یکشنبه / ۲۱ بهمن / ۱۴۰۳
×
در این مطلب خوانندگان با استاد محمود موسایی سنجری خوشنویس معاصر اسلامی از زبان خودشان آشنا خواهند شد.
  • کد نوشته: 3877
  • منبع: اختصاصی
  • ژانویه 18, 2025
  • 36 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    در سال ۱۳۵۳ در سن ۱۱ سالگی در کنار استاد عادل دلداده نقاشی را آغاز نمودم سال ۱۳۶۰ در سن هفده سالگی به طور تصادفی با استاد رضا مافی آشنا شدم و با تشویق‌های ایشان و استاد ناصر صرافان گرایش عجیبی به دنیای خوشنویسی پیدا کردم پس از ثبت نام در کلاس‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران زندگی من با این هنر گره خورد در ابتدا با مرحوم استاد سیف الله یزدانی کار را شروع کردم بعد از فوت ایشان در محضر حضرت استاد غلام حسین امیرخانی پدر خط نستعلیق ایران کار را ادامه دادم ونیز در خط ثلث در محضر استاد حسینی موحد قمی این شیوه را فرا گرفتم.در سال ۱۳۶۶ مدرک دوره ممتاز را که آخرین مدرک رسمی انجمن خوشنویسان ایران بود کسب کردم در پاییز همان سال وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در دوره لیسانس شدم و افتخار شاگردی و دانشجویی استادان بنامی همچون استاد جلال شباهنگی استاد مرتضی ممیز استاد مجید مهرگان استاد کاظم چلیپا استاد بروجنی و استاد پلنگی و استاد کاظم چلیپا، استاد بروجنی،استاد پلنگی و استاد ادهم ضرغام و … را داشتم.بعد از گذرانیدن دوره لیسانس وفوق لیسانس در سال ۱۳۸۶ با توجه به علاقه فراوانی که به امر تحصیل داشتم و نیز علاقه‌ای که به فرهنگ و هنر کشور دوست و برادر هندوستان داشتم برای گذراندن دوره دکتری راهی آن دیار شدم و تز دکترای خود را با موضوع مقایسه مینیاتورهای ایرانی و هندی در عصر صفویه با راهنمایی پروفسور وی جی موهان و پروفسور لاهیری در دانشکده موسیقی و هنرهای زیبای دانشگاه دهلی سپری کردم در سال ۱۳۹۰ افتخار بنده در کنار استادانی نامور همچون پروفسور ام. وی جی موهان که از بزرگان سبک‌های رئالیسم و امپرسیونیسم بود و نکات بسیاری از ایشان آموختم و در کنار دانشجویان هندی تعلق آنان به نقاشی‌های سنتی با موضوعات اشعار و داستان‌های اساطیری به وضوح مشهود بود و البته باید در نظر گرفت که بین هنرمندان هندی توجه به نقاشی‌های مدرن و سورآلیست رواج فراوانی داشت.


    بهره‌گیری از اساتید به نام حوزه خوشنویسی ایران در دانشگاه هندوستان همچون استاد رسول مرادی استاد مجتبی سبزه و بسیاری از هنرمندان ایرانی قابل توجه و تامل است این اساتید با دعوت رسمی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه دهلی دانشگاه حیدرآباد دانشگاه پتنا موفق به آموزش هنر خوشنویسی بین هنرمندان هندی از جمله محمد فردوس محمد آرمان احرار هندی فردوس نوشاد شدند واین نشانه استقبال بی‌اندازه از هنر ایرانی است در چند سالی که در دهلی بودم خوشبختانه خانه فرهنگ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو همکاري خوبی با بنده داشتند وموفق به برگزاری چندین نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی و برپایی کارگاه پژوهشی ومسایقات بین جوانان ایران وهند با نظارت سفارت ایران شدم‌‌ و در جشنواره فرهنگی هنری آرمان که با برنامه‌ریزی سفارت ایران به مرحله اجرا درآمده بود افتخار داوری در بخش هنرهای تجسمی نقاشی را داشتم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *