امروز جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
متن کامل گزارش فصلی یوکیا آمانو به شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که در بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت اندکی حاصل شده است.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که در بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت اندکی حاصل شده است.

در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشرفت اساسی اندکی درباره برنامه هسته‌ای ایران محقق شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود که امروز، جمعه (6 سپتامبر/ 14 شهریور) منتشر کرد، ضمن تائید صلح امیز بودن فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای اظهارشده، تصریح کرد که از 5 گام مربوط به همکاری‌های دوجانبه ایران-آژانس، 3 مورد با جدیت به عمل آمده و اقدامات در مورد دو مورد دیگر در حال انجام است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از گذشت 11 روز از خاتمه مهلت گام سوم همکاریهای داوطلبانه ایران و آژانس که بر اساس توافقنامه مورخ یازدهم نوامبر 2013 در تهران استوار است، جدیدترین ارزیابی ها از پیشرفت همکاریهای مذکور را در قالب گزارش فصلی موسوم به «اجرای موافقتنامه های پادمان و قطعنامه شورای امنیت در ج.ا.ایران» منتشر کرد.

این گزارش، همانند گزارش های قبلی آژانس تائید می کند که کلیه فعالیت های غنی سازی، تاسیسات مربوط به چرخه سوخت و همچنین معادن اورانیوم ایران، کارگاههای تولید سانتریفیوژ، محل های مربوط به تحقیق و توسعه و نگهداری اورانیوم غنی شده و اکسیداورانیوم و همچنین تاسیسات آب سنگین و رآکتور مربوطه تحت نظارت منظم آژانس قرار دارد. همچنین این گزارش تائید می کند که ایران اقدامات لازم در اجرای تعهدات پادمانی خود را به عمل آورده است و تاسیساتی در رابطه با بازفراروی نداشته، تاسیسات جدید هسته ای نیز ایجاد نکرده است.

در مورد مهمترین مسائلی که از منظر محافل غربی مورد توجه است، یعنی حل ابهامات گذشته و حال در مورد برنامه هسته ای یا مقوله ای که غربیها آن را «ابعاد نظامی احتمالی» نام گذاری کرده اند، این گزارش به ارزیابی بینابین پرداخته است. بر اساس این گزارش، آمانو تائید کرده است که ایران سه مورد از اقداماتی که را باید تا 25 اوت (3 شهریور) به انجام می رسید، انجام داده و اقدامات مرتبط با دو مورد دیگر را نیز آغاز کرده است. آمانو در این رابطه به حضور در تهران در 17 اوت نیز اشاره کرده و تعهداتی که ایران به صورت شفاهی برای ادامه همکاری با آژانس داده است.

بنابراین، این گزارش ارزیابی نسبی از پیشرفت های صورت گرفته از زمان انتشار گزارش فصلی قبلی (22 می 2014) منعکس کرده است. با درنظر گرفتن اینکه بخش زیادی از این گزارش حاکی از پایبندی ایران به تعهدات پادمان است، ظرفیت ارزیابی ماهیت صلح امیز برنامه هسته ای کشور را داشته است و از همین روست که نماینده دائم کشورمان در آژانس، این گزارش را مهر تائیدی بر این مقوله تلقی کرده است.

با این حال، به نظر می رسد که بار مثبت این گزارش در مقایسه با گزارش قبلی آژانس کمتر است. زیرا هنوز آژانس در مورد روند همکاری‌ها و تعاملات برای حل ابهامات باقیمانده، ارزیابی قوی و مثبتی نشان نداده و عدم اتمام 2 مورد از 5 مورد اقدامات مربوط به گام سوم را از نظر دور نداشته است. از همین رو، برخی از منابع غربی با بزرگ نمائی این بخش از گزارش، عملکرد ایران را زیر سئوال برده اند. البته به نظر نمی رسد که این ارزیابی ها تاثیر زیادی بر مذاکرات هسته ای آتی داشته باشد. زیرا همه طرفهای مذاکره کاملاً در جریان اقدامات انجام شده توسط تهران در خصوص این موارد و مشکلاتی که یک ماه گذشته میان ایران و آژانس وجود داشته، قرار دارند. گفتنی است که از طرز نگارش این گزارش کاملاً احتیاط آژانس در پردازش و ارزیابی همکاریهائی که ایران طی سه ماه گذشته یعنی از 31 اردیبهشت 93 تا 3 شهریور و حتی طی در وقت اضافه یعنی روزهای اخیر داشته است، مشهود است. هدف آژانس جلوگیری از تاثیر منفی این ارزیابی ها بر مذاکرات آینده بوده است. ضمن اینکه ایران دو نشست را با کارشناسان آژانس برای حل و فصل 2 مورد باقیمانده از گام سوم برگزار کرده و اقدامات مربوط به این موارد نیز در حال اتمام است.

در کل، جنبه های مثبت این گزارش، کمتر از موارد احتیاطی و باقیمانده نمی باشد، هرچند این بخش از گزارش اخیر در مقایسه با گزارش قبلی فصلی آژانس و گزارش هائی که در مورد عملکرد ایران در اجرای موافقتنامه ژنو منتشر کرده، ضعیف می باشد.

برای دریافت متن کامل گزارش آژانس به زبان انگلیسی اینجا کلیک کنید.

متن کامل گزارش به شرح زیر است:

 

اجرای توافقنامه پادمان‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای
و مفاد مربوط قطعنامه‌های شورای امنیت
جمهوری اسلامی ایران
گزارش مدیر کل

تحولات اصلی

•      ایران موارد زیر را انجام داده است: اجرای یکی از پنج تمهیدات عملی که در ماه می 2014 در سومین گام چارچوب همکاری و با ضرب‌الاجل 25 آگوست 2014 موافقت کرد؛ اجرای دو مورد از پنج تمهیدات پس از ضرب‌الاجل؛ و آغاز مذاکره با آژانس درباره دو مورد دیگر از تمهیدات عملی.

•     آژانس درخواست کرد که ایران تا 2 سپتامبر 2014 تمهیدات عملی جدید پیشنهاد کند که در گام بعدی در ارتباط با چارچوب همکاری توسط این کشور اجراء شود. تمهیدات عملی هنوز پیشنهاد داده نشده‌اند.

•     آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی  تمهیدات مرتبط با هسته‌ای که در برنامه مشترک اقدام آغاز شده و تمدید شدند، را ادامه می‌دهد.

•    از زمانی که برنامه مشترک اقدام اجرایی شد، ایران هگزافلوراید اورانیوم (UF6) را در تأسیسات اعلام شده‌ است بیش از 5 درصد اورانیوم 235 (U-235) غنی‌سازی نکرده است. در نتیجه رقیق‌سازی و تبدیل که در همین بازه زمانی صورت گرفته است، ایران دیگر دارای هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا 20 درصد اورانیوم 235 نیست.

•     هیچ تجهیزات عمده اضافی در رآکتور اراک (IR-40) نصب نشده و سوخت برای رآکتور تولید و آزمایش نشده است.

•     ایران به اجازه به آژانس برای دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتر سانتریفیوژ و نیز تأسیسات انبار ادامه داده است.

 

A. مقدمه

1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و، به موازات، شورای امنیت، درباره اجرای توافقنامه پادمان‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای (NPT) و مفاد مربوط قطعنامه‌های شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش شامل اطلاعاتی،‌ در میان چیزهای دیگر، درباره اجرای تمهیدات بر اساس "بیانیه مشترک چارچوب همکاری" (چارچوب همکاری) و برنامه مشترک اقدام (JPA)، که تمدید شده است، می‌باشد.

2. شورای امنیت تایید کرده است که گام های درخواستی شورای حکام در قطعنامه‌های این شورا درخصوص ایران الزام آور هستند. بندهای مربوطه و قطعنامه‌های یاد شده براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل در رابطه با بندهای این قطعنامه‌ها الزا‌م‌آور هستند. اجرای کامل الزامات ایران برای اطمینان جامعه جهانی از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران ضروری است.

3. همانطور که پیشتر نیز گزارش شد، در یازدهم نوامبر 2013، آژانس و ایران "بیانیه مشترک چارچوب همکاری" (GOV/INF/2013/14)  را امضا کردند. براساس این چارچوب همکاری، آژانس و ایران توافق کردند تا درخصوص فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس برای حل مسائل فعلی و گذشته و دنبال کردن این فعالیت‌ها به شکل گام به گام همکاری کنند. تمهیدات عملی مورد توافق درباره چاچوب همکاری در ضمیمه 1 بیان شده‌اند.

4. همانگونه که قبلا نیز بیان شده،‌ در تحولی جداگانه، در 24 نوامبر 2013، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا (گروه 3+3) در ژنو بر سر برنامه اقدام مشترک با ایران توافق کردند. برنامه مشترک اقدام اعلام می‌کند که "هدف این گفتگوها رسیدن به یک راه‌حل بلند مدت مورد توافق دو طرف است که اطمینان می‌دهد برنامه اتمی ایران فقط برای اهداف صلح آمیز است." بر اساس برنامه مشترک اقدام، که از 20 ژانویه 2014 اجرایی شد، گام اول محدودیت زمانی (شش ماهه) دارد و در صورت رضایت دو طرفه، قابل تجدید است. بر اساس درخواست گروه 3+3 و ایران، و پذیرش شورای حکام (به شرط تأمین مالی)، آژانس نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های مربوطه هسته‌ای در ارتباط با برنامه مشترک اقدام را عهده‌دار شد که شامل فعالیت‌هایی مضاف بر آنچه بود که قبلا در راستای توافق پادمانی ایران و مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت انجام می‌گرفت.

5. در 24 جولای 2014، ایران و گروه 3+3 به آژانس اطلاع دادند که برنامه مشترک اقدام تا 24 نوامبر 2014 تمدید شده و درخواست کردند که آژانس نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های مربوطه هسته‌ای مرتبط با برنامه اقدام مشترک ادامه دهد که "شامل نظارت بر تولید سوخت" برای رآکتور هسته‌ای تهران (TRR) و رقیق‌سازی هگزافلوراید ایران که تا 2 درصد" غنی‌سازی شده است.

6. با موافقت شورای حکام، در نشست 24 ژانویه 2014، نظارت و راستی‌آزمایی مرتبط با تمهیدات مربوطه هسته‌ای بر اساس برنامه مشترک اقدام آغاز شد. آژانس به اجرای این نظارت و راستی‌آزمایی در ارتبطات با برنامه مشترک اقدام که تمدید شده است، ادامه خواهد داد. در این حوزه، مبلغ مجموع 1 میلیون یوروی دیگر برای ادامه فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس در ارتباط با تمدید برنامه مشترک اقدام لازم بود. در ابتدای سپتامبر 2014، در حدود 300 هزار یورو وعده داده شده بود.

7. در این گزارش به تحولات پس از گزارش قبلی مدیر کل (GOV/2014/28) و نیز مسائل پیش از آن پرداخته شده است.

 

B. شفاف سازی موضوعات حل نشده

8. شورای حکام در قطعنامه خود در نوامبر سال 2011 (GOV/2011/69)تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است که گفت و گوهای خود با هدف دستیابی به راه حل فوری درباره تمامی مسائل مهم اساسی تشدید یابد که این مذاکرات با هدف ایجاد شفافیت در قبال آن موضوعات از جمله دستیری به تمامی اطلاعات مربوطه، اسناد، سایت‌هاف مواد و پرسنل در ایران است.

شورای حکام در قطعنامه خود در سپتامبر سال 2012 (GOV/2012/50) اعلام کرد که درخواست‌های همکاری ایران با آژانس با هدف حل تمامی موضوعات مهم، در راستای بازیابی اعتماد بین‌المللی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری و فوری است.

9. از گزارش قبلی مدیر کل و همانطور که توسط آژانس خواسته شده، ایران شفاف سازی اضافی درباره اقدام عملی در گام دوم چارچوب همکاری در رابطه با چاشنی انفجاری "بریج وایر" انجام داده اتس. بر اساس تحلیل اطلاعات فراهم شده توسط ایران در رابطه با شش اقدامات عملی دیگر در گام دوم، آژانس هم اکنون نتوانسته هرگونه موضوعات برجسته در رابطه با این اطلاعات را شناسایی کند.

10. به عنوان بخشی از تلاش برای پیشبرد مذاکرات در سطح بالا و همکاری بیشتر میان آژانس و ایران، مدیر کل نشست‌هایی در 17 آگوست 2014 در تهران با "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران و "علی اکبر صالحی" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران داشته است. در این نشست‌ها مدیر کل بر اهمیت اجرای زمان بندی شده چارچوبی برای همکاری تاکید کرد.مدیر کل به بیانیه ایران درباره تعهد قاطعی که در سطح بالا در اجرای چارچوبی برای همکاری بوده، اشاره کرد. مدیر کل همچنین به تمایل ایران برای تسریع بخشیدن به حل تمامی موضوعات برجسته اشاره کرد.

11. در رابطه با چاشنی انفجاری "بریج وایر"، مدیر کل اعلام کرد که ایران اطلاعات و توضیحانی را به آژانس درباره تصمیم پیشتر این کشور در سال 2000 درباره توسعه چاشنی های ایمن ارائه داد. وی اشاره داشت که ایران همچنین اطلاعات و توضیحاتی را به آژانس درباره کار این کشور بعد از سال 2007 درباره کاربرد چاشنی انفجاری "بریج وایر"در صنایع نفت و گاز که با شیوه های صنایع تخصصی ناسازگار بود، ارائه داد. مدیر کل همچنین اعلام کرد که آژانس باید تمامی موضوعات مهم گذشته را از جمله چاشنی انفجاری "بریج وایر" و ادغام تمام آنها در یک سیستم و برآورد سیستم به صورت جامع را مورد نظر قرار دهد.

12. در جریان نشست‌های فنی در تهران در 16 و 17 آگوست 2014، مقامات ایران و آژانس درباره چگونگی حرکت به جلو با اقدامات عملی موجود از جمله اقدمات عملی پنجگانه در گام سوم چارچوب همکاری مورد توافق در ماه می 2014 گفت و گو کردند.آژانس همچنین گفت و گو درباره اقدامات عملی جدید برای گام بعدی در چارچوب همکاری را پیشنهاد داده است.

13. در 25 آگوست 2014، آژانس 4 نامه با هدف پیشبرد روند به جلو نوشت. آژانس از جمله پیشنهاد داده که پیش از پایان آگوست نشستی در تهران برگزار شود تا به ایران و آژانس اجازه دهد که 5 اقدامات عملی در گام سوم چارچوب همکاری را بررسی کند. آژانس همچنین از ایران دعوت کرده تا اقدامات عملی جدیدی را برای بررسی نگرانی های بوجود آمده برای آژانس در الحاقیه GOV/2011/65 را مطرح کند.

14. ایران سه گام از پنج گام عملی مورد موافقت شده با آژانس در گام سوم از چارچوب همکاری را اجرا کرده است. دو گام از آنها پس از ضرب الاجل 25 آگوست 2014  مورد موافقت شده اجرا شده که در ادامه به آنها اشاره می شود: 

  • فراهم کردن اطلاعات مورد توافق دو طرفه و سازماندهی کردن بازدید فنی از مرکز توسعه و تحقیق سانتریفیوژ (در 30 آگوست 2014).
  • فراهم کردن اطلاعات مورد توافق دو طرفه و مدیریت کردن دستیری به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره سازی (بخش عمده ای از آن در 18، 19 و 20 آگوست سال 2014 انجام شد)
  • نتیجه گیری و رویکرد پادمان ها برای رآکتور IR-40 (در 31 آگوست 2014).

آژانس تایید می‌کند که ایران این اقدامات در سومین گام چارچوب همکاری را انجام داده است و آژانس در حال تحلیل اطلاعات ارائه شده توسط ایران است.

15. در نامه ای به تاریخ 28 آگوست 2014، ایران از جمله آمادگی خود برای میزبانی نشست فنی با آژانس در تهران در تاریخ 31 آگوست 2014 را اعلام کرد. در این نشست، ایران مذاکرات با آژانس درباره دو گام عملی دیگر در سومین گام همکاری در رابطه با شروع مواد منفجره و تا محاسبات انتقال نوترون (ضمیمه I را ببینید) را آغاز کرد. توافق حاصل شد که نشست فنی دیگر تشکیل شود.

16. در نامه فوق در 28 آگوست 2014، ایراه همچنین پیشنهاد داد که نقشه راهی پیش از ارائه هرگونه اقدامات جدیدی، ایجاد شود. آژانس در پاسخ خود در تاریخ 4 سپتامبر 2014 تاکید کرده که دعوت از ایران (پاراگف 13 در بالا دیده شود) برای پیشنهاد اقدامات عملی جدید در رابطه با چارچوب همکاری، در راستای رسیدگی به نگرانی هایی است که توسط آژانس در ضمیمه GOV/2011/6، بدون تاخیر بیشتر مطرح شده است. اقدامات عملی جدید هنوز پیشنهاد نشده است.

17. تعامل ایران با آژانس از جمله ارائه اطلاعات و تحلیل در حال انجام آژانس، به این نهاد در راستای دستیابی به درک بهتر از برنامه هسته‌ای ایران کمک می کند.

 

C. تاسیسات اعلام شده براساس پادمان توافق شده با ایران

18. براساس توافق پادمانی، ایران 18 مرکز هسته ای و 9 محل در خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای به صورت معمول در آن مورد استفاده قرار می گیرند در اختیار آژانس قرار داده است.

بدیهی است که برخی از فعالیتهای صورت گرفته در شماری از این تاسیسات با قطعنامه های مرتبط شورای امنیت و شورای حکام به شکلی که در پایین آورده می شود، در تضاد است، آژانس همچنان به راستی آزمایی عدم انحراف مواد اعلام شده در این مراکز ادامه می دهد.

 

D.  فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی

19. ایران بر خلاف قطعنامه‌های مربوط شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی در مراکز اعلام شده را متوقف نکرده است که در ذیل به آن اشاره خواهد شد. با این حال، ایران از 20 ژانویه 2014 هگزافلوراید اورانیوم با غنای بالاتر از 5 درصد تولید نکرده است و بر روی تمامی ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد آن فرآوری‌های بیشتری با رقیق‌سازی یا تبدیل انجام شده است. تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی  در تأسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان‌های ایران هستند و تمامی مواد هسته‌ای، آبشارهای نصب شده و ایستگاه‌های تزریق و دفع آن در این تأسیسات تحت فعالیتهای مهار و پایش آژانس قرار دارد.

20. ایران اعلام کرده که هدفش از غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم 235 پنج درصدی تولید سوخت برای تأسیسات هسته‌ای این کشور است. ایران همچنین اعلام کرده که هدف غنی‌سازی هگرافلوراید اورانیوم به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی است.

21.  ایران از زمانی که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات اعلام شده را آغاز کرده در این تأسیسات این مقادیر از مواد را تولید کرده است:

  •  12772 کیلوگرم (795 کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیرکل) هگرافلوراید اورانیوم  غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 5 درصد که از این میزان 7765 کیلوگرم در شکل هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 پنج درصدی باقی مانده‌اند (710 کیلوگرم کمتر از گزارش پیشین مدیر کل آژانس)  و بر روی مابقی آن فراوری‌های بیشتر انجام گرفته است.
  • 447.8 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد، تا زمانی که ایران تولید این مواد را متوقف کرد؛ که بر روی تمامی این مواد از طریق رقیق‌سازی یا تبدیل به اکسید اورانیوم فرآوری‌های بیشتر انجام گرفته است. (ضمیمه III را ببینید)

 

D.1. نطنز
22. مرکز غنی‌سازی سوخت: مرکز غنی‌سازی سوخت یک مرکز غنی‌سازی سانتریفیوژی برای تولید اورانیوم غنی شده با درصد غنای پایین و اورانیوم 235 با غنای پنج درصدی است. این مرکز برای اولین بار در سال 2007 عملیاتی شد. مرکز مورد نظر به سالن‌های تولید A و B تقسیم شده است. طبق اطلاعات طراحی شده که ایران ارائه کرده برای سالن تولید A، هشت واحد که هر کدام شامل 18 آبشار هستند در نظر گرفته شده؛ بنابراین، در مجموع 25 هزار سانتریفیوژ در 144 آبشار وجود دارند. در حال حاضر، در یکی از واحدها سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند؛ در پنج بخش، سانتریفیوژهای نسل اول و در دو واحد دیگر هیچ سانتریفیوژی کار گذاشته نشده است. ایران هنوز اطلاعات طراحی برای سالن تولید B را ارئه نکرده است.

23. در واحدی که در آن سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند تا 13 آگوست 2014 وضعیت نسبت به گزارش قبلی آژانس تغییری نکرده است: در 6 آبشار سانترفیوژهای نسل دوم به کار کامل نصب شده‌اند. به هیچکدام از این آبشارها هگزافلوراید اورانیوم طبیعی تزریق نشده است و برای 12 سانترفیوژ نسل دوم دیگر موجد در این بخش اقدامات نصب مقدماتی کامل نشده است.

24. در پنج واحد شامل سانتریفیوژهای نسل اول، تا تاریخ 13 آگوست 2014 اوضاع نسبت به گزارش قبلی مدیر کل تغییری نکرده است: 90 آبشار به طور کامل نصب شده بودند که از بین آنها به 54 آبشار هگزارفلوراید اورانیوم طبیعی تزریق شده است. همان‌طور که قبلاً گزارش شد، در دو واحد فاقد سانتریفیوژ عملیات مقدماتی نصب برای 36 آبشار دارای سانتریفیوژهای نسل اول به اتمام رسیده است.

25. ایران از زمان آغاز تولید در فوریه 2007 تا 12 آگوست 2014 برابر 141513 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم طبیعی به آبشارهای مرکز غنی‌سازی سوخت تزریق کرده است و در مجموع 12464 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 پنج درصدی تولید کرده است.

26. در 17 آگوست 2014 ایران به اطلاع آژانس رساند که حدود 4118 کیلوگرم از هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 دو درصدی خود را تا رسیدن به اورانیوم طبیعی رقیق‌سازی خواهد کرد.

27. بر اساس نتایج تحلیل‌های محیطی از مرکز غنی‌سازی سوخت (نطنز) و سایر فعالیتهای راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که فعالیت این تأسیسات مطابق آنچه ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام کرده بوده است.

28. مرکز غنی‌سازی سوخت آزمایشی: این مرکز یک مرکز برای تولید آزمایشی اورانیوم با غنای پایین است که اولین بار در اکتبر 2003 فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز می‌تواند 6 آبشار را در خود جای دهد و به محوطه‌ای برای تولید هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 بیست درصدی (آبشارهای 1 و 6) و محوطه‌ای اختصاص یافته برای فعالیتهای تحقیقات و توسعه (آبشارهای 2،3،4 و 5) تقسیم شده است.

29. محوطه تولید: طبق آنچه در گزارش قبلی مدیر کل آمده، ایران تغذیه آبشارهای 1 و 6 با هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 پنج درصدی متوقف کرده و در عوض در حال تغذیه آنها با هگرافلوراید اورانیوم طبیعی است. در 8 فوریه 2014، ایران اطلاعات به روز شده‌ای درباره بخش‌هایی   از پرسشنامه اطلاعات طراحی فراهم آورد که در آن اظهار کرده بود اقداماتی را در نتیجه تغییر در سطح غنی‌سازی به کار گرفته است و اینکه این اقدامات موقتاً در راستای اجرای گام اول برنامه مشترک اقدام به کار گرفته می‌شوند. از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران آبشارهای 1 و 6 را در یک شکل‌بندی به هم مرتبط به کار نگرفته است.

30. تا 20 ژانویه 2014 که ایران تولید هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 بیست درصدی را متوقف کرده 1630.8 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 پنج درصدی را از زمان آغاز فعالیت در فوریه 2010 به آبشارهای 1 و 6 تزریق و در مجموع 201.9 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 پنج درصدی تولید کرده که تمامی آن از آن زمان از این پروسه متوقف شده و آژانس آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داده است. بین 20 ژانویه 2014 و 18 اگوست 2014 ایران 519.2 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم طبیعی به آبشارهای 1 و 6 و مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت تزریق کرده و در مجموع 49.7 کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم 235 پنج درصدی تولید کرده است.

31. تحقیقات و توسعه: از زمان گزارش قبلی مدیر کل، ایران به طور  متناوب هگرافلوراید اورانیوم طبیعی را به سانتریفیوژهای IR-6 به عنوان دستگاه‌های مستقل تزریق کرده است؛ ایران همچنین این ماده را به سانتریفیوژهای IR-1، IR-2m، IR-4 و IR-6 گاهی در قالب دستگاه‌های تکی و گاهی در قالب آبشارهخایی با اندازه‌های مختلف تزریق کرده است. سانتریفیوژ IR-5 که به صورت تکی نصب شده هنوز باید با هگزافلوراید اورنیوم تزریق شود. همان‌طور که قبلاً گزارش شده، آژانس تأیید کرده است که هنوز یک مورد بدون اتصالات در آنجا باقی مانده است.

32. بین 6 مه 2014 و 18 آگوست 2014 مجموعاً 397.8 گیلوگرم هگزافلوراید اورنیوم طبیعی به سانترفیوژهای منطقه تحقیقات و توسعه تزریق شده است، اما در پایان این فرایند که مواد تولیدی و پسماندها بار دیگر ترکیب شدند هیچ اورانیوم با غنای پایین دفع نشده بود.

33. بین 20 ژانویه 2014 و 20 جولای 2014 ایران اقدام به رقیق‌سازی 108.4 کیلوگرم از اقلام هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 بیست درصدی کرده است.

34. بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های محیطی به عمل آمده در مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت و همچنین سایر فعالیت‌های راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات مطابق آنچه ایران اعلام کرده فعالیت کرده است.

 

D.2. فردو

35. مرکز غنی سازی سوخت فردو: مرکز غنی سازی سوخت فردو (FFEP) براساس پرسشنامه اطلاعات طراحی 18 ژانویه 2012، مرکز غنی سازی سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم-235 و تولید UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم235  است.  این تاسیسات که برای نخستین بار در 2011 عملیاتی شد، برای در بر گرفتن 2976 سانتریفیوژ در 16 آبشار و تقسیم شده به واحد یک و واحد دو طراحی شده است. تا این تاریخ، همه سانتریفیوژهای برای ماشین های IR-1  نصب شده اند. در هشتم فوریه 2014، ایران بخش هایی از پرسشنامه اطلاعات طراحی را که به گفته این کشور براساس اقدامات صورت گرفته برای «تغییر در سطح غنی سازی» بود، به روز کرده است و این اقدامات «موقت صورت گرفته در گام اول اجرای برنامه مشترک اقدام» هستند.

36. همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل اشاره شده، ایران تزریق UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم-235 را به چهار آبشار واحد دو که پیشتر برای این منظور به کار می رفت، متوقف کرده است و از زمانی که برنامه مشترک اقدام عملی شده، این آبشارها تحت تزریق UF6 طبیعی قرار گرفته اند. ایران این آبشارها را به صورت متصل به هم عملیاتی نکرده است. هیچکدام از دوازده آبشار دیگر در مرکز غنی سازی سوخت فردو با UF6 تحت تزریق قرار نگرفته اند.

37. در نتیجه راستی آزمایی اقلام فیزیکی که توسط آژانس در مرکز غنی سازی سوخت فردو در تاریخ 18 ژانویه و 2 فوریه 2014 انجام شد، آژانس راستی آزمایی مواد هسته ای که توسط ایران در 20 ژانویه 2014 اعلام شده را انجام داد.

38. تا بیستم ژانویه 2014 و از زمانی که تولید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد متوقف شده،  ایران 1806 کیلوگرم UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم-235 به آبشارها در مرکز غنی سازی سوخت فردو از زمان شروع به کار این مرکز در دسامبر 2014 تزریق و میزان کلی 245/9 کیلوگرم UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم-235 تولید شده است؛ همه مواد خارج شده از فرایند به وسیله آژانس راستی آزمایی شده است. بین بیستم ژانویه 2014 و 17 آگوست 2014، ایران 1349.7 کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشارها در مرکز غنی سازی سوخت فردو تزریق و میزان 142.7 کیلوگرم UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم-235 را تولید کرده است.

39. براساس نتایج تحلیل نمونه برداری های محلی صورت گرفته از مرکز غنی سازی سوخت فردو  و دیگر فعالیت های راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تاسیسات به شکلی که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام کرده است، فعالیت می کند.

 


D.3. دیگر فعالیت های مرتبط با غنی سازی
40. ایران همچنان امکان دسترسی مرتب به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات انبار را فراهم آورده است.اینگونه دسترسی، همچنین اطلاعات مورد توافق دو طرفه توسط ایران و در رابطه با چارچوب همکاری ارائه شده است. در راستای دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین موجودی مونتاژی روتور سانتریفیوژ که قرار است جایگزین سانتریفیوژهای معیوب شود را در اختیار آژانس قرار داده است. آژانس در حال تحلیل اطلاعات داده شده از سوی ایران است و در خواست شفاف سازی های بیشتر درباره برخی اطلاعات را کرده است. از زمانی که برنامه مشترک اقدام اجرایی شده است، بر اساس تمامی اطلاعاتی که توسط ایران ارائه شده است و همچنین دسترسی مدیریت شده و دیگر فعالیت های راستی آزمایی که توسط آژانس صورت گرفته شده، آژانس می تواند تایید کرد که کارخانه تولید و مونتاژ روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب تطابق دارد.

41. به دنبال یکی از اقدامات عملی مورد توافق در رابطه با سومین گام چارچوب همکاری (پاراگراف 14 در بالا را ببینید)، ایران اطلاعات مورد توافق دوطرف و بازدید فنی برنامه ریزی شده توسط آژانس از مرکز توسعه و تحقیق سانتریفیوژ را که آژانس در 30 آگوست 2014 انجام داده، فراهم کرد.

 

E. فعالیت‌های بازفراوری

42. لازم است ایران مطابق قطعنامه‌های مرتبط با شورای حکام و شورای امنیت فعالیت‌های بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه خود را متوقف کند.همانگونه که پیش از این گزارش شد، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد که "طی گام اول شش ماهه، وارد مراحل فعالیت‌های بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نخواهد شد". ایران در نامه‌ای به تاریخ 27 آگوست 2014 به آژانس اعلام کرد که این "اقدام داوطلبانه" را با توجه به تمدید برنامه مشترک اقدام، تمدید کرده است.

43. آژانس به نظارت بر استفاده از سلول‌های داغ در راکتور تحقیقاتی  تهران و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدنیوم و زنون ادامه داده است. آژانس در تاریخ 12 آگوست 2014 یک راستی آزمایی اقلام فیزیکی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور تحقیقاتی تهران انجام داده است. همچنین یک راستی آزمایی اطلاعاتی طراحی در تاسیسات تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدنیوم و زنون در تاریخ 13 آگوست 2014 انجام داده است. آژانس می تواند تایید کند که هیچگونه فعالیت جاری مرتبط با بازفرآوری در راکتور تحقیقاتی تهران، تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدنیوم و زنون و دیگر تاسیساتی که آژانس به آن دسترسی داشته، وجود ندارد.

F. پروژه‌های مرتبط با آب سنگین

44. بر خلاف قطعنامه‌های مرتبط با شورای حکام و شورای امنیت، ایران کار بر روی تمام پروژه های آب سنگین را تعلیق نکرده است. با این وجود، از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران نه تجهیزات بزرگی در راکتور اراک نصب کرده و نه مجموعه های سوخت هسته‌ای برای راکتور اراک در تاسیسات تولید سوخت تولید کرده است.

45. راکتور  اراک: که تحت پادمان‌های آژانس قرار دارد، یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین 40 مگاواتی است که برای در بر گرفتن 150 مجموعه سوخت شامل اورانیوم طبیعی به صورت دی اکسید  اورانیوم، طراحی شده است.

46. در 11 آگوست 2014، آژانس یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور اراک به انجام رساند و مشاهد کرد که از زمان انتشار گزارش قبلی مدیر کل، هیچ یک از تجهیزات اصلی باقیمانده این راکتور نصب نشده است. مطابق یکی از اقدامات کاربردی موافقت شده و مرتبط با چارچوب همکاری، همانطور پیش از این اشاره شد، ایران در تاریخ 31 آگوست 2014 با آژانس یک رویکرد پادمانی را برای راکتور اراک منعقد کرد.

47. تاسیسات تولید آب سنگین یک مجتمع تولید آب سنگین است که برای تولید سالانه 16 تن آب سنگین طراحی شده است.

48. همانطور که پیش از این گزارش شد، با اینکه تاسیسات آب سنگین اراک تحت پادمان‌های آژانس نیست، آژانس در تاریخ 8 دسامبر 2013 به این تاسیسات دسترسی مدیریت شده، داشته است. در طی این دسترسی، ایران همچنین طی یک موافقت دوجانبه اطلاعات مربوطه را به آژانس ارائه کرده است. به علاوه، دسترسی به این محل ذخیره آب سنگین این تاسیسات در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان آژانس را قادر ساخته تا این آب سنگین را تایید کند.

 

G. تبدیل اورانیوم و تولید سوخت

49. ایران درحال اجرای شماری از فعالیت‌ها در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان، مرکز پودراکسید اورانیوم غنی شده، مرکز تولید سوخت (نطنز) و مرکز تولید صفحه سوخت در اصفهان است. همانطور که در زیر اشاره می‌شود در مغایرت با تعهدات ایران با تعلیق تمامی مراکز مرتبط با غنی سازی و پروژه‌های مرتبط با آب سنگین است با این توضیح که این تاسیسات تحت پادمان‌های آژانس هستند.

50. از زمانی که ایران تبدیل و تولید سوخت را در تاسیسات اعلام شده آغاز کرده است، اقدامات زیر را نیز انجام داده است:

  •  تولید 550 تن هگزافلورید اورانیوم در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان، که 136 تن آن را به مرکز غنی سازی سوخت (نطنز) منتقل کرده است.
  • چهار تن هگزافلورید طبیعی از تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان به مرکز پودراکسید اورانیوم غنی شده، انتقال یافته است. به علاوه، 4.3 تن هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا 5 درصد از مرکز غنی سازی سوخت (نطنز) به مرکز پودراکسید اورانیوم غنی شده منتقل شده است.
  •  53 کیلوگرم هگزافلورید غنی شده تا 3.34 درصد به پروسه تبدیل واحد تحقیق و توسعه تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان تزریق شده و 24 کیلوگرم اورانیوم به صورت دی اکسید اورانیوم تولید شده است.
  •  337.2 کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد (به اضافه 34 کیلوگرم از زمان انتشار گزارش قبلی مدیرکل) را به پروسیه تبدیل در مرکز تولید صفحه سوخت تزریق کرده است  و 162.3 کیلوگرم اورانیوم به صورت اکتا اکسید تری اورانیوم تولید کرده است.

51. تاسیسات تبدیل اورانیوم (اصفهان) برای هم تولید هگزافلورید اورانیوم طبیعی و هم دی اکسید اورانیوم طبیعی از کنستانتره سنگ معدن اورانیوم طراحی شده است. این گونه برنامه ریزی شده که تاسیسات تبدیل اورانیوم هم تولید تترا فلورید اورانیوم تضعیف شده از هگزافلورید اورانیوم و شمش‌های فلز اورانیوم از تترا فلورید طبیعی و تضعیف شده را انجام دهد.

52. در تاریخ 26 جولای 2014، ایران به اطلاع آژانس رساند فعالیت‌های تحقیق و توسعه در تاسیسات تبدیل اورانیوم بر روی اورانیوم به دست آمده از باقیمانده‌های مایع و جامد منتج از فعالیت‌های تبدیل در تاسیسات اصفهان را آغاز می کند.

53. بین 17 تا 21 می‌ 2014،‌ آژانس یک راستی آزمایی اقلام فیزیکی در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان انجام داد، که نتایج آن توسط آژانس در حال ارزیابی است.

54. ایران اعلام کرده است از تاریخ 10 آگوست 2014، 13.8 تن اورانیوم طبیعی به صورت دی اکسید کربن از طریق تبدیل کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولید کرده است. آژانس، تایید می‌کند که در همان تاریخ، ایران 13.2 تن اورانیوم طبیعی به صورت دی اکسید کربن را به مرکز تولید سوخت منتقل کرده است.

55. مرکز پودر اکسیداورانیوم غنی شده تاسیساتی است که برای تبدیل هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا 5 درصد به پودر دی اکسید اورانیوم، طراحی شده است. همانگونه که در گزارش پیشین آژانس اشاره شد، ایران راه اندازی این تاسیسات در می 2014 را با استفاده از اورانیوم طبیعی آغاز کرده است. به عنوان بخشی از این راه اندازی، در تاریخ 30 آگوست 2014 ایران جمعا 2790 کلیوگرم هگزافلورید طبیعی به پروسه تبدیل تزریق و 167 کیلوگرم اورانیوم به صورت دی اکسید اورانیوم تولید کرد. در جولای 2014، این مرکز شروع به کار کرد، که از آن تاریخ ایران 1505 کلیوگرم هگزافلورید اورانیوم تا 5 درصد غنی شده را به پروسه تبدیل به منظور تولید دی اکسید اورانیوم، تزریق کرده است.

56. مرکز تولید سوخت به منظور تولید مجموعه‌های سوخت هسته‌ای برای راکتورهای برق و تحقیقاتی طراحی شده است.

57. در تاریخ 16 و 17 آگوست 2014، آژانس یک بازرسی و یک راستی آزامایی اطلاعات طراحی در مرکز تولید سوخت انجام داد و تایید می‌کند که ایران همچنان تولید مجموعه‌های سوخت هسته‌ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم برای راکتور اراک را متوقف کرده است و اینکه تمام مجموعه های سوختی که قبلا تولید شده است در مرکز تولید سوخت باقیمانده است.

58. مرکز تولید صفحات سوخت برای تبدیل هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد به هکتا اکسید تری اورانیوم و تولید مجموعه های سوخت حاصل از صفحات سوخت شامل هکتا اکسید تری اورانیوم طراحی شده است.

59. همانطور که پیش از این گزارش شد، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد  که "طی گام اول توافق شش ماهه، هیچ خط بازتبدیلی برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد به منظور بازگرداندن آن به هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد، فعال نیست". ایران در نامه ای به تاریخ 27 آگوست 2014 اشاره می‌کند که این "اقدام داوطلبانه" در راستای تمدید برنامه مشترک اقدام تمدید شده است. در تاریخ 18 و 19 آگوست 2014 آژانس یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در مرکز تولید صفحه سوخت انجام داد که در طی آن تایید می کند که هیچ خط فرآوری در این تاسیسات برای بازتبدیل دی اکسید اورانیوم به هگزافلورید اورانیوم وجود ندارد.

60. آژانس تایید می کند که ایران در 17 آگوست 2014، 337.2 هگزافلورید اورانیوم تا 20 درصد غنی شده (227.6 کیلوگرم اورانیوم) به پروسیه تبدیل در مرکز تولید صفحه سوخت تزریق کرده و 162.3 کیلوگرم اورانیوم به صورت اکتا اکسید تری اورانیوم تولید کرده است. آژانس همچنین تایید می کند که 44 کلیوگرم اورانیوم شامل باقیمانده‌های جامد و مایع هستند. باقیمانده این اورانیوم که به آن پروسه تزریق شد در آن پروسه نگهداشته شده و به صورت زباله است.

61. آژانس تایید می کند که ایران در تاریخ 17 آگوست 2014 در مرکز تولید صفحه سوخت یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و 27 مجموعه سوخت از نوع راکتور تهران تولید کرده است. 26 عدد از این مجموعه سوخت‌ها از جمله آن مجموعه سوخت آزمایشگاهی، به راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شده است.

 

H. ابعاد نظامی احتمالی

62. گزارش‌های پیشین مدیرکل موضوعات برجسته مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران و اقدامات ضروری ایران برای حل و فصل را مشخص کرده است. آژانس همچنان نگران احتمال وجود فعالیت‌های اعلام نشده مرتبط با سازمان‌های نظامی ازجمله فعالیت‌های مرتبط با ساخت خرج هسته‌ای برای موشک‌ است. ایران می‌بایست به صورت کامل با آژانس برای حل و فصل همه مسائل باقیمانده بخصوص نگرانی‌ها درباره وجود ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی این کشور همکاری کند که شامل ارائه دسترسی بدون تأخیر به همه سایت‌ها، تجهیزات، پرسنل و اسناد مورد درخواست آژانس است.

63. ضمیمه مدیرکل در گزارش نوامبر سال 2011 (GOV/2011/65) اطلاعات تحلیلی مشروحی که در آن زمان در اختیار آژانس بود، ارائه می‌کرد که نشان می‌داد ایران فعالیت‌هایی درخصوص ساخت وسیله انفجاری اتمی دارد. این اطلاعات از سوی آژانس معتبرتشخیص داده شدند. آژانس اطلاعات بیشتری را از سال 2011 به دست آورده است که بر تحلیل‌های موجود در آن ضمیمه تأکید کرده‌اند.

64. در فوریه 2012، ایران نگرانی‌ها آژانس را عمدتا بر این اساس که بر پایه اتهامات بی‌پایه هستند رد کرد. ایران در نامه‌ای به آژانس در تاریخ 28 آگوست 2014 اعلام کرد که "عمده مسائل" مطروحه در ضمیمه GOV/2011/65 were صرفا اتهام بوده و ارزش بررسی را ندارند.

65. همانطور که در بالا (پاراگراف 9\) اعلام شد یکی از هفت تمهیدات عملی مورد توافق در گام دوم چارچوب همکاری 20 می 2014 ماده‌ای بود که بر اساس آن ایران "اطلاعات و توضیحات در اختیار آژانس قرار می‌داد تا نیاز اعلام شده ایران یا کاربرد چاشنی‌ها انفجاری بریج وایر ارزیابی شود." در این ارتباط، همانگونه که در گزارش قبلی آژانس اشاره شد، ایران در آوریل 2014 اطلاعات و توضیحات و نیز در می 2014 اطلاعات و توضیحات بیشتر شامل ارائه اسناد، را در اختیار آژانس گذاشت تا نیاز اعلام شده خود به تولید چاشنی‌های انفجاری بریج‌ وایر و کاربرد آنها را توجیه کند. در یک نشست فنی در تهران در 16 آگوست 2014، آژانس خواهان توضیحات بیشتر شد که بخشی مشخصی از آنها را ایران ارائه کرد.

66. در زمان نشست‌های فنی 16 و 17 آگوست، ایران و آژانس همچنین مذاکراتی درباره تمهیدات عملی مرتبط با کار بر روی مواد انفجاری قوی و نیزمحاسبات انتقال نوترون انجام دادند. همانگونه که در بالا (پاراگراف 15) اعلام شد، در نشست فنی تهران در 31 آگوست 2014، آژانس و ایران گفتگوها را درباره این دو تمهید عملی آغازکرده و توافق کردند که یک نشست دیگر برگزار شود.

67. از زمان گزارش  قبلی آژانس، در یک مکان ویژه در سایت پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای تداوم فعالیت‌های ساخت و ساز را مشاهده کرده که ظاهرا برچیدن/جایگزین کردن یا نوسازی سازه‌های دیوار بیرونی دو ساختمان اصلی را نشان می‌دهند. همچنین سقف یکی از این ساختمان‌ها برداشته شده و جایگزین گشته بود. مشاهده انبار مواد و/یا آوار، و تجهیزات نشان می‌دهند که فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز به دو ساختمان دیگر سایت نیز گسترش یافته است. این فعالیت‌ها احتمالا توانایی آژانس برای انجام راستی‌آزمایی مؤثر را ضعیف‌تر می‌سازد. مهم است که ایران به سؤالات آژانس پاسخ دهد و مجوز دسترسی به مکان مورد نظر را فراهم کند.

68. همانگونه که در گزارش قبلی مدیر کل اعلام شده و پس از دیدار وی از تهران در 17 آگوست 2014 تکرار شد، آژانس باید بتوان یک ارزیابی "سیستمی" از مسائل باقیمانده مطروجه در ضمیمه GOV/2011/65 انجام دهد. این امر شامل بررسی و دستیابی به درکی از هر کدام از مسائل به ترتیب، و سپس ادغام تمام این مسائل به یک "سیستم" و ارزیابی آن سیستم به صورت یک کل است.

 

I. اطلاعات طراحی
69. بر اساس مفاد توافنامه پادمانی و قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران باید مفاد کد اصلاح شده 3.1 بخش کلی تمهیدات فرعی را در ارتباط با ارائه زودهنگام اطلاعات طراحی، اجراء کند.

 

J. پروتکل الحاقی

70. بر خلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل، ایران پروتکل الحاقی را به اجرا نگذاشته است. تا زمانی که ایران همکاری لازم با آژانس از جمله اجرای پرتکل الحاقی را صورت نداده باشد، این آژانس نمی تواند در موضعی باشد که تضمینی معتبر درخصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهد.

 

K. مسائل دیگر

71. در 12 آگوست 2014، آژانس تأیید کرد که 12 مجموعه سوخت که در ایران تولید شده و محتوی اورانیوم غنی‌شده تا 20 درصد اورانیوم 234 بودند در قلب راکتور تحقیقاتی تهران بودند. در همان تاریخ، آژانس مشاهده کرد که مجموعه سوخت اولیه Mini IR-40 در استخر ذخیره‌سازی قرار داشت.

72. تا 13 آگوست 2014، آژانس تأیید می‌کند که یک صفحه سوخت، شامل ترکیبی از U3O8 (تا 20 درصد غنی‌شده) و آلومنیوم، که از مرکز تولید صفحه سوخت (FPFP) منتقل شده و در فعالیت‌های تحقیق و توسعه با هدف بهینه‌سازی تولید ایزوتوپ‌های مولیبدن، زنون، و ید بکار می‌رفت، در تأسیسات میکس (MIX) باقی مانده است.

73. در 16 و 17 آگوست 2014، آژانس یک بازرسی و DIV در نیروگاه هسته‌ای بوشهر، زمانی که رآکتور با 100 قدرت اسمی خود فعالیت می‌کرد، انجام داد.

74. برای یکی از اعضای تیم آژانس که قرار بود در نشست فنی تهران در 31 آگوست 2014 حاضر باشد، ویزا صادر نشد. این سومین باری است که این شخص نمی‌تواند در نشست‌های فنی در تهران به دلیل عدم صدور ویزا ازجانب ایران، حاضر باشد. برای اینکه آژانس بتواند مسائل باقیمانده را به صورت مؤثری بررسی کند، لازم است که تمام اعضای معرفی شده از جانب آژانس با تخصص لازم بتوانند در فعالیت‌های فنی آژانس در ایران شرکت کنند.

 

L. خلاصه

75. در حالیکه آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تأسیسات هسته‌ای و اماکن خارج از تأسیسات هسته‌ای (LOFs) اعلام شده توسط ایران بر اساس توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد، اما در موقعیتی نیست که تضمین معتبری مبنی بر عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند و در نتیجه چنین نتیجه‌گیری کند که تمام مواد هسته‌ای ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز کاربرد دارند.

76. یران موارد زیر را انجام داده است: اجرای یکی از پنج تمهیدات عملی که در ماه می 2014 در سومین گام چارچوب همکاری و با ضرب‌الاجل 25 آگوست 2014 موافقت کرد؛ اجرای دو مورد از پنج تمهیدات پس از ضرب‌الاجل؛ و آغاز مذاکره با آژانس درباره دو مورد دیگر از تمهیدات عملی.

77. تمهیدات عملی جدید در گام بعدی در ارتباط با چارچوب همکاری هنوز از جانب ایران ارائه نشده‌اند.

78. مدیر کل اظهارات ایران مبنی بر تعهد راسخ، که  توسط مقامات سطح بالا اعلام شده، به اجرای چارچوب همکاری و تمایل آن برای تسریع حل و فصل تمام مسائل باقی‌مانده را مد نظر قرار می‌دهد. اجرای به موعد چارچوب همکاری برای حل تمام مسائل باقیمانده ضروری است.

79. آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی تمهیدات مرتبط با هسته‌ای که در برنامه مشترک اقدام آغاز شده و تمدید شدند، ادامه می‌دهد.

80. مدیر کل ارائه گزارش را به نحو مقتضی و مناسب ادامه خواهد داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها