امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
 روز 28 نوامبر (چهارشنبه ،7 آذر)،63 سناتور آمریکایی به صدور قطعنامه ای که خواستار پایان دادن به مداخله نیروهای نظامی آمریکا در جنگ ائالاف سعودی در یمن است،رای مثبت دادند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این رای را نشانه انتقاد از عربستان سعودی و دولت ترامپ و همچنین نارضایتی سنا از واکنش دولت به قتل «جمال خاشقجی» از سوی عربستان سعودی دانست.

درست قبل از رای سنا در این زمینه، «مایک پمپئو»،وزیر امور خارجه آمریکا ،مخالفت های کنونی با روابط آمریکا و عربستان را «جنجال کنگره و هیایوی رسانه ای» توصیف کرد.

«فریاد» در کنگره منعکس کننده سال ها تلاش گروه های مردمی برای پایان دادن به مشارکت واشنگتن در جنگ یمن است که موجب خشم بین المللی در سه سال گذشته و منجر به مرگ حدود 8500 کودک زیر پنج سال در یمن شده است.

وقتی کودکان با این حج از آزار انسانی مواجه می شوند و سلاحی جز گریه ندارند،مسئله آنها باید نه تنها در کنگره بلکه در سراسر جهان،جنجال به پا کند.

برای آمریکا،خطر مرگ از گرسنگی برای 14 میلون نفر در یمن چه معنایی می تواند داشته باشد؟ باید اینگونه تصور کرد که همه جمعیت شهرهای نیویورک،شیکاگو و لس آنجلس مرگ آرام و دردناکی را تجربه می کنند،تا شاید بتوان رنج یمنی هایی که نیمی از آنها در خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند را درک کرد.

گرسنکی تبدیل به یک سلاح جنگی از سوی عربستان،امارات و قدرت هایی مانند امریکا شده که برای هر دو کشور سلاح تامین می کنند.

اما این اولین بار نیست که سیاست های آمریکا در خاورمیانه کودکان بی گناه را قربانی می کند.

در طول 13 سال تحریم اقتصادی علیه عراق،سالهایی در بازه زمانی «جنگ خلیج فارس» و جنگ «رعب و وحشت» تخریب کننده سال ۲۰۰۳به رهبری آمریکا برخی فعالان آمریکایی و بریتانیایی برای بررسی وضعیت در عراق به این کشور سفر کردند.

چه کسانی قربانی سیاست هایی شده بودند که هدف آن تضعیف «صدام حسین» بود؟

بله.این کودکان بودند که ابتدا صدها نفر ،بعد هزاران نفر و سپس صدها هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

«مارتین توماس» از فعالانی که در عراق حضور داشت می گفت که شاهد کشتار نوزادان و کودکانی بوده که نفس های آخرشان را روی دست های پدرها و مادرهایشان می کشیدند.

کودکان عراقی در سایه  سکوت وحشتناک رسانه ها و مقامات آمریکایی جان خود را از دست دادند .در آن زمان هیچ فریادی در کنگره شنیده نشد ،اما مردم سراسر جهان آرام آرام متوجه شدند که کودکان هزینه سیاست های شکست خورده را می پردازند .

این سیاست های جاه طلبانه هنوز هم ادامه دارد. آمریکا و متحدانش جنگ هایی را به راه می اندازند تا از این طریق از منابع خارج از قلمروهای خود استفاده کنند.

نتایج نظرسنجی های اخیر در آمریکا نشان می دهد که اکثر مردم این کشور موافق جنگ های خاورمیانه ای آمریکا به ویژه مداخله این کشور در جنگ یمن نیستند.

آمریکایی ها می گویند که امنیت آنها در گرو سیاست خارجی که بر مبنای ترس،تعصب،جاه طلبی و استفاده از نیروی زور باشد،نیست.

فعالا آمریکایی می گویند که تلاش خواهند کرد تا جامعه مدنی و رسانه ها را تحت فشار قرار دهند تا متوجه بشوند که کشتار کودکان در خاورمیانه هرگز مشکلات را حل نخواهد کرد.
منبع: شبستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها