امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
منابع ژاپنی: توکیو به دلیل تحریم ها، نمی تواند از ایران نفت بخرد

به گزارش الف روزنامه ژاپن تایمز با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به توکیو می نویسد، مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرده اند ژاپن با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا، خرید نفت را از ایران ازسربگیرد. 

یک مقام ارشد ژاپنی در پایان گفت و گوهای روحانی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در توکیو، در جمع خبرنگاران گفت البته آقای روحانی این مساله را در دیدار با آبه مطرح نکرد. 

از سوی دیگر یک مقام ارشد دیگر ژاپنی که خواست نامش فاش نشود، گفت ژاپن قادر نیست نظرات ایران را برآورده کند زیرا واشنگتن درقبال هرکشوری که تحریم ها را نادیده بگیرد، موضعی سرسخت دارد. "خیر، تا زمانی که تحریم های آمریکا وجود دارد، ما نمی توانیم اینگونه عمل کنیم." 

این مقام ژاپنی افزود: "تا آنجا که ما می دانیم، از ماه می امسال، هیچ عمده فروش (ژاپنی) از ایران نفت خام نخریده است."

آمریکا در ماه می، معافیت تحریم ها برای ژاپن را به پایان برده، تهدید کرده است هر شرکتی – ازجمله شرکت های ژاپنی- که از ایران نفت وارد کند، تحریم شده و یا دسترسی شان به بازار آمریکا محدود خواهد شد.

این مقام ژاپنی همچنین گفت، نخست وزیر ژاپن در دیدار روز جمعه با روحانی، "نگرانی عمیق" خود را در خصوص تهدید ایران به کاهش تعهدات هسته ای ابراز کرد و از روحانی خواست از هرگونه اقدام که توافق هسته ای ایران (برجام) را تضعیف می کند، خودداری کند. روحانی هم در پاسخ، بر اهمیت توافق هسته ای تاکید کرد و "موضع خودِ ایران" در این باره برشمرد. این مقام ژاپنی از ارائه توضیحات بیشتر درباره سخنان روحانی، خودداری کرد. 

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی ژاپن – کیودو – اعلام کرد اقای روحانی در این دیدار با طرح ژاپن برای اعزام نیروهای مستقل دفاع از خود در خاورمیانه به منظور حفظ امنیت کشتیرانی موافقت کرد. 

کیودو به نقل از یک مقام ارشد دولتی ژاپن گزارش داد آبه جزییات طرح خود را برای اعزام این نیروها اعلام کرد و روحانی هم از تلاش های توکیو برای "شفاف سازی" در این ابتکار قدردانی کرد. 

به گزارش کیودو، اعزام این نیروها جدا از طرح آمریکا در خصوص امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز بوده، هدف آن حفظ روابط ژاپن با ایران و در عین حال آمریکا است. 

منابع خبری ژآپن می گویند توکیو درنظر دارد با اعزام یک فروند ناوشکن و همچنین هوپیمای گشتی، توانایی های خود را در جمع آوری اطلاعات در مناطق خارج از تنگه هرمز ارتقاء دهد. آمریکا پیشتر از ژاپن خواسته است در چارچوب طرح واشنگتن به منطقه نیرو اعزام کند.

آبه همچنین از افزایش تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی شدید کرد و گفت ایران باید برای برقراری ثبات در منطقه، نقشی سازنده ایفا کند. 

**انتهای پیام**

منبع : خبرگزاری الف

برچسب ها: ژاپن ، برجام ، تحریم ، نفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها