امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸

▼ حرف روز

خوش‌خیالی‌های ترامپ

سخنرانی‌ها و سفرهای ترامپ در این روزها به اوج خود رسیده و رئیس کاخ سفید وقت سر خاراندن ندارد. پاسخگویی به هر سخنی و دخالت در هر موضوعی هم مزید بر علت شده است. او سعی می‌کند در زمینه هر اتفاقی واکنشی از خود نشان دهد و نظر خود را درباره آن موضوع اعلام کند. سخن و نظر ترامپ از جنبه‌های گوناگونی قابل اعتنا نیست، اولاً مواضع او ثانیه‌ای تغییر می‌کند و هیچ ثبات و استحکامی در آن وجود ندارد، ثانیاً بر محور دروغ استوار است، دروغ‌های متعدد او حتی صدای کارشناسان ایالات متحده را هم درآورده است؛ اما به تازگی حالت سومی هم در آن به وجود آمده است که چیزی نیست جز خوش‌بینی‌ مفرط. در کل خوش‌بینی خوب است منتها تا جایی که به خوش‌خیالی نرسد؛ برای نمونه در حالی‌ که مردم ایران هر روز شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند، او می‌گوید، مردم ایران دیگر مرگ بر آمریکا نمی‌گویند. نمونه دیگر از خوش‌خیالی‌های ترامپ سخنی بود که در روز پنجم تیر ماه 1398 گفت: «اگر اقدامات ما نبود، اکنون ایران کل خاورمیانه و عربستان سعودی را گرفته بود»! 
اقداماتی که آمریکا مدعی آن است و فکر می‌کند جلوی حرکت ایران در منطقه را گرفته است، چه بوده و برای چه کسانی این اقدامات انجام شده است؟ مهم‌ترین اقدمات آمریکا جنگ‌افروزی و اختلاف میان کشورهای منطقه و حمایت از اسلام آمریکایی و نیروهای مرتجع در خاورمیانه و سراسر جهان بوده است. عربستان آشیانه‌ای است که باید از جوجه‌های پرنده متجاوز مراقبت کند. آن پرنده که در آشیانه عربستان و دیگر کشورها تخم‌گذاری کرده و زحمت پرورش جوجه‌هایش را به او می‌دهد، رژیم صهیونیستی است. جوجه‌هایی که قرار است با هزینه وهابیون رشد کنند و بزرگ شوند. 
حضور آمریکا، سوای تأمین امنیت رژیم اشغالگر، به روشی برای کسب درآمد تبدیل شده است. معامله‌ای دو سر سود برای ایالات متحده که البته با طمع‌ورزی همراه شده است. اینجاست که به این نتیجه می‌رسیم، ایالات متحده تنها بازیگری است که از جنگ در منطقه و حمله هوایی و دریایی به نفت‌کش‌ها سود می‌برد. 
خوش‌خیالی ترامپ به جایی می‌رسد که تصور می‌کند، می‌تواند با آسمان ریسمان بافتن، آزاده‌خواهان جهان را از مبارزه با رژیم غاصب منصرف کرده و مردم فلسطین را از حق خود محروم کند، تصوری کودکانه که به زودی ترامپ را به قهقرا می‌کشاند.

 

▼ گزارش روز

تغییر معادلات

«دونالد ترامپ» تنها ساعاتی پس از مذاکره با «کیم جونگ اون» و ادامه تلاش به ظاهر دیپلماتیکش برای خلع سلاح کره‌ شمالی به پایگاه هوایی «اوسان» در نزدیکی پایتخت کره‌ جنوبی رفت و در جمع نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه، در اظهاراتی شگفت‌انگیز اعلام کرد: «ما در حال دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای جدید هستیم.» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که اکنون بیش از 3800 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و تنها کشوری است که در تاریخ جهان از بمب هسته‌ای استفاده کرده است، خطاب به نظامیان پنتاگون تأکید می‌کند: «ما هرگز نمی‌خواهیم از آنها (تسلیحات جدید هسته‌ای) استفاده کنیم، اما بیشترین و بهترین را در جهان داریم.» در جهان ایده‌آل آمریکایی‌ها و در ذهن و فکر سلطه‌گران همه چیز همین قدر مضحک، متناقض و البته خنده‌دار است! نتیجه چنین تفکری است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان ریز و درشت‌شان اجازه دارند زرادخانه‌های‌شان را پر از سلاح‌های هسته‌ای کنند، اما کره شمالی، ایران، یمن، نیروهای مقاومت فلسطین یا هر ملت و دولتی که حاضر نیست در برابر آمریکا تسلیم شود، حتی حق بهره بردن از سلاح‌های متعارف در راستای دفاع مشروع از مرزها و منافع‌شان را ندارند! بر‌اساس همین نگاه سلطه‌گرانه است که ترامپ و دوستانش در هر کجای دنیا بدون آنکه آب از آب تکان بخورد، می‌توانند حقوق انسان‌ها را به فجیع‌ترین شکل ممکن تضییع کنند، جنگ راه بیندازند، آدمکشی کنند و روزنامه‌نگاران منتقد را سلاخی کنند. اما اگر جمهوری اسلامی با گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان سلاح و مواد ‌مخدر برخورد کند، پرونده حقوق بشری برای ایران تشکیل می‌دهند! استانداردهای دوگانه‌ای که صدها نمونه دیگر از آن را می‌توان برشمرد؛ اما این پایان ماجرا نیست، گفتمان برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران و منطق متقن مقاومت در حال دگرگون کردن معادلات است. دگرگونی که نشانه‌های آن را می‌توان در افول ایالات متحده آمریکا، بیداری ملت‌ها و دست بالای محور مقاومت در منطقه مشاهده کرد.

 

▼ اخبار ویژه

علت عقب‌نشینی ترامپ از حمله محدود

گفته شده است در پی اقدام قاطعانه ایران در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، عصر همان روز جلسه اتاق وضعیت ویژه در کاخ سفید تشکیل شده است. در این نشست که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، سناتور «چاک شومر» رئیس دموکرات‌های سنا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «جیمی هاتسفلد» و تعدادی از نمایندگان دیگر حضور داشته‌اند، بولتون، پمپئو و هاتسفلد خواستار واکنش مطلوب از سوی آمریکا شده‌اند. در پایان این نشست مقرر شده است حمله محدودی از سوی آمریکایی‌ها به اهدافی در ایران صورت گیرد، اگرچه این دستور ابلاغ نیز شده؛ اما به فاصله نیم ساعت به زمان اجرای آن، ترامپ خواستار لغو دستور شده است. گفتنی است، یکی از کشورهای منطقه مقامات ایرانی را در جریان حمله احتمالی آمریکا به سه هدف قرار داده بود. در همین حال به ترامپ نیز هشدار داده شده است، در صورت هرگونه حمله‌ صدها نفر از نیروهای آمریکایی در تیررس ایران قرار داشته و از بین می‌روند.

 حجت‌الاسلام مجید انصاری در گفت‌وگو با پایگاه جماران توضیحاتی درباره گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ارائه داده و گفته است، گفت‌و‌گوی شکل گرفته میان افراد اصلاح‌طلب و اصولگرا را نمی‌توان گفت‌وگوی ملی دانست و این مسئله نباید به عنوان گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تلقی شود؛ چون گفت‌وگوی میان دو یا چند جناح سیاسی زمانی خواهد بود که افراد به نمایندگی از جریان، در سازوکار تشکیلاتی انتخاب شوند و با هم گفت‌وگوهایی داشته باشند.

 

▼ اخبار

1ـ حذف مقاومت از سیاست خارجی با کدام هدف!

«قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت: هر مناقشه‌ای در جهان در نهایت از دو راه قابل حل و فصل است. یعنی یا باید راه دیپلماسی را برگزید که راهی کم‌دردسر و کم‌هزینه است و هر دو طرف مناقشه می‌توانند از طریق آن بخشی از منافع خود را تأمین کنند و آرامش برقرار شود یا اینکه به سوی جنگ و درگیری نظامی پیش رفت که آن هم در نهایت یکی از طرفین که ضعیف شده یا شکست ‌خورده می‌پذیرد که با مذاکره به جنگ پایان دهد. محبعلی در ادامه اظهار داشت: مشخص است که استراتژی «نه جنگ، نه مذاکره» مخصوص دوران گذار و موقت است اما نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد که چه زمان این استراتژی که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی کشورمان است پایان می‌یابد. گفتنی است، اصرار این جریان بر دوگانه مذاکره‌ـ جنگ و حذف گفتمان مقاومت از دیپلماسی کشور موضوعی است که تردیدهای جدی درباره مقاصد این جریان مطرح می‌کند.

2ـ فرصت اروپایی‌ها در حال اتمام است

«مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره امکان مذاکره با آمریکا گفت: گفت‌وگو و تهدید با همدیگر قابل جمع نیستند و ما نمی‌توانیم با کسی مذاکره کنیم که تلاش می‌کند شما را مرعوب کرده، با شما جنگ کند و علیه شما تحریم اعمال کند. وی در زمینه تغییر رویکرد ایران درباره برجام هم گفت: در گام نخست ما دو مورد از کاهش تعهدات خود را اعلام کردیم و طی 10 روز آینده اگر چیزی اتفاق نیفتد، ما به گام دوم خواهیم رفت. ما پیشتر نیز موارد گام دوم را مشخص کرده‌ایم. بنابراین شرکای اروپایی ما که در حال مذاکره با آنها هستیم، باید عجله کنند؛ چون زمان در حال اتمام است. به همین دلیل است که طی 10 روز آینده مذاکرات و گفت‌وگوهای مهمی با شرکای اروپایی خود خواهیم داشت تا ببینیم آیا می‌توانند آن چیزی را که با خروج آمریکا از توافق از دست داده‌ایم، جبران کنند!

3ـ سه شرط همتی برای عملکرد پایدار اینستکس

«عبدالناصر همتی» در یادداشتی نوشت: «در حالی که زیرساخت عملیاتی‌ ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس است. برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است؛ اولاً اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند، از طریق آن انجام شود. ثانیاً شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیر تحریمی شود ولی بعدتر محدوده آن باید به کلیه کالاها گسترش یابد. ثالثاً منابع آن از صادرات نفت به اروپا تأمین شود، اگر هم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، به عنوان یک راه حل موقت قابل بررسی است.»

4ـ بدون شک ایران تسلیم نخواهد شد

پایگاه «فارین پالیسی» با تأکید براینکه خودخواهی ترامپ، رسماً یک موضوع بحرانی در سیاست خارجی است، نوشت: «اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وقتی که کاخ سفید را «دچار معلولیت ذهنی» خواند، آنقدرها هم تند نبوده است. شما می‌توانید متوجه دلیل این اظهارنظر او بشوید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان داشت که با خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران قادر به قلدری کردن در قبال روحانی و رهبران ایران و تسلیم کردن آنها برای پذیرش خواسته‌هایش خواهد شد؛ اما وقتی آنها هم در پاسخ به او شروع به قلدری کردند، دچار آشفتگی شد. شکی نیست که ترامپ فکر می‌کرد ایران هم (مانند مکزیک) تعظیم خواهد کرد. ایران (تعظیم) نکرده و به طور قطع باید گفت تعظیم نخواهد کرد.»

 

▼ اخبار کوتاه

 به گزارش بانک مرکزی ایالات دالاس آمریکا، در سه ماهه دوم سال جاری فعالیت صنعتی در تگزاس‌ـ که مرکز اصلی شرکت‌های نفت شل در آمریکا محسوب می‌شود‌ـ 0/6 درصد منفی شده است. گفتنی است، کاهش قیمت نفت در سه ماهه دوم سال جاری تأثیر بدی بر وضعیت صنعت نفت داشته است. یکی از تأثیرات آن کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های نفتی هم در صنعت نفت شل و هم در صنعت نفت متعارف است. به اعتقاد کارشناسان یک دور جدید ورشکستگی و ضرر شرکت‌های نفتی آغاز شده است.

 «رسول منتجب‌نیا» از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از برخی شرط‌گذاری‌ها و طرح ایده تحریم انتخابات از سوی برخی اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و اظهار داشت: من به جد با این نظر مخالفم، چون برای احقاق حق شرط‌گذاری معنا ندارد. مانند این است که فردی می‌خواهد برود و حقش را از جایی بگیرد و بگوید من به شرطی حقم را می‌گیرم که شما چنین بکنید؛ مسلم است که طرف مقابل می‌گوید بسیار خوب ما حق شما را هم برمی‌داریم و خودمان استفاده می‌کنیم.

 «کریستین گاتیکر» رئیس تحقیقات مؤسسه «جولیوس بائر» گفت: ممکن است واشنگتن طی دو تا سه سال آینده و پس از عبور از جنگ تجاری با چین یک جنگ ارزی با این کشور آغاز کند. این استراتژیست بین‌المللی گفت:‌ بانک مرکزی فدرال آمریکا 180 درجه تغییر کرده و سیاست‌های آن به کاهش نرخ بهره و تسهیل سیاست‌های پولی تبدیل شده است و من فکر می‌کنم حتماً روی این بانک فشار وجود دارد.

 شبکه «فرانس ۲۴» نوشت: منابع آگاه خبر دادند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با امانوئل مکرون به وی وعده داده است در ازای همراهی مطلق با سیاست‌های آمریکا در زمینه ایران به توافق آب و هوایی پاریس باز خواهد گشت.

 «احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینستکس از نفت در برابر غذا و داروی صدام هم بدتر است. چطور به خودشان اجازه می‌دهند از ما بخواهند پول صادرات خود را به حساب شرکت وابسته به اینستکس بریزیم؟

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها