امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

▼ حرف روز

اعتراف آمریکایی‌ها به شکست
«راهبرد ایالات ‌متحده درباره ایران، گیج و گنگ شده و به ‌نظر می‌رسد، دست واشنگتن به ‌طور فزاینده‌ از به کار گرفتن برخی گزینه‌ها به منظور جلوگیری از تشدید تنش کوتاه است.» این بخشی از تحلیل ارائه شده در مؤسسه «بروکینگز» در زمینه حوادث و تحولات اخیر منطقه است. بر اساس گزارش دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۲، این مؤسسه تأثیرگذارترین اتاق فکر در جهان شناخته می‌شود.
مؤسسه «بروکینگز» در ادامه تحلیل خود می‌نویسد، رئیس‌جمهور آمریکا در پی آن است که با اعمال فشار حداکثری و وضع مجدد تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره برگرداند؛ اما ایران عملاً حاضر به شرکت در مذاکرات تحت فشار نبوده و در عین حال، تنش‌ها با ساقط شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، حمله‌های مرموز به تانکرهای نفت‌کش در خلیج‌فارس و توقیف نفت‌کش‌ها از سوی تهران و بریتانیا، به اوج رسیده است.
«شورای آتلانتیک»، یکی دیگر از مؤسسات تحقیقاتی در واشنگتن در همین باره می‌نویسد، این وضعیت سبب می‌شود ایالات‌ متحده واقعاً ضعیف به ‌نظر‌ آید و وضعیت خطرناکی ایجاد شود؛ چون ممکن است حوادث در خلیج‌فارس ادامه داشته باشد و خطر لغزش را به سمت منازعه‌ای که هر دو طرف خواهان اجتناب از آن هستند، افزایش دهد.
آتلانتیک مدعی است، مشکل این است که ترامپ در سال گذشته وقتی ایالات ‌متحده را از قرارداد 2015 با ایران خارج کرد، خود را در گوشه رینگ قرار داد. عکس‌العمل شدید از سوی ایران قابل پیش‌‌بینی بود، به ‌ویژه هنگامی که دستوری مبنی بر تمدید معافیت برای صادرات نفت ایران صادر نشد. این مؤسسه اضافه می‌کند، بازگرداندن برخی معافیت‌های مربوط به فروش نفت یا حداقل سختگیری در اجرای ممنوعیت فروش، موجب خنثی‌سازی بحران خواهد شد؛ اما واشنگتن با اعمال اقدامات تنبیهی علیه یک شرکت چینی متهم به ادامه خرید نفت خام ایران، سیگنالی کاملاً متضاد ارسال کرده است. آتلانتیک در نهایت نتیجه می‌گیرد که اگر هدف به‌ دست آوردن توافق جدید باشد، موفق نخواهد شد.
ارزیابی و اعتراف مؤسسه آتلانتیک آنجایی تأمل‌برانگیز است که بیان می‌کند، فشار بر ایران با پایان معافیت‌های نفتی به اوج خود رسیده است و در نزاع اقتصادی نمی‌توان کار بیشتری انجام داد. اگر هدف ترامپ تنها تضعیف ایران و از بین بردن توافق هسته‌ای باشد، ما [آمریکایی‌ها] نتیجه خوبی نخواهیم گرفت؛ چرا که ما رفتارهای سرسختانه‌تری از ایران خواهیم دید، نه رفتارهای نرم‌تر.


▼ گزارش روز

دنیای وارونه
«خروج از ریل انصاف و منطق»، خوشبینانه‌ترین عنوانی است که می‌توان برای برخی رسانه‌ها و بعضی افراد که این روزها گفته‌ها و نوشته‌های‌شان در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود، برگزید! خروجی‌ که نمونه بسیار ساده و روشن آن را می‌توان در موضوع مهاجرت یکی از گزارشگران ورزشی از کشور به وضوح مشاهده کرد! «مزدک میرزایی» که بیش از دو دهه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی کارآموزی کرد! صدها ساعت آنتن زنده تلویزیونی در اختیارش بود و حتی بارها مورد توجه و تقدیر قرار گرفت، چنانکه در سال 1384 به عنوان بهترین گزارشگر ورزشی صدا و سیما انتخاب شد و در حالی که به تازگی نیز قراردادی 180 میلیون تومانی برای ساخت یک مستند با تلویزیون بسته و 120 میلیون تومان از مبلغ آن را هم دریافت کرده بود به یکباره از دسترس خارج شد و از دفتر شبکه «ایران‌ اینترنشنال» در لندن سر درآورد! شبکه وابسته به دلارهای سعودی! همان شبکه‌ای که بارها از تجزیه ایران سخن گفته و مصاحبه با تروریست‌های «الاحوازی» پس از اقدامات تروریستی در 31 شهریور ماه اهواز را در کارنامه دارد! 
با این حال، در فضای رسانه‌ای شاهدیم به جای مؤاخذه گزارشگری که با هزینه صدا و سیما، با استفاده از ظرفیت‌های این سازمان و آزمون و خطاهای بسیار، کمی کار آموخته، این رسانه ملی است که به مسلخ برده می‌شود! نوک پیکان حمله به جای آنکه به سمت متخلف باشد، صدا و سیما را هدف گرفته و فردی را که خلاف اخلاق حرفه‌ای و خلاف قرارداد با صدا‌وسیما به استخدام یک شبکه ضد ایرانی درآمده است، راستگو، مؤدب، با اخلاق و درستکار می‌خوانند! این هجم از وارونه‌انگاری و اعتباربخشی به متخلف، آن هم صرفاً به دلیل منافع شخصی و جناحی موضوعی نیست که بتوان از پیامدهای اجتماعی و اخلاقی آن در آینده فرار کرد، کاش این افراد پیش از دست به قلم شدن و زبان به سخن گشودن کمی هم به مصالح عمومی فکر کنند!


▼ اخبار ویژه

سفری برای تقویت همکاری صهیونیست‌ها و تروریست‌ها
یک دیپلمات فرانسوی، از سفر «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین به سرزمین‌های اشغالی خبر داد و فاش کرد: «این سفر با وساطت «جولیانی» و با هماهنگی «بواز رادکین» سفیر اسرائیل در آلبانی انجام شده است و ارتباط مستقیمی با همکاری بین سازمان مجاهدین خلق و سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) دارد.» «پی‌یر کوشار» همچنین گفته است: «مریم رجوی در این سفر با رئیس موساد و شخص نتانیاهو دیدار خواهد کرد.» وی سفر سرکرده منافقین به تل‌آویو را با وعده جدید نتانیاهو درباره افشای اسناد تازه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مرتبط دانسته و تأکید کرده است، احتمالاً این سفر به عقد قرارداد جدید همکاری میان نتانیاهو و مریم رجوی منجر می‌شود. برخی منابع نیز مدعی شده‌اند نتانیاهو به دنبال استفاده از ظرفیت سایبری مجاهدین خلق برای انجام کار تبلیغاتی گسترده در شبکه‌های اجتماعی به منظور تغییر نگاه ساکنان سرزمین‌های اشغالی نسبت به خود و حزب لیکود است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متعهد شده است در صورت کمک این سازمان به او در انتخابات سپتامبر جاری و موفقیت حزبش، کمک‌های مالی و اطلاعاتی جدیدی را در اختیار این سازمان قرار دهد.

 «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اعمال تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا را خطاهای محاسباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دانست و گفت: این تحریم‌ها برای ایجاد ناآرامی در ایران انجام می‌شود، اما این اتفاق نخواهد افتاد.

 

▼ اخبار
1ـ دل‌خوشی به آمریکا سبب تحمیل فشار بیشتر شد
«سعید جلیلی» گفت: «طرف اروپایی در توافق جامع هسته‌ای پس از یک سال به جای عذرخواهی از تعلل‌هایی که داشته است، با گستاخی می‌گوید اینکه ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود عمل نکند هیچ توجیهی برای کاهش تعهدات ایران ندارد! کدام حقوقدان در کجای دنیا این حرف را می‌پذیرد؟!» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: «صبر راهبردی یعنی صبر کردن برای پیش ‌بردن راهبردی که دشمن را عقب براند نه آنکه جلوتر بیاید! صبری که دشمن را گستاخ کند راهبردی نیست.» نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به تصمیم نظام جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی گفت: «خوش‌خیالی‌ها و دل‌خوشی نسبت به آمریکا سبب تحمیل فشار بیشتر شد. امروز نباید با همان نوع خوش‌بینی و دل‌خوشی‌های بی‌پایه به طرف اروپایی رفت تا دوباره فشارهای جدیدی به کشور تحمیل شود.»


2ـ هزینه‌های جاری دولت را کم کنید!
حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی‌مقدم» با انتقاد از هزینه‌های بالای جاری دولت، گفت: اگر از هزینه‌های گل و شیرینی‌های جلسات‌تان کم شود، لازم نیست برای بودجه اجرایی کشور صندوق توسعه ملی را نابود کنید. وی با اشاره به ضرورت صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دولت، اظهار داشت: هزینه‌های اضافی دولت بسیار زیاد است و اگر هزینه‌های سفرهای خارجی کارکنان دولت، هزینه مأموریت‌های سفرهای خارجی، هزینه سفارتخانه‌هایی که آنچنان کارآیی ندارند و کار نمی‌کنند، هزینه خرید گل برای همایش‌های مختلف و هزینه‌هایی از این قبیل بررسی شود، مبلغ بسیار کلانی می‌شود. وی با ابراز اینکه «پیشنهاد بنده این است که سالیانه 10 درصد از این وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند و تحت هیچ شرایطی وارد عرصه بودجه جاری کشور نشود»، گفت: «با این اقدام طی 10 سال اتکا به بودجه نفتی به صفر خواهد رسید.»


3ـ چین همچنان از ایران نفت می‌خرد
به گزارش «بلومبرگ»، هفته‌ها پس از وضع تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران، با هدف متوقف کردن فروش نفت خام این کشور، چین همچنان از ایران نفت می‌خرد. اطلاعات رسمی گمرک نشان می‌دهد، چین در ماه ژوئن 855 هزار و 638 تن نفت خام معادل حدود 209 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است. اطلاعات نشان می‌دهد، پکن احتمالاً ریسک نقض تحریم‌های آمریکا را برای از سرگیری خرید نفت از ایران قبول کرده است. با افزایش فشار دولت ترامپ بر شرکت‌ها و افرادی که تحریم‌های آن را دور می‌زنند، همه نگاه‌ها به خرید نفت چین از ایران دوخته شده است. این کشور آسیایی که به واردات نفت خام وابسته است، از معدود کشورهای باقی‌مانده است که از ایران نفت می‌خرند‌. گفتنی است، کشورهایی، مانند کره جنوبی و ژاپن واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.


4ـ ترفند جدید اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های مجلس یازدهم
«محمدعلی پورمختار» نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به عملکردشان در مجلس دهم امیدی به کسب کرسی در مجلس یازدهم ندارند و درصدد هستند به عنوان اصولگرایان تقلبی وارد عرصه انتخابات مجلس یازدهم شوند و پس از رأی آوردن عَلَم اصلاح‌طلبی خود را بلند کنند. پورمختار تصریح کرد: ترفند آنها برای انتخابات مجلس این است که از چهره‌های ناشناخته، با عنوان اصولگرایی استفاده کنند و این جریان را در مقابل جریان اصولگرای اصلی قرار دهند و درواقع اصولگرایان را به جان هم بیندازند.

 

▼ اخبار کوتاه
 «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» در پاسخ به این پرسش که آیا علاقه‌مند است به تهران سفر کند، مدعی شد: «قطعاً. اگر تماس باشد، با خوشحالی به آنجا می‌روم و از این فرصت برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران استفاده می‌کنم.» این سخنان مضحک در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است سیاست فشار حداکثری ترامپ راه به جایی نخواهد برد و ایران مذاکره تحت فشار را آن هم با کشوری که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست، نمی‌پذیرد.
 صبح دیروز(جمعه) پاسداران مرزدار سپاه بیت‌المقدس کردستان در منطقه هوار ژونین دله‌مرز در شهرستان سروآباد با یک تیم از اعضای گروهک‌های ضد انقلاب درگیر شدند که در جریان آن تعدادی از نیروهای ضد انقلاب به هلاکت رسیده و مجروح شدند و مقدار قابل ‌توجهی سلاح و مهمات آنان به دست نیروهای سپاه منهدم شد. همچنین در این درگیری، «سیدهادی اجاق» از نیروهای سپاه کردستان زخمی شد که در حین انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 
 اندیشکده «شورای آتلانتیک» با اذعان به بی‌تأثیر بودن تحریم‌های آمریکا در جلوگیری از افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران، نوشت: «دونالد ترامپ خروجش از توافق هسته‌ای و بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران را اینطور توجیه کرد که رفع این تحریم‌ها نفوذ ایران در منطقه را افزایش داده است. پس از خروج آمریکا از برجام انتظار می‌رفت نفوذ منطقه‌ای ایران لطمه ببیند؛ اما رویداد‌ها و روند‌ها نشان می‌دهد دقیقاً عکس این اتفاق افتاده است.»
 «سرگئی لاوروف» با اشاره به اینکه ایران به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای پایبند است، گفت: «داشتن این توقع که ایران به طور یکجانبه به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد، در حالی که کشور‌های اروپایی تعهدات‌شان را اجرا نمی‌کنند، زیان‌آور است.» وزیر خارجه روسیه همچنین از تروئیکای اروپا خواست به تعهدات خود در زمینه حفظ توافق هسته‌ای عمل کنند.
 «یدالله طاهرنژاد» فعال سیاسی درباره احتمال کاندیدا شدن احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس گفت: بعید می‌دانم خود احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شود، اما رهبری جریان منتسب به خود را بر عهده خواهد داشت و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند. البته سابقه نشان داده است، رفتار این جریان چندان قابل پیش‌بینی نیست.
 «دونالد ترامپ» پس از وتوی سه قطعنامه کنگره این کشور‌ـ که خواستار جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود‌ـ در پیامی خطاب به مجلس سنا در توجیه اقدام خود، عربستان را سدی علیه فعالیت‌های مخرب ایران توصیف کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها