یکشنبه / ۱۶ آذر / ۱۴۰۴
×
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، با تشریح مجموعه‌ای از چالش‌های کلیدی در حوزه آموزش کشور، نسبت به وضعیت زیرساخت‌های آموزش دیجیتال، پرونده دانشجویان بین‌الملل پیام‌نور، اجرا نشدن برنامه هفتم توسعه و جایگاه صدای دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های کلان هشدار داد.
  • کد نوشته: 10595
  • منبع: تسنیم
  • دسامبر 7, 2025
  • 3 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    احسان عظیمی‌راد در توضیح وضعیت زیرساخت‌های آموزش هوشمند کشور  اظهارکرد: توان فعلی آموزش و پرورش نه‌تنها پاسخگوی بحران‌های جدی نیست بلکه حتی در شرایط عادی نیز با ضعف‌های بنیادین روبه‌روست.

    بحران زیرساخت‌های آموزش و پرورش؛ یک جنگ کافی است تا سیستم از کار بیفتد

    وی گفت:بارها گفته‌ایم که سرورها و شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات کشور در حوزه آموزش بسیار محدود است و امروز اگر یک بحران، حتی مشابه جنگ 12روزه، رخ دهد، زیرساخت‌ها ظرفیت پاسخگویی ندارند. نمی‌شود مثل روزهای آلودگی هوا گفت بچه‌ها بروند مدرسه. جنگ شوخی نیست؛ در چنین شرایطی زیرساخت باید پایدار باشد، اما نیست.

     به گفته عظیمی‌راد، بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که حجم ذخیره‌سازی اطلاعات کشور دست‌کم باید شش برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد و برای رسیدن به حد استاندارد، فقط در حوزه سرورها 4.5 همت اعتبار نیاز است.

    سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای بومی‌سازی تجهیزات افزود: «خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان داخلی نمونه اولیه سرور را طراحی کرده و تأیید معاونت علمی را هم گرفته است. تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ارتباطات و آن شرکت دانش‌بنیان در حال نهایی شدن است. هدف این است که تجهیزات حیاتی را با هزینه کمتر و تولید داخلی تأمین کنیم.

    پرونده دانشجویان بین‌الملل پیام‌نور؛ دانشجویان مقصر نبودند و کاملاً تبرئه شدند

    عظیمی‌راد به یکی از پرونده‌های مهم و پرچالش وزارت علوم، یعنی وضعیت دانشجویان بین‌الملل دانشگاه پیام نور، پرداخت. او با اشاره به جلسه مشترک هفته گذشته گفت:دانشجویان عزیز هیچ نقشی در شکل‌گیری این وضعیت نداشتند. آن‌ها فقط ثبت‌نام کرده و درس خوانده‌اند. بر همین اساس، در جلسه‌ای با حضور قائم‌مقام وزیر علوم، مسئولان پیام‌نور، نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای نظارتی، تصمیم گرفته شد که مشکل دانشجویان در تمام مقاطع حل شود.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود:با متخلفان در دانشگاه و وزارت علوم برخورد شده و بعضی مدیران از مسئولیت عزل شدند اما اصل تصمیم ما حمایت از دانشجویانی بود که بی‌گناه وارد فرآیند معیوبی شده بودند.

     به گفته وی قرار است هیئت عالی تجدیدنظر وزارت علوم نیز تشکیل جلسه دهد تا مصوبات این نشست را بررسی، تأیید و برای اجرای نهایی به شورای گسترش، سازمان امور دانشجویان و سایر نهادهای مربوطه ابلاغ کند.

    عظیمی راد بیان کرد: هدف این است که وقتی دانشجو فارغ‌التحصیل شد، مدرک او بدون هیچ مشکل قانونی یا اداری صادر شود.

    واکنش به انتقاد دانشجویان درباره بی‌توجهی به صدای آنان

    سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره چرایی کمرنگ بودن اثرگذاری دانشجویان در فرآیندهای کلان، پاسخی صریح و دو طرفه ارائه داد:مشکل هم از مسئول و حاکمیت است و هم از دانشجویان. ما گاهی صدای دانشجویان را نمی‌شنویم یا سازوکارهای دریافت و تحلیل پیشنهادها فعال نیست. از طرف مقابل، بخشی از جامعه جوان و نخبه ما هم حوصله و انگیزه ورود به مسائل سیاست‌گذاری را ندارد.

    وی در ادامه تأکید کرد: تا زمانی که مطالبه‌گری دانشجویان جدی نشود، برنامه هفتم توسعه نیز به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار خواهد شد.

    اجرای 35 درصدی برنامه هفتم توسعه؛زنگ خطر جدی برای کشور

    عظیمی‌راد با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه هفتم توسعه گفت:میانگین اجرای برنامه هفتم در سال اول حدود 35 درصد بوده است؛ این عدد بسیار نگران‌کننده است. حتی برنامه پنج‌ساله قبل هم همین حدود پیشرفت داشت. این یعنی کشور همچنان در چرخه نیمه‌کاره رها شدن برنامه‌ها گیر کرده است.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس علت اصلی این عقب‌ماندگی را روزمرگی دولت و نظارت ناکافی مجلس دانست و افزود:اگر دولت مانند همان روزهای انتخابات که می‌گفتند برنامه من برنامه هفتم است، به اجرای تکالیف پایبند می‌ماند، امروز شرایط متفاوتی داشتیم. مجلس هم باید نظارت خود را قوی‌تر کند، دو روز نظارتی اخیر مجلس نشانه‌ای از اراده جدید ماست.

     ارتقای کیفیت مدارس دولتی در برنامه هفتم؛ دو مانع اصلی

    وی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین مانع تحقق ارتقای کیفیت مدارس دولتی، اظهارکرد: مشکل اصلی در دو بخش است: اول کم‌توجهی دولت به تکالیف برنامه و دوم ضعف نظارت مجلس. اگر این دو اصلاح شود، سال دوم برنامه هفتم می‌تواند سال متفاوت و پربارتری باشد.

    عظیمی‌راد در پایان با اشاره به فشردگی برنامه‌ها و سفر فوری به تهران، تأکیدکرد: موضوعات مهم مانند عدالت آموزشی، توسعه نهضت عدالت، زیرساخت‌های هوشمندسازی و اقدامات موفق وزارت آموزش و پرورش را باید در جلسه‌ای مجزا و با فرصت کافی تحلیل کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *