امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
گفتمان انتخابات باید جوان‌فهم و قابل پذیرش باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، منوچهر متکی شامگاه دوشنبه 13 آبان در نشست جمعی از تشکل‌های ولایی استان کرمان، اظهار داشت: تجربه‌ چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی نشان می‎دهد نیروهای ولایی و ارزشی در هر مقطعی در انتخابات همدلی و وحدت داشته‌اند، نتیجه‌ مثبت هم گرفته‌اند؛ کما این‌که معتقدیم در انتخابات مجلس دهم، به‌خاطر تعدد کاندیدا بین نیروهای ارزشی انتخاباتِ برده را باختیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: دولت نهم در ایامی با گردش نخبگان در مسئولیت‌های مهم بر سر کار آمد که تفکری در کشور حاکم بود که معتقد بودند فقط یک مجموعه 200الی 300 نفری می‌توانند مملکت را اداره کنند.

وی بیان کرد: در دولت نهم انقلاب پوست‌اندازی کرد و با حضور وزرای جوان و جدید، خط بطلان بر آن تفکر کشید.

متکی تصریح کرد: باید با تقویت باورهایمان که برگرفته از اسلام، انقلاب، رهنمودهای امام راحل و رهبری است، انقلاب را پیش ببریم.

وی گفت: امام راحل برای تأسیس نظام جمهوری اسلامی تمام همت خود را به‌کار گرفت، ما نیز وظیفه داریم این نظام را حفظ کنیم.

متکی با اشاره به سیاست‌های دولت در 6 سال اخیر اظهار کرد: شرایطی که در 6 سال اخیر در امور خارجه با آن مواجه بودیم ریشه در نوع نگاه دولت دارد که می‌گوید بی‌همگان به‌سر شود، بی‌غرب به‌سر نمی‌شود که این نگاه از مبنا و بنیان اشکال دارد و حاصل آن این ست که در هنگامه‌ انتخابات می‌گویند برای حل مشکلات با کدخدا می‌بندیم.

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در زمینه دیپلماسی ابراز کرد: این‌ها وقتی گفتند آمریکا محور مذاکرات است و بقیه ول‌معطل هستند، قبل از مذاکره قافیه را باختند.

متکی با توصیف رویکرد کارشناسانه و هوشمندانه رهبری در سیاست خارجی در دوران ریاست جمهوری ایشان، تصریح کرد: وقتی رهبری می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست، اولین ضربه را به آمریکا وارد کرده‌اند.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: بعد از وضعیتی که پس از 6 سال برای برجام به‌وجود آمده، برخورد درست این‌است که مسئولان امر عذرخواهی کرده و روند کار را تصحیح کنند.

وی تاکید کرد: اگر به طرف غربی القاء کنید که بدون توافق او کاری نمی‌کنید، برگ‌های دیپلماسی خود را رو کرده‌اید؛ طرف خارجی در مذاکره به‌دنبال منافع خود است و اگر متولیان امر درست پیام ندهند، خود را خلع‌سلاح کرده‌اند.

متکی با بیان این‌که عجله در مذاکره، سم است، اضافه کرد: متاسفانه دولتمردان، منتقدان دلسوز را دلواپسان و دلالان تحریم خطاب کردند و ما معتقدیم تاکنون به لطف خدا و بیداری ولی امر جامعه و هدایت ایشان، مصون مانده‌ایم.

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به این‌که یک جوشش جدید با هدایت رهبری در جامعه در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: نسل جدید یاوران جوان رهبری هستند که جلوه‌ آنان را در فضای مجازی می‌بینیم و این نوید خوبی است.

وی افزود: بحث دانش‌بنیان‌شدن علوم و اَبَر پروژه‌های فکری مانند مبارزه با فساد و مافیای واردات قاچاق، مواردی است که رهبری روی آن‌ها تاکید دارند.

متکی انتخابات پیش‌ رو را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید شرایط‌‌‌مان را مرور و چارچوب‌هایی که باور داریم مورد تاکید قرار دهیم و با تکیه بر مشترکات به این فضا ورود کنیم.

وی انتخابات را یک فن دانست و متذکر شد: گفتمان و ادبیات ما باید جوان‌فهم و قابل پذیرش باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها