امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۲
کد خبر: ۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
کاستی پژوهشی برای ایجاد چشم انداز جامع فرهنگی و تحصیلی از شبه قاره، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا در تدارک کتابی در این زمینه باشد.
این کتاب که به همت دکتر سید علیرضا طباطبایی و همکاری نرگس حشمتی به چاپ رسیده است عناصر فرهنگی از مجرای چهار گهواره اصلی تمدن در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته اند. 
از منظر این کتاب، این تمدن‌ها از شرق به غرب عبارت‌اند از: چین، شبه قاره هند، فلات ایران تا هلال ساحل خیز مدیترانه، یونان و روم. از میان این کلان فرهنگ‌ها، فرهنگ هند سهم سترگی در پرمایگی تمدن جهان داشته است و همخوانی بیشتری با فرهنگ ناب ایرانی دارد. طلیعه این کتاب با چشم اندازی جامع به فرهنگ شبه قاره آغاز می‌شود و مهمترین عناصر فرهنگی را که در ایجاد این چشم انداز نقش آفرین است،گردهم می‌آورد.
فصل نخست کتاب، عهده‌دار بازتاب این فرهنگ گران است؛ عظمت و دیرینگی این تاریخ از یک سوی و کران مندی صفحه و دوات از دیگر سوی، نگارنده را بر آن داشته که مهمترین موضوعاتی را که پیوستگی بیشتری با فرهنگ شبه قاره دارد و درک آن‌ها، دریافت جامع و فراگیری از این فرهنگ غنی برای مخاطبان پدیدمی‌آورد، در این فصل بگنجاند.
از دیگر سوی، کشور هند از گذشته‌های دور، یکی از مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی بوده است. فصل دوم کتاب، به هدف راهنمایی تحصیلی دانشجویان فرهیخته ایرانی جهت استفاده حداکثری از فرصتهای آموزشی در این کشور، در سه بخش سامان یافته است: راهنمای پیش از اقامت تحصیلی، راهنمای زمان تحصیل و راهنمای مراحل فارغ التحصیلی. آگاهی ایرانیان گرانمایه مقیم خارج از کشور از حقوق خویش، خلأ ای است که نگارنده در بخش پایانی کوشیده است، برای آن گامی هر چند کوچک بر دارد. بدیهی است، گام نخست در ایفای حقوق شهروندان- مقیم در داخل یا خارج از کشور- که ولی نعمتان دولت جمهوری اسلامی‌اند، آگاهی از این حقوق و مطالبه آن است.
آگاهی از حقوق ایرانیان مقیم خارج از کشور و متقابلاً تکالیف دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال ایفای حقوق این دسته از شهروندان ایرانی، یکی از نیازمندیهای جامعه امروز است که به طور مستقیم مرتبط با رشته حقوق بین الملل خصوصی است. در این فصل، به اختصار، به مهمترین مفاهیم حقوقی که لازم است ایرانیان مقیم در خارج از کشور از آن آگاهی داشته باشند، پرداخته می‌شود. 


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها