امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب:
به گزارش سایت خبری تحلیلی کانون به نقل از فارس  ،  منوچهر متکی عصر امروز در نشستی با عنوان «با تحریم‌ها چه کنیم؟» که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: بعضی از مسؤولان می‌گویند کشورداری کار یک مجموعه نیست بلکه کار یک اجماع است، این حرف صحیح است اما خودشان‌ نیز باید اجماع‌ را باور داشته باشند.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب بیان‌کرد: دولت‌ها باید در شرایط حساس کشور ما برای کشورداری اتفاق نظر داشته‌ باشند، اما هر دولتی 2 سال فعالیت خود را صرف لغو کردن مصوبات دولت قبل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان نباید در زمان انتخابات با گرا دادن و حرف‌های مخالف یکدیگر زدن، هدف مهم و مشترک خود یعنی اداره کشور را فراموش‌ کنند، اظهار کرد: اخیرا مقام معظم رهبری با دعوت از سران سه قوه، شورای عالی مسائل اقتصادی را تشکیل دادند و مسؤولان را ملزم کردند که با اتفاق نظر همگی به تصمیم نهایی برسند که الگوی خوبی در زمینه اجماع است.

متکی بیان کرد: چرایی تحریم‌ها باید از دو منظر بررسی شود، نخست منظر کسانی که از تحریم به‌عنوان یک ابزار برای تحمیل دیدگاه‌هایشان بر دیگران بهره می‌برند و دوم بررسی تحریم از نگاه بین‌المللی است.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب افزود: در نگاه بین‌المللی تحریم اقتصادی کشور‌های جهان سوم که توانایی اقدام متقابل علیه کشور تحریم‌کننده‌ را ندارند یک اقدام خلاف حقوق بشر است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها یک قدرت سخت است که در کنار قدرت نرم با هدف تحمیل نظر به‌کشور هدف صورت می‌گیرد.

متکی با اشاره به‌اینکه یکی از قدیمی‌ترین تحریم‌ها، تحریم کوبا پس از عوض‌ شدن رژیم این کشور توسط آمریکا است؛ عنوان‌کرد: آمریکا این روال‌ را هنوز ادامه می‌دهد و  براساس مدل‌های جدیدتر برای تحریم ابر قدرت‌ها مانند چین، روسیه و کشور‌های اروپایی اقدام می‌کند.

وزیر اسبق امور خارجه یادآور شد: آمریکا از سال ۵۷ سعی داشت نظام ایران را مطیع خود کند اما با تسخیر سفارت این کشور، مقوله تحریم‌ را علیه جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار داد، این یعنی اگر اقدامی توسط ملتی صورت گیرد که مطلوب آمریکا نباشد نخستین دست‌ آویزش تحریم است و هنوز هر ساله این تحریم‌ها را تمدید می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا در دوران جنگ با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه جنگ، بعد از آن با هدف جلوگیری از رسیدن به‌خودکفایی کشور در زمینه دفاعی، تحریم‌هایی مانند منع خرید تسلیحات از ایران و سپس در سال ۸۲ با مطرح شدن موضوع هسته‌ای، تحریم‌هایی را علیه کشور آغاز کرد.

متکی بیا‌ن‌ کرد: آمریکا در دوره ریاست جمهوری خاتمی در نتیجه مذاکرات اعلام کرد ایران باید غنی‌سازی خود را متوقف کند و سپس راستی آزمایی شود، اما مشخص نکرد که در مقابل، آمریکا چه اقدامی انجام می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: تحریم همیشه ابزاری برای خواسته‌های عمدتا نامشروع آمریکا بوده‌ است، اتفاقی که در کنسولگری عربستان در استانبول افتاد و در نهایت تصمیم آمریکا تحریم ۱۸ عضو دخیل در ماجرا بود، که شاهدی بر این مسئله‌ است.

وی اظهار کرد: در سال ۸۳ دولت تعلیق غنی‌سازی‌ را پذیرفت اما تنها اقدام غربی‌ها بعد از 2 سال دادن بسته‌ای بود که بر اساس آن بنا شد اروپایی‌ها با ایران همکاری کنند اما در آن بسته صحبتی از غنی‌سازی که اصل دعوا بر سر آن بود، وجود نداشت. 

متکی اضافه کرد: پس از آن به‌دستور نظام تعلیق شکسته‌ شد و غنی‌سازی در نطنز و اصفهان از سر گرفته شد و در آغاز دولت نهم با اینکه ما ادعایی بر مبنای دستیابی به‌سلاح هسته‌ای نداشتیم، تحریم‌ها دوباره آغاز شد.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب افزود: دولت نهم و دهم با فشار این تحریم‌ها همراه بود تا با ایجاد فضای جدید در دولت یازدهم و باور به‌اینکه با مناسبات بین‌المللی می‌توان مشکلات‌ را حل کرد، مذاکراتی شکل گرفت و نتیجه آن برجام بود.

وی بیان‌کرد: آمریکا بلافاصله بعد از نهایی‌ شدن برجام زمزمه تداوم تحریم‌ها در قالب‌های دیگر مطرح کرد و عقلای آمریکا با طراحی جدید و روی کار آوردن ترامپ سعی در برگرداندن ابهت گذشته خود در مجامع بین‌المللی را داشتند.

متکی خاطرنشان کرد: پیام داخلی این اقدام برای آمریکا مثبت بود و افکار عمومی آمریکا با اقداماتی مانند فروش ۱۱۰ میلیارد دلاری اسلحه به‌ریاض به این سمت هدایت شد که تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشورشان در حال رخ دادن است. 

وزیر اسبق امور خارجه افزود: ترامپ در حوزه سیاست خارجه با شعارهایی مانند مبارزه علیه تروریسم و داعش پیروز انتخابات شد اما بعد از مدتی معلوم شد که او نیز راه پیشینیان خود را در پیش گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجه ترامپ، باید به دو نکته توجه شود، افزود: ترامپ براساس ویژگی شخصی ـ تجاری خودش، بر این باور است که با ایجاد بحران، مثل بحران کره شمالی که متحدانش را مجبور به‌خرید سلاح کرد پول وارد کشور کند.

متکی اضافه کرد: این اقدام در خصوص خرید ۱۱۰ میلیارد دلاری سلاح توسط عربستان به‌خاطر ترس از بحران ایران که ترامپ به آن‌ها القا کرده بود نیز صورت‌گرفت، یعنی باج‌خواهی رسمی، روشن و با تحقیر طرف مقابل که بارها این سناریو را تکرار کرد.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: نکته دیگر در خصوص رابطه ترامپ با ایران است که با خروج کامل از برجام و به‌تصور خودش با اجرای تحریم‌های فلج کننده و سوار محافل ارزی شدن، سعی در شکست جمهوری اسلامی داشت.

وی افزود: تحریمی که آمریکا در نظر گرفت فشار آوردن بر کشورهای ثالث برای عدم معامله با ایران بود که در این زمینه ناکارآمدی‌های مدیریتی در سیستم بانکی کشور، شرایط را برای ما سخت کرد.

متکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ۶ ماهه سختی را پیش رو دارد، خاطرنشان کرد: این پیچ تندی که با آمریکایی‌ها داریم از این نظر که هر دو طرف تنها یک گزینه دارند بسیار سرنوشت‌ساز است، هرچند آمریکا ۴۰ سال به‌خاطر مواضع هوشمندانه امامین انقلاب نتیجه‌ای نگرفته‌ است، اما با برنامه‌ریزی، توجه به‌رهنمود‌های قرآنی، جهاد کبیر و عدم تبعیت از دشمن از این ۶ ماه نیز عبور می‌کنیم. 

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: ویژگی‌های مورد نیاز برای عبور از این شرایط خودباوری، اعتماد به‌نفس ملی، برخورداری از روحیه اخلاص و ایثار، امید قطعی به‌تحقق وعده الهی، انسجام در هدف‌گذاری، برخورداری از نقشه راه، احساس مسؤولیت‌پذیری جامعه و مسؤولان، استقامت فکری و مردم‌باوری، ایمان، بیداری نخبگان و تقویت روحیه دینی مردم است‌.

وی بیان‌ کرد: آمریکا در حوزه تحریم نفتی نیز موفق به‌جلوگیری از فروش نفت نشد، اما در بخش دوم یعنی استفاده از پول فروش نفت اروپایی‌ها این وعده‌ را دادند که در زمینه نقل و انتقالات مالی سازوکاری را تعریف کنند و در غیر این‌ صورت می‌توان از روش تبدیل کردن پول‌ها به‌نیازهای کشور و سپس وارد کردن نیازها بهره گرفت، همانطور که رهبری فرمودند نباید چشم امید به‌اروپایی‌ها باشد و باید خود ما در این زمینه راهکارهایی را بیاندیشیم.

انتهای پیام/ 70051

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها