امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
گزارشی از یک بازی امنیتی،
روز گذشته خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای را با دکتر ابومحمد عسگرخانی، استاد ارشد روابط بین‌الملل منتشر کرد که حاوی نکات بسیار مهم و قابل تاملی درباره هشدارهای دیده نشده و شنیده نشده این استاد دانشگاه درباره خسارت‌های غیرقابل جبران عملکرد دستگاه دیپلماسی در دولت حسن روحانی است.
 
اما در فراز پایانی این مصاحبه، پروفسور عسگرخانی ماجرایی را نقل کرد که بسیار عبرت‌آموز است و تا حدود زیادی ماهیت واقعی برخی افراد و جریانات را روشن می‌کند. پروفسور عسگرخانی روایت می‌کند که در جریان مذاکرات هسته‌ای و پس از انتقاداتی که او نسبت به رویه وزارت امور خارجه در مذاکرات داشته، او را تهدید و متهم به «جاسوسی» کردند و همین موضوع باعث شد او از چند ماه قبل از توافق طرفین بر سر برجام تا چند ماه بعد از این توافق، سکوت کند. 
 
در واقع این تهدید و ارعاب برای «بستن دهان منتقدان» توانست تا چند ماه مانده به توافق برجام و چند ماه پس از این توافق کارگر شود. با این حال اما پس از مدتی پیگیری‌های عسگرخانی نشان داد این تماس تلفنی یک تهدید بوده و اساسا پرونده‌ای تحت عنوان جاسوسی برای او تشکیل نشده است.
 
اما پروفسور عسگرخانی توسط چه شخص یا نهادی تهدید شده بود؟ بیایید ابتدا متن این بخش از مصاحبه دکتر عسگرخانی با خبرگزاری فارس را که به صورت پرسش و پاسخ است، مرور کنیم، آنگاه از این مصاحبه و ماجرای تماس تلفنی تهدیدآمیز رمزگشایی می‌کنیم. 
 
  به‌طور خاص در قبال نقدهایی که به برجام داشتید، واکنشی به شما صورت گرفت؟ 
 
تیرماه 94 که قرار بود برجام امضا شود، از روز 13 اسفند سال قبل به من اخطار کردند با توجه به ارتباطاتی که با بیگانگان دارید به عنوان «جاسوس» تحت پیگرد هستید.
  این اخطار کتبی بود یا شفاهی و از سوی چه نهادی صورت گرفت؟
 
اخطار شفاهی بود و تحت نام نهاد خاصی از طریق تلفن به من ابلاغ شد اما بعداً‌ وقتی پیگیری بیشتر کردم فهمیدم آن نهاد که با آن عنوان خود را به من معرفی کرده بودند چنین اخطاری نداده است.
 
  و این زمانی بود که شما چندین ماه به عنوان یکی از سخنرانان و مدعوین ثابت نشست‌های بررسی روند توافقات ژنو و وین و در نهایت برجام مطرح بودید و اظهارنظرهای‌تان در مخالفت با برجام در رسانه‌ها منعکس می‌شد.
 
بله! من در نشست‌های «خط قرمز»، «دلواپسیم» و «رو در رو با شیطان» شرکت و سخنرانی کرده بودم.
 
  شما خبر دارید که دیگر افرادی که در این نشست‌ها در مخالفت با برجام سخن گفته‌اند آیا آنها نیز مخاطب اخطار و هشدار قرار گرفته باشند یا نه؟
 
در این باره پیگیری نکرده‌ام و با کسی در تماس نبوده‌ام.
 
  بعد از اینکه این اخطار به شما داده شد شما چه کردید؟
 
در نتیجه این اخطار من در بازه اسفند 93 تا امضای برجام در تیر 94 دیگر هیچ سخنرانی و اظهارنظر و گفت‌وگویی نکردم و پس از آن نیز باز تا مدتی صحبت نمی‌کردم تا اینکه همه سراغم آمدند.
 
  چه زمانی؟ آیا بعد از بدعهدی‌هایی که طرف مقابل بویژه آمریکا انجام می‌داد؟
 
خیر! تقریباً‌ 8-7 ماه پس از امضای برجام، همه سراغم آمدند و گفتند صحبت و اظهارنظر کن.
 
چه کسی عسگرخانی را تهدید کرد؟
 
دکتر عسگرخانی در این مصاحبه گفته است از طریق یک تماس تلفنی به او گفته شده است در «یک نهاد خاص» پرونده‌ای تحت عنوان «جاسوسی» برای این استاد دانشگاه مفتوح شده است و همین موضوع باعث شد او از چند ماه قبل از امضای برجام تا چند ماه پس از این توافق، سکوت کرده و از بیان هزینه‌های این توافق خودداری کند.
 
اما ماجرا چیست؟
 
مردادماه امسال خبرنگاران «وطن‌امروز» گفت‌وگویی با دکتر عسگرخانی انجام دادند و این مصاحبه 7 مرداد با عنوان «نوبت اقتدارگرایی است» منتشر شد. البته بخش‌هایی از این گفت‌وگو بنا به ملاحظاتی منتشر نشد. از جمله روایت همین ماجرای تماس تلفنی تهدیدآمیز و طرح اتهام جاسوسی به دکتر عسگرخانی.
 
 البته این استاد دانشگاه از بیان جزئیات این ماجرا امتناع داشت و بر همین اساس این بخش از مصاحبه در «وطن امروز» منتشر نشد. اکنون با انتشار جزئیاتی از این موضوع مهم در خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد لازم است درباره این ماجرای عبرت‌آموز رمزگشایی شود و جنبه‌های دیگری از این ماجرای تهدید و فشار به منتقدان برجام آشکار شود. 
 
بر اساس این گزارش، ماجرا اینگونه است که پس از حضورهای پیاپی دکتر عسگرخانی در همایش‌های منتقدان برجام و نقدهای علمی این استاد شاخص روابط بین‌الملل نسبت به این توافق، روز 13 اسفند 1393 با پروفسور عسگرخانی تماس تلفنی گرفته می‌شود. 
 
فردی که پشت تلفن است خود را یکی از مسؤولان «سازمان اطلاعات سپاه» معرفی می‌کند و می‌گوید آقای عسگرخانی به خاطر ارتباطاتی که با خارج از کشور دارد تحت نظر بوده و «پرونده جاسوسی» علیه ایشان تشکیل شده است. این یک تماس تهدیدآمیز بود و دکتر عسگرخانی پس از این تماس، تا نزدیک به یک سال درباره برجام و هزینه‌های آن برای ایران اظهارنظری نکرد اما پس از پیگیری‌هایی که این استاد برجسته دانشگاه انجام می‌دهد، مشخص می‌شود اساسا نه‌تنها سازمان اطلاعات سپاه از این ماجرا بی‌خبر است و تماسی از سوی این نهاد امنیتی با دکتر عسگرخانی صورت نگرفته، بلکه اساسا هیچ پرونده‌ای درباره جاسوسی علیه این استاد دانشگاه وجود ندارد. 
 
دکتر عسگرخانی در این‌باره روایت می‌کند مدتی پس از این تماس تلفنی، با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد، از سپاه با وی تماس گرفته می‌شود و به این استاد دانشگاه اطمینان داده می‌شود نه‌تنها هیچ تماسی از طرف سپاه با وی گرفته نشده، بلکه این استاد دانشگاه اساسا پرونده‌ای با عنوان جاسوسی در این نهاد اطلاعاتی و امنیتی کشور ندارد.
 
بستن دهان منتقدان و رقیبان! 
 
تماس جعلی با دکتر عسگرخانی و تهدید این استاد دانشگاه برای جلوگیری از طرح انتقادات او نسبت به برجام و تبعات غیرقابل جبران آن برای ایران، از ناحیه چه فرد، افراد یا نهادی انجام شده است؟ حدس زدن در این‌باره البته چندان دشوار نیست.
 
اینکه چه افراد یا مجموعه یا گروه و جریان سیاسی از برجام منفعت شخصی و سیاسی برده‌اند، موضوع شفافی است و اینکه کدام جایگاه از بستن دهان منتقدان برجام سود برده است نیز کاملا آشکار است. البته اینکه این تماس جعلی و تهدیدآمیز از طرف چه افرادی و از سوی کدام نهاد صورت گرفته، نزد ما محفوظ است. با این حال اما همین رفتار غیرانسانی، متقلبانه و تهدیدآمیز علیه یک استاد برجسته دانشگاه واقعیت پنهان جماعت پرادعایی را که این روزها برای فرار از پاسخگویی درباره وضعیت برجام، اقدام به طرح ادعاهای دروغ و بی‌اساس می‌کنند آشکار می‌کند. بیایید بخشی کوتاه از اظهارات دکتر عسگرخانی درباره آنچه این جماعت بر سر کشور آورده‌اند را مرور کنیم.
 
به مردم دروغ گفته شد
 
دکتر عسگرخانی در بخشی از این مصاحبه اظهار داشت: در هیچ جای برجام از لغو دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا سخن گفته نشده است، با وجود آنکه در داخل بشدت روی آن تبلیغات شد. پس باید به مردم ایران حق داد که احساس کنند به آنها دروغ گفته شده است. 
 
وی افزود: برجام هم یک رژیم است فارغ از آنکه معاهده، توافق یا قرارداد باشد. حتی ممکن است نانوشته باشد یا به صورت میثاق یا وعده باشد، در هر صورت یک رژیم است و اهداف مشخصی دارد. برجام در مقدمه خود واژه «جمهوری اسلامی ایران» را به کار نمی‌برد، بلکه از «ایران»‌ سخن می‌گوید. وی همچنین درباره بی‌اطلاعی وزارت امور خارجه نسبت به برخی تعهدات بین‌المللی اظهار داشت: خاطره‌ای برای شما بگویم.
 
 سال 74 در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به دعوت آقای غلامعلی خوشرو تدریس می‌کردم. دیپلمات‌های وزارت امور خارجه برای ارتقای مقام می‌آمدند آنجا. در یک دوره تمام نیروهای اداره خلع سلاح در وزارت امور خارجه به صورت یک کلاس آمدند با من درس گرفتند. همان اوایلی که من بحث ان‌پی‌تی و CTBT را شروع کردم، دیپلمات‌های اداره خلع سلاح، حساسیت نشان دادند.
 
 بعد از اینکه یکی، دو ماه گذشت و من درس را کامل تشریح کردم، آن دیپلمات‌ها کاملاً عوض شدند. رئیس وقت اداره خلع سلاح یک روزی به من زنگ زد و گفت به حرمت استاد و شاگردی یک روز بیایید دفتر ما با هم صحبت کنیم. من رفتم و او در آن جلسه گفت واقعیت امر این است که زمانی که ما رفتیم و این را امضا کردیم، نه من و نه سایر دیپلمات‌ها نمی‌دانستیم چه چیزی را امضا کردیم.
 
 عسگرخانی درباره رفتار اروپا در قبال ایران نیز اظهار داشت: باید به برجامیان گفت اروپا از این به بعد حرف‌شنوی بیشتری از آمریکا خواهد داشت، برای آنکه بنا بر گفته‌ها، روس‌ها در حال مدرنیزه کردن موشک‌های خود هستند و علاوه بر آنها چین هم در حال همین کار است، پس از این به بعد باید منتظر یک معاهده کنترل  تسلیحات میان روس‌ها،‌ چینی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باشیم.



منبع: رجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها