امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
در سفر و در حاشیه سفر وزیر خارجه هند به ایران چه گذشت؟
مهمترین مسئله مورد تاکید این بود که هند و ایران توسعه بندر چابهار را تسریع می‌کنند. وزیر خارجه هند در این مورد گفته است که نشست بسیار سازنده کمیسیون مشترک هند-ایران را با مشارکت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پایان رساندم. مجموعه تمام همکاری‌هایمان را مورد بررسی قرار دادیم. توافق شد که پروژه چابهار را تسریع کنیم.

"سوبرامانیام جیشانکر" وزیر امور خارجه جمهوری هند در توییت هایى نوشت: 
همین الان در کمیسیونی مشترک نشستی با محمد جواد ظریف همکار ایرانی داشتم. در این کمیسیون ویژگی‌های همکاری میان هند و ایران مورد بررسی قرار گرفت و طرفین در مورد تسریع پروژه چابهار توافق کردند.

جایشانکار همچنین در توییت دیگری نوشت: از ظریف وزیر امور خارجه ایران بخاطر استقبال صمیمانه و مهمان نوازی تشکر می کنم.
 
وزیر امور خارجه هند در پی سفر اخیر به ایران افزود: گفتوگوی بسیار خوبی در مورد منطقه و جهان با مقامات ایرانی داشتم و هند و ایران با هم درمورد منافع مشترک خود همکاری خواهند کرد.     

چگینی، سفیر ایران در هند نیز در گفتگو با ایرنا با برآورد ۱۷میلیارد دلاری روابط اقتصادی کنونی اعلام کرد روابط اقتصادی ایران و هند می‌تواند ۴۰ میلیارد دلاری شود و اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند.

وزیر امور خارجه در توییتر نوشت اعتیاد آمریکا به تحریم دوستان و دشمنانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مگر آنکه اقدامی جمعی برای مقابله با آن صورت گیرد.

اشاره او به این است که آمریکا اخیرا به بهانه مقابله با روسیه به تحریم کشورهای متحد خود روی آورده است. واشنگتن اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و مصر را به دلیل همکاری با مسکو به تحریم تهدید کرده است.

صابرگل عنبری هم با نگاهی انتقادی از گذر هند گاندی به هند مودی نوشت "چند سالی است که مولفه‌های هویتی متکثر در سرزمین هفتاد و دو ملت در حال رنگ باختن است و جامعه هند در وضعیت پوست‌اندازی و شیفتی پارادایمی از ارزش‌های گاندی قرار گرفته و محتوای دموکراسی آن فقیرتر شده است. در واقع به قدرت رسیدن حزب دست راستی بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندا مودی نخست وزیر در 2014 و پیروزی چشمگیر آن در انتخابات امسال محصول این گذار است."

در تحلیل های مطرح شده توجه به لایحه شهروندی اخیر هند و شرایط وخیم مسلمانان هم پرداخته شده است مثلا این از میدان:

"مسلمانان تنها گروهی هستند که این قانون به آنها تعلق نخواهد گرفت. مسلمانان هند که جمعیت آنها به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر می رسد هراس دارند که قانون جدید شهروندی هند منجر به موج مهاجران عمدتا هندو از کشورهای مجاور همانند بنگلادش و پاکستان شده و ترکیب قومی هندوستان را عوض کند. 

از طرف دیگر دولت هند به دنبال اجرای طرحی برای بررسی وضعیت شهروندی است و مسلمانان نگران هستند که این قانون راه را برای اخراج و تبعید به کمپ میلیون‌ها مسلمان هندی فاقد مدارک کافی قانونی باز کند."

مطالبی هم در نقد و گاه مزاح نسبت به "مستقل بودن" هند که به تازگی توسط یکی از مقامات مطرح شده بود و تعارض آن با صحبت های اخیر مسئولین در این سفر به چشم خورد.

در آخر می توانید برای اینکه دلتان کمی نسبت به تعلقات تمدنی هند و ایران قرص شود مطلبی بخوانید از شخصی هندی که ایران را از نزدیک دیده و نشانگان فرهنگی آن را در هند مشاهده کرده است
**انتهای پیام**
عکس استفاده شده » خبرگزاری مهر
برچسب ها: هند ، وزیر ، خارجه ، چابهار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها