امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
بازتاب ترور سردار سلیمانی در اندیشکده های آمریکایی، پاسخ ایران چه خواهد بود؟

بروکینگز

"مشخص نیست چه میزان فکر پشت تصمیم دولت ترامپ وجود داشته و ارتباط این حمله با سال انتخاباتی ترامپ چیست. وی در سال 2011 مکررا می گفت اوباما با ایران می جنگد تا دوباره پیروز انتخابات شود، اوباما این کار را نکرد. تفاوت بزرگ ترور سلیمانی و تصمیم اوباما برای کشتن بن لادن در سال 2011 این است که بن لادن خطرناک ترین تروریست جهان بود و با مرگ او سازمانش سربریده شد. اما سلیمانی نماینده نیروهای نظامی ایران بود، و تهران از این ترور به عنوان اقدام جنگی یاد و قطعا اقدام تلافی جویانه خواهد کرد. ترامپ جان آمریکایی ها را با این حمله به خطر انداخته است. 

"عواقب سیاست جنجالی دولت ترامپ در مقابله پیشگیرانه با گروه های نیابتی ایران در عراق حس خواهد شد. عوامل متحد ایران قدرت و نفوذ بیشتری خواهند گرفت." 

"ترور سلیمانی احتمالا نقطه عطفی در روابط واشنگتن با عراق و ایران بوده و کل موقعیت آمریکا را در خاورمیانه متاثر خواهد کرد. پاسخ ایران احتمالا بسیار گسترده است و تاثیر آن به میزان آمادگی آمریکا بستگی دارد. سوابق دولت ترامپ در منطقه نشان می دهد، باید نگران بود." 

"آمریکا با ترور هدفمند سلیمانی به صورت موثر بال های کاملا موفق ایران را برای گسترش سیاست هایش در منطقه، بسته است." 

"دولت ترامپ با ترور معمار گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه، تنش های خود را با تهران از فشارهای اقتصادی به اقدام جنگی تغییر داده است که احتمالا واکنش خطرناک و غیرقابل پیش بینی ایران را درپی خواهد داشت." 

"عربستان سعودی بدون شک از کشته شدن سلیمانی، که بهترین استراتژیست ایران بود، خرسند است. سلیمانی فعالانه از حوثی های یمن علیه عربستان حمایت می کرد و احتمالا در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر گذشته نقش مهمی داشت. ولی در دربار سلطنتی نگرانی شدید از تحولات آینده وجود دارد. نگرانی از اینکه ایران چه زمانی، کجا و چگونه واکنش نشان میدهد."

"حتی قبل از ترور سلیمانی، ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران، خود را در آشفته بازاری وارد کرده بود. اعمال تحریم های ضد ایرانی هم به اقتصاد این کشور آسیب زده است. ایران دیگر نمی توانست هزینه ی فشار حداکثری دولت ترامپ را بپردازد و کمر همت بسته بود تا اوضاع کنونی را برای آمریکا دشوار کند." 

 شورای روابط خارجی آمریکا

ایران به احتمال بسیار زیاد به این ترور پاسخ خواهد داد. آنها مستقیما با آمریکا مقابله نخواهند کرد زیرا گزینه های نامتقارن در اختیار دارند. مثلا می توانند فعالیت های هسته ای خود را افزایش دهند، منافع آمریکا را در عراق هدف قرار دهند، و در افغانستان خشونت آفرینی کنند. راه اندازی جنگ سایبری، خشونت های مرزی لبنان-اسرائیل هم از دیگر گزینه ها است. این اقدامات در زمان ها و اشکال مختلف صورت گرفته و ایران با آن ثابت می کند، حتی با ترور سلیمانی، قادر به اجرای چنین عملیاتی است. 

موسسه اینترپرایز 

این حمله، اقدامی بسیار خطرناک از جانب دولتی است که در قبال حملات پیشین ایران در منطقه، خواستار خودداری از تقابل شده بود. عجیب تر آنکه این حمله علیه یکی از ارشدترین فرماندهان نظامی ایران صورت گرفته و به سادگی می تواند پاسخی خشونت بار را برانگیزد. سوال اساسی این است که برای حمله و همچنین مقابله با پاسخ ایران، چه میزان برنامه ریزی قبلی صورت گرفته است. 

 مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک

سلیمانی ویژگی های یک سرباز، مقام امنیتی و دیپلمات را یک جا داشت. وی در ایران بسیار محبوب است عمدتا به دلیل نقش ابزاری اش در شکست داعش در عراق. ایران قطعا به ترور سلیمانی واکنش نشان خواهد داد. در نتیجه آمریکا در خاورمیانه بیش از پیش درگیر مسایل نظامی خواهد شد. آن هم در شرایطی که ترامپ قول داده است منطقه را ترک کند. ایران برای جنگ رو در رو با آمریکا نیروی کافی، سلاح، پول و فناوری ندارد اما برای گروه های نیابتی، و در زمینه عملیات اطلاعاتی و فعالیت هایی نظیر جنگ سایبری، هزینه کرده است. 

موسسه کارنگی

فرصت دیپلماسی برای جلوگیری از جنگی وحشتناک بین آمریکا و ایران، تا چند روز دوام دارد. به نفع آمریکا و ایران است که برای حل مسایل مهم خود شامل دخالت های ایران در امور کشورهای منطقه، برنامه هسته ای ایران و تحریم های آمریکا، تا دیر نشده، به دیپلماسی متوسل شوند. هرگونه محاسبه استراتژیک درخصوص برتری یک طرف نسبت به دیگر بعد از بروز جنگ – مثلا اینکه واشنگتن معتقد است رژیم ایران احتمالا سقوط خواهد کرد – به احتمال بسیار قوی اشتباه است. و در هر حال بیانگر هزینه های احتمالی خواهد بود. 

 موسسه رند

تهران احتمالا با این حمله به عنوان اقدام جنگی برخورد خواهد کرد. احتمال گسترش تنش بین دو کشور تا همین لحظه هم بسیار زیاد است، اما بعد از این حمله، تقریبا قطعی است. "ما در لحظه ای به شدت خطرناک قرار داریم." 

"ماهیت پاسخ ایران نامتقارن خواهد بود، یعنی باید بر گروه های  مرتبط با ایران نظیر حزب الله لبنان و همچنین در سراسر جهان، نظارت کرد. اوضاع با عواقب حاصل از عملیات آمریکا که اسامه بن لادن رهبر القاعده در آن کشته شد، کاملا متفاوت است. ایران در سطح ملی از توانایی بالایی برای مقابله با حملات آمریکا برخوردار است.ایران می تواند به اهداف مختلف آمریکایی حمله کند."

**انتهای پیام**

منبع : سایت الف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها