی بودن لاریجانی است که گره‌های زیادی را باز و تندروها را ساکت خواهد کرد».

با این حال این روزنامه امروز در چرخشی 180 درجه ای اگرجه همچنان آقای لاریجانی را معتدل و میانه رو می داند اما تاکید می کند که وی اصولگرا است.

متن روزنامه آرمان(16/06/94)

« لازم است برای شناخت بیشتر رئیس مجلس کشورمان ویژگی‌های او را در سه بخش سیاست‌ورزی، ریاست مجلس و روابط بین‌الملل بررسی کرد. علی لاریجانی یک اصولگراست و در این مشی تردیدی نباید داشت اما اصولگرای همراه با پیشوند میانه‌رو. برای اثبات این ادعا لازم نیست مسیری طولانی را طی کرد و با کمی عقبگرد و بازگشت به سال 92 به خوبی مشی او مشخص می‌شود.»

در واقع این روزنامه در کمتر از یک هفته دو نظر متفاوت در مورد یک شخص ارائه می کند. یک روز می گوید کسی دیگر نباید آقای لاریجانی را با پسوند اصولگرایی خطاب کند و در مطلب بعدی می نویسد که نباید در مشی اصولگرا بودن لاریجانی تردید داشت!

به نظر می رسد در آستانه دو انتخابات مهم کشور استفاده از افراد برای جلب نظر آراء عمومی مردم به نفع گروه یا یک حزب و یا جناح اقدام شایسته ای نیست. در واقع اینکه سعی کنیم از هر ترفند و ابزاری برای اثبات حقانیت خود استفاده نمائیم، امری مذموم قلمداد می شود.

این کشمکش های سیاسی نشان می دهد که علی رغم اینکه برخی گروه ها شعار انتخابات آزاد، رای مردم و... را می دهند، به آن اعتقاد کافی و وافی ندارند. بنابراین جناح ها، احزاب و گروه های سیاسی از همین امروز باید تمرین دموکراسی و احترام به رای اکثریت را بیشتر بیاموزند!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها