امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
▼ حرف روز
سوریه؛ در مسیر پیروزی نهایی
حرف روز امروز، به موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های کشورهای عربی در سوریه اختصاص دارد که از مهم‌ترین تحولات سیاسی پس از بحران سوریه در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در این زمینه وزارت خارجه بحرین ضمن تأکید بر اهمیت تقویت نقش کشورهای عربی در حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، به طور رسمی اعلام کرد سفارت این کشور فعالیت خود را در سوریه از سر می‌گیرد. وزیر مشاور امارات در امور خارجه نیز در واکنش به بازگشایی سفارت کشورش در سوریه، گفت: «با توجه به نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه در منطقه، ایفای نقش کشورهای عربی در سوریه ضروری‌تر شد.» همچنین برخی منابع خبری می‌گویند، دولت کویت پس از بحرین و امارات، سومین کشور عربی منطقه خواهد بود که  بین ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر، پس از هفت سال بار دیگر سفارت خود را در دمشق بازگشایی خواهد کرد. این در حالی است که عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان مدتی پیش به عنوان اولین رئیس‌جمهور عربی به دیدار بشار اسد در دمشق رفت. 
همین اتفاقات کافی بود تا بلافاصله بازتاب‌های این اخبار مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد؛ در همین راستا «یورنیوز» مدعی شد تصمیم بحرين و امارات برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در سوریه که بسیاری آن را نشانه پیروزی دیپلماتیک بشار اسد در منطقه توصیف کرده‌اند، در حالی صورت می‌گیرد که ارتش و نیروهای هوادار دولت پس از سال‌ها مناقشه داخلی اکنون کنترل بیش از دو سوم خاک این کشور را در دست دارند. برخی رسانه‌ها نیز بخشی از اظهارات بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را که هفت سال پیش بیان کرده بود، یادآوری کردند؛ در آن هنگام بشار اسد گفته بود آن دسته از برادران عرب ما که الآن علیه ما توطئه می‌کنند، پس از بحران به زودی آنها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند.
وقتی با نگاهی کلان به مجموعه تحولات منطقه می‌نگریم، موضوع بازگشایی سفارتخانه دولت‌های عربی در سوریه تنها یکی از نشانه‌های شکست ائتلاف غربی، عبری و عربی است؛ بن‌بست‌های نظامی، سیاسی و راهبردی آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش در سوریه، عراق، فلسطین، لبنان و یمن که به تغییر راهبردهای آمریکایی‌ها منجر شده آشکارا نشان می‌دهد، ائتلاف ‌محور مقاومت منطقه‌ای با وجود چالش‌ها و موانع موجود در یکی از بهترین نقطه‌های تاریخی خود قرار گرفته است.

▼ چلچراغ/ 8
ورود به محدوده ابرقدرت‌ها
 با ظهور و بروز خودباوری ملی ایرانیان در سایه انقلاب اسلامی، جوانان ایرانی به بخش‌هایی در جهان علم و صنعت ورود کردند که در جهان تنها کشورهای محدودی توان ورود به آن را داشتند یا به عبارت دقیق‌تر  این عرصه‌ها در انحصار قدرت‌های خاص و بزرگ بود! یکی از این حوزه‌ها، فناوری فضایی است که هر چند در این زمینه با جهان فاصله داشتیم؛ اما از سال 1375 تلاش و تحقیقات ویژه در این حوزه آغاز شد و ابتدا مدل آزمایشگاهی ماهواره مصباح و پس از آن مدل فضایی آن به دست محققان کشور طراحی و ساخته شد. ساخت ماهواره هواشناسی سینا و پرتاب ماهواره امید به فضا و همچنین پرتاب کاوشگر ۳ به فضا در سال 1387 از جمله گام‌های اولیه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بود. سال 1389 ماهواره‌های ملی طلوع، مصباح ۲ و نوید علوم و صنعت رونمایی شدند و ایران در سال 1390 موفق شد با پرتاب موفق ماهواره رصد و سومین ماهواره ایرانی با عنوان نوید، گام‌های محکم‌تری در حوزه این فناوری نو بردارد. با ورود ایران به باشگاه سازندگان موتور ماهواره‌بر، همچنین ارسال موجود زنده به فضا، محققان ایرانی در سال 1392 از طریق کاوشگر پیشگام، دومین موجود زنده را با نام «فرگام» به فضا فرستادند. رونمایی از نخستین مرکز فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌برهای سیمرغ و امید و پرتاب کاوشگر به فضا و پرتاب ماهواره‌های رصد و امید و فجر، رونمایی از ماهواره دوستی، ساخت آزمایشگاه سنجش از دور سازمان فضایی ایران و مرکز تجمیع و تست ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران از دیگر فعالیت‌های این حوزه بوده است. اگرچه متأسفانه در سال‌های اخیر و به واسطه سیاست‌های برجامی در حق این صنعت و پژوهشگران دانش فضایی کشور کم لطفی شده است؛ اما بدون شک جوانان ایران در این مسیر هرگز متوقف نخواهند شد و در آینده نه چندان دور خبرهای‌های خوش بسیاری را  از این حوزه خواهیم شنید.
 
▼ اخبار ویژه                   
ترویج وهابیت و سلفیت ممنوع!
به گزارش منابع خبری، کمیسیون نظامی طالبان در شمال غرب افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است، افکار وهابیت، سلفیت، پریلویت و بنجپیریت به دلیل ایجاد تفرقه در بین مردم این کشور ممنوع هستند. این کمیسیون تأیید کرده است، پیروان این عقاید نباید هیچ مسئولیتی داشته باشند و اگر کسی از مسئولان از عقاید یاد شده پیروی می‌کند، باید از مقامش برکنار شود. گفتنی است، در سال‌های اخیر، شماری از کشورهای عربی از طریق ساخت مدارس، کتابخانه‌ها و نفوذ در دانشگاه‌های افغانستان برای ترویج افکار وهابیت و سلفیت در این کشور تلاش می‌کنند. ساخت بزرگ‌ترین دانشگاه اسلامی از سوی عربستان سعودی در ننگرهار نیز اقدامی در راستای ترویج وهابیت و استحکام پایگاه عقیدتی گروه‌های تکفیری در این کشور محسوب می‌شود. 

تجلیل از مهره کددار ساواک!
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری در همایش تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب این استان از عنصر کددار ساواک تجلیل کرد. «ع.ش» یکی از نیروهای کددار ساواک بوده که نام وی در کتابی که ساواک به چاپ رسانده، به عنوان یکی از افراد مطرح و فعال به چشم می‌خورد. وی در چارت ساواک در ردیف 020 شماره 05 شماره رمز 12031 و اسم رمز شهپر شناخته می‌شده و پیوند خانوادگی با شاپور بختیار دارد. 

▼ گزارش روز
چرا عادل الجبیر رفت؟!
«عادل الجبیر آنچه را ما به زبان عبری می‌گوییم، به زبان عربی می‌گوید.» در بیان اهمیت و جایگاه شخص عادل الجبیر در معادلات منطقه‌ای، این جمله که موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی سال گذشته اظهار داشت، می‌تواند گویاترین سند باشد. اما در موج جدید تغییرات ملک سلمان در کابینه سعودی که پنجمین موج تغییرات پس از پادشاهی سلمان است، ابراهیم العساف ۶۹ ساله دارای دکترای اقتصاد مربوط به طبقه اجتماعی تکنوکرات به جای عادل الجبیر بر صندلی وزارت خارجه عربستان تکیه زد. درباره تحلیل زلزله سیاسی جدید در عربستان سعودی می‌توان به گمانه‌های ذیل اشاره کرد: 1ـ غالب شدن رویکرد اقتصادی در سیاست خارجی عربستان؛ 2ـ امتیازدهی ملک‌سلمان به شاهزاده‌های سعودی به ویژه خاندان سدیری، چرا که عادل الجبیر هیچ ارتباطی نسبی و سببی با خاندان سعودی نداشت. اما با این حال فرزندان ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان همچنان مورد بی‌مهری و غضب بن‌سلمان قرار دارند! 3ـ فرار از پاسخگویی و ترمیم چهره سیاسی بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی با قربانی کردن نزدیکان سیاسی و رسانه‌ای ولی‌عهد جوان؛ 4ـ تغییر در رویکرد امنیتی عربستان در سوریه و منطقه؛ نشانه‌هایی از این تغییر را می‌توان در سفر عمرالبشیر سودانی و افتتاح سفارت بحرین و امارات در سوریه یافت. 5ـ ناکامی عادل الجبیر در دو مأموریت اصلی؛ الجبیر، مأمور به ایران‌هراسی و تحقق معامله قرن در فلسطین شده بود، اما در این مسیر توفیقی حاصل نکرد.

▼ اخبار
1ـ سران عرب باید به اشتباهات خود اعتراف کنند
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر عرب با بیان اینکه سال 2019 سال پیروزی‌ها خواهد بود، گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که این کشور بیش از 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و نتیجه آن صفر بوده است، وی همانند یک موش و در حالی که به شدت ترسیده بود، به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق رفت. این تحلیلگر عرب افزود: در مرحله فعلی محور مقاومت در منطقه پیروز شده و اسرائیل در حالت وحشت و هراس قرار دارد و کشورهایی که اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کرده‌اند، پشیمان خواهند شد. عطوان با بیان اینکه حزب‌الله قدرت در حال پیشرفت منطقه است، گفت: سران عرب باید به اشتباهات خود اعتراف کنند و همگی وارد محور مقاومت شده و در برابر دشمن اسرائیلی قرار بگیرند.

2ـ سردار سلیمانی تأثیرگذارترین شخصیت سال 2018
حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که خبرسازترین چهره بین‌المللی سال 2018 فارغ از عملکرد مثبت یا منفی آنها چه کسی بوده، گفت: سردار قاسم سلیمانی خبرسازترین و تأثیرگذارترین شخصیت بین‌المللی در عرصه منطقه خاورمیانه در سال 2018 است؛ چرا که او و هم‌رزمانش در بحث مبارزه با تروریسم در منطقه به توفیقات خوبی دست پیدا کرده و در همین چارچوب تأثیر جدی در ایجاد امنیت در منطقه داشتند. آصفی همچنین ترامپ و پوتین را دو شخصیت خبرساز 2018 در سطح جهانی برشمرد و تصریح کرد: ترامپ با دیوانه‌بازی‌ها و سیاست‌های خود جهان را متحیر کرد و پوتین با روش‌های سنجیده خود آمریکا را در منگنه قرار داد.

3ـ تأسیس دانشگاه به شکل غیر قانونی با قلدری!
احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات با اشاره به حادثه دانشگاه علوم تحقیقات گفت: طرح احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم یا ششم و زمان شهرداری آقای کرباسچی مطرح شد. این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده که در اختیار منابع ملی بود و قانوناً ساخت‌وساز در آنجا غیر مجاز محسوب می‌شد. وی افزود: همان زمان که بنده وزیر راه و ترابری بودم، با این پروژه مخالفت کردیم؛ اما به دلیل حمایت‌هایی که از دانشگاه آزاد صورت می‌گرفت، کاملاً غیر قانونی و قلدرمآبانه این کار را انجام دادند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند. 

▼ اخبار کوتاه
◄ شبکه «الاتجاه» وابسته به کتائب حزب‌الله عراق با انتشار گزارشی مدعی شده است در سال ۲۰۰۸ میلادی و در هنگام سفر رسمی باراک اوباما به عراق می‌توانسته وی را به راحتی به قتل برساند. در بخشی از برنامه‌های اوباما، وی حدود دو ساعت در منزل جلال طالبانی، رئیس‌جمهور وقت عراق، مهمان بوده، در این فاصله منزل طالبانی کاملاً در تیررس موشک‌های کتائب حزب‌الله قرار می‌گیرد. کتائب حزب‌الله که فرصت مناسبی را برای ترور اوباما داشته، تنها به دلیل وجود عراقی‌های بی‌گناهی که در محوطه منزل رئیس‌جمهور حضور داشتند، از این‌ کار امتناع می‌کند.
◄ روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: «سیاست خارجی ترامپ بر ایدئولوژی مستحکمی استوار نیست و معمولاً ملغمه‌ای است از دیدگاه‌های شخصی او و اثرپذیری از کسانی که می‌توانند صدای‌شان را به او برسانند. این روزها، ترامپ بیش از هر زمان دیگری به حرف‌های «رند پال»، نماینده جمهوریخواه مجلس سنا گوش می‌کند که بدون جار و جنجال در حال هدایت سیاست خارجی آمریکا به مسیری تازه است.»
◄ ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به تازگی كمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی تشكیل شده؛ اما این كار به همین زودی به نتیجه نمی‌رسد. محورهای گوناگون موضوع در كمیته‌های تخصصی بررسی می‌شود و به نظر می‌رسد تحقيق و تفحص تا شش ماه زمان ببرد. مجلس از توان نظارتی خود استفاده می‌كند و بعد نتیجه تحقیقات را به دستگاه قضایی ارائه می‌دهیم.
◄ محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اعلام کرد: در سال‌‌های 1393 تا 1396 حدود ۹۴۰ هزار کارت سوخت به دلیل بی‌رغبتی مردم و بلااستفاده بودن کارت‌ها، در شرکت پست برگشت خورده است که تا هفته آینده همه کارت‌ها توزیع خواهد شد. وی افزود: اکنون نیز کد پیگیری همه کارت‌های موجود در پایگاه اینترنتی مشخص شده است.
◄ بانک HSBC انگلیس همکاری با شرکت البیت را، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نظامی سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود، متوقف کرده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌HSBC که هفتمین بانک بزرگ جهان است، دلیل قطع همکاری خود با البیت را نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی عنوان کرده است. 
◄ بر اساس نتایج سرشماری از مرغدار‌ی‌های پرورش مرغ گوشتی در تابستان سال ١٣٩٧، تعداد ٢٠٥٢٠ مرغداری پرورش مرغ گوشتی در سطح کشور وجود داشته است که از این تعداد، ١٥٣٢٢ واحد فعال و بقیه (٥١٩٨ واحد) غیر فعال بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها