امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
شهید آوینی ، نماد هنرمند انقلاب اسلامی
از آغاز تاسیس جهاد سازندگی در آن نهاد انقلابی با او آشنا وهمكار ى  داشتم و در دوران جنگ هم ، تا در ادامه راه آن هنرمند انقلابی ، به صداوسیما آمدم .

شهید آوینی را می توان نماد کاملی از یک جهادگر پرتلاش ، هنرمند متعهد ، فیلمساز صاحب سبک ، منتقد - محقق - نویسنده بیدار دل ، ولایتمدار و انقلابی ، و نمونه یک شهید ماندگار معرفی کرد . او را « *سید شهدای اهل قلم* » نامیده اند.

مقالات او در نشریه جهاد - ارگان جهادسازندگى - پرمحتوا ، عالمانه و داراى جهان بينى خاص او بود و مجموعه فیلم‌های مستندش دربارهٔ جنگ ایران و عراق با عنوان « *روایت فتح* »  جاودانه شد.

از اولین کارهای او در گروه جهاد می‌توان به مجموعهٔ : شش‌روز در ترکمن صحرا ، سیل خوزستان و مجموعهٔ مستند خان‌گزیده‌ ها اشاره کرد . و تولید این آثار تا حضور در جبهه‌ها ادامه یافت. 

او بر این باور بود که با وقوع انقلاب اسلامی و ظهور انسان کاملی چون امام خمینی(ره) بشر وارد عهد تاریخی جدیدی شده است که آن را « عصر توبه‌ی بشریت » می‌نامید. عصری که به انقلاب جهانی امام عصر(عج) و ظهور "دولت پایدار حق" منتهی خواهد شد.

مقام معظم رهبری که دستور تاسیس « مؤسسه فرهنگی روایت فتح » راصادر کردند ، چند روز پس از شهادت سید شهدای اهل قلم در دیدار با خانواده ایشان فرمودند: امیدواریم که خداوند متعال درجات او را عالی کند ... من گفتارهای تلویزیونی ( این شهید ) را از سالها پیش می شنیدم و به آن ها علاقه داشتم . یک نور و صفا و یک حالت روحانی در ایشان حس می کردم. همین ها هم موجب می شود که انسان بتواند به این درجه ی رفیع شهادت برسد.
نباید بگذارند که کارهای ایشان زمین بماند. این (ها)، کارهای با ارزشی بود .مخصوصا روایت فتح چیز خیلی مهمی است. 
سید مرتضی آوینی ( متولد ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری ) روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ تحمیلی به دیدار حق شتافت .

بیستم فروردین در تقویم با عنوان « *روز هنر انقلاب اسلامی* » نامگذاری شده و یادآور آن هنرمند مومن و انقلابی است 

یادش زنده و راهش پر رهرو باد .
منبع : الف
برچسب ها: شهید آوینی ، فرهنگ ، هنر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها