امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸

مقامات آمریکایی به حمایت از اقدامات عربستان سعودی در ماجرای کشته شدن حجاج پرداختند. در این رابطه چالرز ردمن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اقدام عربستان سعودی برای اعاده نظم مسئولانه بوده است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «مقام‌های سعودی با برقراری نظم از روی احساس مسئولیت رفتار کرده‌اند و ما حمایت خود را از این اقدام اعلام می‌داریم.»


 جنایت رژیم آل‌سعود در مکه مکرمه و کشتار حجاج ایرانی، با واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلف مواجه شد. در این میان تحلیل مشترک اغلب خبرگزاری‌های جهانی، نقش آمریکا در این فاجعه بود. در همین رابطه تایمز لندن گزارش داد: «ایرانیان قتل عام مکه را بخشی از توطئه بین‌المللی اجرا شده از سوی آمریکا و عربستان سعودی می‌دانند که هدف آن جلوگیری از گسترش اسلام از نوع ایرانی آن بوده است و زمانی که جنازه ایرانیانی که در مکه جان باختند به ایران بازگردانده شود، تهران شاهد صحنه‌هایی خواهد بود که از آغاز جنگ ایران و عراق و یا حتی از آغاز انقلاب تا کنون بی‌سابقه بوده است... اثرات گسترده این قتل‌عام بعدا روشن خواهد شد.»

دیلی تلگراف نیز طراح اصلی این جنایت را آمریکا دانست و تحلیل کرد: «پیروان آیت‌الله خمینی یاد گرفته‌اند که اگر در راه جهاد کشته شوند مستقیما به بهشت خواهند رفت و به همین علت است که میلیون‌ها جوان داوطلب ایرانی خود را برای شهادت آماده کرده‌اند و کسانی که در پنتاگون طرح حمله به ایران را می‌ریزند باید قبل از شروع کار خود این نکته را در نظر داشته باشند که نتیجه چنین حمله‌هائی نمی‌تواند بلاتکلیف بماند. ایران انتقام این کشتار را خواهد گرفت و احتمالا پیکان انتقام متوجه متحدان آمریکا در منطقه خواهد شد.»

نشریه العمل اسلامی هم نوشت: «دولت عربستان و مقامات آمریکایی پیش از کشتار جمعه خونین در این زمینه تبادل نظر کرده و هماهنگی به عمل آوردند.» تلویزیون فنلاند هم طی یک تحلیل، موقعیت خلیج فارس و حضور آمریکا در آن را که با شکست‌ مواجه شده و همچنین وابستگی آل‌سعود به آمریکا را از جمله دلایل این فاجعه دانست.

واشنگتن پست نیز در گزارشی تحلیل کرد: «آنچه آمریکا صورت داده است عوامل انقلابی در ساختار قدرت ایران را تقویت کرده است... مردم ایران در حال حاضر خشمگین و برافروخته‌اند و قطعا تردیدی وجود ندارد که انقلاب ایران وارد مرحله شدیدی شده است.»

در سوی دیگر، مقامات آمریکایی به حمایت از اقدامات عربستان سعودی در ماجرای کشته شدن حجاج پرداختند. در این رابطه چالرز ردمن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اقدام عربستان سعودی برای اعاده نظم مسئولانه بوده است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «مقام‌های سعودی با برقراری نظم از روی احساس مسئولیت رفتار کرده‌اند و ما حمایت خود را از این اقدام اعلام می‌داریم.»

علاوه بر واکنش رسانه‌های جهانی، واکنش مردم در نقاط مختلف جهان به این فاجعه نیز جالب توجه بود. به طوری که مسلمانان در اقصی نقاط جهان را به واکنش واداشت. در سوئد و نروژ مسلمانان مقیم این کشورها با برپایی مراسم ترحیم، نسبت به جنایات امریکا و آل سعود ابراز تنفر کرده و اداره اماکن مقدسه به دست علمای جهان اسلام را خواستار شدند. همچنین در مجلسی که به مناسبت بزرگداشت شهدای مکه در مسجد جمعیت اهل سنت نروژ، بزرگ‌ترین مرکز اسلامی این کشور برگزار شد هم امام جماعت این مرکز پس از تشریح اوضاع به بیان مراتب عدم کفایت حکام آل‌سعود برای اداره اماکن مقدسه جهان اسلام پرداخت.

همچنین در اسپانیا و انگلستان نیز مسلمانان با تجمع در مکان‌های مختلف، این اقدام آل‌سعود در کشتار حجاج را محکوم کردند. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در انگلستان طی یک اجلاسیه آمریکا را مسئول این جنایت دانست. در این اجلاسیه همچنین اعلام شد که توطئه کشتار زائران بیت‌الله الحرام چیزی جز تلاش آمریکا برای گرفتن انتقام شکست‌ها و فضاحت‌های خود در خلیج فارس نیست.

در این میان، یکی از شدیدترین واکنش‌ها نسبت به جنایت رژیم سعودی، در لبنان صورت گرفت. علاوه بر اعلام همدردی و صدور اعلامیه از سوی علمای لبنان، مردم نیز با تجمعات خود با مسلمانان ایران اعلام همدردی کردند. روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داد: «دیروز [10 مرداد] در سراسر لبنان اعتصاب عمومی در اعتراض به این جنایت هولناک بود و به همین مناسبت مراسم عزاداری در بسیاری از مساجد بیروت و جنوب لبنان با قرائت قرآن از بلندگوها برگزار شد و کلیه مناطق مسلمان نشین لبنان غرق در عزا بودند.»

علاوه بر این، سه سازمان انقلابی لبنان در پی فاجعه مکه، تهدید کردند انتقام خون شهدای مکه را از رژیم آل‌سعود خواهند گرفت. سازمان جهاد اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نخواهد گذاشت این جنایت بدون مجازات بماند. در این بیانیه آمده است: «قتل‌عام حجاج بیت‌الله الحرام در کنار خانه خدا از نقشه‌های آمریکاست که توسط آل سعود که ایادی آمریکا هستند اجرا شده است و مسلمانان از این پس در مواجهه مستقیم با این ایادی خواهند بود.»

در هندوستان نیز جنبش دانشجویان مسلمان این کشور و سازمان‌های اسلامی هند با برگزاری اجتماعات، جنایت مشترک آمریکا و رژیم سعودی در قتل عام حجاج مکه را محکوم کردند. علاوه بر این، مسلمانان بنگلور طی یک گردهمایی بزرگ، دست به راهپیمایی زدند که از آن تظاهرات شعارهایی علیه آل سعود شنیده می‌شد. تجمع مشابهی نیز در حیدرآباد صورت گرفت.

جنبش جوانان مسلمان آفریقای جنوبی هم این جنایت را محکوم کرد و آن را یک «اقدام وحشیانه و جنایتکارانه» توصیف نمود که پادشاهی سعودی عليه مسلمانان بی‌گناه مرتکب شد. از سوی دیگر مسلمانان کنیا هم در سوگ شهادت حجاج ایرانی، مراسم یادبودی برگزار کردند. در این مراسم سخنرانان ضمن برشمردن اهمیت حریم خانه خدا که حتی مردم در عهد جاهليت حرمت آن را نگه می‌داشتند، این جنایت هولناك را محکوم کرده و مراتب همدردی و پشتیبانی خود را از ملت ایران ابراز داشتند.

در پاکستان نیز ضمن واکنش عمومی مردم، مولانا عارف حسینی رهبر شیعیان پاکستان با صدور اعلامیه‌ای این جنایت را محکوم کرد و آن را توطئه مشترک آمریکا و رژیم آل‌سعود در منطقه دانست. در اسلام‌آباد نیز مردم ضمن یک راهپیمایی به دولت پاکستان اعلام کردند که سکوت در برابر این جنایت به معنای همگامی با آل‌سعود است. آنها همچنین در این راهپیمایی شعارهایی چون «نقاب از چهره خادمین دروغین حرمین شریفین برافتاد»، «به فرزند خلف یزید دیگر مهلت اقامت در خانه خدا نیست» و «مرگ بر شاه فهد» سردادند.

چنین تظاهراتی به ویژه در کشورهای مسلمان‌نشین، حاکی از بیداری اسلامی بود و نشان می‌داد مسلمانان جهان به خوبی نقش آمریکا در این کشتار خونین را درک کرده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها