امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
 هر روز ابعاد و جزئیات جدیدی از تحرکات و اقدامات خرابکارانه و جاسوسی امارات متحده عربی در منطقه افشا می شود. پس از افشای ایمیل های سفیر امارات در آمریکا و فاش شدن نقش امارات در کودتای ترکیه و تلاش برای ضربه زده به ایران و قطر، اکنون خبرگزاری رویترز در گزارشی از اقدامات جاسوسی گسترده این شیخ نشین عربی در منطقه پرده برداشته است.

 سال گذشته بود که نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی ویژه، به توسل امارات عربی متحده به مأموران و افسران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پرداخته بود؛ اقدامی که گفته شد برای ایجاد «یک امپراتوری جاسوسی» در منطقه خلیج فارس در حال انجام است.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز روز گذشته از ابعاد جدیدتری از اقدامات امارات برای جاسوسی از کشورها و سیاستمداران خاورمیانه پرده برداشته است و نوشته است که تیمی از جاسوسان و هکرهای مزدور آمریکایی در قالب پروژه ای به نام «ریون» در امارات متحده عربی مشغول فعالیت هستند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۰ بهمن با انتشار گزارشی ویژه در این زمینه نوشت این گروه شامل بیش از ۱۲ مأمور مخفی پیشین آمریکا بوده که دولت ابوظبی آنها را برای فعالیت در این کشور استخدام کرده‌ است. این افراد مأموریت داشته‌اند تا برای رصد کردن تحرکات کشورهای دیگر منطقه، کنشگران حقوق بشر و منتقدان داخلی به مسئولان کشور پادشاهی امارات کمک کنند.

لوری استرود که تاکنون در این گروه به کار جاسوسی و رصد اطلاعات سایبری مشغول بوده به رویترز گفته است که دو هفته پس از ترک سمت قبلی خود یعنی تحلیل‌گر اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۴ در امارات متحده عربی به عنوان هکر مشغول به کار شده است. او تاکنون به همراه تیم جاسوسی آمریکایی خود در ابوظبی در یک ساختمان مجلل که «ویلا» نامیده می‌شود اما در واقع تغییر کاربری داده، مشغول انجام فعالیت‌های جاسوسی خود بوده است. آنها از چند دهه تجربه حرفه‌ای خود برای شنود تلفنی و دستبرد به اطلاعات رایانه‌ای استفاده می‌کرده‌اند.

افشای شبکه بزرگ جاسوسی امارات متحده عربی در منطقه با استخدام ماموران مخفی و هکرهای آمریکایی


خانم استرود از طریق یک شرکت خدمات امنیت سایبری در مریلند آمریکا به امارات معرفی شده بود تا خدماتی از قبیل عملیات هک و جاسوسی سایبری را در این کشور انجام دهد. او در مدت سه سال خدمات بسیار ارزشمندی را در این سمت برای دولت امارات انجام می‌دهد. اما در سال ۲۰۱۶ مقام‌های ابوظبی تصمیم گرفتند تا از خدمات «پروژه ریون» در قالب یک شرکت اماراتی به نام «دارک‌‌متر» (DarkMatter) استفاده کنند.

اندکی بعد از آن که این تصمیم دولت امارات عملی شد، لوری استرود به همکاری خود با این کشور پایان داد زیرا از او خواسته شده بود از هموطنان آمریکایی خود جاسوسی کند. استرود به رویترز گفته است که عبور از این «خط قرمز» برای او مقدور نبوده زیرا دوست نداشته برای آژانس اطلاعاتی کشوری کار کند که از هموطنان خود او جاسوسی می‌کند.

به نوشته رویترز، انتشار این اسرار نشان می‌دهد دولت پیشین آمریکا تا چه حد حاضر بوده به سرویس‌های امنیتی خارجی در سرکوب کنشگران حقوق بشر، رقبای سیاسی، روشنفکران و روزنامه‌نگاران کمک کند.

رویترز با اعلام این که برخی از مأموران تیم جاسوسان آمریکایی «پروژه ریون» تصمیم به قطع همکاری با امارات گرفته‌اند می‌نویسد که «مرور هزاران صفحه از اسناد و ای میل‌ها» به دست این افراد نشان می‌دهد که فناوری رصد سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا برای سرکوب مخالفان بسیار مورد توجه اماراتی‌ها بوده است. رویترز همچنین می‌نویسد با ۹ نفر از کارکنان پروژه ریون که هیچ کدامشان ملیت اماراتی نداشته‌اند در این زمینه گفتگو کرده است.
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها