امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دیشب در برنامه زنده تلویزیونی فرمول یک، که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، ادعاهای تکراری و بی اساس خود را دوباره تکرار کرد.
 
مطهری در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «بخشی از حکومت می‌خواست برجام اجرا نشود. اگر سرمایه گذاری‌های خارجی وارد کشور می‌شد ترامپ به راحتی نمی‌توانست خارج شود. بخشی از دلایل خروج ترامپ مخالفانی بودند که  با کارشکنی اجازه ندادند برجام درست اجرا شود.» 
 
به عبارتی، علی مطهری بخشی از دلایل ترامپ برای خروج از برجام را، اجرای ناقص تعهدات، از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌داند و معتقد است که اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کرد و به آن پایبند می‌ماند، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد.
 
Video Player

66de016493783ff87e1a47709fd2b46a12820463-240p__86915.mp4 | دانلود فیلم 
 
این ادعای مطهری درحالی است که حسن روحانی در دیداری که با فدریکا موگرینی، به بهانه تحلیف ریاست جمهوری‌اش داشت، گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند بوده و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.»
 
علاوه بر روحانی، ظریف نیز در اردیبهشت امسال، در دیداری که با وزیر خارجه بلژیک، در مقر سازمان ملل داشت، اجرای تمامی تعهدات از سوی ایران را تایید کرده بود. در آن دیدار که در جمع خبرنگاران ایرانی برگزار شد، ظریف در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ایران بوده است که به تمام تعهدات خود در برجام به درستی عمل کرده است و باید آمریکایی ها را مجبور کنند که تعهدات خودشان را اجرا کنند به جای این که ادعاهای جدیدی را مطرح کنند.»
 
با همه اینها، عباس عراقچی عضور ارشد تیم مذاکره کننده ایران و معاون ظریف، در دیداری که در تیر ماه 96 با یوکیا آمانو مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت، به خوبی و با افتخار، اجرای کامل تعهدات ایران در برجام را تایید کرده و می‌گوید: «مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این در گزارش های مختلف آژانس هم بخوبی منعکس شده است و این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران است که در مقابل همه بدعهدی هایی که آمریکا و دیگرانی ممکن است کرده باشند، در عرصه بین المللی بنا به گواهی آژانس کاملا به تعهدات خود پایبند است و این تا حدی هم نتیجه همکاری خوبی است که میان ما و آژانس وجود دارد.»
 
جدای از اظهارات مقامات مسئول ایران، از رییس جمهور گرفته تا معاون وزیر خارجه، درباره اجرای کامل تعهدات از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون در 13 گزارش پیاپی، پایبندی ایران به برجام و اجرای کامل تعهداتی که بر عهده ایران بود را تایید کرده است. علاوه بر این، ایران تنها کشوری بوده است که در مقایسه با 1+5، صد در صد به مفاد برجام پایبند بوده است.
 
حال باید از علی مطهری پرسید، وقتی روحانی، ظریف و عراقچی بعنوان مقامات مسئول مذاکره و حتی آژانس نیز اجرای کامل تعهدات از طرف ایران را بارها تایید کرده اند، بر چه اساس و اسنادی ادعا می‌کند که منتقدان داخلی برجام و اجرای ناقص تعهدات از سوی ایران، منجر به خارج شدن آمریکا از برجام و به هم خوردن این توافق شده است؟
جز این است که اظهارات مطهری، نه از روی سواد و اسناد و مدارک و منطق، که با هدف سیاسی کاری و تخریب تفکر مخالف و فرار رو به جلو از پاسخ‌گویی به وضعیت موجودی است که حاصل هیچ بودن برجام بود؟
 
سیاسی کاری های مطهری؛
این برای اولین بار نیست که علی مطهری منتقدین داخلی را مقصر اجرایی نشدن برجام از طرف آمریکا می‌داند.
 
در گذشته نیز مطهری، بدون اینکه به بی‌تدبیری ها و رفتار ساده‌لوحانه دولت در مذاکره با 1+5، اشاره‌ای کند، گفته بود: «مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدفشان رسیدند.»
 
مطهری درحالی این ادعای واهی را درباره ارتباط برجام و صنایع موشکی، بعنوان سیستم دفاعی کشور، مطرح می‌کند که 15 بهمن 1396، در رد همین ادعای خودش گفته بود: « برجام هیچ ارتباطی با تقویت سیستم دفاعی ایران ندارد. اروپایی‌ها هوشیار باشند و فریب آمریکا را نخورند.»
 
علی مطهری درباره ناکام ماندن برجام و فراری بودن شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران نیز بخشی از حکومت و به تعبیر دولت و طرفداران اصلاح‌طلب‌اش، دلواپسان را مقصر دانسته بود: « اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید.»
 
این ادعای مطهری نیز درحالی است که اکثر شرکت‌های اروپایی، به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را به جان نخریده بودند. توتال و زیمنس، دو شرکت معروف بین‌المللی، نگرانی از تحریم‌های ثانویه آمریکا را عامل اصلی عدم سرمایه‌گذاری‌شان در بازار ایران عنوان کرده بودند.
 
تحریم‌های ثانوی آن دسته از تحریم‌های آمریکا است که کشورهای دیگر و شرکت‌های غیر آمریکایی را در صورت معامله با ایران هدف قرار می‌دهد.
 
به هر حال چیزی که مشهود است، ادعاها و بهانه‌های نخ‌نما شده علی مطهری درباره برجام و دشمنی غیر قابل انکارش با تفکر مخالف است. این ادعاهای مطهری و اظهاراتش یا از روی غرض ورزی و سیاسی کاری او است و یا از روی بی اطلاعی اش از اوضاع بین‌المللی و داخلی است که در این صورت عذرش بد تر از گناه خواهد بود. چرا که زیبنده نیست فردی مثل مطهری در قامت نایب رییس مجلس شورای اسلامی، از روی بی اطلاعی و بعضاً بی‌سوادی جملاتی به زبان بیاورد که به طور کامل بر خلاف واقعیت موجود است.

منبع:رجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها