امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی، ایران و روسیه را به علت حمایت از دولت سوریه، مسئول بروز بحران آوارگان در اروپا خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی اردوغان مدعی شد: این کشورها هرگز به دنبال میانجیگری در اوضاع سوریه نیستند، آنها همواره از بشار اسد حمایت کرده اند. آنها هرگز به این موضوع که چگونه باید این رهبر را از قدرت ساقط کرد فکر نمی کنند. رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود گفت: داعش با سوریه منسجم عمل می کند و در حال حاضر بزرگترین حامی این گروه است و آنهایی که نهایت تلاش خود را برای بقای این رژیم به کار گرفته اند ، مسئول بروز این فجایع هستند.

برخلاف صحبت های اردوغان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در یادداشتی به قلم پاتریک کاکبرن عنوان کرده هر چند ممکن است نظام بشار اسد در آستانه سقوط قرار نداشته باشد، اما هر نشانه ای از اینکه وی در حال ضعیف شدن است می تواند میلیون ها نفر را متقاعد کند که زمان خارج شدن از سوریه است و اکثر ۱۷ میلیون سوری که همچنان در این کشور زندگی می کنند در مناطق تحت کنترل دولت به سر می برند که هم اکنون از سوی داعش در معرض تهدید قرار گرفته است. این افراد بیم آن دارند که داعش شهرها و روستاهایشان را اشغال کند و اعدام های دسته جمعی به راه بیندازد.

به گزارش الف، اما در عمل، انگلیس، آمریکا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با حمایت از تروریست های سلفی و تندرو مقصر اصلی تشدید درگیری ها در سوریه هستند. تصرف بخشی از خاک سوریه و حتی سرازیر شدن داعشی ها به سمت عراق و سقوط موصل نیز موجب نشد که سیاست این کشورها در سوریه دچار تغییر شود.

گفتنی است اروپا در حال حاضر با بزرگترین بحران پناهجویی که در چند دهه پیش بی‌سابقه بوده، دست و پنجه نرم می‌کند. آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که شمار پناهجویان سوری که به دلیل جنگ داخلی مجبور به ترک زادگاهشان شده‌اند، از مرز ۴ میلیون نفر گذشته و در حال حاضر، از هر چهار پناهجوی جدید در جهان یک نفر سوری است.

همچنین ادعاهای رئیس جمهور ترکیه در حالی مطرح می شود که قدرت اردوغان در ترکیه رو به زوال است و سیاست های دولت آنکارا در دو حوزه داخلی و خارجی با شکست مواجه شده است. در واقع بدلیل سیاست های دیکتاتورمابانه داخلی و دخالت در مسائل همسایگان و طرفداری از داعش، مردم در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن به سلطه ۱۲ ساله حزب عدالت و توسعه پایان دادند و آرزوهای اردوغان را برای تغییر سیستم سیاسی بر باد دادند.

حتی بسیاری عدم تشکیل دولت ائتلافی داوود اوغلو را به فشارهای اردوغان به وی، به امید قبضه کامل قدرت نسبت می دهند. این در حالی است که قانون اساسی بر دور ماندن اردوغان از سیاستهای حزبی به عنوان رییس دولت، تاکید دارد.

شکست در انتخابات و همچنین موفقیت حزب کردی دموکراتیک خلق، که تقریباً با پیروزی های کردهای سوریه در نبرد با داعش همزمان بود، موجب شد که اردوغان با کردها نیز از در دشمنی درآید و جنگ خاتمه یافته با پ.ک.ک را دوباره آغاز کند. اگر چه او همزمان هم به داعش و هم به کردها اعلان جنگ داد اما نیروی هوایی ترکیه اکثرا به مواضع کردهایی حمله کرده اند که از بسیاری جهات ثابت کرده اند یکی از قاطع ترین نیروهای مبارزه علیه داعش هستند.

این اتفاقات در حالی روی داده که ترکیه از لحاظ اقتصادی نیز در شرایط نامناسبی به سر می برد و ارزش لیر کاهش بسیاری یافته است. به گونه ای که وزیر دارایی این کشور عنوان کرده دستاوردهایی که ترکیه در سال های اخیر به دست آورده است، در معرض خطر نابودی است.

به باور برخی اردوغان تلاش دارد تا با ملتهب کردن بیشتر فضای سیاسی ترکیه و منطقه، خود را به عنوان تنها منجی ثبات بخش در انتخابات پیش روی پارلمانی معرفی کند و مردم را وادار کند برای ایجاد حداقل ثبات سیاسی به حزب متبوع وی رای دهند اما باج گیری ها و جنگ افروزی های بیشتر در خاورمیانه آشوب زده، بدون شک حتی اگر در کوتاه مدت برای اردوغان نتایج خوشایندی به همراه داشته باشد در بلندمدت باعث تنفر بیشتر از وی خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها