امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
«معامله قرن» از پیش به شکست محکوم است
وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به اینکه ترامپ محصول ۲ دهه شکست سیاست‌های آمریکا است، گفت: آمریکایی‌ها ترامپ را با هدف ارائه چهره‌ای جدید از آمریکا انتخاب کردند.

به گزارش سایت خبری کانون به نقل از فارس ، منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کشورمان در سخنان پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قزوین اظهار کرد: حرکت سازش تا سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ادامه داشت اما هیچ اثری در حل مسئله  فلسطین‌ایجاد نکرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به بعد بدون گرفتن مصوبه شورای امنیت به افغانستان حمله کردند و البته امروز همه می‌دانند که شکست خورده بزرگ این جنگ امریکا بود.

متکی خاطرنشان کرد: بعد از آن نیز به عراق حمله کردند اما با گذشت یک‌ونیم دهه هنوز هیچ کس نیست که بگوید آمریکا در عراق پیروز شده است.

وزیر سابق امور خارجه اضافه کرد: خود امریکا اعلام کرده که در شرایط شبانه با هواپیماهای چراغ خاموش وارد عراق می‌شود چرا که در عراق امنیت ندارد.

متکی تصریح کرد: آخرین انتخابات ریاست جمهوری دست‌های پشت پرده ترامپ را با این نگاه انتخاب کردند که چهرۀ جدیدی از امریکا را ارائه دهند.

وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی در این سال‌ها تحت حمایت همه جانبه امریکا و اروپا بود و تمام تلاش خود را به منظور مشروعیت بخشیدن به این رژیم انجام داده اما تا به امروز موفق نشده است.

متکی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به همراه همپیمانان خود دو نگاه را در فلسطین در پیش گرفتند که یکی از آن‌ها سرکوب مقاومت و دیگری ایجاد روابط سازش در این کشور بود.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: اوباما، کلینتون و بوش هم پیش از این اعلام کرده بودند که مسئله فلسطین را نهایی و حل خواهند کرد که البته هیچ اثری دیده نشد.

متکی با بیان اینکه ترامپ سوداگری است که در اقتصاد و بازار فعالیت می کرد، گفت: ترامپ  با شعار اینکه آمریکا را به رهبری جهان برمی گرداند وارد عرصه بین‌المللی شد.

وی عنوان کرد: ترامپ در ابتدای کار خود با چهار موضوع و معضل فلسطین، کره شمالی، ونزوئلا و تعامل با جمهوری اسلامی مواجه بود.

وزیر اسبق امور خارجه تاکید کرد: اگر دیروز فلسطین به وسیله سنگ در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده بود امروز با موشک در برابر این رژیم می‌جنگند.

معامله قرن به نتیجه نخواهد رسید

متکی اعلام کرد: معامله قرن به افتضاح قرن محکوم است و به نتیجه نخواهد رسید.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: یکی از سیاست‌های ترامپ تولید بحران است و در همین راستا نیز از آن بهره‌برداری اقتصادی می‌کند.

وی اعلام کرد: بخشی از حرف‌های امروز ترامپ ناشی ازشیطنت و بخش دیگر نیز بر گرفته از مقاومت ملت ایران است.

متکی تصریح کرد: آمریکا ۱۲ سال است که با ایجاد تبلیغات مبنی بر اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای است فعالیت می‌کند که البته هنوز هم موضوع برجام حل نشده است.

وزیر سابق امور خارجه در پایان گفت: مردم ما محوری را برای خود قرار دادند مبنی بر اینکه کلام ولایت حجت شرعی است و البته اجماع ملی و وحدت ملی، نقشه راه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها