امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

درسی از امام علی(ع) برای امروز

امشب دومین شب قدر مصادف با شب شهادت مظلومانه مولی‌الموحدین امیرمؤمنان علی(ع) است؛ شهادتی که با بیرون آمدن شمشیر کین از نیام تحجر و تزویر و شکافتن فرق اسطوره عدالت و جوانمردی و الگوی صبر و ایستادگی در تاریخ ثبت شد. 
اولیای الهی هر یک به فضیلتی شناخته می‌شدند و در میان قوم و امت خود به آن شهره بودند؛ اما امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر خاتم و اولین امام شیعیان مانند وجود مبارک پیامبراعظم(ص) مجمع فضایل اخلاقی و انسانی بود که سخن گفتن درباره هر یک از جنبه‌های شخصیتی آن امام همام نیازمند فرصت و مجال و البته قلم و زبانی است که بتواند معارف امیرمؤمنان را تبیین کند. 
اما در این میان اشاره‌ به یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) که نیاز امروز جامعه ما و پیروان و شیعیان آن‌ حضرت است، خالی از لطف نیست. همانطور که گفته شد، یکی از ویژگی‌های آن حضرت «صبر» است که یکی از ارکان مهم ایمان به شمار می‌آید و بر اساس تعالیم دینی ما به واسطه آن می‌توان بر مشکلات و شداید غلبه کرد. صبر معیار و محک مناسبی برای ایمان و اعتقاد و باور قلبی انسان‌هاست. مولای متقیان حضرت علی(ع) موقعيت صبر را در برابر ايمان، همانند موقعيت ‏سر نسبت ‏به بدن مي‏دانند و در قرآن مجيد نيز به کمتر موضوعي مانند صبر تأکيد شده است. 
در لابه‌لای توصیه‌ها و سفارش‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) به افراد جامعه به ویژه نسل جوان همواره صبر، تحمل و شکیبایی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ البته صبر در عین برنامه‌ریزی و آینده‌نگری که لازمه تقویت استقامت و پایداری برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های فردی و اجتماعی است و اگر به این مهم بی‌توجهی شود، تحقق اهداف با مشکل مواجه خواهد شد.
توجه به این موضوع مهم در وضعیت کنونی که ملت بزرگ ایران در مسیر حرکت تاریخی خود، در حال عبور از مرحله‌ای حساس و پیچیده است، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. واقعیت موجود صحنه این است که دشمن شکست‌خورده در همه عرصه‌ها با همه توان به رویارویی اقتصادی با ملت ایران برخاسته است. در چنین شرایطی باید مردم و مسئولان دوشادوش هم، با تجربه گرانسنگ 40 سال گذشته، آخرین حربه دشمن را نیز بی‌اثر کنند. در این میان بصیرت و آگاهی از واقعیت‌های صحنه و متعاقب آن صبر انقلابی و مقاومت خستگی‌ناپذیر کارگر خواهد افتاد و این پیچ تاریخی را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.

 

▼ گزارش روز

ملاقات با دشمن به صرف شام!

در راهرو‌های ساختمان کنگره آمریکا، وقتی خانم فینشتاین، گوشی‌اش را به سمت خبرنگاران می‌گیرد! اطلاعات یکی از تماس‌های این سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا توجه خبرنگار نشریه «پولیتیکو» را به خود جلب می‌کند! اطلاعات تماس با «محمدجواد ظریف».
موضوعی که بلافاصله رسانه‌ای می‌شود و دفتر خانم فینشتاین که به حمایت از برجام شهرت دارد، توضیح می‌دهد که این تماس به چند هفته پیش مربوط می‌شود، زمانی که او و وزیر خارجه ایران دیداری به صرف شام داشته‌اند. دیداری که نشریه پولیتیکو درباره آن می‌نویسد: «کمی غیر عادی است که رئیس و نایب‌رئیس سابق کمیته اطلاعات و عضو اقلیت سنا با وزیر خارجه یک کشور دشمن شام می‌خورد.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز این دیدار را مصداق نقض قانون «لوگان» می‌خواند، اما دفتر فینشتاین در این باره می‌گوید: این دیدار با هماهنگی وزارت خارجه آمریکا صورت پذیرفته است! 
در سوی دیگر ماجرا اگرچه مسئولان دستگاه سیاست خارجی کشورمان ابتدا سعی کردند با سکوت از کنار موضوع عبور کنند، اما انتشار گسترده خبر و بیان حدس‌های مختلف موجب شد تا سخنگوی وزارت خارجه با تأیید این دیدار، اعلام کند: «هدف این گونه دیدارها‌ـ که البته وقت و نیروی زیادی نیز از وزیر امور خارجه در سفرهای فشرده ایشان می‌گیرد‌ـ جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار همچون «گروه بی» بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکاست و به همین دلیل هم با واکنش شدید و عصبانیت تندروها مواجه می‌شود.» «علی‌رضا میریوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز عنوان کند: «این دیدار در راستای رویه عادی دیدار نماینده ایران با اعضای کنگره صورت گرفته است.» اما واقعیت این دیدار چیست؟! آیا همانقدر که مسئولان دستگاه سیاست خارجی کشور می‌گویند، یک دیدار عادی بوده است؟ یا مذاکرات و تماس‌هایی در حوزه سیاست خارجی و ارتباط با آمریکا در میان است؟ لازم است دستگاه دیپلماسی به طور شفاف درباره آن توضیح دهد!

 

▼ خبر ویژه

مهم‌ترین چالش‌ جریان اصلاحات

جریان اصلاحات طی نشست‌های متعدد و براساس بررسی پایش‌های صورت گرفته،‌ مهم‌ترین چالش‌ خود را کاهش سرمایه اجتماعی دولت و به تبع آن کاهش سرمایه اجتماعی خود برآورد کرده و «نحوه تعامل با دولت» بزرگ‌ترین چالش آنهاست. اصلاح‌طلبان در این نشست‌ها ‌تأکید کرده‌اند باید در مشی و راهبردهای سیاسی بازنگری جدی کرد. آنها گفته‌اند: «در یک سال‌ و نیم گذشته 40 درصد سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌ایم و‌ در بهترین حالت 20 درصد رأی جامعه را در اختیار داریم.» گروهی در این جمع گفته‌اند: «اگر بنای ورود در انتخابات آینده را داریم باید از الآن برنامه خود را تدوین و مبنای کار خود را،‌ کارنامه اصلاحات قرار دهیم و اعلام کنیم عملکرد این دولت نسبتی با عملکرد اصلاحات نداشته است. ما نباید در معرض پاسخگویی کارنامه دولت اعتدال قرار بگیریم.» در مقابل نظر لزوم فاصله‌گیری از دولت، برخی دیگر معتقد بودند:‌ «برای خروج از حالت انفعال باید گزینه به استعفا کشاندن دولت را به صورت جدی پیگیری کنیم.» حزب اتحاد ملت از احزاب اصلاح‌طلب نیز در جلسات داخلی خود با توجه به کارنامه ناموفق دولت و جریان اصلاحات در برجام و حل مشکلات اقتصادی، پیشنهاد‌ «تغییر جهت‌گیری از مباحث معیشتی، به سمت ایجاد شکاف بر مبنای آزادی‌های اجتماعی و سیاسی» را در دست بررسی دارد. در همین راستا مقرر شده است مباحثی مانند فیلترینگ، کنسرت و در یک کلام آزادی‌های اجتماعی برجسته‌سازی شود.

 

▼ اخبار

1ـ این حرف‌ها غش در معامله است

«ابراهیم امینی» نایب‌رئیس شورای شهر تهران درباره مباحث مطرح شده در زمینه اختیارات رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهوری در آستانه انتخابات برنامه‌ای را ارائه می‌کند و مردم هم بر اساس آن برنامه‌ها به او رأی می‌دهند. اولاً برنامه‌های ارائه شده باید واقع‌گرایانه باشد و جنبه شعاری نداشته باشد، چون انتخابات یک قرارداد اجتماعی بین انتخاب شده و انتخاب‌کنندگان است و مردم برای تحقق برنامه‌ها رأی می‌دهند. اگر این فرد و برنامه انتخاب شد،‌ هم باید نیروهایی را انتخاب کند که توان اجرا و تحقق برنامه‌ها را داشته باشند و هم باید برنامه‌هایی که ارائه می‌شود در حیطه اختیارات رئیس‌جمهوری و دولت باشد. اگر نیاز به هماهنگی با مراجع دیگری هم هست، او باید توان ایجاد این هماهنگی را داشته باشد. در غیر این صورت اینکه ما برنامه‌هایی را مطرح کنیم و بر اساس آنها رأی بگیریم و بعد پشت سر خودمان را هم نگاه نکنیم، نوعی غش در قرارداد است.

2ـ در رویارویی با حزب‌الله، ۱۰۰ هزار صهیونیست کشته می‌شوند

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای جنگی دیگر با جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان آماده می‌کند؛ کارشناسان این رژیم ضمن اشاره به تقویت حزب‌الله طی ۱۳ سال اخیر، از ضعف نیروی زمینی این رژیم ابراز نگرانی می‌کنند. تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۱ روزه (سال ۲۰۰۶) در برابر تل‌آویو، تقویت زرادخانه موشکی و کسب تجربه جنگ‌های نامنظم در سوریه نوشت: آمادگی نیروی زمینی اسرائیل زیر سؤال است. ژنرال «یائیر گولان» معاون پیشین ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: «مشکل در درون ارتش اسرائیل است. غریزه تهاجمی آن مضمحل شده است.» پیشتر نیز «الون بن داود» تحلیلگر نظامی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود: «براساس برآوردهای ویژه جبهه داخلی، در صورت رویارویی با حزب‌الله، ۱۰۰ هزار اسرائیلی کشته می‌شوند.»

3ـ مقصر خاک خوردن 160 هزار خودروی ناقص

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به وجود 160 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از قطعه‌سازان با وجود آنکه حجم زیادی از تسهیلات بانکی را در اختیار گرفته‌اند و حتی توانایی تولید قطعات را هم دارند، اما بنا به دلایلی حاضر به ارائه قطعه به شرکت‌های خودروسازی نیستند که همین امر صنعت قطعه‌سازی را زیر سؤال برده است. «فرهاد به‌نیا» با تأکید بر اینکه این تعداد قطعه‌ساز مشغول خرید شرکت‌های نیمه‌تعطیل قطعه‌سازی هستند، گفت: لازم است قوه قضائیه، مجلس و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کرده و دلایل این امر را بررسی کنند! وی با تأکید بر اینکه «امروز در صنعت قطعه‌سازی کشور انحصارگرایی در توزیع قطعه‌ها بیداد می‌کند»، افزود: انجمن قطعه‌سازان باید اعلام کند کدام شرکت‌‌های قطعه‌سازی ارز دریافت کرده، اما حاضر به ارائه قطعه به خودروساز نیستند.

4ـ در خلیج‌فارس همه به فارسی سخن می‌گویند

سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز کمترین تعداد ناو‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در خلیج‌فارس مستقر هستند، گفت: این در حالی است که در گذشته بیش از ۳۰۰ فروند ناو آمریکایی و ۵ فروند ناو هواپیمابر در خلیج‌فارس مستقر بودند. وی تأکید کرد: احاطه خوبی به خلیج‌فارس داریم، به نحوی که آنها برای حرکت در خلیج‌فارس و تنگه هرمز حتماً باید با نیرو‌های مستقر کشورمان در شمال تنگه هرمز مکالمه کرده و اجازه عبور بگیرند و توانایی نزدیک شدن به آب‌های ساحلی ما را ندارند. هر کسی که قصد عبور از آن را دارد، باید به زبان فارسی صحبت کند. اکنون تمام ناوهایی که در منطقه هستند به زبان فارسی صحبت می‌کنند و این به معنای اقتدار است؛ البته این مکالمات هم چندین بار در تلویزیون پخش شد.

 

▼ اخبار کوتاه

 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (یکشنبه) با دستور کار انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه آغاز شد، از مجموع ۲۷۴ رأی، علی لاریجانی با ۱۵۵ رأی به عنوان رئیس مجلس ابقا شد. بر اساس این گزارش، از میان نامزدهای نایب‌رئیسی مجلس، مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به ترتیب با ۱۴۸ و ۱۴۳ رأی به عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب شدند. پیش از این علی مطهری به مدت سه سال نایب‌رئیس دوم مجلس بود.

 سردار «مرتضی قربانی» مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج‌فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلاً دو ناو جنگی وارد منطقه کردند. این دو ناو را در صورت کوچک‌ترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.

 «محمد عطریانفر» گفته است من حوادث سال ۸۸ را یک سوءتفاهم بزرگ بین رویکرد سیاسی حاکمیت و اصلاح‌طلبان می‌دانم. ما در آن زمان گرفتار یک گفتمان غبارگرفته بودیم و تلقی نظام سیاسی این بود که حرکات اصلاح‌طلبان رویکردی براندازانه دارد. این اظهارات در حالی است که با فراخوان سران فتنه پیاده نظام این جریان قصد شبیه‌سازی انقلاب‌های منطقه را در تهران داشتند!

 «هادی مدقق» مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر گفت: مازاد برق تولیدی سازمان‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌های دارای مولدهای خود تأمین(ژنراتور) با هدف کمک به گذر از زمان اوج مصرف خریداری می‌شود. وی افزود: ظرفیتی بالغ بر ۲ هزارمگاوات مولدهای خود تأمین در بخش‌های مختلف کشور از هتل‌ها تا بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و مذهبی وجود دارد.

 براساس شنیده‌ها جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از حدود پنج ماه، سه‌شنبه این هفته بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. بر اساس قانون در صورت حضور نداشتن رئیس‌جمهور، رئیس مجلس می‌تواند جلسه را برگزار کند که قرار است این هفته جلسه شورا به ریاست علی لاریجانی در محل مجلس برگزار شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها