امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
ادواردو (مهدی) آنیلی فرزند جیووانی آنیلی، یکی از سرمایه‌داران ایتالیایی بود که طی تحولی معنوی، به دین اسلام و مکتب تشیع نائل شد. او که به دلیل قرابتش به انقلاب اسلامی و حمایتش از امام خمینی و رابطه صمیمی با دوستان مسلمان ایرانی‌اش مورد غضب خانواده خود قرار گرفته بود در 15 نوامبر سال 2000 میلادی طی یک اقدام مرموزانه به شهادت می‌رسد.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از کتاب "هدیه مسیح" است که توسط موسسه فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و به زندگینامه و اقدامات شهید آنیلی در حمایت از انقلاب اسلامی و مسلمانان جهان می‌پردازد.


***حمایت ادواردو از دانشجوبان مسلمان در برابر منافقین*** 

ادواردو آنيلي نه تنها يک مسلمان شيعه و معتقد، بلکه هواخواه جدي انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي و رهبر کبير آن امام خميني(ره) بود. هنگامي که در ايتاليا درگيري‌هايي ميان انجمن اسلامي دانشجویان ایران و اعضای سازمان منافقين که در ایتالیا بودند رخ داد و پليس ايتاليا تعدادي از اعضاي انجمن اسلامي را دستگير كرد، ادواردو (مهدي) وكيل گرفت و با تلاش بسيار، زمينه‌ آزادي هم‌کيشان خود از بازداشت و زندان را فراهم ساخت؛ بدون آنکه آن‌ها به موضوع پي ببرند.

***حساسیت شهید آنیلی نسبت به مسئله فلسطین***

او به‌قدري نسبت به مسائل جهان اسلام حساس شده بود که وقتي ‌مي‌‌‌ديد مسلمانان در فلسطين آن‌طور به خاک و خون کشيده ‌مي‌‌‌شوند، از خود ‌مي‌‌‌پرسيد «تکليف من چيست !؟ نمي‌توانم همين طور بنشينم و نگاه کنم!»براي همين مرتب با مقامات عالي کشورش تماس ‌مي‌‌‌گرفت و سعي ‌مي‌‌‌کرد هر کاري که از دستش بر ‌مي‌‌‌آيد، انجام دهد. 

گاهي برخي از دوستانش به او يادآوري ‌مي‌‌‌کردند که اين‌گونه تماس‌ها خطرناک‌اند و ممکن است کينه‌توزي بيشتر دشمنان را نسبت به او برانگيزند و موجب دردسر شوند؛ اما او که همه‌ تلاش‌هاي خانواده‌اش را براي کارشکني و اخلال در برنامه‌ها و تغيير انديشه و رفتارش تحمل کرده بود نمي‌توانست بي‌تفاوت بماند؛ گرچه ‌مي‌‌‌دانست اين رفتارش باعث تشديد برخورد ميان او و بدخواهانش خواهد شد. 

اين مقاومت و سرسختي در آرمان، اهداف و روش‌ها هيچگاه ذره‌اي از لطافت معنوي و اخلاق خوبش نمي‌کاست؛ بلکه نورانيت بيشتري به آن چهره معصوم داده بود.


***اعتراض به جنایت‌های امریکا در ایران***

در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ايران، هنگامي که دولت عراق با حمايت همه‌جانبه کشور‌هاي غربي، به ويژه ايالات متحده امريکا از سلاح‌هاي شيميايي عليه ايران و حتي مردمان بي‌گناه و غير نظامي عراق استفاده کرد آنیلی به ملاقات يکي از مقامات عاليرتبه‌ کاخ سفيد ‌رفت و نسبت به تصميمات و اقدامات دولت آمريکا اعتراض كرد و با برشمردن جنايات صدام، علت دشمني آمريکا با ايران و حمايت از عراق در جنگ را ‌جويا شد. 

آن مقام آمريکايي به ديوار رو به رويش اشاره کرد. مهدي ‌مي‌‌‌گفت: «ديدم عکس امام خميني را روي ديوار به صورت سيبل که براي نشانه‌روي است، نصب کرده و آن را مورد هدف قرار ‌مي‌‌‌دهد. آن مقام کاخ سفيد گفته بود: تا اين مرد (امام خمینی) را از ميان برنداریم، آرام نمی‌نشینیم!»

*** واکنش ادواردو آنیلی به واقعه طبس در حضور مقامات امریکایی ***


روزي ادواردو (مهدی) براي بازديد از يک کارخانه‌ هليکوپترسازي به آمريکا رفته بود. مقامات کارخانه و ژنرال‌هاي ارتش ايالات متحده برايش توضيح ‌مي‌‌‌دادند تا به هلي‌کوپتري رسيدند که در موردش گفته شد: «همه‌ فن‌آوري‌هاي برتر دنيا در آن جمع است و پيشرفته‌تر از آن ساخته نشده و از همان گونه‌اي است که در جريان واقعه‌ طبس به کار رفت.» 

مهدي با طعنه گفت: «در طبس که اين هلي‌کوپتر‌هاي آمريکايي شکست خوردند و زمين‌گير شدند!» ژنرال آمريکايي با سرشکستگي پاسخ داد: «خداي آن‌ها  قوي‌تر از هلي‌کوپتر‌هاي ما بود!» مهدي بعدها به دوستانش گفته بود: «با تمام سختي‌ها و مسائلي که بر من  وارد ‌مي‌‌‌شود، گاهي که با چنين صحنه‌ها و جمله‌هايي مواجه ‌مي‌‌‌شوم براي ادامه‌ راه نيرو ‌مي‌‌‌گيرم.» 

حمايت‌هاي او از اسلام و انقلاب با وجود مانع تراشي، سنگ‌اندازي و محدوديت‌هايي که از طرف خانواده برايش به وجود ‌مي‌‌‌آمد، به سختي ادامه مي‌يافت و او از هيچ تلاشي در اين زمينه مضايقه نمي‌کرد.



منبع: مرکز اسناد  انقلاب اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها