امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰

توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه +عکس و واکنش‌ها


روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:
عصر دیروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
**مشخصات شناور stena impero چیست؟
این شناور در حقیقت یک کشتی نفت کش با قابلیت حمل مواد نفتی و شیمیایی است که 183 متر طول داشته و وزن آن نیز 49683 تن است. این کشتی در سال 2018 میلادی ساخته شده است و تحت پرچم کشور انگلستان قرار دارد. این شناور توان حمل 46576000 - چهل و شش میلیون و 576 هزار - لیتر مایعات (نفت یا مواد شیمیایی) را دارد. شماره آی‌ام‌او این شناور 9797400 است. مقصد شناور انگلیسی مورد نظر بندر الجبیل‎ در عربستان سعودی بوده است.
**بیانیه رسمی شرکت انگلیسی درباره توقیف نفتکش
در بیانیه این شرکت آمده که نفتکش ۲۳ خدمه دارد و گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به آنها منتشر نشده است.
این شرکت مدعی شده که قایق ها و بالگردی در تنگه هرمز به نفتکش نزدیک شدند در زمانی که در آبهای بین‌المللی بوده است. استنا ایمپرو مدعی شده که در حال حاضر قادر به برقراری تماس با کارکنان نفتکش نیست.
**تشکیل جلسه اضطراری دولت انگلیس پس از توقیف نفتکش
کمیته اضطراری دولت انگلیس بعد از آنکه یک نفتکش این کشور توسط ایران توقیف شد، تشکیل جلسه اضطراری داد.
این جلسه ساعاتی بعد از آن تشکیل شد که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.
**ابراز نگرانی هانت از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس از توقیف نفتکش‌های انگلیسی توسط ایران ابراز نگرانی کرد.
هانت گفت:«از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست.»
**واکنش آمریکا به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران
شورای امنیت ملی آمریکا جمعه شب اعلام کرد از توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران مطلع شده است.
شورای امنیت ملی آمریکا گفته به همکاری با شریکان و متحدان خود برای مقابله با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» خوانده شده ادامه خواهد داد.
**واکنش روسیه به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران
«دیمیتری پولیانسکی» نماینده روسیه در سازمان مل روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که روسیه درباره اخبار منتشر شده درباره توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نگران بوده و خواستار کاهش تنش‌ها شد.
پولیانسکی افزود که تا زمانی که جزئیات دقیق درباره این حادثه را نداند اظهار نظر بیشتری در این باره نخواهد کرد.
**گزارش‌هایی مبنی بر حادثه آفرینی نفتکش انگلیسی دریافت کردیم
اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره توقیف نفتکش انگلیسی گفت: گزارش هایی مبنی بر حادثه آفرینی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو دریافت کردیم و بنابراین از نیروهای نظامی درخواست کردیم که این نفتکش را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا بررسی های لازم انجام شود.
**کشتی انگلیسی اصل عبور بی ضرر در تنگه هرمز را رعایت نکرد
یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی به خبرنگار نور نیوز گفت: کشتی نفت کش انگلیسی با نام "استینا ایمپرو" با عدم رعایت اصل عبور بی ضرر از تنگه هرمز، امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به خطر انداخت.
نفت کش انگلیسی بر خلاف قوانین بین المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می شود به هیچ یک از اخطارهای ارایه شده توجه نکرد.
علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد الودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها