امروز پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

دست برادری

در روزهای اخیر مجموعه‌ای از موضوعات پیش روی کشور بوده است. یکی از موضوعاتی که در سطح رسانه‌ها و حتی کلام رهبر معظم انقلاب بازتاب پیدا کرد، تعمیق بیشتر روابط ارتش و سپاه پاسداران بود؛ سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش پس از اقدام حماقت‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا، به دیدار فرمانده کل سپاه رفت و بر وحدت نیروهای مسلح تأکید کرد. این اتفاق موجب شد رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی نیز از آن به نیکی یاد کنند: «این کاری که این آقایان کردند بعد از قضیّه‌ حرکت زشت آمریکایی‌ها نسبت به سپاه، پا شدند رفتند با سپاهی‌ها دست برادری دادند؛ این بسیار حرکت زیبا و درستی بود که انجام گرفت؛ اینها دشمن را خیلی عصبانی می‌کند؛ هر کاری که شما بکنید که دشمن را عصبانی کند آن کار خوب است؛ هر کاری انجام بگیرد که به نفع دشمن باشد آن کار بد است.»
یک روز پس از بیانات رهبر معظم انقلاب این بار نوبت سردار جعفری بود تا به مناسبت گرامیداشت روز ارتش به دیدار فرمانده ارتش برود و از نو و با فاصله‌ای کوتاه از دیدار قبلی، این دو فرمانده به نشانه اتحاد و برادری دست در دست یکدیگر بگذارند؛ در همین دیدار بود که امیر موسوی در روز ارتش اظهار داشت: «ارتش و سپاه برای دفاع از این ملت، آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، دست از دست همدیگر بیرون نخواهند کشید و دشمنان ما از این حقیقت، مأیوس، خشمگین و عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند که سپاه و ارتش از هم جدا نخواهند بود.»
اما آنچه از تحلیل این رویدادها باید بیان کرد، این است که در شرایطی که دشمن می‌خواهد با افزایش اقدامات خباثت‌آمیز خود، صفوف اتحاد داخلی را متزلزل کند و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی همبستگی ملی را به چالش بکشد و انشقاق به وجود بیاورد، همه مؤلفه‌های انسجام و وحدت ملی که نیاز قطعی و ضروری جامعه ما در شرایط سرنوشت‌ساز کنونی است، در سطح کشور رقم می‌خورد. به جرئت باید اذعان کرد، پس از تروریست نامیدن سپاه از سوی آمریکایی‌ها و نیز پس از سیل ویرانگر اخیر کشور، نشانه‌های همبستگی ملی در بین همه بخش‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی به شکل بی‌سابقه‌ای متجلی شده است و این اتفاق خوب، دقیقاً همان چیزی است که دشمن را عصبانی می‌کند و حتماً بر هم زننده محاسبات و نقشه‌های دشمن خواهد بود.


▼ گزارش روز

کرانه باختری هدف دولت جدید صهیونیستی

انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی در حالی به پایان رسید که احزب راست‌گرا با به دست آوردن 65 کرسی پیروز شدند و راه نه چندان سختی برای رسیدن به توافق و تشکیل یک دولت ائتلافی دارند. این در حالی است که فراکسیون «راست جدید» به رهبری نفتالی بنت و ایلیت شاکید در این انتخابات ناکام ماندند؛ اما این ائتلاف که در دولت سابق تحت عنوان حزب بیت یهودی حضور داشت و تمام تمرکز خود را روی موضوع انضمام کرانه باختری به اسرائیل گذاشته بود، سبب شده است پیش‌بینی‌ها به این سمت برود که در دولت پنجم بنیامین نتانیاهو یکی از موضوعات مورد توجه بحث انضمام کرانه باختری یا دست کم بخش قابل توجهی از آن به اسرائیل باشد. در واقع، پس از انتخابات اخیر که به نوعی پیروزی تندروها هم تلقی می‌شود، شرایط کاملاً تغییر کرده است و با توجه به رویکردی که اکثر احزاب راست‌گرا نسبت به سیاست انضمام کرانه باختری دارند و در سایه طرح موسوم به «معامله قرن» آمریکایی‌ها که گفته می‌شود در ژوئن آینده ارائه خواهد شد، موضوع انضمام مناطقی مانند منطقه «ج» و شهر‌های بزرگ به اسرائیل، به یک سیاست کلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد. در همین زمینه می‌توان گفت، چه بسا طرح و اجرای موضوع حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی در دولت جدید نتانیاهو ساده‌تر از مباحث دیگر مد نظر او باشد؛ مباحثی مانند نسخه‌برداری از قانون فرانسه برای محاکمه نکردن نخست‌وزیر در دوره‌ای که قدرت را در دست دارد. ضمن اینکه تصویب قانون انضمام کرانه باختری به رژیم صهیونیستی می‌تواند احزاب افراطی‌تر را هم راضی کند. به هر حال، موضوع مذکور با مجموعه‌ای از پیچیدگی‌ها در داخل و خارج رژیم صهیونیستی مواجه است، اما همچنان مطرح خواهد بود تا فرصت مناسبی برای اجرای آن فراهم شود.

 

▼ اخبار ویژه

باج‌گیری آل‌سعود از همسران فعالان سیاسی

نقض حقوق مخالفان سیاسی در عربستان تنها به بازداشت و شکنجه سیستماتیک محدود نمی‌شود؛ بلکه این موضوع از تعرض به همسران و فرزندانشان تا باج‌گیری از همسران آنها و وادار کردن‌شان به طلاق در ازای دریافت برخی حقوق مسلم فراتر می‌رود. داستان یکی از فعالان بازداشتی در داخل زندان‌های عربستان را «علی هاشم» فعال حقوقی سرشناس سعودی روایت کرده و از نحوه وادار کردن همسر این فعال زندانی در ازای دریافت کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزندان‌شان و صدور مجوز نام‌نویسی آنها در مهد کودک پرده برداشته است. همسر یکی از فعالان داخل عربستان به متارکه همسرش در ازای صدور کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزنداش و ورود آنها به مهدکودک وادار شده است.

فتنه 88 با محوریت فرح پهلوی بود

حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس گفت: مسئله فتنه ۷۸ و ۸۸ سه بخش داشت؛ یک، مدیریت بیگانه. دو، هماهنگ شدن کشورهای منطقه با مدیریت بیگانه. سه، عوامل داخلی کشور که کمیته‌ای 12 نفره تشکیل دادند. وی افزود: مدیریت کار بیرون با ۱۷ اپوزیسیون با محوریت فرح و با ریاست دفتری همسر سیامک پورزند بود. کسی که از کنگره آمریکا دلار را با خودش به ایران آورد و خودش وقتی او را دستگیر کردند، گفت به ۱۵۰ نفر دلار دادم؛ از جمله یکی از سران فتنه که وقتی به او فشار آوردند، گفت دلار از آمریکا گرفتیم، ولی از خیرین آمریکا گرفتیم؛ این نکته قابل توجه است!

 

▼ اخبار

1ـ انتشار کارنامه تجارت خارجی در سال 97

کارنامه تجارت خارجی در سال 97 منتشر شد که براساس آن مازاد تجارت خارجی به یک میلیارد و 698 میلیون دلار رسید. حجم تجارت خارجی کشور در سال 97، 149 میلیون و 274 هزار تن به ارزش 86 میلیارد و 922 میلیون دلار بوده است. اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب، میعانات گازی به ارزش 4 میلیارد و 935 میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و 924 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و 710 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و 456 میلیون دلار و متانول به ارزش یک میلیارد و 350 میلیون دلار بوده است. گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد، در 12 ماهه سال گذشته، 31 و 93 صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، 11 و 14 صدم درصد مربوط به میعانات گازی و 56 و 93 صدم درصد مربوط به دیگر کالاها بوده است.

2ـ درخواست سناتور دموکرات برای استیضاح ترامپ

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست و نامزد انتخابات سال 2020 از مجلس نمایندگان آمریکا خواست که فرایند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کند. وی در صفحه رسمی خود در توئیتر با اشاره به گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نوشت، این گزارش نشان می‌دهد مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 دخالت کرد تا به ترامپ کمک کند و وی نیز این کمک را پذیرفت و پس از آن مقابل اجرای تحقیقات در این باره مانع‌تراشی کرد. این سناتور آمریکایی که یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری است، تأکید کرد، چشم‌پوشی از تلاش‌های مکرر یک رئیس‌جمهور برای پیشگیری از تحقیقات پیرامون شخص او موجب آسیب رسیدن به کشور می‌شود.

3ـ میانجی‌گری عراق برای مذاکره بین ایران و عربستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روابط ایران و عربستان و اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی مبنی بر مذاکرات این دو کشور در بغداد اظهار داشت: عراق بسیار در تلاش است که میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند و البته در عربستان هم رگه‌های قوی از همکاری با ایران در حال شکل‌گیری است و افراد زیادی مخالف سیاست‌های بن‌سلمان درباره ایران هستند، که پس از مسائل خاشقجی شدت بیشتری گرفت. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود: ما همچنان معتقدیم هنوز جریان عظیمی برای تنش‌زدایی با ایران همانند دهه 1990 میلادی شکل نگرفته و اگر شرایطی مشابه آن دوران را مشاهده کنیم که گام‌های اساسی برای تنش‌زدایی با ایران از سوی عربستان برداشته شد، شاید شرایط برای تنش‌زدایی در ایران هم فراهم شود.

4ـ صفرهای پول ملی از سوی مردم حذف شده است!

سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور زیاد است که اگر چهار صفر را از پول ملی حذف کنیم و اسکناس را عوض نکنیم، کاری انجام نداده‌ایم و اگر چهار صفر را حذف کنیم و اسکناس و سکه‌ها را تغییر دهیم، هزینه‌ سنگینی به کشور تحمیل خواهد شد. وی با بیان اینکه مردم در طول زمان صفرهای پول ملی را حذف کرده‌اند، اضافه کرد: در شرایطی که سیل ویرانی خود را داشته و مشکلات معیشتی مردم را شاهد هستیم، این کار جواب نمی‌دهد. موسوی‌لارگانی در پایان افزود: برای تقویت پول ملی و حذف صفر باید موازنه‌ای بین دخل و خرج مردم ایجاد کنیم و مجموعه برای این کار فراهم شود؛ سپس نسبت به حذف صفر اقدام کنیم.

 

▼ اخبار کوتاه

 محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود از ادامه حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام انتقاد کرد و نوشت: با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در ایجاد سازوکار مالی برای دور زدن تحریم‌ها، حفظ برجام چه فایده‌ای برای ما دارد؟ وی در ادامه افزود: لازم است دولت درباره آثار حفظ برجام در شرایط کنونی به نمایندگان توضیح دهد. تأکید محمود صادقی مبنی بر اینکه حفظ یکطرفه برجام چه فایده‌ای برای ما دارد، ظرف یک سال گذشته از سوی صاحب‌نظران مطرح شده؛ اما دولتمردان پاسخی به آن نداده‌اند.

 حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مراجعات گسترده بازنشستگان لشکری و کشوری در اعتراض به مصوبه دولت در افزایش حقوق‌ها در سال 98 گفت: مصوبه مجلس در افزایش حقوق‌ها قانون صریح مجلس است و باید اجرایی شود. وی افزود: این مصوبه تأمین اعتبار شده است و هیچ دلیلی برای اجرا نشدن آن وجود ندارد. افزایش ثابت 400 هزار تومان باید به صورت ضریب سنواتی اضافه بر ضریب 10 درصد برای همه مشمولان این قانون اعمال شود.

 اطلاعات موجود در وبگاه مؤسسه «مارین ترافیک» نشان می‌دهد نفتکش‌های ایرانی همانند دیگر شناورهای نظامی و تجاری به راحتی از کانال سوئز عبور کرده و نفت خود را منتقل می‌کنند. برای نمونه، به تازگی یک نفتکش ایرانی به نام استارک یک پس از عبور از کانال سوئز در حال عزیمت به یکی از بنادر ترکیه نزدیک به شهر ازمیر است. گفتنی است، چند روز پیش شایعاتی مطرح شد که مقامات مصری مانع عبور نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز می‌شوند.

 آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا(یورو استات) نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. گفتنی است، مبادلات دو طرف در دو ماهه نخست سال 2018 بالغ بر 3/72 میلیارد یورو بوده که این رقم در دو ماهه نخست امسال یک پنجم شده و به 756 میلیون یورو رسیده است.

 «ریاض حداد» سفیر سوریه در مسکو اعلام کرد، روسیه، ایران و چین اصلی‌ترین کشورهایی هستند که در بازسازی سوریه نقش‌آفرینی خواهند کرد. وی ادامه داد: بشار اسد، رئیس‌جمهور ما اعلام کرده اولویت بازسازی سوریه با کشورهایی است که در زمان جنگ این کشور با تروریسم در کنار آن ماندند. بشار اسد تأکید کرده است، رفتن به سمت کشورهای شرقی از اولویت‌های دمشق است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها