امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵

محمدکاظم چقازردی امروز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران از آخرین مراحل ادغام پنج بانک و مؤسسه اعتباری در بانک سپه خبر داد و گفت: مهمترین پروژه ای که در سال جاری نظام بانکی بر روی آن متمرکز شده و در رأس همه برنامه های ما نیز قرار گرفته است، اجرای درست، هدفمند و باتدبیر ابرپروژه ادغام است، چرا که چنین ادغامی در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه ندارد.
این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: حتی در دنیا نیز نمونه ای از چنین ادغامی به چشم نمی خورد و وقتی قرار بود پروژه ادغام بانک ها عملیاتی شود آنچه که از تحقیقات ما از پروژه های جهانی ادغام در بانک ها به دست آمد، تنها نوعی از هم افزایی دو بانک برای افزایش سهم خود از بازار تبادلات مالی بود.
وی تصریح کرد: بر این اساس حتی مدل های جهانی نیز نتوانست به چنین ادغام بزرگی در نظام بانکی ایران کمک کند و بنابراین تمام پروژه ای که اکنون تعریف شده، کاملا بومی و بر پایه توان و تجربیات داخلی است، بنابراین شاید بتوان آن را اصلاح ساختار نظام بانکی نیز تلقی نمود.
به گفته چقازردی اگر به مصالح بالادستی نگاه کنیم بر اساس مقتضیاتی که در نظام بانکی احساس می شد، پروژه ادغام شکل گرفت و بر همین اساس ما باید وظیفه و مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهیم.
وی با اشاره به سبقه نظامی بانک سپه خاطرنشان کرد: بانک سپه در ابتدای تأسیس خود به عنوان یک بانک نظامی خدمت می کرد و بر همین اساس تنها بانکی بود که مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت و سایر بانک ها  یا تحت تحریم اوفک قرار داشتند یا از سوی اتحادیه اروپا مورد محدودیت واقع شده بودند، بنابراین از سال ۸۵ مورد تحریم واقع شد و به تدریج کارکرد شعب خارجی این بانک که از جمله شعب موفق ارزی با امکاناتی گسترده در خارج از کشور بود، فرآیند کاری خود را متوقف کردند.
چقازردی گفت: آن زمان بالغ بر ۷.۲ میلیارد دلار از چهل میلیارد دلار حجم ارزی کشور از سوی این بانک انجام می شد و به دلیل اینکه شناختی از تحریم شورای امنیت وجود نداشت، بخش ارزی ما متوقف شد و به همین دلیل امروز با توجه به سبقه نظامی این بانک، مقرر گردیده که سایر بانک ها و مؤسسات نظامی در ما ادغام شوند.
وی خاطرنشان کرد: در ادغام بانک ها، ظرفیت ها، تجربیات، سرمایه ها و نیروی انسانی در کنار هم قرار گرفته و مسیری تعریف می شود که با تدبیر و آرامش بدون اینکه هزینه ای بر کشور مترتب شود، این ادغام صورت گیرد.
 مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: پنج ماه است که رسما فعالیت ادغام وارد فضای عملیاتی و رسمی شده است و هم اکنون پروژه ای برای ما تعریف شده تا بتوانیم امور مرتبط با آن را با تدبیر انجام دهیم که بر این اساس برای هر بانک ادغامی یک عضو هیئت مدیره به عنوان نماینده بانک سپه مأمور کرده ایم تا با کارکرد و رفتار این بانک ها آشنا شده و آنها را به سمت ادغام هدایت کنند.
چقازردی گفت: ما باید از محصولات، خدمات، نیروها و ظرفیت های بانک های ادغامی اطلاعات داشتیم و به همین دلیل این افراد در هیئت مدیره بانک ها مأمور شده اند و البته با اقبال مدیران بانک های ادغامی نیز مواجه بوده ایم.

این مدیر نظام بانکی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که درگیر مقوله ادغام در ستاد کل، نیروها و بانک ها هستند در وضعیت مناسبی قرار داشته و اگر چه این یک کار فوق العاده بزرگ و سخت است اما به خوبی مراحل آن در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ما هزار و ۶۰۰ شعبه داریم که در کنار ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ شعبه بانک های ادغامی در آینده به ۴ هزار و ۵۰۰ شعبه خواهیم رسید که این یک و نیم برابر شعب بانک ملی است، ضمن اینکه ۱۵ هزار پرسنل شاغل در بانک سپه به ۴۳ هزار نفر افزایش خواهند یافت و این یعنی بزرگترین بانک کشور بعد از ادغام شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از شعب بانک سپه حذف شده و حتی برخی شعب سایر بانک ها نیز جایگزین شعب ما شوند اما به هر حال تلاش داریم ظرف ۲۰ سال آینده به یکی از صد بانک برتر بین المللی تبدیل شویم.
چقازردی در خصوص ارزش گذاری ترازنامه بانک های ادغامی نیز خاطرنشان کرد: عمده بانک ها به لحاظ ترازنامه در وضعیت مناسبی به سر می برند و امید می رود سرجمع این ترازنامه ها نیز خروجی خوبی به بانک سپه بدهد، ضمن اینکه فرآیندهای عملیاتی مربوط به این پروژه مهم در قالب برنامه زمانبندی شده در حال انجام است و تابلوها نیز تا پایان سال جاری واحد خواهند شد.
وی گفت: بیشتر سهام بانک های ادغامی به ما منتقل شده و در بازه زمانی یک ساله و دوساله ساختار شعب را به سمت سایزهای بهینه پیش خواهیم برد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها