امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴

'دومینیک دو ویلپن' گفت: اروپا باید نظام دفاعی خود را خارج از چارچوب ناتو بنا کند چرا که ما باید این حقیقت را بپذیریم که دیگر منافع ما با منافع آمریکا یکسان نیست.
ویلپن افزود: 'جالب است! با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، آمریکا همواره به سمت دفاع از منافع خود پیش رفته است اما ما اروپایی ها در عوض خود را محدود به ماندن در ائتلاف های بین المللی کرده ایم. اروپا باید ائتلاف هایی جدای از آمریکا تشکیل دهد. این ائتلاف ها نظام های دفاعی مستقلی نیستند.'
نخست وزیر اسبق فرانسه افزود: ' ما نباید خود را به ماندن در چارچوب ناتو محدود کنیم. اروپایی ها باید موضوع دفاع از اروپا را تحت اختیار خود بگیرند. ناتو متعلق به گذشته است و چارچوبی دارد که به آمریکا اجازه می دهد منافع خود را در اولویت قرار دهد. ما این را نمی خواهیم. آیا ما امروز در اروپا در حوزه امنیت و اقتصاد همان منافعی را داریم که آمریکا دارد؟ تصور من هرگز اینگونه نیست.'
نخست وزیر فرانسه در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک، که همواره سیاست های ترامپ را به باد انتقاد گرفته است، چندی پیش نیز گفته بود که آمریکا دیگر مرکزیت جهان نیست.
وی گفته بود، حدود یک قرن جهان توسط آمریکا اداره می شد ولی اکنون (با وجود دولت ترامپ) جهان غرب دیگر مرکزی ندارد. این تغییری بسیار مهم است. زیرا دنیای غرب نمی داند که چگونه سخن بگوید و چگونه رفتار کند.
در همین ارتباط، دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز روز گذشته (یکشنبه) ضمن انتقاد از دونالد ترامپ، تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا همواره مخالف اروپای قدرتمند بوده است.
توسک گفت: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بسیار عجیب است. جالب است! این نخستین بار در طول تاریخ است که یک دولت آمریکا خواهان یک اروپای متحد و قدرتمند نیست.
پیش از این نیز رئیس شورای اروپا، ترامپ را به تلاش برای برهم زدن نظم موجود پس از جنگ جهانی دوم متهم کرده بود.
رئیس جمهوری آمریکا که برای گرامیداشت سالگرد پایان جنگ جهانی اول به پاریس سفر کرده است، بالافاصله پس از ورود به فرانسه در توئیتی به «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود تاخت و ایده او برای ساخت «ارتش اروپایی» را «توهین آمیز» خواند.
ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: 'رئیس‌جمهور مکرون به تازگی گفته که اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از خود محفاظت کند. توهین‌آمیز است.'
ترامپ در ادامه توییت خود افزود: شاید بهتر باشد که اروپا ابتدا سهم عادلانه‌ای را در ناتو پرداخت کند که آمریکا به آن کمک مالی بسیاری کرده است.
اظهارات ترامپ در اشاره به مصاحبه مکرون با «رادیو اروپا یک» فرانسه است که در آن از لزوم تشکیل «ارتش واقعی در اروپا» گفته بود.
رئیس جمهوری فرانسه گفته بود: ما به اروپایی نیاز داریم که به تنهایی و بدون وابستگی به آمریکا و به شکل مستقل تری بتواند از خود دفاع کند.
در سال های گذشته، پیشنهادهایی درباره چگونگی همکاری دفاعی نزدیک تر بین دولت های اروپایی مطرح شده است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال 2003 و بر اساس سیاست دفاعی و امنیتی مشترک خود 34 ماموریت مشترک را زیر پرچم اتحادیه اروپا انجام داده‌اند.
این در شرایطی است که ترامپ همواره از اینکه اعضای ناتو سهم خود را از هزینه های دفاعی به درستی پرداخت نمی کنند، گلایه داشته است.
کشورهای عضو پیمان ناتو در سال 2014 توافق کرده بودند که ظرف 10 سال به تدریج بودجه نظامی خود را به 2 درصد از تولید ناخالص ملی افزایش دهند. با این وجود تاکنون تنها برخی کشورها مانند انگلیس، یونان، ایسلند و لهستان مرز تعیین شده را پشت سر گذاشته اند.
 


منبع: مثلث

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها