امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

روزنامه کیهان **

ویلانشینان لکسوس‌سوار را در میان حامیان FATF پیدا کنید

روزنامه اجاره‌ای اعتماد در واکنش به عدم تأیید لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شد کسانی مدعی مبارزه و مقاومت هستند که ثروت بی‌اندازه دارند و لکسوس سوار می‌شوند.

این روزنامه به قلم عباس عبدی می‌نویسد: خبر به تأخیر افتادن تصمیم مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح مربوط به FATF اثرات منفی گذاشت؛ هر چند اگر آن را رد می‌کردند، اثرات منفی آن شدیدتر بود. بنابراین جلوی زیان بیشتر ناشی از رد احتمالی آنها را از طریق عدم تصویب گرفتند! ولی پرسش این است که چرا ساختار سیاسی ایران تا این حد در اتخاذ تصمیم کند عمل می‌کند؟ چرا هی امروز و فردا می‌کند؟ چرا اگر مخالف هستند همان جلسه اول کار را یک سره نمی‌کنند؟ و اگر موافق هستند چرا زودتر تصویب نمی‌کنند که جامعه خسارت‌های کمتری را بپردازد؟ گفتن اینکه برای بررسی کارشناسی به تأخیر می‌اندازند هم نوعی شوخی است. چرا همه تصمیمات مهم روی زمین می‌ماند و فقط هنگامی که کارد به استخوان برسد و از روی ناچاری تصمیم گرفته می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: چرا در مورد FATF اینقدر امروز و فردا می‌کنند؟ به نظر بنده پاسخ آن در تضادی است که نزد بیشتر سیاستگذاران و تصمیم‌گیران وجود دارد. تضادی که در بطن جامعه است و به ذهن و روان آنان نیز رسوخ کرده است.

تضادی که موجب بن‌بست عملی و نظری شده است. از یک طرف اگر یک کالا کم یا گران شود همه مخالفان FATF یک صدا فریاد می‌زنند و وا مردم سر می‌دهند. از طرف دیگر می‌خواهند هم نفت بفروشند، هم پولش را به راحتی بگیرند و هم هر طور خواستند خرج کنند، به هر کس و هر گروهی خواستند بدهند و هم برای دنیا شاخ و شانه بکشند، و هر شعاری خواستند بدهند. در واقع تضاد اینجاست که به تبعات تصمیمات خود نمی‌خواهند ملتزم باشند.

اعتماد در پایان می‌نویسد: امروز کسانی از مبارزه و قناعت و مقاومت و ایستادگی سخن می‌گویند که ثروت آنان بی‌اندازه است. خانه‌های‌شان و حقوق‌های‌شان نجومی است. با لکسوس رفت و آمد می‌کنند و حقوق 19 میلیونی را نیز کم می‌دانند. بعد هم می‌خواهند پرونده صهیونیسم و آمریکا و کل استکبار جهانی را در منطقه ببندند. اینجاست که در اتخاذ این سیاست‌ها به بن‌بست می‌رسند ولی شجاعت بن‌بست شکنی را ندارند و در موقعیت آتش‌بس به جنگ خود با واقعیت بیرونی ادامه می‌دهند.

ژست نگرانی برای مردم از سوی نویسنده در حالی است که اولاً روزنامه میزبان، از بخشش‌های مفسد و پولشوی بزرگ دوره اصلاحات (شهرام جزایری) بهره‌مند بوده است.

ثانیاً جماعت بزک کننده برجام، انتظار دارند شگرد راه بینداز و جابیندازی که نسبت به مجلس در ماجرای برجام به راه انداختند و به تصویب 20 دقیقه‌ای برجام ختم شد، این‌بار درباره FATF نیز کارگر شود. و این در حالی است که باغ سیب و گلابی برجام و وعده‌های رونق اقتصادی (در حد بی‌نیاز کردن مردم از پول یارانه) جای خود را به تورم افسارگسیخته و بازگشت کوپن در دولت برجام داده است. اگر این وارونگی وعده‌ها، خسارت نیست، پس خسارت چیست؟

بنابراین برخلاف جریان مأموریت‌‌دار و معذور که جز بزک باج دادن به دشمن، کار دیگری نمی‌شناسد، اعضای مجمع با دقت به بررسی ابعاد موضوع بپردازند؛ هرچند که گویا این برخی اعضای دولت هستند که با علم به مخالفت اکثریت اعضای مجمع، مایلند رأی‌گیری به تاخیر بیفتد.

ثانیا اگر هزینه‌ای در حال تراشیده شدن است، توسط همین بزک‌کننده FATF است که به تهدید دشمن، در داخل ضریب می‌دهند و معتبرنمایی می‌کنند.

ثالثا، آقای عبدی طبق مأموریت- و مانند میرزابنویس‌ها- رد گم می‌کند؛ و اگر نه بهتر از هر کس می‌داند که ساکنان ویلاهای ولنجک و لواسان و دارندگان دارایی‌های چند هزار میلیاردی و سواران لکسوس و پورشه، مخالف FATF هستند یا موافقان و طراحان الحاق به آن؟! عبدی نه چند نفر بلکه حتی یک نمونه از اعضای مجمع را با مصداق معرفی کند که جزو پیشگامان مخالفت با FATF باشد و به ادعای وی، «ثروت بی‌اندازه و خانه و حقوق نجومی داشته باشد، با لکسوس رفت و آمد می‌کند و حقوق 19 میلیونی را کم می‌داند». فقط یک مورد! اما او می‌داند که کدام مدیران حامی دو آتشه برجام، به قول خودشان دارایی 7، 8 هزار میلیارد تومانی دارند، لکسوس و پورشه‌سوار می‌شوند و ساکن ویلاهای ولنجک و لواسان هستند.

رابعا اگر او واقعا مخالف حقوق‌های نجومی است، چرا به هنگام اعتراض عمومی رسانه‌ها به دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی، زبان در کام کشیده بود؟ چرا گریبان دولتمردانی را که دست بر قضا هم حامی FATF هستند و هم دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی را ذخیره و سرمایه کشور خواندند، نگرفت و اعتراض نکرد؟!

خامسا به اعتراف وزیران خارجه و نفت، قبل از برجام، بیش از اکنون که امتیازات برجامی را واگذار کردند، نفت می‌فروختیم. آیا امثال عبدی خجالت نمی‌کشند که درباره فروش نفت حرف می‌زنند؟!

تهدید روحانی مخالفان FATF را در مجمع بیشتر کرد

فضاسازی برخی دولتمردان علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اعتراض برخی اعضای مجمع که معمولا نگاه خوش‌بینانه‌تری به دولت داشته‌اند، مواجه شد.

احمد توکلی در گفت‌وگو با انتخاب، تصریح کرد روحانی با سخنان اخیر خود، رفتاری غیردموکراتیک از خود نشان داد. وی با بیان اینکه احتمالا لایحه پالرمو در مجمع رای نمی‌آورد، گفت: این حرف کاملا ‌اشتباهی است که رئیس‌جمهوری می‌زند. مگر اینطور ‏نیست که براساس قانون، آقای روحانی رئیس‌برنامه بودجه را انتخاب می‌‏کند و فرد مورد نظرش اقتصاد کشور را به‌هم می‌ریزد و چون قانون این اجازه را به رئیس‌جمهوری داده، کسی نمی‌تواند درباره انتخابِ بد، ایشان را بازخواست کند و ‏بگوید که چرا تمام بودجه را در اختیار یک نفر گذاشته است؟ پس معلوم می‌شود، آقای ‏روحانی با اظهارنظری که درباره فعالیت مجمع درباره اف‌ای‌تی‌اف داشت، رفتاری غیر‏دموکراتیک از خود نشان داده است. این نوع اظهارنظر را در کشور ما آقای بنی صدر ‏برای اولین بار و بعد از او هم آقای احمدی‌نژاد داشت که متاسفانه الان هم از آقای ‏روحانی سر زده می‌شود.

‏وی که قبلا از موافقان FATF محسوب می‌شد، تصریح کرد: بنویسید احمد توکلی یکی از ‏مخالفان اف‌ای‌تی‌اف است.‏

گفتنی است روحانی اخیرا گران شدن قیمت گوشت (3 برابر شدن) را به عدم تصویب لوایح مربوط به FATF ربط داده و گفته بود 20 نفر نمی‌گذارند این لوایح تصویب شود. این در حالی است که کابینه هم یک جمع 30-20 نفره است.

در همین حال غلامرضا مصباحی‌مقدم، دیگر عضو مجمع به خبر آن‌لاین گفت: ایرادات هیئت نظارت مجمع از طریق شورای نگهبان به مجلس منعکس شد اما چون مجلس روی نظر خود اصرار ورزید، به عنوان موضوع اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. البته مسئله فراتر از رفع ‌اشکالات وارده به لایحه پالرمو درنظر گرفته شد، به این صورت که «اصلا پیوستن و الحاق به این کنوانسیون مصلحت است یا خیر؟». این مسئله چه «با حق شرط‌های مجلس» و چه «بدون حق شرط‌های مجلس که احیانا در مجمع می‌تواند تکمیل و اصلاح شود» مورد بررسی قرار گرفت. آنچه در کمیسیون‌های مجمع نیز رأی‌گیری شد همین بود و هیچ کدام از این دو حالت رأی نیاورد بنابراین لایحه پالرمو را کلا رد کردند.

وی در پاسخ این سؤال که «موافقان تأیید پالرمو می‌گویند با رد این لایحه، کانال مالی ایران با سایر کشورها بسته و آثار تحریم‌های سخت آمریکا دو‌چندان می‌شود که این مسئله موجب تضعیف کشور خواهد بود، چرا مجمع این مصلحت آشکار را تشخیص نمی‌دهد؟»، تصریح کرد: این ادعای موافقان الحاق به پالرمو است و حتی یک استدلال کنار آن وجود ندارد. معتقدم الحاق به پالرمو و احیانا سی‌اف‌تی در زمان خطرش برای مسائل مالی و تجارت بیشتر است چون با پیوستن به پالرمو و سی‌اف‌تی کانال‌های مالی ما شفاف خواهد شد. نسبت به شفافیت داخلی مجلس قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب و شورای نگهبان تأیید کرد و قانون مبارزه با پولشویی نیز در مجمع نهایی شد بنابراین دو قانون قوی و با کفایت برای مبادلات داخلی داریم اما مهم مسئله مبادلات خارجی ما است. مبادلات خارجی ما اکنون با دور زدن تحریم‌ها دارد تحقق پیدا می‌کند. آقای زنگنه می‌گوید «من نفت را با دور زدن تحریم‌ها دارم می‌فروشم و پول آن را به دست می‌آورم». اگر بنا باشد ما به سی‌اف‌تی و پالرمو بپیوندیم خطر اینکه راه‌های کنونی ما در مبادلات خارجی شناسایی و بسته شود خیلی قوی وجود دارد. یعنی با تأیید این دولایحه، آنچه الان در مبادلات خارجی وجود دارد امکانش است دیگر محقق نشود. در این صورت مصلحت نظام اقتضا نمی‌کند که ما در شرایط تحریمی به پالرمو بپیوندیم که اگر در شرایط تحریمی به پالرمو بپیوندیم ابزار دست تحریم‌کنندگان را تقویت کرده‌ایم. رئیس ‌اف‌ای‌تی‌اف، زمانی مدیر میز تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است؛ او در اف‌ای‌تی‌اف ‌بیکار ننشسته، قطعا منتظر است ما به این کنوانسیون‌ها ملحق شویم تا با قدرت و قوت بیشتری آمریکا بتواند راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران را شناسایی و کور کند. رئیس ‌اف‌ای‌تی‌اف نشستی با تعدادی از اعضای کنگره آمریکا داشت، وقتی از او سؤال شد که «ایران در حال دور زدن تحریم‌ها است ما چه زمانی می‌توانیم ایران را به سر میز مذاکره بیاوریم» اعلام کرد «اجازه دهید ایران اگر به این کنوانسیون‌ها بپیوندد ما بهتر می‌توانیم راه‌های دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کنیم». پس کسانی که چنین ادعایی دارند و می‌گویند «رد پالرمو و سی‌اف‌تی کانال‌های ارتباط مالی ما را با سایر کشورها می‌بندد» بهتر است این مسائل را بدانند و اگر نمی‌دانند خوب است چشم خود را باز کنند و با دقت بیشتری اظهارنظر کنند. این مسائلی نیست که مصلحت نظام را نادیده بگیریم و از همین حداقل‌هایی هم که با دورزدن تحریم نصیب ملت ایران می‌شود، محروم بمانیم.

مصباحی مقدم همچنین درباره این سؤال که «اگر مجمع پالرمو و سی‌اف‌تی را رد کند باید مسئولیتش را هم بپذیرد، آیا این آمادگی در مجمع وجود دارد؟» گفت: این سخن چیزی جز تهدید یک نهاد قانونی نیست. اگر مجلس تصمیمی می‌گیرد بعدا مسئولیت نتیجه تصمیمات خودش را به عهده می‌گیرد؟ اگر دولت تصمیمی می‌گیرد بعدا پای نتایج تصمیمات خودش می‌ایستد و دفاع می‌کند؟ یا می‌گویند خیر، نشد؟ بنابراین این سخن به نظرم نوعی تهدید یک نهاد بالادستی نظام است. کسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشسته‌اند که از نخبگان ملت ایران هستند. تجربه ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و وزارت دارند بنابراین افراد ضعیفی از لحاظ فهم، فکر و اندیشه سیاسی نیستند که تهدید شوند.

سی‌ان‌بی‌سی: اغلب مردم ایران هرگز از منافع برجام بهره‌مند نشدند

یک روزنامه آمریکایی، نسبت به سرنوشت دولت میانه‌رو روحانی ابراز نگرانی کرد.

در گزارش سی‌ان‌بی‌سی آمده است: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اکنون در پی فروپاشی توافق با انتقادهای گسترده مواجه شده، شاهد اعتراض فزاینده روحانیون، نیروهای اصولگرا و ناامیدی عمومی است و همه اینها موفقیت او را در رأس دولت میانه‌رو تهدید می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند روحانی به‌ویژه به دلیل بحران اقتصادی همراه با کاهش ارزش ریال که به مردم عادی ایران آسیب رسانده، در دوره دوم ریاست جمهوری خود آسیب‌پذیرتر از روسای جمهوری پیشین شده است. اگرچه چنین اتفاقی تنها یک‌مرتبه در تاریخ

40 ساله جمهوری اسلامی رخ داده، اما نارضایتی‌های عمومی که در ایران شنیده می‌شود، می‌تواند وقوع مجدد آن را محتمل کند.

قاسم ابهری که در خیابان‌های تهران کلاه و جوراب می‌فروشد، گفت: «اهمیتی نمی‌دهم که چه کسی در کاخ ریاست جمهوری است. یک روحانی، یک سرهنگ یا هر کس دیگری. ما به کسی نیاز داریم که فرصت‌های شغلی ایجاد کند و پدال ترمز افزایش قیمت‌ها را با همه توان فشار دهد.»

این برای روحانی که توانست در سال 2015 و پس از تنها 2 سال فعالیت به عنوان رئیس جمهوری توافق هسته‌ای و همزمان با آن تحسین ایرانی‌ها را به‌دست آورد، سقوط شدیدی محسوب می‌شود. طبق مفاد برجام، ایران با محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم در برابر لغو تحریم‌های اقتصادی موافقت کرد. اما عمده ایرانی‌ها هرگز از منافع این توافق بهره‌مند نشدند. اکنون ارزش ریال رو به کاهش گذاشته و به حدود 133هزار ریال در برابر یک دلار آمریکا رسیده است. در زمان توافق هسته‌ای هر دلار برابر با 32 هزار ریال بود. قیمت مواد غذایی همچون لوبیا، برنج و گوجه فرنگی در برخی موارد تا 238 درصد افزایش داشته است.

اصلاح‌طلبان که به‌دنبال تغییر سیاست ایران از داخل هستند، به شدت از روحانی به دلیل ناتوانی او در پایان دادن به حصر ناامید شده‌اند. در همین حال، روحانیون اصول‌گرا هم با تلاش‌های دولت روحانی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف مخالف هستند.

سعید لیلاز عضو حزب کارگزاران که قبلا گفته بود چوب خشک بهتر از روحانی می‌توانست اقتصاد را مدیریت کند، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: ممکن است ساختار کلی دولت تغییر کند.

*********************************

روزنامه رسالت **

تصویب استانی شدن انتخابات در سال پایانی مجلس

بهاراُستان

سرانجام طرح استاني شدن انتخابات، روز گذشته در بهارستان تصويب شد. به طور اجمالي، استاني شدن انتخابات يعني تغيير حوزه انتخابيه از سطح شهرستان به استان، به طوري که نامزدهاي انتخابات مجلس در استان با هم به رقابت بپردازند، با اين قيد که حد نصاب مشخصي از آراي مردم را در شهرستان خود به دست آورده باشند.

استاني شدن انتخابات، از ماه ها پيش يکي از مسائل چالش برانگيز در حوزه سياست داخلي ايران بوده و از آن جا که عملا يک جراحي بزرگ در نظام انتخابات کشور محسوب مي شود، کمتر چهره سياسي است که در ارتباط با آن موضعي نگرفته باشد. يکي از ايرادات اصلي تصويب چنين طرحي در مجلس فعلي، زمان بررسي آن است. بسياري از کارشناسان سياسي معتقدند که نمايندگان هر دوره از مجلس، در اواخر دوره نمايندگي خود، به فکر راه هايي براي استمرار نمايندگي خود هستند و از همين رو، از هر طرحي که جمعا وضعيت و جايگاه فعلي آن ها را تقويت کند، استقبال مي کنند. اگرچه اين مسئله در مورد بسياري از نمايندگان ملت، قابل پذيرش نيست، اما به راستي بايد پرسيد چرا موضوع انتخابات با اين درجه از اهميت، همواره در سال آخر مجالس مطرح مي‌شود. حتما به خاطر داريد که در سال پاياني مجلس قبل، برخي نمايندگان به دنبال تصويب طرحي براي تمديد دوره نمايندگي خود و همزمان کردن آن با انتخابات رياست جمهوري يا شوراهاي شهر و روستا بودند که البته مورد پذيرش واقع نشد.

استدلال مخالفان: استاني شدن نماينده را از مردم دور مي‌کندمخالفان استاني شدن انتخابات بر اين باورند که در نظام انتخابات فعلي، نماينده چون مي داند بايد از حوزه انتخابيه خود که يک يا چند شهر و روستاست، راي بگيرد، ناچار است در اجتماعات مردم حضور يابد، با آن ها سر و کار داشته باشد و مسائلشان را پيگيري کند. همين ارتباط مردم با نماينده، صرف نظر از آن که چقدر عملا در امور کلان شهرستان راهگشاست، خود سطحي از تعامل مردم و حاکميت است و اين في نفسه مطلوب است، ضمن آن که اگر مردم حوزه اي

احساس کردند نماينده شهرشان در عمل برايشان قدمي برنمي‌دارد، در دوره بعد به جاي او، فرد ديگري را بر مي گزينند.

منتقدان استاني شدن انتخابات بر اين باورند آن طور که ادعا مي شود، با تغيير حوزه انتخابيه از شهرستان به استان، کيفيت نمايندگان و فضاي کلي حاکم بر مجلس، تخصصي تر نمي شود؛ چه اين که در دوره فعلي که نمايندگان تهران از يک حوزه انتخابيه چند ميليوني برگزيده شده اند، شاهد اين هستيم که يکي از ضعيف ترين و کم کارترين ادوار مجلس در حوزه انتخابيه تهران ايجاد شده است. در واقع، استاني شدن با امکانات و در شرايط فعلي، مجلس را نه تخصصي تر بلکه سياسي تر و انتخابات را ليستي و جرياني مي کند.

اين استدلال البته در هر دو جريان اصلي کشور، طرفداراني دارد. در دو انتخابات اخير مجلس و شوراهاي شهر و روستا، فضا در شهر تهران به شدت ليستي شد و اصلاح طلبان پيروز شدند. با تشکيل مجلس و شوراي شهر، حتي برخي از اصلاح طلباني که در ابتدا از پيروزي جريان خود خوشحال بودند، با مشاهده عملکرد و سطح نمايندگان جريان خود در اين دو نهاد مهم کشور، عملا به انتقاد از نمايندگان تهران و نحوه بستن ليست ها در انتخابات پرداختند.

استدلال ديگر مخالفان استاني شدن، موضوع هزينه هاي انتخابات و وابسته شدن نمايندگان به کانون هاي قدرت و ثروت است. حوزه انتخابيه استاني، از آن جا که گستردگي بسيار بيشتري نسبت به شهرستان دارد، هزينه تبليغات در آن هم چند برابر خواهد بود و نامزدهاي انتخاباتي، به خاطر تامين هزينه هاي تبليغاتي خود هم که شده، ناچارند به برخي منابع ثروت نزديک شوند، موضوعي که مسلما هيچ نتيجه اي جز وامدار شدن آن نماينده نخواهد داشت.

استدلال موافقان

از سوي ديگر، استاني شدن، غير از اکثريت نمايندگان فعلي، موافقاني هم در ميان فعالان سياسي دارد. آن ها معتقدند در نظام فعلي انتخابات دو اشکال عمده وجود دارد: يکي اين که يک شخص، به صرف شهرت و محبوبيت در يک شهرستان، مي تواند به نمايندگي مجلس برسد، در حالي که براي هيچ يک از کميسيون هاي تخصصي مجلس مناسب نباشد و تجربه کار کلان نداشته باشد.اشکال دوم، ترجيح منافع محلي بر منافع ملي است. در وضعيت فعلي، از آن جا که هر نماينده، مي داند که فقط به راي مردم شهرستان خود نياز دارد، خود را نه نماينده ملت که نماينده يک شهرستان مي داند و در تلاش است به هر نحوي، امکانات و بودجه را به سمت شهر خود بکشاند. به عنوان نمونه، نماينده اي تلاش مي کند با فشار به دستگاه هاي دولتي، يک وزير را متقاعد کند که در شهرستان محل نمايندگي او، کارخانه اي تاسيس شود، حتي اگر احداث آن کارخانه در شهرستان ديگر، از نظر اقتصادي ارجحيت داشته باشد.

به هر حال، طرح استاني شدن انتخابات با همه معايب و مزايايش به مصوبه تبديل شده و اکنون منتظر تاييد يا رد شوراي نگهبان است. تصميمي که مي تواند سپهر سياسي کشور را در سال هاي آينده، کاملا تغيير دهد.

*********************************

روزنامه خراسان**

بودجه ویژه دولت برای آب ژرف رسید

طبق نامه روزهای اخیر دولت به هفت عضو کابینه، اعلام شده حسب پیشنهاد واصل شده و تایید آن بر اساس اصل 138 قانون اساسی، مبلغ 350 میلیارد ریال از محل اعتبارات مربوط به پیشگیری از حوادث غیرمترقبه به منظور تکمیل عملیات اجرایی اکتشاف یک حلقه چاه آب ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص می یابد و مبلغ مذکور از طریق همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نیرو هزینه خواهد شد.

پای تصاویر ماهواره ای به تغییر کاربری اراضی باز شد

یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه جدید خود به وزیران جهادکشاورزی و کشور، از آن ها خواسته به منظور اجرای هرچه بهتر آیین نامه مربوط به حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال 1386، به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت و موقعیت اراضی اقدام کنند و برای تشخیص زراعی یا باغ بودن یا نبودن زمین های مورد تقاضا برای تغییر کاربری، ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط از فناوری های روز دنیا نظیر استفاده از عکس های هوایی یا تصاویر ماهواره ای استفاده کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

چرا حمزه بن لادن مورد توجه امریکا است

خبر اول اینکه، سایت تابناک در تحلیلی با اشاره به تعیین جایزه توسط امریکا برای پیدا کردن حمزه بن لادن پسر رهبر کشته شده القاعده نوشته است: این پرسش مطرح می‌شود چرا ماجرای حمزه بن لادن، اکنون مورد توجه امریکایی‌ها قرار گرفته و برای ارائه اطلاعاتی در مورد او جایزه یک میلیون دلاری تعیین و همزمان با آن، سعودی‌ها نیز تابعیت او را سلب کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد این تحرک جدید امریکایی‌ها در ارتباط با رهبر جوان القاعده، بی ارتباط با تلاش واشنگتن برای کشاندن پای ایران به ماجرا و متهم کردن تهران نیست. در ادامه این تحلیل آمده است: هم اکنون باید پرسش دیگری را پاسخ داد؛ اینکه دولت ترامپ از ارتباط دادن حمزه بن لادن با ایران چه هدف خاصی را دنبال می‌کند؟ پاسخ را باید در تلاش دولت امریکا برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران بدون مجوز کنگره جست‌وجو کرد. در نتیجه اینکه امریکا در ماه‌های اخیر بشدت در پی اثبات نسبت و ارتباط میان ایران و القاعده بوده و اخیراً نیز «اسنادی» برای اثبات این ارتباط منتشر کرده، به هیچ عنوان اتفاقی نیست. این جریان‌ها که از موانع موجود برای اخذ مجوز جدید برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مطلعند، در پی زمینه‌سازی برای تعمیمِ «مجوز ۲۰۰۱» به ایران هستند تا از این طریق راه را برای برخورد نظامی دولت ترامپ با ایران هموار کنند. گفتنی است، سازمان مرکزی اطلاعات امریکا در سال ۲۰۱۷، برای نخستین بار تصویر حمزه بن‌لادن را به همگان نشان داد و مدعی شد آن تصاویر از مراسم عروسی وی، احتمالاً در ایران گرفته شده است.

ادعاهایی درباره مذاکرات اروپایی‌ها با ایران

دست آخر اینکه، روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از «منابع آگاه» نوشت که چهار کشور اروپایی ضامن برجام (فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا) دیدارهایی با نمایندگان ایران داشته‌اند و سه شرط را برای پایان اختلافات و ادامه کار با کشورمان مطرح کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این روزنامه مدعی شد که اعضای این گروه از ایران خواسته‌اند تا مواضع خود را که در کشورهای لبنان، سوریه، یمن و عراق دنبال می‌کند، تغییر داده و روابط خود با آنها را براساس معاهده وین تنظیم کند. الشرق الاوسط این ادعا را با استناد به «گزارش‌های دیپلماتیک اروپایی که به بیروت ارسال شده‌اند» مطرح کرده است. بنابر این گزارش‌ها، چهار کشور اروپایی در نشست‌های خود با نمایندگان ایران خواسته‌اند که «به جای برخورد با جامعه بین‌المللی، خود را با آن تطبیق دهد.» یک «منبع آگاه اروپایی» به الشرق‌الاوسط گفته است که بر سر برخی از مسائل مطرح شده در این نشست‌ها طرفین به تفاهم رسیدند و در برخی دیگر اختلافات همچنان باقی ماند. به گفته این منابع، اعتراضات ایران به درخواست‌های اروپا، این گروه را از ادامه تلاش برای راضی کردن ایران جهت «عادی‌سازی روابط خود با غرب» باز نداشت.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

انتقام از عوامل حادثه تروریستی خاش در دستور کار است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انتقام از مسببان حادثه تروریستی جاده

خاش- زاهدان هنوز در دستور کار است. به گزارش مهر، امیر دریابان علی شمخانی در حاشیه دومین همایش ملی

تاریخ شفاهی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره نتیجه جلسات شورای عالی امنیت ملی برای انتقام از مسببان حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان گفت: این موضوع هنوز در دستور کار است. وی افزود: دولت پاکستان متعهد است امنیت مرزهای خودش را در جلوگیری از ورود ضدانقلاب تضمین کند و ما هم حتماً و بدون شک آنچه را که برای صیانت از مرز با پاکستان و حفظ امنیت مرزها لازم است به کار می‌گیریم. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون «تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF» گفت: این موضوع اتفاق جدیدی نیست که نسبت به یک پدیده ضدملی، عناصری در داخل، مدافع یا مروج آن باشند و ما طی ۴۰سال گذشته انقلاب این وضعیت را داشتیم. دریابان شمخانی همچنین درباره حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: حضور ایران در سوریه مبتنی بر درخواست دولت سوریه است. ۴۰ سال است نبرد جبهه ثبات‌خواهان و ثبات‌سازان با جبهه بی‌ثبات‌سازان و بی‌ثبات‌خواهان وجود دارد. امروز کفه ترازو مشخص می‌کند که بی‌ثبات‌سازان هیچ عایدی جز شکست نداشتند و این موضوع در پهنه منطقه نفت‌خیز ما کاملاً مشخص است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در محور ثبات‌سازی به دعوت دولت سوریه و در جهت کمک به مردم سوریه به این کشور رفته و آنجا مستقر است و تا زمانی ‌که دولت سوریه بخواهد این حضور ادامه پیدا خواهد کرد و این

«جلز و ولزها» و سفرهای بی‌فایده و حرف‌های بی‌عمل نتانیاهو تأثیری در این موضوع نخواهد داشت. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان پیرامون قدرت موشکی ایران گفت: ما در ارتباط با برد، قدرت تخریب، دقت و آماده‌سازی سریع که ۴ محور توانمندسازی موشکی ماست با هیچ‌کس مشاوره نمی‌کنیم و از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم و نیازهای دفاعی ما به ما دیکته می‌کند که چه‌کار کنیم.

توضیح اژه‌ای درباره دلیل غیرعلنی بودن دادگاه حسین فریدون

سخنگو و معاون اول قوه‌قضائیه درباره علت برگزاری دادگاه «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور به‌صورت غیرعلنی توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران درباره علت برگزاری دادگاه حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور به صورت غیرعلنی اظهار کرد: اتهام فریدون اخلال در نظام اقتصادی نیست، بنابراین مشمول اذنی که از رهبر معظم انقلاب گرفته شده است، نمی‌شود. وی افزود: این پرونده، مشمول قوانین عادی کشور است و طبق آن قوانین رفتار می‌شود و ما فقط درباره پرونده‌هایی که اتهام اخلال در نظام اقتصادی مطرح است، از رهبری اجازه گرفته‌ایم. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره احتمال ماندن در قوه‌قضائیه در دوره آتی گفت: من سرباز هستم و در خدمت آقای رئیسی هم خواهم بود و کمک خواهم کرد.

تقدیر ۲۴۳ نماینده مجلس از رزمایش ولایت ۹۷

۲۴۳ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از برگزاری رزمایش مقتدرانه ولایت ۹۷ نیروی دریایی ارتش تقدیر و تشکر کردند. به گزارش مهر، در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای با امضای ۲۴۳ نماینده در تقدیر و تشکر از اجرای مقتدرانه رزمایش ولایت ۹۷نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز ملت بزرگوار ایران اسلامی قدرشناس همت و تلاش فرزندان خویش در نیروهای مسلح هستند و توفیق فرزندان خود در ارتش برای ایجاد امنیت در مرزهای دریایی را آرزومند هستند و زمینه‌ساز پیشرفت جامعه، وفاق، عدالت و سرافرازی دنیا و آخرت می‌دانند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملت ایران از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر دریادلان نیروی دریایی ارتش تقدیر و تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها