امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخشي از فرمايش‌هاي خود در جمع مسئولان قوه قضائيه، با اشاره به حضور حماسي ملت ايران در انتخابات 40 سال گذشته، به رغم همه كارشكني‌هاي نظام سلطه و ايادي آنها در داخل كشور فرمودند: «حالا آخر امسال هم يك انتخاباتي هست. باز هم با وجود بعضي از ترديدآفريني‌هايي كه بعضي از افراد مي‌كنند، من مي‌دانم كه مردم با شور و شوق در اين انتخابات شركت خواهند كرد. اينها عظمت ملت ايران را نشان مي‌دهد.»
در حالي‌كه استكبار جهاني و كشورهاي وابسته به آنها در منطقه براي دلسرد كردن مردم در پاي صندوق‌هاي رأي برنامه‌ريزي كرده و سم‌پاشي مي‌كنند، برخي گروه‌هاي سياسي داخل كشور نيز خط تحريم را با اهداف متفاوتي دنبال مي‌كنند. تحريم‌كنندگان و به تعبير رهبر معظم انقلاب ترديدآفرينان داخلي چند دسته‌اند. 
1‌ـ كساني كه مزيت و برتري خويش در رقابت‌هاي انتخاباتي را تعامل با غرب و خوش‌بيني به آمريكا تعريف كرده و اينك با رفتار ترامپ كه در واقع چهره بدون روتوش ايالات متحده را به نمايش گذاشته، حرفي براي گفتن ندارند.
2ـ دسته دوم كساني هستند كه با همين نگاه در انتخابات‌ گذشته به مردم وعده و وعيد داده و آنها را به نتايج سرشار اقتصادي ناشي از مذاكره و گفت‌وگو با آمريكا دلخوش كرده بودند؛ اما با تشديد تحريم‌هاي آمريكا مواجه شده و به مراتب شرايط بدتري را براي مردم ساخته‌اند. اين جماعت اكنون نگران پايگاه رأي خود هستند و احتمال باخت خود را زياد مي‌دانند. ضمن آنكه در صورت روبه‌رو شدن با مردم بايد پاسخگوي تحليل‌هاي غلط خود نيز باشند. كساني كه مقاومت در مقابل آمريكا را عامل مشكلات كشور معرفي كرده و راه حل را مذاكره و گفت‌وگو معرفي مي‌كردند، اكنون بايد از گزافه‌هاي خود دفاع كنند. آنها كه معتقد بودند براي زيستن بايد با كدخدا راه آمد، اكنون بايد بگويند چرا شيوه مذاكره و سازش جواب نداد. 
3ـ دسته سوم كساني هستند كه براي تئوريزه كردن تحريم دست به كار شده و راهبرد «مشاركت مشروط» را پيشنهاد مي‌كنند. اينها مي‌گويند شرط ما براي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي تأييد صلاحيت عناصر اصلي ماست و ما ديگر حاضر به رقابت با نيروهاي دست دوم و چندم خود نيستيم. اين ايده در واقع ادامه همان راه تحريم است؛ اما با توجيهي كه مي‌تواند توپ را به زمين نظام بفرستد و در واقع شوراي نگهبان را مقصر كاهش آرا نشان دهد. 
دو مزيت ديگر طرح مشاركت مشروط بر تحريم براي طراحان آن اين است كه اولاً راهبرد تحريم را عاقلانه و منطقي جلوه مي‌دهد و آن را از دامنه مخالفان تعديل مي‌كند. ثانياً با فشار به شوراي نگهبان چند هدف با يك تير دنبال مي‌شود: يكي اينكه ممكن است امتيازاتي را به دنبال داشته و تعدادي از نيروهاي مسئله‌دار خود را وارد مجلس كنند كه بسيار بعيد است به چنين هدفي دست يابند. دوم اينكه اگر امتيازي كسب نكردند نظارت استصوابي را عامل كاهش مشاركت معرفي كنند نه وضعيت اقتصادي كه خود عامل آن هستند و در واقع از اين طريق بخشي از فشارهاي متوجه خود را به سوي نظام و شوراي نگهبان سوق دهند.
به دنبال واكنش‌هاي منفي به طرح تحريم و مشاركت مشروط، اينك «مشاركت مشروط منطقه‌اي» در دستور كار قرار گرفته كه به معناي  تحريم در مناطقي و حوزه‌هايي است كه كانديداي مدنظر آن جريان تأييد صلاحيت نشده باشد.
4ـ در دسته چهارم كساني قرار دارند كه وضعيت فعلي و نابساماني‌هاي اقتصادي را عامل كاهش مشاركت مي‌دانند و براي مستندسازي مدعاي خود اقدام به نظرسنجي‌هايي نموده‌اند كه نشان مي‌دهد بيش از دو سوم واجدان رأي در پاي صندوق نخواهند آمد. هدف اين گروه فشار به نظام براي تن دادن به مذاكرات ذليلانه و مورد نظر ترامپ است. اين نظرسنجي زودهنگام و حساب شده را روزنامه‌اي انجام داد كه پس از مورد هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمريكا، خويشتن‌داري ترامپ را ستايش كرده و از آن به «لطف ترامپ» تعبير كرد و پيشنهاد داد وقتي ترامپ ماشه شليك را نچكاند، ما بايد ماشه مذاكره را بچكانيم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها