امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸

▼ حرف روز

وحدت راهگشاست

روز سه‌شنبه(98/5/15) ساختمان وزارت خارجه شاهد رفت‌وآمدهای مقامات لشکری و کشوری به منظور دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان بود. حضور رئیس‌جمهور و سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه، از جمله مهم‌ترین اخبار دیروز بود. دیدار دکتر ظریف و سردار سلیمانی صحنه‌ای زیبا از اتحاد و همدلی بین مسئولان کشور را به نمایش گذاشت. رویدادی که سیاست دشمنان و بدخواهان، مبنی بر دوگانه‌سازی در کشور را خنثی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، از لحظه مطرح شدن برجام تا امروز عده‌ای درصدد ایجاد اختلافات داخلی بوده‌اند؛ البته در یک مقطع زمانی خاص نیز برخی مسئولان ناخودآگاه سیاست(توطئه) دوگانه‌سازی دشمن را اجرا کردند. حال در شرایط فعلی جدا از موضوع برجام و اظهار نظر درباره بایدها و نبایدهای آن، ضروری است در سطوح مختلف براساس منافع ملی موضع‌گیری و اظهار نظر شود. سیاستی که غرب در سال‌های اخیر در پیش گرفته، نشان‌دهنده آن است که آنها نه تنها هیچ تمایلی به اجرای تعهدات خود ندارند، بلکه سه راهبرد را مد نظر خود دارند؛ آنها «دفرمه‌سازي روبنايي»، «تغيير بنيادين» و «تحميل توافق جديد» به جمهوری اسلامی ايران را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آمریکا با خروج از برجام و کشورهای اروپایی با وقت‌کشی آشکار پس از خروج آمریکا از آن، سعی کردند خواسته‌های جدیدی به کشورمان تحمیل کرده و ایران را به دادن امتیازات بیشتر وادار کنند؛ از این رو در وضعیت فعلی امید بستن به تروئیکای اروپا صدمات جبران‌پذیری به منافع کشورمان خواهد زد که شاید به مراتب بالاتر از برجام باشد؛ اما واقعیت این است که دل بستن به اروپا، همچنان دولت را از نگاه به داخل محروم خواهد کرد. اروپایی‌ها از طریق ابزارهایی همچون اینستکس سعی دارند درآمد حاصل از فروش نفت جمهوری اسلامی ایران را به طور کامل در اختیار گیرند و سیاست عراقیزاسیون را در ایران اجرایی کنند. پس از آن نیز به سراغ موضوع موشکی خواهند رفت تا آن را نیز کاملاً محدود کنند. بنابراین در چنین شرایطی همه مسئولان، جریان‌ها، جناح‌ها و اقشار مختلف مردم باید به صورت کاملاً متحد در مقابل غرب از منافع ایران پاسداری کنند. بر اساس منطق مقاومت، کاهش تعهدات برجام، جواب قاطع به پهپاد متجاوز آمریکا و توقیف کشتی متخلف انگلیس از جمله اقداماتی بود که جمهوری اسلامی را در موضع برتر نسبت به غرب قرار داده است و تأثیر این سیاست‌ها در منطقه نیز بیش از پیش احساس می‌شود.‌

 

▼ گزارش روز

کدام احتمال معتبر است؟

«استراتژی حضور بی‌قید و شرط، مردم و اصلاح‌طلبان را به کلی از یکدیگر جدا می‌کند. اکنون مردم به جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد هستند و هر نوع لغزش و اشتباه تاکتیکی و استراتژیک به مثابه مرگ یک جریان است. امروز برخی از مردم می‌گویند شما گفتید به روحانی رأی بدهید تا شرایط بسامان شود؛ اما این طور نشد فلذا دیگر با طناب شما به چاه نمی‌رویم!» کاملاً واضح است که این جملات «سعید حجاریان» پاسخی به گفته‌های لیدر جریان اصلاحات درباره ضرورت حضور در انتخابات است! موضوعی که البته جریان نزدیک به سیدمحمد خاتمی نیز به خوبی آن را درک کرد و روزنامه «شرق» بلافاصله با «بهزاد نبوی» مصاحبه‌ای ترتیب داد تا پاسخ حجاریان را از زبان چریک پیر اصلاحات بدهد! «شرق» در مصاحبه‌ای که با عنوان «از اصول اصلاح‌طلبی خارج نشده‌ام» منتشر کرده، از نبوی می‌پرسد: «شما با مشارکت مشروط مخالفید؟» و او می‌گوید: «تنها راه اصلاح‌طلبان برای تبدیل‌کردن وضع موجود به وضع مطلوب، صندوق‌های رأی است. فقط با شرکت در انتخابات است که می‌توانیم در درازمدت وضع موجود را تغییر دهیم. راهی جز شرکت در انتخابات نداریم و باید تمام تلاش خود را به‌ کار بگیریم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود.» نبوی همچنین با تأکید بر اینکه «اگر نتوانیم یک انتخابات پرشور ایجاد کنیم، امنیت ملی به خطر می‌افتد.» می‌افزاید: «اینکه چه کسانی بیایند یا نیایند در مراحل بعدی قرار دارد. البته باید توجه داشته باشیم، برای برگزاری یک انتخابات پرشور، حاکمیت اصلی‌ترین نقش را دارد.»! موضع‌گیری‌های متضادی که می‌توان دو گونه به آنها نگاه کرد! هم می‌توان آنها را نشانه‌های اختلافات بنیادین در میان اصلاح‌طلبان دانست و هم می‌توان این‌گونه به آن نگریست که اصلاح‌طلبان با یک تقسیم هوشمندانه و ایجاد دو حربه «تهدید» و «همکاری» یا همان بازی پلیس خوب و بد به دنبال گرفتن امتیاز از نظام هستند! اما برای اینکه بدانیم کدام یک از این دو احتمال معتبرتر است، باید صبر کرد و منتظر اتفاقات آینده بود.

 

▼ اخبار ویژه

انتقاد رئیس دستگاه قضا از عملکرد وزیر ارتباطات

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در نشست اخیر شورای عالی فضای مجازی بار دیگر نسبت به عملکرد محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرده است. وی خطاب به جهرمی گفته است شما درباره وعده‌هایی که نسبت به برخورد با تلگرام داده‌اید، هیچ کاری نکرده‌اید! رئیس قوه قضائیه گفته است شما در جایی گفته‌اید که «اینها می‌خواهند به دست من تلگرام توقیف شود که این امر محالی است.» جهرمی در واکنش به اظهارات آقای رئیسی مدعی شده است، اگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای انتقال و معرفی شبکه‌های اجتماعی جدید فعال شود، ما نیز به آنها کمک می‌کنیم. ادعاهایی هم که درباره من نقل شده، صحت ندارد. گفتنی است، در این نشست به جهرمی گفته شده است شما مسئول فضای ارتباطات و مخابرات کشور هستید و باید در این زمینه اقدام کنید.

 یک پایگاه عبری‌زبان اعلام کرد، امارات و عربستان تماس‌های مخفیانه خود با ایران را افزایش داده‌اند و ولی‌عهد سعودی به‌طور جدی در حال بررسی گفت‌وگو با تهران است. در همین راستا، وزیر حج عربستان ضمن استقبال از برقراری دوباره عمره مفرده، از پیگیری ریاض برای بازگشایی دفتر حافظ منافع ایران خبر داد. نکته قابل توجه در زمینه همه این رویدادها این است که این وقایع طی چند روز و پشت سر هم به صورت سلسله‌وار روی داد که نشان‌دهنده وجود یک برنامه مشخص در قبال تغییر رویکرد عربستان و امارات در برابر ایران است.

 

▼ اخبار

1ـ توقف 1/8 میلیارد دلار پروژه‌ ایرانی در عراق

«فرزین مهدیار» عضو هیئت‌مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اینکه چند ماه است ضمانت‌نامه‌ بانک‌های ایرانی از سوی عراقی‌ها پذیرفته نمی‌شود، همین موضوع اجرای پروژه‌ها را در این کشور با مشکل روبه‌رو کرده است، گفت: در حال حاضر، 1/8 میلیارد دلار از پروژه‌های ایرانی در عراق متوقف شده است. وی تصریح کرد: 56 پروژه از سوی 34 شرکت ایرانی در عراق در حال اجرا بود که بسیاری از آنها متوقف شده‌اند، تعدادی در حال مذاکره هستند و تعدادی نیز شروع به کار کرده‌اند. مهدیار در ادامه گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در عراق در سال 1394 از تسهیلات ۲۰۰ میلیون دلاری برخوردار شدند و توانستند بدهی‌های‌شان را پرداخت کنند و از شرایط بحرانی خارج شوند؛ اما جنگ داخلی در عراق و تحریم‌های آمریکا سبب شد این مبلغ با احتساب سود به 600 میلیون دلار برسد و در واقع حالا این شرکت‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار خسارت دیده‌اند و پیمانکاران بدهکارتر هستند.

2ـ ما شایسته پیروزی در هر جنگی هستیم

فرمانده کل سپاه در بازدید از سد ازگله و طرح ساماندهی و توسعه منابع آب و خاک کشور در استان کرمانشاه تأکید کرد: پروژه توسعه منابع آب و خاک غرب کشور و ده‌ها پروژه راهبردی دیگر در میهن اسلامی، عملیات‌های بیت‌المقدس و فتح‌المبین ما در دفاع مقدس اقتصادی برابر تحریم و جنگ اقتصادی دشمن است. سرلشکر سلامی با بیان اینکه احساس در جنگ بودن به ما برای حرکت‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز انرژی می‌دهد، خاطرنشان کرد: ما نگران جنگ نظامی نیستیم؛ چون اقتدار و آمادگی داریم و دشمن هم ناتوان از اراده تهاجم و جنگ نظامی است؛ لذا اتفاقاتی مانند این طرح بزرگ که آثار آن در صحنه زندگی مردم و آینده جوانان عزیز و با غیرت ایرانی پدیدار می‌شود، بایستی واقعه جاری و غالب امروز کشور قرار گیرد. ما از شایستگی پیروزی در هر جنگی، از جمله جنگ اقتصادی برخوردار هستیم و جنگ‌های تحمیلی در واقع نباید دستاوردی جز برد برای ما داشته باشد.

3ـ امحا و چاپ مجدد ۷۰۰ میلیون قطعه اسکناس در سال

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح دلیل دولت برای تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی، گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی پاسخ به عرف است و بانک مرکزی درصدد است با تحقق این امر آنچه میان مردم رایج است را عملیاتی کند. همتی بیان کرد: در حال حاضر، ریال در زندگی روزمره مردم استفاده چندانی نمی‌شود و مردم همواره از واحد تومان در مبادلات خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل دولت تصمیم گرفت واحد پول ملی به تومان تغییر یابد تا پاسخی به آنچه در جامعه در جریان است، داده شود. وی افزود: حذف ۴ صفر از پول ملی در حال حاضر تنها در دولت تصویب شده است و به تصویب مجلس نیاز دارد، اگر نمایندگان به این تقاضای عمومی و بانک مرکزی پاسخ دهند ما آن را اجرایی می‌کنیم، در غیر این صورت روال موجود ادامه داده می‌شود.

4ـ فرافکنی از نوع اصلاح‌طلبان

«حسین مرعشی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که پایگاه «اعتمادآنلاین» آن را منتشر کرد، گفته است: «ما باید با صدای بلند اعلام کنیم محور مدیریت کشور در عرصه داخلی و خارجی رهبری نظام است و دولت، مجلس و قوه قضائیه حتماً باید در هماهنگی با رهبری کارها را پیش ببرند!» به نظر می‌رسد این گونه اظهارات تلاشی است در راستای این راهبرد اصلاح‌طلبان که تمام کم و کاستی‌های عملکردی جریان خود را در دولت، مجلس و شورای شهر به رهبری نسبت دهند، خود از قبول مسئولیت شانه خالی کرده و مردم را در مقابل رهبری قرار دهند!

 

▼ اخبار کوتاه

 «مصطفی میرسلیم» رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: برای اصلاح‌طلبان رویکردی بهتر از صداقت و ابراز هرچه فوری‌تر اشکالات بینشی و عملکردی‌شان به مردم نیست. آنها باید بپذیرند مسئولیت بر باد دادن هشت سال فرصت‌های گرانبهای کشور را به دلیل در پیش گرفتن راهبردی غلط بر دوش دارند. وی همچنین افزود: وزارت کشور در سه سال گذشته، موفق به تدوین لایحۀ جامع انتخابات بر مبنای سیاست‌های کلی نشده است. اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند ایرادی بگیرند، باید به دولت کنونی و مجلسی بگیرند که دوره‌اش رو به پایان است چون سرمنشأ هر دو کاستی اصلاح‌طلبان هستند، نه شورای نگهبان.

 در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ تعداد مستأجران شهری از ۲۱ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافته است. نحوه مالکیت واحدهای مسکونی در کل کشور اعم از شهری و روستایی نیز حاکی از آن است که واحدهای استیجاری از ۱۵ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۱ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. به این ترتیب، در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۰ درصد مردم در واحدهای ملکی، ۳۱ درصد در واحدهای استیجاری و ۹ درصد در سایر واحدها زندگی می‌کردند.

 «هارش وارزان شرینگلا» سفیر هند در آمریکا گفته است، تصمیم ایالات متحده آمریکا در امتناع از صدور معافیت‌های تحریمی برای خریداران نفت ایران به منافع هند ضربه وارد کرده و دهلی‌نو امیدوار است واشنگتن در این زمینه انعطاف‌پذیری نشان دهد. دیپلمات هندی تأکید کرده است: «یافتن منابع جایگزین نفت، با همان قیمت و کیفیت برای ما به چالش تبدیل شده و روی سود و زیان‌های ما در هند اثر گذاشته است.»

 براساس مطالعات مؤسسه «پیو» در سال ۲۰۱۷، آمریکایی‌ها بیشترین میزان سلاح به ازای هر فرد در جهان را در اختیار دارند. از هر ۱۰ غیرنظامی آمریکایی تقریباً ۴ نفر یا مالک سلاح هستند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که در آن سلاح وجود دارد. ۴۸ درصد آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که در آن سلاح وجود داشته است. ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها نیز اعلام کرده‌اند تجربه شلیک با سلاح را داشته‌اند.

 «مهدی چمران» نایب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: با وجود اینکه برخی از ادامه حیات جمنا ناراحت هستند، امّا ما کار را گسترده‌تر کرده‌ و کاری کرده‌ایم که همه در جبهه مردمی حضور داشته باشند و دست دوستی به همه می‌دهیم. نایب‌رئیس جمنا اظهار داشت: سخنانی از این قبیل که جمنا در شورای وحدت ادغام شده، درست نیست و کار جمنا تازه شروع شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها