امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
آمریکایی‌ها در طول 40 ساله گذشته از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکردند. آنها زمانی راضی می‌شوند که ما از همه چیز دست بکشیم و در اختیار آنان باشیم...
به گزارش سایتخبری تحلیلی کانون به نقل از فارس ،منوچهر متکی وزیر اسبق امورخارجه در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار در شیراز در جمع راهپیمایان، 13 آبان را نقطه عطفی در سال‌های مبارزه با طاغوت و اوج‌گیری نهضت اسلامی دانست و گفت: این روز چه در سال‌ها و ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب و چه در نخستین سال بعد از پیروزی انقلاب روز مهمی است.



وی تصریح کرد: بر اساس رصدِ بازه زمانی 22 بهمن سال 57 تا 12 آبان 1358 و در تمام این روزها آمریکا بهانه لازم درخصوص برخوردها و جنایاتشان را به ملت ایران و پیشتازانشان که دانشجویان خط امام بودند دادند.

متکی بیان کرد: تبعید حضرت امام خمینی(ره) و شهادت جمعی از دانش‌آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در سال های 43، 57 و 58 نقاط عطف ماندگاری برای رساندن یک پیام واضح و روشن است. پیام روشن آن در 13 آبان 42 این بود که می‌خواهیم خودمان باشیم و ملت ایران می‌خواهد خودش باشد و بهای این استقلال‌خواهی را به قیمت تبعید امام و مقتدایش پذیرا شد.

وزیر اسبق امور خارجه كشورمان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان ما در اوج‌گیری نهضت اسلامی به میدان آمدند تا درس عاشورا و اباعبدالله (ع) در صحنه پیکار حق علیه باطل را به تصویر بکشند.

وي تصریح کرد: تلاش بسیاری برای تحریک اقوام مختلف ایرانی در مناطق مختلف، اختلاف افکنی در صف متحد انقلاب و نفوذ و رخنه در صفوف انقلاب توسط نفوذیان آمریکا صورت گرفت که این ها از جمله علل اقدامات استکبارستیزانه ملت و دانشجویان و اشغال لانه جاسوسی در سیزدهم آبانماه بود.

متکی با اشاره به اینکه اهمیت تسخیر لانه جاسوسی زمانی مشخص تر شد که دشمنان پس از مدتی اسناد جاسوسی، توطئه و فتنه علیه نهضت نوپای انقلاب اسلامی ایران را منتشر کردند، افزود: آمریکایی ها متوجه شدند که ایران بر حراست از نظامش به عنوان اوجب واجبات مصمم است و مدام در تلاش است که شبیخون بزند و نظام را سرنگون و نظام دیگری را برپا کند.

این سیاستمدار و فعال سیاسی با تاکید بر اینکه آن روزها خون 70 هزار و این روزها صدها هزار شهید به پای این انقلاب ریخته شده است، اظهار داشت: در هر کوی و برزنی در ایران جای جای کشورمان مزین به نام شهیدی است که علاوه بر ملت ایران، دشمنان ما آدرس این انقلاب را فراموش نکنند.

متکی اذعان داشت: این ملت هیچ تقصیری نداشتند و هدفشان تنها این بود که می خواستند با خودباوری، حاکم بر سرنوشت خودشان باشند.

وی افزود: ما خواستیم به شعار قرآنی و شعار امام راحل مان که نه شرقی و نه غربی بود را حاکم کنیم، خودمان تصمیم گیرنده منافعمان باشیم و مهمترین محور مناسبات یعنی سیاست خارجی مان را بدون دخالت بیگانگان تنظیم کنیم که آمریکایی ها تحمل این استقلال را نداشتند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان اظهار داشت: سرنوشت کشورهایی که در سلطه آمریکایی ها هستند را به خوبی می بینیم، در گذشته شوروی قدرت حاکم بر شرق و آمریکا نیز حاکم بر بلوک غرب بود و اراده ثالث دیگری در کار نبود اما خروش و غرش ایرانیان بر فضای ساکن، ساکت و راضی شده جهانی به مانند صدای نابهنگامی بود که نگاه جهانیان را به خود متوجه کرد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طول 40 ساله گذشته از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکردند. آنها زمانی راضی می‌شوند که ما از همه چیز دست بکشیم و در اختیار آنان باشیم.

وی با اشاره به اینکه شکست امروز آمریکا به وضوح قابل مشاهده است، گفت: نمونه این شکست‌ها اعزام نیروهای نظامی به کشورهای اطراف ایران و منطقه است که هر بار با شکست روبه‌رو شده است.

این فعال سیاسی درخصوص وضعیت آمریکا گفت: مدت بسیاری است که فضای بی اعتمادی سنگینی در مردم امریکا و جهانیان بر علیه آمریکا حاکم شده است که این اعتراف را اوباما در نطق آغازین ریاست جمهوری خود مطرح کرد و گفت که باید تلاش کنیم تا اعتماد مردم و جهانیان را نسبت به آمریکا برگردانیم.

متکی با تاکید بر اینکه ایستادگی و اقتدار مردم علاوه بر پیامی که برای دشمنان انقلاب اسلامی ایران دارد، برای مسئولین مملکتی نیز حاوی پیغام است، تصریح کرد: مردمِ همواره، رسالت خود را در طول این 40 سال انجام دادند و زینب وار پیام اباعبدالله (ع) را به جهانیان مخابره کردند، با فشار، تحریم و ناکارآمدی ها پابرجا ماندند اما ما مسئولین در دولت های مختلف کم آوردیم.



وی افزود: تلاش های فراوانی در جای جای کشور صورت گرفته است اما تا کارِ کارستان کردن در شان چنین ملتی فاصله بسیاری وجود دارد.

وزیر اسبق امورخارجه  ايران در انتها با بیان اینکه پیام ما به دشمنان این است که ما راست قامتان تاریخ هستیم و امام، شهدا و انقلابمان را فراموش نخواهیم کرد و نخواهیم گذاشت دوباره به روال سابق برگردیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها