امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱

 

▼ حرف روز

دستگاه قضايي کارآمد
هفته اول تير ماه هر سال که هفته قوه قضائيه نامگذاري شده است، فرصتي است تا مطالبات و انتظارات ملت از تحقق عدالت بازخواني شده و گزارشي از عملکرد اين دستگاه براي افکار عمومي ارائه شود. تغيير و تحولات در دستگاه قضا نيز هم اميد ملت و هم انتظارات آنان نسبت به اجراي عدالت و مبارزه با فساد را بيشتر کرده است. کارآمدسازي دستگاه قضا نيازمند توجه به بايسته‌ها و اولويت‌هايي است که انتظار مي‌رود تيم مديريتي جديد به آن توجه ويژه کند.
1ـ اولين ملاحظه جديت و قاطعيت دستگاه قضا در برخورد با اخلالگران است. اين قاطعيت بايد آنقدر در جامعه آشکار باشد که حاصل آن ايجاد آرامش و اعتماد برای توده‌هاي مردم و ايجاد رعب و وحشت در دل مفسدان و محتکران و اخلالگران اقتصادي شود! لازمه قاطعيت، برخورد با ريشه‌هاي فساد و نه فقط شاخه‌ها، پرهيز از شعارزدگي و برخوردهاي مقطعي و فصلي است.
2ـ يکي از مهم‌ترين معضلات، کندی رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي و برخورد با مفسدان است. بخشي از اين معضل گاه به دلیل شرايط خاصي است که در پرونده وجود دارد، اما گاه به دليل اخلال‌هايي است که حاصل بروکراسی تنبل و پرپيچ و خم بي‌فايده‌اي است و خود به مانعي براي کارآمدسازي و رضايتمندي ملت تبديل شده است، بنابراین چابک‌سازي سيستم در بازه زمانی کوتاه باید از مهم‌ترين اولويت‌هاي رئیس جدید دستگاه قضا باشد.
3ـ رسيدگي به پرونده‌هاي مفسدان، گاه به اسامي دانه‌درشتي مي‌رسد که يا منسوب به برخي افراد هستند يا به فلان جريان سياسي تعلق دارند! گاهی حاميان گردن‌کلفتي در عرصه اقتصادي دارند یا حاميان گردن‌کلفت را از عرصه سياست براي خود گرد آورده‌اند! در اینجا دستگاه قضا بدون توجه به اين مناسبات تنها بايد پرچمدار عدالت و حقوق ملت باشد و در برابر اين فشارها تسليم نشود.
4ـ تأکيد بر قاطعيت و تسريع در برخورد به معناي خروج از عدالت و انصاف نيست و در اين مسير بايد به آموزه‌هاي شرعي و اخلاقي پايبند بود. به واقع راه برخورد با فساد «عمل به قانون» است که خود برآمده از اصول و قوانين شرع، اخلاق، عدالت و مصلحت است. پرهيز از اقدامات خودسر و رفتار توأم با قاطعيت و مبتني بر حدود الهي زمینه موفقیت بیشتر را فراهم خواهد کرد.

 

▼ گزارش روز

نفس‌های آخر
تکذیب سرنگون شدن پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک»؛ ادعای پرواز پهپاد 220 میلیون دلاری پنتاگون بر فراز آب‌های آزاد و بیرون از مرزهای سرزمینی ایران به‌هنگام هدف قرار گرفتن از سوی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران؛ داستان ساختگی متوقف کردن حمله نظامی به ایران تنها 10 دقیقه پیش از آغاز عملیات، آن ‌هم به دلیل جان باختن احتمالی 150 نفر از سوی رئیسجمهور کشوری که در تاریخ کوتاه و ناچیزش سیاهه‌ای بلند بالا از نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت وجود دارد، تشکر از تهران به دلیل هدف قرار ندادن یک هواپیمای نظامی آمریکایی با 38 سرنشین؛ ادعای حمله سایبری به سامانه پدافند هوایی ایران؛ اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات بدون پیش‌‌شرط با تهران و پس از آن وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان و قرار دادن نام محمدجواد ظریف در فهرست تحریم‌ها؛ ابراز نارضایتی از پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای که او بیش از یک‌ سال قبل از آن خارج شده و سرانجام توئیت‌های عجیب شب گذشته دونالد ترامپ که در بخشی از آن آمده است: «رهبران ایران واژه‌های «خوبی» و «دلسوزی» را که بویی از آن نبرده‌اند، درک نمی‌کنند. نکته غم‌انگیز آنکه تنها چیزی که می‌فهمند قدرت و زور است. آمریکا با فاصله قدرتمندترین نیروی نظامی در دنیا است و فقط در دو سال گذشته 1/5 تریلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است.» همه این موضع‌گیری‌ها و مواضع ضد و نقیض و البته مضحک، در همین روزهای اندک پس از سرنگونی پرنده متجاوز آمریکایی در منطقه «کوه مبارک» در بندرعباس مطرح شده‌اند، مواضع متغیر و از سر استیصالی که نشان می‌دهد موشک شلیک شده از سامانه بومی «سوم خرداد» بیش و پیش از آنکه پرنده فوق پیشرفته ارتش آمریکا را اسقاط کرده باشد، گیجگاه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کاخ سفید را هدف قرار داده است! شرایطی که بیش از همه تداعی‌گر گفته رهبر معظم انقلاب در فروردین ماه امسال و در دیدار با شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که فرمودند: «آنچه که دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، نفس‌های آخر دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی است.»


▼ اخبار ویژه

دوگانه مقاومت و دیپلماسی نداریم
«محمدجواد ظریف» با انتقاد از طرح دوگانه مقاومت و دیپلماسی و اینکه مقاومت پیروز شد، دیپلماسی شکست خورد، گفته است: «مقاومت و دیپلماسی یکی است. بنده و سرلشکر سلیمانی هفته‌ای یک بار با یکدیگر ملاقات می‌کنیم. یعنی شاید کمتر کسی به اندازه من با سرلشکر سلیمانی تماس دارد. ما از امکاناتی که در اختیار اوست، استفاده می‌کنیم و او نیز از امکانات ما استفاده می‌کند. بنده مباحث منطقه‌ای را با‌ سرلشکر سلیمانی هماهنگ کرده‌ام. وقتی سرلشکر سلیمانی بحث افغانستان را دنبال می‌کند، نماینده وزارت خارجه هم در آن جلسه حضور دارد. با ایجاد دوگانه‌انگاری بین دیپلماسی و مقاومت و اینکه یک گروه در ایران دیپلماسی را دنبال می‌کنند و گروه دیگری مقاومت انجام می‌دهند، دچار یک خلأ تحلیلی خواهیم شد.»


واشنگتن در سیاست اعمال فشار به ایران تنها است
پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی به نشست آتی سران اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 اشاره کرد و نوشت: واشنگتن به واسطه افزایش تنش‌هایی که با ایران دارد، در روابط با هم‌پیمانانش دچار فراز و نشیب شده است. این پایگاه اینترنتی ادامه داد: هم‌اکنون واشنگتن تا حد زیادی در سیاست اعمال فشار به ایران خود را تنها احساس می‌کند و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در پایتخت‌های اروپایی و کشورهای دیگر درباره اتهام‌زنی ترامپ به تهران در زمینه حوادث دریای عمان تردید وجود دارد.

 

▼ اخبار
1ـ وقاحت سیاسی اروپا به روایت علی شمخانی
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی در واکنش به تهدید سه کشور اروپایی درباره پیامدهای توقف اجرای تعهدات برجامی از سوی تهران نوشت: «بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی، آخرین اقدام از این نوع است که به‌ واقع نمی‌توان نامی به غیر از «وقاحت سیاسی» بر روی آن گذارد. اگر تاکنون سهم بیشتری برای ناتوانی اروپا در برابر آمریکا قائل بودیم، اکنون قائل به نبود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم... به نظر می‌رسد اروپا از تداوم شرایط موجود که ثمره آن، فشار آمریکا به ایران و بهره‌برداری سیاسی و امنیتی اروپا از آن است، احساس رضایت می‌کند. بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از ۱۶ تیر ماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از «صبر» جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.»


2ـ راه‌اندازی «بازار آب» و «بانک آب» ممنوع است
«علی‌مراد اکبری» معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به پیشنهاد راه‌اندازی «بازار آب» و «بانک آب» از سوی وزارت نیرو گفت: «اگر قرار باشد خرید و فروش آب کشاورزی انجام شود، تغییر کاربری در اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد که بر اساس قانون این تغییر کاربری ممنوع است.» گفتنی است، صدیقه ترابی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو چند روز قبل در جمع خبرنگاران گفته بود: «می‌توان به جای آنکه آب را از دریای عمان یا خلیج‌فارس انتقال داد، آب را از کشاورز بخریم و به مصرف شرب یا صنعت اختصاص دهیم. برای تأمین آب بیشتر، انتقال آب حوضه به حوضه و انتقال آب از دریا، راهکارهایی است که پیگیری می‌شود، اما گاهاً قیمت تمام شده آب در این انتقال‌ها زیاد است؛ از این رو ما به دنبال راهکار مؤثرتری بودیم که تشکیل بازار آب و بانک آب در همین راستا هدفگذاری شده است.»


3ـ مردم از جریان اصلاحات توقع دارند که پاسخگو باشند
«پرویز سروری» با اشاره به خبر قهر اسحاق جهانگیری از دولت، گفت: بیشترین سهم در مشکلات امروز مردم متوجه اصلاح‌طلبان است، زیرا دولت روحانی با سبد آرای اصلاح‌طلب توانست به پیروزی برسد؛ اما اصلاح‌طلبان می‌خواهند به جای پاسخگویی، طلبکار وضع موجود باشند. وی افزود: آقای جهانگیری مسئول اصلی کارهای اجرایی دولت است؛ چرا که وظیفه هماهنگ کردن کارهای وزرا با معاون اول است و عمده مشکلات از اقدامات و عملکرد جهانگیری نشئت می‌گیرد. بنابراین وی نمی‌تواند آشفتگی‌های موجود را به دیگران ارتباط دهد و نقش خود را در نابسامانی‌های اقتصادی کتمان کند. سروری خاطرنشان کرد: شانه خالی کردن آنها از بار مسئولیت‌ها مشکلی را حل نمی‌کند و امروز مردم از جریان اصلاحات توقع دارند که پاسخگو باشند.


4ـ ایران شریک کلیدی روسیه در مبارزه با تروریسم است
«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه پس از دیدار با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی تأکید کرد، ایران یکی از شرکای کلیدی روسیه در مبارزه علیه تروریسم است. این مقام روس همچنین به ساقط شدن پهپاد جاسوسی به وسیله سامانه‌ دفاعی ایران اشاره کرد و گفت: «بر اساس داده‌های وزارت دفاع روسیه، ایران پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود هدف قرار داده است.» پاتروشف در بخشی دیگر از اظهاراتش حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را نامطلوب دانست و تأکید کرد: «هرگونه تلاش برای تهدید جلوه دادن ایران به عنوان تهدید بین‌المللی غیرقابل قبول است و این حملات اسرائیل به سوریه است که نامطلوب است.»


▼ اخبار کوتاه
 «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره خط اعتباری تخصیص داده شده برای ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز اعلام کرد: «این مؤسسه‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کردند و دولت ناچار شد برای جبران تعهدات و خسارت‌های وارد شده این مبالغ را پرداخت کند.» گفتنی است، با تقسیم ۳۶ هزار میلیارد تومان بر تعداد جمعیت ایران به این نتیجه خواهیم رسید که هر ایرانی بابت بدهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ۴۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است.
 «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفت: «انتخابِ آقای نجفی به ‌عنوان شهردار تهران ناشی از یک نوع کج‌فهمی یا بدفهمی در تطبیق عمل سیاسی و راهبرد سیاسی بود... در این انتخابات گفتند چون ما رأی گرفته‌ایم، هرکسی را می‌خواهیم باید بیاوریم، حتی چشم باز نکردند تا نقاط ضعف و کاستی‌های آن را ارزیابی کنند و چشم‌بسته ۲۱ رأی دادند و حاضر نشدند مسائل موجود را بررسی کنند تا مبادا متهم به ضعف و ناکارآمدی شوند.»
 «عطاءالله مهاجرانی» وزیر ارشاد دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: «پریشانی ترامپ؟! ١ـ خروج از برجام و همزمان انتقاد از ایران که چرا به برجام پایبند نیست؛ ٢ـ اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی دولتی و اکنون تحریم فرماندهان سپاه؛ ٣ـ اعلام و پافشاری بر مذاکره بدون قید و شرط، اکنون تحریم ظریف. روانشناسان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند؛ پریشان حال است.»
 «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: ایران آرام آرام در حال خروج از دوره نوسانات اقتصادی است و برآوردهای کارشناسی در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی، گردشگری و صنعت نوید بهبود وضعیت و تراز مثبت را برای کشور می‌دهد. 
 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم و تأکید کرد: «تحریم‌های منظم و تحریم‌های بسیار شخصی که دولت دونالد ترامپ علیه رهبر ایران اعمال کرده، بسیار نگران‌کننده هستند و حاوی این علامتند که متأسفانه وضعیت به سمت سناریوی بسیار بدی در حال توسعه است.»
 «جان یارموت» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران گفت: «آدم کم‌عقل؛ سومین خط توافق هسته‌ای؛ ایران این امر (دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای) را تضمین کرده است. شاید قبل از اینکه این توافق را پاره می‌کردی، باید آن را می‌خواندی.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها