امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند که برای دیدار دوجانبه و شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند به تهران سفر کرد
«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند که برای دیدار دوجانبه و شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند به تهران سفر کرده، با حضور در محل وزارت خارجه ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به گفتگو پرداخت. 

قرار است نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ۲ کشور و مراسم تبادل اسناد امضاء شده نیز همزمان با حضور وزیر خارجه هند در تهران برگزار شود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر این دیپلمات همدی به تهران خبر داده بود.

وزارت امورخارجه هند دیروز (شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد جایشکار وزیر خارجه این کشور قرار است از روز یکشنبه طی سفری دو روزه و برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک که به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برگزار خواهد شد، به تهران سفر کند.

این اولین سفر وزیر خارجه جدید هند به تهران است. وزرای خارجه هند و ایران آبان ماه سال جاری در حاشیه هجدهمین نشست سران غیرمتعهدها در باکو با هم دیدار کرده و در مورد مسائل مختلف به تبادل نظر پرداختند.

ظریف و همتای هندی مهر ماه سالجاری نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفتگو کرده بودند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن به هند برای تکمیل پروژه بندر «چابهار» معافیت تحریمی مختصری در نظر گرفته زیرا این بندر نقش مهمی در ارسال کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان دارد.

روز جمعه نیز دومین نشست کمیته اجرای توافق سه‌جانبه چابهار در سطح دبیر و مدیرکل از کشورهای ایران، افغانستان و هند در دهلی‌نو برگزار شد.

 دولت‌های ایران و هند در سال ۲۰۱۸ توافقی به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار امضا کردند. این بندر مسیر جایگزین مهمی برای تجارت بین هند و افغانستان است. اولین محموله ارسالی هند به افغانستان در سال ۲۰۱۷ از طریق بندر چابهار به این کشور منتقل شد.

هند یکی از خریداران نفت ایران و جزو کشورهایی بود که مدتی مشمول معافیت های آمریکا برای خرید نفت ایران شده بود. 

دونالد ترامپ پس از خروج از برجام در 18 اردیبهشت 1397 فرمانی را امضا کرد که براساس آن تحریم‌ها علیه ایران در دو بازه 90 و 180 روز مجددا بازگشت. وزارت خارجه آمریکا هم که نوامبر سال گذشته (2018)، معافیت‌های 180 روزه‌ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران از جمله هند ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند، بعد از پایان این مهلت دیگر این معافیت را تمدید نکرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران اردیبهشت ماه سال جاری پس از سفر به ترکمنستان عازدم دهلی نو شد و با   «سوشما سواراج» وزیر خارجه فقید هند دیدار و گفتگو کرد.

ظریف دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) سفری سه روزه به هند داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها