امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

▼ حرف روز

منبع قدرت امام خمینی(ره)

14 خرداد سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی امام خوبی‌هاست؛ امامی که جامع همه ارزش‌های فردی، اجتماعی و سیاسی بود و به واسطه همین جامعیت ارزشی خود توانست در قلوب مؤمنان و مسلمانان به عنوان پدیده‌ای بی‌نظیر ظهور کند، عشق و علاقه به امام(ره) از کشاورزان روستایی تا تحصیل‌کردگان در دانشگاه‌های معتبر دنیا متبلور بود.
امام از آنجایی که توکل پیوسته به قدرت الهی داشت، ابزار مادی قدرت و دلبستگی به قدرت مستکبران را در تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود راه نمی‌داد و چنین استراتژی‌ای را مبنای قدرت ملی ایران در نظر گرفت و بر این اساس سرفصل‌های مهمی را برای شاکله این قدرت قرار داد که در همه محیط‌های اجتماعی برای کسب قدرت قابل اتکا و الگوبرداری باشد. در اینجا به برخی از این سرفصل‌ها اشاره می‌شود:
1ـ اتکا به ملت مسلمان و مستضعف ایران؛ اگر چه بسیاری از احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در آغاز حرکت خود تلاش کردند با پیوستن به سه‌گانه زر، زور و تزویر به قدرت برسند، حضرت امام با پشت پا زدن به این عوامل و با دستان خالی و نهایت سادگی قلب‌های ملت ایران و جهان را به سمت احیای اسلام هدایت کردند.
2ـ مقابله با فرهنگ الحادی و مادی جهان سلطه: از ابتدای انقلاب حضرت امام(ره) تلاش خود را به کار گرفتند که از نفوذ دشمنان جلوگیری کنند. ایشان نه تنها با افرادی که به نوعی پیوستگی با غرب داشتند، قطع رابطه کردند و آنها را از نظام سیاسی کشور کنار گذاشتند؛ بلکه با تفکرات مرموزی که برای مقابله با انقلاب در قالب‌های جمهوریت نفوذ می‌یافت به شدت ایستادگی می‌کردند. همین حرکت‌ها سبب شد که با وجود برخی شبهات که انقلاب به کمک انگلیسی‌ها، به کمک شوروی‌ها یا به کمک آمریکایی‌ها به پیروزی رسید، نتواند در افکار عمومی اثرگذار شود و به عنوان یک پارادایم قوی در تاریخ انقلاب باقی بماند.
دشمن همواره درصدد بوده است با پرتوهای درخشان عصر امام خمینی(ره) در سراسر جهان مبارزه کند؛ اما با یاری خداوند این حیله‌ها نه تنها اثرگذار نشده؛ بلکه موجب گسترش انقلاب اسلامی شده است. یکی از زنده‌ترین شواهد این بحث روز قدس امسال بود که شکوه و عظمت آن سبب شکست طرح خائنانه معامله قرن شد. خداوند در آیه 8 سوره صف می‌فرماید: «مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد، نور خود را كامل خواهد گردانيد.»

 

▼ گزارش روز

پیشنهاد نپخته‌ای که اثر عکس داد!

«پگاه آهنگرانی» خانم هنرپیشه‌ای است که تصاویر حضور فعالش در فتنه سال 88 با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت قابل مشاهده است. چهره سینمایی که به دلایل امنیتی چندین بار احضار و حتی بازداشت شده است و سابقه ساخت مستند برای شبکه بی‌بی‌سی فارسی را در رزومه‌اش دارد، به تازگی به دفتر سخنگوی شورای نگهبان رفته تا برای ساخت مستندی که به گفته خود او بخش‌هایی از آن مربوط به سال 88 است، با عباسعلی کدخدایی مصاحبه کند! اگر این همراهی سخنگوی محترم شورای نگهبان را حمل بر تلاش ایشان برای روشنگری درباره انتخابات 88 کنیم، نمی‌توان از پیشنهاد مطرح شده در این دیدار صرف نظر کرد و به سادگی از کنار آن گذشت! سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود در این باره می‌نویسد: «خانم آهنگرانی سؤالاتی پیرامون انتخابات سال ۸۸ داشتند که تلاش کردم به آنها پاسخ بدهم. در پایان از ایشان دعوت کردم به عنوان یکی از ناظران مردمی شورای نگهبان بر فرایند انتخابات پیش‌رو(اسفند ۹۸) نظارت کنند تا از نزدیک با نحوه عملکرد ناظران ما آشنا شوند.» جملاتی که دختر منیژه حکمت در واکنش به آن گفته است: «حرفه من سینماست و علاوه بر اینکه شخصاً علاقه‌ای به ایفای نقش ناظر در این معرکه را ندارم، آن را چندان عملیاتی نیز نمی‌بینم، چون کاری که احزاب و سازمان‌ها با تشکیلات و سازماندهی وسیع نتوانستند انجام دهند و هزاران حرف و حدیث در آن است چگونه ممکن است امثال من به شکل فردی بتوانند.» سؤال اینجاست که چرا فردی در سطح آقای کدخدایی باید چنین پیشنهاد نپخته و صرفاً تبلیغاتی را مطرح کند و پاسخی را که کاملاً قابل پیش‌بینی هم بود، دریافت کرده و فرصتی را ایجاد کند که یک بازیگر سیاسی عنوان «معرکه» به انتخابات‌های نظام اسلامی بدهد و بار دیگر با تکرار تلویحی دروغ تقلب، فرایند نظارت بر انتخابات را زیر سؤال ببرد؟!

 

▼ خبر ویژه

تحریم داخلی از سوی سودجویان

طی هفته‌های اخیر داروخانه‌های محدوده شهر اصفهان(بخش غربی) نسبت به کاهش برخی داروها معترض بوده و عامل آن را کم‌کاری مسئولان در این زمینه دانسته‌اند. خبرهای واصله حاکی از توزیع بسیار محدود دارو از سوی شرکت‌‌های پخش دارویی هجرت و رازی است به گونه‌ای که به جای توزیع بسته‌ای و کارتنی به داروخانه‌ها، اقدام به اختصاص تنها ورقه‌های ۱۰ تایی و تعداد انگشت‌شماری دارو کرده‌اند! اقلامی همچون سرم قندی و نمکی، قرص استامینوفن، مادویار، امپرازل و خانواده این دارو؛ اس ‌امپرازل، ام‌سی‌جی، وارفارین هم با گرانی و هم با کمبود مواجه هستند؛ که موجب نارضایتی‌ فعالان در حوزه غذا و دارو و همچنین عامه مردم که مصرف‌کننده هستند، ‌شده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد برخی عوامل در بروز این مشکلات مؤثر بوده است؛ از جمله نپرداختن معوقه‌های بیمه‌ای از سوی شرکت‌های بیمه‌گر و داروخانه، نپرداختن معوقه‌های بیمه‌ای از سوی شرکت‌های بیمه‌گر به شرکت‌های تولید و توزیع دارو، عدم تأمین هزینه‌ای و اعتبارات شرکت‌های بیمه‌گر، گرانی دارو(برخی داروها تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشته‌اند) که نارضایتی در این حوزه بیشتر متوجه بیماران و خانواده‌های آنهاست و کاهش کیفیت دارویی. گفتنی است این داروها تولید داخل هستند و برخی سودجویان با خودتحریمی سبب می‌شوند خانواده‌ها و اشخاصی که بیماری و کسالت دارند، با مشکلات جسمی و روحی مواجه شوند. ضمن اینکه این رفتار مغایر قوانین داخلی است و لازم است مسئولان نظارت و بازرسی با باندهایی که فعالیت ضد انسانی می‌کنند، برخورد کنند.

 

▼ اخبار

1ـ زمزمه‌های تأخیر در اعلام طرح معامله قرن

منابع بلندپایه فلسطینی در شهر رام‌الله پشت‌پرده نشست‌ چند روز پیش مقامات سازمان ملل و اروپاییِ نزدیک به دولت ترامپ را فاش کردند که طی آن، درباره اوضاع کنونی فلسطین و نیز پیامدهای طرح صلح فلسطینی‌‌ـ اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» گفت‌وگو شده است. این منابع تأکید کردند، مقام‌ها به طرف فلسطینی اطلاع دادند که واشنگتن تصمیم گرفته است طرح «معامله قرن» را که پیشتر «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور ارشد وی گفته بود در ماه ژوئن آینده اعلام می‌کند، به ‌تأخیر بیندازد؛ چرا که اروپایی‌ها گفته‌اند در سایه برخی شرایط داخلی و خارجی و به ‌ویژه مخالفت قاطع فلسطینیان، دیدگاه دولت ترامپ درباره موعد اعلام «معامله قرن» تغییر کرده است. ولی عامل اصلی که دولت آمریکا را به تأخیر در اعلام معامله قرن مجبور کرده، مربوط به زلزله سیاسی وارد شده به اسرائیل متعاقب شکست بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در تشکیل کابینه‌اش و درخواست رسمی برای انحلال کنست و آماده شدن برای انتخابات است.

2ـ ارتش آمریکا توان شکست دادن ایران را ندارد

«یاکوف کدمی» رئیس سابق سازمان اطلاعاتی «ناتیو» رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «ارتش آمریکا توان شکست دادن جمهوری اسلامی ایران را ندارد.» وی که در میزگردی در شبکه یک تلویزیون روسیه صحبت می‌کرد، درباره تهدید نظامی آمریکا علیه ایران، گفت: «از منظر نظامی، شکست دادن ایران غیرممکن است. این کشور وسعت عظیمی دارد و آمریکایی‌ها نیروهای کافی برای استقرار در این کشور ندارند. حجم لجستیکی که برای این کار لازم است، دیوانه‌وار است و انجام آن برای آمریکایی‌ها غیر ممکن است. پنتاگون بهتر از هر کس دیگری از این موضوع مطلع است و در این مورد هشدار هم داده است.» کدمی همچنین تغییر نظام را هدف اولیه دولت آمریکا توصیف کرد و گفت: «واشنگتن اکنون به این نتیجه رسیده که این هدف قابل تحقق نیست، به همین دلیل در تلاش است ایران را پای میز مذاکره بکشاند و توافق با ایران را به نام خود ثبت کند.»

3ـ اگر ظالمانه نباشد حتماً غیر منطقی است!

روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان «واکاوی یک قتل» به قلم «مجید ابهری» با انتقاد از اقدام خلاف اخلاق و منطق برخی سیاسیون در ماجرای کشته شدن همسر دوم محمدعلی نجفی، نوشت: «به نظر می‌رسد عده‌ای عمداً در لباس دوست قصد تشدید اوضاع را دارند. پرستوسازی از خانم استاد و یا برنامه‌ریزی شدن ازدواج ایشان و ارتباط این پرونده با اقدامات زمان شهرداری آقای نجفی اگر ظالمانه نباشد، غیر منطقی است؛ چرا که در اصل موضوع یک انسان در یک پیوند نامناسب دچار اختلافات مختلف شده و دست به قتل زده است.» گفتنی است، در روزهای اخیر رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب به طرق مختلف تلاش کردند تا در پرونده نجفی، در اقدامی غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای، قاتل را تطهیر و مقتول را متهم جا بزنند.

4ـ صادقانه به مردم بگوییم اشتباه کردیم

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه جریان اصلاحات را بدون هدف و برنامه می‌داند، گفت: خردمندان اصلاحات باید نیروهای مسئله‌دار اصلاح‌طلب را حذف کنند. صادق خرازی همچنین با انتقاد از سازوکار تصمیم‌گیری در این جریان سیاسی، گفت: سیاست دوره قبل را برنمی‌تابیم که عده‌ای بنشینند و تصمیم بگیرند و هر کس را که دل‌شان خواست به مجلس و شورای شهر بفرستند و اعلام کنند هرچه ما می‌گوییم، بگویید چشم، در نهایت هم مسئولیتی نپذیرند. این داستان، گذشته است. وی همچنین با اشاره به کاهش مقبولیت عمومی اصلاح‌طلبان در جامعه و ناکارآمدی دولت آقای روحانی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید بنشینند و صادقانه با مردم حرف بزنند و بگویند که ما اشتباه کردیم.


▼ اخبار کوتاه

 «وندی شرمن» نماینده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای به تازه‌ترین اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران واکنش نشان داد و نوشت: عکس گرفتن با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا وی به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است. گفتنی است، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای سوئیسی خود اظهار داشت آمریکا آماده است تا بدون پیش‌شرط با ایران وارد مذاکره شود.

 «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جمع نمایندگان دموکرات گفت: کنگره همچنان به تحقیقات خود از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دولت وی ادامه خواهد داد. پلوسی با اشاره به گزارش بازپرس ویژه تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 گفت: رابرت مولر در گزارش خود به صراحت هشدار داد که حمله‌ای به انتخابات و دموکراسی ما انجام شده است.

 پیش‌بینی می‌شود همزمان با سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به لندن تظاهرات گسترده‌ای علیه سیاست‌های دولت وی برگزار شود. به گزارش گاردین، برآوردها حاکی از آن است که دست کم 250 هزار تظاهرات‌کننده از گروه‌ها و سازمان‌های گوناگون، از جمله مخالفان برگزیت و طرفداران محیط زیست و دیگر گروه‌ها علیه ترامپ تظاهرات کنند.

 «محمد‌بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‎وزیر و وزیر خارجه قطر با انتقاد از نحوه برگزاری نشست‌های مکه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما امیدوار بودیم نشست‌های مکه، اساس گفت‌وگوها برای کاهش تنش با ایران باشند؛ اما دو بیانیه پایانی نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب از پیش آماده شده بود و قبل از صدور دو بیانیه، رایزنی صورت نگرفته بود.»

 «ابراهیم اصغرزاده» چهره سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: مردم در مقطع فعلی از سیاست‌ورزی‌های بی‌نتیجه و اینکه مورد سوءاستفاده قدرت‌طلبان قرار بگیرند، خسته‌اند. آنها از بی‌تصمیمی و پیگیرنبودن اصلاح‌طلبان کلافه‌اند؛ به‌عبارتی مردم از اصلاح‌طلبان بوروکرات و رفیق گرمابه و گلستان قدرت رانتی عبور کرده‌اند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها