کارشکنی آمریکا به هواداران فوتبال رسید/ بلیت تماشاگران ایرانی سلب شد
حمایت قاطع مجلس از نیروهای مسلح؛ اهمیت میدان، خیابان و دیپلماسی
سقوط بالگرد نظامی آمریکا نزدیک تنگه هرمز
تقدیر فرماندهی کل سپاه از مداحان و هنرمندان حاضر درکنار مردم مبعوث شده
جلسه مجلس با دولتیها درباره افزایش قیمت و کمبود دارو
روزنامه صهیونیستی: ایران حرف آخر را زد
پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برقرار شد
گزینههای «بد و بدتر» ترامپ در مذاکرات آتشبس با ایران 
همزمان با انقضای معافیت تحریمی ایالات متحده، دولت هند تصمیم گرفته است سهام خود در پروژه راهبردی بندر چابهار ایران را به یک شرکت محلی واگذار کند. به گزارش نشریه «بیزینس استاندارد»، این تصمیم بر اساس سیاست «بازآرایی موقتی» اتخاذ شده و به معنای خروج کامل هند از این بندر نیست.
پایان معافیت تحریمی آمریکا و تصمیم هند
بر اساس این گزارش، معافیت تحریمی وزارت خزانهداری آمریکا که به شرکت «هند پورتس گلوبال» (IPGL) اجازه فعالیت در چابهار را میداد، روز یکشنبه، 26 آوریل 2026 (6 اردیبهشت 1405) منقضی میشود و تاکنون تمدید نشده است. در واکنش به این وضعیت، دهلی نو دو مرحله را برنامهریزی کرده است:
1. واگذاری سهام: IPGL سهام خود در شرکت تابعه ایرانی (IPGCFZ) را به یک نهاد ایرانی خواهد فروخت. ارزش سرمایهگذاری انجامشده توسط هند در این بندر، نزدیک به 120 میلیون دلار برآورد میشود.
2. مدیریت موقت و شرط بازگشت: بر اساس یک گزینه موقت، یک اپراتور ایرانی در طول دوره تحریمها، عملیات بندر را مدیریت خواهد کرد. با این حال، منابع آگاه تأکید کردهاند که این توافق شامل تضمین بازگشت مدیریت عملیاتی به هند پس از رفع احتمالی تحریمها یا دریافت معافیت جدید است.
خروج کامل یا دور زدن تحریمها؟
برخی از منابع این اقدام هند را یک مانور تاکتیکی برای دور زدن تحریمهای آمریکا و حفظ حضور غیرمستقیم در چابهار توصیف میکنند. بندر چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و عبور از کریدور شمال-جنوب (INSTC)، به عنوان دروازه طلایی هند به افغانستان و آسیای مرکزی بدون نیاز به ترانزیت پاکستان، از اهمیت استراتژیک حیاتی برخوردار است؛ در صورت خروج کامل هند از این پروژه، احتمال پر شدن جای خالی آن توسط چین در بندر رقیب گوادر پاکستان وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید