امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تحجر در معرفت دینی را یکی دیگر از آفت های معرفت دینی می دانند گفت: ایشان فرمودند، 'تحجر سبب فراموش شدن عقل، متوقف نمودن فهم از دین و مانع از تحقق اهداف اسلامی است.'

فرمانده سپاه قدس گفت : رهبر معظم انقلاب، تحجر در معرفت دینی را یکی از آفت های این معرفت و راه مقابله با آن را حاکم شدن عقل و نوآوری های علمی در معارف اسلامی که همان اجتهاد است ، می دانند.

سردار قاسم سلیمانی روز چهارشنبه در همایش ملی نظام فکری «آیت ‌الله خامنه ‌ای در گستره فرهنگ» در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان با قدردانی از مجموعه هایی که برای برگزاری این همایش تلاش کرده اند، افزود: برگزاری این برنامه نیاز ضروری جامعه است.

وی با اشاره به اینکه حق دانشگاه شهید باهنر کرمان است که روی این افکار و نظریه های بلند کار کند گفت: برگزاری این همایش شاید قدری دیر بود اما وقت ارزشمندی است که این دانشگاه پیشگام چنین حرکتی شد.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: نظریه ها و دیدگاه های امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلابمحدوده بسیار گسترده ای دارد و هر موضوعی را بخواهیم مورد بحث قرار دهیم به اندازه یک کتاب قطور می شود.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نظریه های متفاوتی در رابطه باجهان اسلام ارائه کرده اند بیان داشت: نظرات ایشان بر ۲ ویژگی مهم انطباق بر محوریت استاد و شاگردی است زیرا تربیت یافته امام راحل (ره) هستند و ویژگی دیگر توحید محوری است.

وی با بیان اینکه مقوله معرفت دینی در نظریات رهبر معظم انقلاب موضوع حائز اهمیتی است افزود: در این مقوله بحث معنویت در نظام اسلامی و ادیان مورد توجه است.

شناخت مسیر انقلاب نیاز به پیاده کردن اندیشه های رهبر معظم انقلاب دارد 

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه جایگاه تربیت در نظام اسلامی، نظریه فرهنگ اسلامی است تصریح کرد: چرا شناخت اندیشه های ناب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برای جامعه بویژه جامعه علمی ضرورت دارد؟

سردار سلیمانی گفت: ما پیوسته در همه موضوعاتی که می خواهیم طراحی کنیم نیازمند منابع بالا دستی و مادر هستیم که به آنها استناد کنیم و درست است که قرآن کریم و سنت وجود دارد اما هر خبره موفقی نمی تواند از این منبع کاوش دقیق و صحیحی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه برای شناخت مسیر انقلاب و نقشه راه برای مسئولان نظام نیازمند پیاده کردن این اندیشه ها هستیم افزود: برگزاری این همایش برای خدمت به جامعه اسلامی ضرورت دارد.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: اگر این اندیشه ها به طور جدی تبیین و مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرند؛ مشخص نیست تهاجم فرهنگی چه بر سر ما خواهد آورد لذا در رابطه با تبیین اندیشه های امام راحل (ره) غفلت کرده ایم.

سردار سلیمانی گفت: تنها کسی که در هر سخنی، بیانی، پندی، سیاستی بر نظریه های امام راحل تاکید می کنند؛ رهبر معظم انقلاب است.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: در این همایش ها همه دانشگاهیان باید حضور داشته باشند تا حرف حق به گوش همه برسد و قشر علمی جامعه با افکار و اندیشه های ناب رهبر معظمانقلاب اسلامی آشنا شوند.

سردار سلیمانی اشاره کرد: رهبر معظم انقلاب بالاترین خطر، دشمن و موانع را در بحث معرفت دینی، خودِ معرف دینی می دانند یعنی مهم ترین عامل معرفت، خود معرفت است.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تحجر در معرفت دینی را یکی دیگر از آفت های معرفت دینی می دانند ادامه داد: معظم له نیز فرمودند، 'تحجر سبب فراموش شدن عقل، متوقف نمودن فهم از دین و مانع از تحقق اهداف اسلامی است.'

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از تحجرهای دانشگاه زمزمه های روشنفکری جدایی دین از سیاست است که رهبر معظم انقلاب نتیجه این تحجر را ویرانی و راه مقابله با ان را حاکم شدن عقل و نوآوری های علمی در معارف اسلامی که از آن به عنوان اجتهاد نام برده می شود، می دانند.

استفاده از اساتید دم دستی برای دروس دفاع مقدس و وصیت های امام راحل در دانشگاه ها

فرمانده سپاه قدس با اشاره به اینکه زمانی وصایای امام خمینی (ره) جزو درس های اختیاری دانشگاه ها بود و بعد لطف کردند دفاع مقدس را نیز جزو درس های ضروری یا غیرضروری قرار دادند گفت: در تدریس نظریه های جامعه بهترین استاد را انتخاب می کنند اما وقتی نوبت معارف دفاع مقدس و یا وصیت های امام راحل (ره) می رسد، استاد دم دستی است.

سردار سلیمانی افزود: رهبر معظم انقلاب محدود کردن دین به امور شخصی را از دیگر آفت های معرفت دینی می دانند و این مهم به معنی به فراموشی سپردن و کنار گذاشتن امور وسیع زندگی جمعی و جامعه است.

وی به نقل از مقام معظم رهبری اشار کرد و گفت: 'یکی از آفت های غلط همگرایی با مخالفان ،جلب رضایت آنها است'.

وی ادامه داد: همگرایی با مخالفان موجب شده برای جلب رضایت مخالفان بسیاری از متفکران و روشنفکران از اسلام ناب دور شوند و غرب زدگی و روشنفکری بر پایه رضایتمندی از یک فرهنگ؛ مهم ترین مسئله تاثیر بر معرفت حقیقی دینی است.

عمل دینی بودن عمل از آفت های معرفت دینی است 

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه مقام معظم رهبری عمل دینی بدون عمل را از آفت های معرفت دینی می دانند گفت: یعنی عمل دینی بدون عمل در جامعه کمتر از یک درخت بی ثمر است زیرا از سایه درخت می توان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سالی که کشتار حجاج در عربستان رخ داده بود امام خمینی (ره) در زمینه معرفت دینی یک مبانی پراهمیتی را مطرح کردند که شاید تا آن روز در جهان اسلام کسی به آن توجه نداشته است و آن مفهوم نظریه اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی بود و این از ابداعات و ابتکارات امام بر تبیین اسلام ناب و معرفت دینی بود.

فرمانده سپاه قدس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب عناصر مهمی مانند عقلانیت، علمی بودن، متکی به کتاب و سنت بودن را رکن اساسی اسلام ناب دانستند گفت: حضرت آقا اسلام آمریکایی را تحجر، التقاط، تحریف، خرافه گویی و بدعت می دانند.

سردار سلیمانی بیان داشت: رهبرمعظم انقلاب معتقدند که در حوزه اسلام ناب محمدی (ص) عناصر مهمی چون جهاد، شهادت طلبی، قیام، معنویت، عقلانیت و عدالت خواهی باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی با اشاره به فرمایشات معظم له ادامه داد: اگر اسلام ناب محمدی بر مبنای حاکمیت عاقل، آگاه و فهیم نباشد چه کسی می تواند جهاد، شهادت، عقلانیت و غیره را تبیین کند.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: اگر اسلام ناب بر مبنای غیر اسلام و ولایت باشد کسی نمی تواند آن را تببین کند و از مشخصه های اسلام ناب محمدی (ص) امیدبخشی و از بین بردن ترس و جهل در جامعه است.

وی گفت: بند بند این عناصر در تبیین سیاست های کلان نظام توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و مدیران باید به پیاده کردن این موارد اعتقاد داشته باشند.

سردار سلیمانی افزود: ایشان جامعه مطلوب را جامعه ای می دانند که هدف آن ملت زنده، بیدار، باهوش و عدالتخواه باشد.

فرمانده سپاه قدس با اشاره به عناصر مهم در آسیب شناسی یک جامعه تاکید کرد: فعالیت های اجتماعی تحت حکومت استبداد، خودفراموشی، دوری از معنویت و اخلاق و طبقاتی شدن جامعه از جمله آسیب های جامعه بشمار می رود.

سردار سلیمانی تصریح کرد: امروز در بین سیاستمداران جهان، همانند آیت الله خامنه ایشخصیتی وجود ندارد که به توحید و بصیرت در جامعه اعتقاد داشته باشد.

وی ادامه داد: ایشان در تمام سفرهای خود کمتر از ۱۰ روز در هر استانی اقامت نداشتند و با همه اقشار جامعه دیدار کرده و حرفهای آنها را می شنوند.

سردار سلیمانی تصریح کرد: ایشان در مسئله تربیت، تزکیه و معرفت را مقدم بر علم دانسته اند و در صورت فقدان این ۲ عنصر، حتی اگر این علم توحیدی باشد هیچ کمکی به بصیرت انسان نمی کند.

وی اظهار داشت: در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، انسان نیاز به مربی دارد و وجود مربی یک مسئله اساسی و راهبردی است.

فرمانده سپاه قدس با اشاره لزوم شناخت صحیح از اسلام تصریح کرد: ایشان معتقد هستند که تمام نهادهای حقیقی و مذهبی اثر تربیتی دارند و شناخت صحیح از اسلام مهم است.

سردار سلیمانی تاکید کرد: ایشان اخلاق را نیز از اهداف اساسی تربیت می دانند و رکن اصلی تربیت، دانش و عمل است و اخلاق و تذهیب نفس در کنار درس خواندن امری ضروری و مهم بشمار می رود.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: تربیت، فضیلت جویی و گرایش به ارزش ها و فضایل اخلاقی مانند عدالت، امانت و صداقت مورد تاکید مقام معظم رهبری است که جایگاه آن مدرسه و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه تربیت از راه محبت حاصل می شود اظهار داشت: خواهران و برادارن بسیج و انجمن اسلامی بدانند از راه محبت، تدبر و توجیه حسنه تربیت بدست می آید.

سردار سلیمانی گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند در انسان غرایز مختلفی وجود دارد که گاهی دچار افراط و تفریط می شود، لذا دوری از افراط و تفریط از وظایف مهم تربیتی است.

وی تاکید کرد: در نظر معظم له خودسازی، رسیدن به تقوا، هشداردهی و غفلت زدایی از وظایف اساتید و مربیان در مراکز آموزشی و پرورشی بشمار می رود.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: آرایش ظاهری در بحث تربیت مهم است و رهبر معظم انقلاب می فرمایند' آراستن ظاهر در تربیت تاثیر دارد و از نفرت و گریز جلوگیری می کند'.

سردار سلیمانی افزود: انسان باید مراقب کلام خود باشد و اگر موعظه بصورت حسنه نباشد نمی تواند منشاء خیر باشد و اگر محتوا برجسته بود در هر قالبی به چشم می آید.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها