امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
یادداشت دکتر محسن شاطر زاده قائم مقام پیشین وزارت صمت در انتقاد از اظهارات دکتر محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرگزاری انتخاب

یادداشت دکتر محسن شاطر زاده قائم مقام پیشین وزارت صمت در انتقاد از اظهارات دکتر محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرگزاری انتخاب، متن این یادداشت به شرح ذیل  می باشد: 

گفت‌وگوی شما با انتخاب را دیدم. به عنوان فردی که در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حال فعالیت پژوهشی هستم، چند سوال برایم از لابلای گفت‌وگو شما با انتخاب ایجاد شده است که در ادامه آنها را مطرح می‌کنم، امیدوارم خرداد1400 مجال فرصت به آنها را بیابید

- موضوع «گرا» دادن را مطرح کردید! آقای ظریف این کار را به شدت زشت می‌دانم و صراحتا تف می‌اندازم به صورت فرد یا جریانی که اینچنین اقدامی کرده که ای کاش اینقدر دو پهلو سخن نمی‌گفتید تا سره از ناسره بیشتر مشخص گردد، اما ظریف جان، اگر فرد یا جریانی این کار زشت را کرده باشد، قطعا از شخص خود شما یاد گرفته. حرف‌های شما در دیدار خصوصی با البرادعی و شورای روابط خارجی آمریکا را یادتان هست؟

- گفتید به آمریکایی‌ها گفته‌اند این دولت و تیمش چند صباحی بیشتر سر قدرت نمی‌مانند! آقای ظریف، این را هم از دل مانیفست دولت اعتدال و حامیانش بیرون آمده است. سال 84، فرد بازنده در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به کشورهای عربی خلیج‌فارس پیام داده بود که این دولت سرکارآمده، عمر چندانی نخواهد داشت؛ همان فرد حامی اصلی دولتی شد که شما وزیر خارجه‌اش شدید!

- گفتید، گفته‌اند ترامپ پیروز شود، ما برنده انتخاباتیم! آقای ظریف، چه کسی بر دولت دموکرات هیلاری کلینتون قمار کرده بود؟
- گفتید در دوره قبل به یک توافقی رسیده بودند که در مقابلش هیچ نگرفتند! آقای ظریف، کتاب خانم وندی شرمن را بخوانید، ایشان صراحتا می‌نویسد که تیم جلیلی آنقدر زمان خرید تا ایران با دستاوردهای هسته‌ای خود پشت میز مذاکره آماده شود. ظریف جان، شما چه دستاورد خودساخته‌ای را برای معامله به مسلخ‌گاه مذاکره برده‌اید؟ اراک را به بهانه چرنوبیل شدن، فردو و نطنز را به بهانه شفافیت و توان تجارت تسلیحات متعارف را به بهانه حسن‌نیت، ثمن معامله کردید و گفتید چون شورای امنیت برجام را تایید کرده، هیچ احدی حق تخطی از آن را ندارد ولی آمریکا با برجام چه کرد؟

- همانگونه که شما را جاسوس نمی‌دانیم بلکه شما را طبق فرموده رهبری، امین، غیور، شجاع و متدین می‌دانیم ولی در حوزه تخصصتان، طبق مشی لیبرالی حاکم بر تفکرتان، خوشبینی و آرمانگرایی بر شما چیره است و واقع‌گرایی که نیاز و اساس کار امروز روابط بین‌الملل است، از شما و تیم مذاکره‌کننده‌تان بدور است.

- درباره چین و روسیه گفتید که آنها در دولت قبل هم به ضرر ایران رای دادند. ظریف جان، در دولت قبل هم اراده‌ای جدی برای نگاه به شرق وجود نداشت. جناب آقای ظریف، آنقدر نگاه به غرب در بین دولت‌های پس از جنگ تحمیلی نهادیه بوده که شرقی‌ها اصلا اعتمادی به ایران ندارند. پس از برجام، رییس‌جمهور چین با کوله‌باری از پیشنهاد اقتصادی به ایران آمد ولی شما حتی وی را تحویل هم نگرفتید! روسیه و چین بارها اعلام کرده‌اند حاضرند در این شرایط سخت تحریم با ایران کار کنند، ولی شما هنوز دل به اروپا و آمریکا بسته‌اید و منتظر آنها هستید! ظریف جان، من نمی‌گویم از غرب به شرق غش کنیم ولی پیشنهاد می‌کنم، تعامل جدی با شرق را وجه‌المعامله ارتباط با غرب کنید، ببینید آنوقت چه سر و دستی برای ارتباطات اقتصادی-سیاسی با شما خواهند شکست!چین و روسیه در دوران ترامپ، عاشق چشم و ابروی شما و یا شیوه دیپلماسی شما نبودند، بلکه شما را وجه‌المعامله یکجانبه‌گرایی ترامپ کرده بودند، کمی بیشتر دقت کنید، هنوز هم در عرصه سیاست خارجی در توهم و آرمانگرایی هستید!

- از درد و دل خود با سردار دل‌ها گفتید! آقای ظریف، سخنرانی معروف حاج قاسم درباره برجام‌های دو و سه و نقشه دشمن برای کشور پس از دستیابی به برجام یک را قطعا دیده و شنیده‌اید! نظرتان چیست؟

❗️به برجام نباید صفر و صدی نگاه کرد. برجام دستاوردهای سیاسی برای ما داشت اما دولت محترم در بیلان کاری خود از عواید اقتصادی برجام می‌گفت که همان «تقریبا هیچ» عاید کشور شد. بنده مخالف بسته شدن باب مذاکره هستم و معتقدم اتفاقا باید در یک فضای شفاف و احترام متقابل مذاکره کرد ولی براساس دیگاه واقع‌گرایی نه دیدگاه آرمانی و لیبرالیستی!

لازم به ذکر است آقای دکتر شاطر زاده قائم مقام وزیر صنایع در دولت نهم و سفیر ایران در برزیل بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها