امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
محمدحسن قدیری ابیانه

کمیته اقدام علیه ایران هر کاری که بتواند انجام خواهد داد تا به هدفش که فروپاشی اقتصاد و امنیت ایران است دست یابد. تلاش برای قبولاندن FATF به ایران یکی از برنامه‌های کمیته اقدام ضد ایران باهدف نابودی ساختار اقتصادی ایران ارزیابی می‌شود. دقیقاً کسی که مسئول FATF است، خود در این کمیته عضویت دارد. 

من این سؤال را مطرح می‌کنم که پذیرش FATF چه منفعتی برای ایران خواهد داشت؟ دقت کنید، اگر ایران یا هر کشوری NPT را قبول کند قاعدتاً می‌تواند از مزایایی بهره‌مند شود و البته تکالیفی هم به آن مترتب می‌شود. FATF چه خاصیتی برای ما دارد؟ 

✔شعارسال: کمیته اقدام علیه ایران هر کاری که بتواند انجام خواهد داد تا به هدفش که فروپاشی اقتصاد و امنیت ایران است دست یابد. چندی قبل کمیته اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به ریاست برایان هوک تشکیل شد تا مدیریتی یکپارچه بر تحریم‌ها و فشارهایی اعمال شود که ضد کشورمان در جریان است. ✔به همین منظور از محمدحسن قدیری ابیانه که به‌عنوان سفیر ایران در استرالیا و مکزیک سال‌ها فعالیت کرده است، دعوت کردیم تا مهمان ما باشد. این دیپلمات ایرانی اهداف و تاکتیک‌های برایان هوک را برای ما تشریح کرد که در ادامه تقدیم می‌شود:

✔آیا کمیته اقدام ضد ایران را می‌توان یک اتاق جنگ برای مقابله همه‌جانبه علیه کشورمان دانست؟ 

بله. حتماً همین‌طور است. البته واشنگتن اهدافی بسیار بزرگ‌تر ازآنچه ادعا می‌کند دارد که تنها به برنامه‌های هسته‌ای محدود نمی‌شود. آمریکا فقط به دنبال عقب‌نشینی ایران نیست بلکه هدف آن‌ها نابودی قدرت دفاعی ایران به معنای واقعی کلمه است. اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ایران نباید موشک برد بلند داشته باشد برای این است که قدرت دفاعی‌اش خنثی شود. اگر آن‌ها در تلاش هستند که دوستان ایران در کشورهایی مانند یمن، سوریه و عراق قدرت نداشته باشند برای این است که در صورت حمله دشمنان به ایران، از یاری دوستانمان در آن کشورها محروم شویم. در همین زمینه اوباما در یک مصاحبه گفته بود: "اگر به ایران حمله کنیم حزب‌الله لبنان, اسرائیل را نابود خواهد کرد." البته این نکته را هم باید افزود که توان ایران فقط به دوستانش و حتی قدرت موشکی محدود نیست بلکه مؤلفه‌های دیگری مانند سیطره بر تنگه هرمز و اخیراً باب المندب هم بخشی از قدرت ایران و هوادارانش محسوب می‌شود. بعد از بی‌دفاع کردن ایران آن‌ها می‌توانند به سهولت به منابع عظیم انرژی دست یابند. 

✔یعنی شکست دادن ایران مقدمه‌ای برای سیطره بر جهان اسلام است؟ 

بله. آمریکا بعد از ایران به سراغ کشورهای دیگری مانند عربستان و امارات و ... هم خواهد رفت و علت آن نیز واضح است. آمریکا با یک چالش بزرگ مواجه است و آن‌هم ظهور قدرت‌های رقیبی است که درمجموع، جهان تک‌قطبی را به چالش می‌کشند مانند روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند, هروپای متحد و ... بنابراین دست به تکاپو می‌زند تا از این تحول پیشگیری شود. ساده‌ترین راه برای آمریکا این است که بر منابع انرژی و گذرگاه‌های حیاتی جهان مسلط باشد. می‌دانیم که بیشتر کشورهای رقیب آمریکا به نفت به‌عنوان انرژی برای صنایعشان و نیز مواد اولیه نیازمند هستند. ازاین‌رو سلطه واشنگتن بر منابع نفت و گاز می‌تواند مانعی برای چندقطبی شدن جهان باشد. ازآنجاکه هر دو مؤلفه انرژی و گذرگاه‌های راهبردی در جهان اسلام وجود دارند، سلطه بر این منطقه دارای اهمیت بسیاری است ولی مانعی برای این هژمونی وجود دارد که ایران است. پس آمریکا برای رسیدن به هدف نهایی‌اش باید سد ایران را بشکند. در نتیجه تا زمانی که یک ایران یکپارچه وجود داشته باشد آن‌ها به هدف اصلی خود نمی‌رسند. ازاین‌رو سعی دارند که ایران را تجزیه کنند. 

✔به نظر شما مشکل آمریکا سیاست‌های ایران نیست و آن‌ها با ماهیت وجودی کشورها مشکل‌دارند؟ 

فرض کنیم ما نه‌تنها از شعار مرگ بر آمریکا بلکه حتی از اسلام هم کوتاه بیاییم، در آن صورت هم آمریکا دست از سر ایران و دخالت در کشور ما تا زمان تجزیه شدن آن بر نخواهد داشت. دلیل قاطع در این زمینه این است که آمریکای لاتین، مسیحی است، اما کشوری در آن منطقه نخواهید یافت که از دخالت‌های آمریکا در امان باشد. واشنگتن به سهولت منابع ملی آن کشورها را غارت می‌کند و برای رسیدن به هدف خود از دخالت نظامی، کودتا و ... دریغ نمی‌کند. 

✔آمریکا با تشکیل کمیته اقدام ضد ایران،‌ علنی خواستار این اهداف است که بیان کردید؟ 

قطعاً آمریکا اهدافش را در پشت نقاب الفاظ زیبا پنهان می‌کند اما درواقع کمیته اقدام علیه ایران برای مدیریت تحریم‌ها علیه ایران به‌منظور تمرکز فشارها به جهت رسیدن به هدفی است که بیان شد. در این مسیر قصد دارند تحریم‌ها تشدید شوند، راه‌های دور زدن آن مسدود شده سپس جنگ روانی علیه ایران راه‌اندازی کنند که همین موارد، مقدمه‌ای برای نبرد نظامی می‌تواند باشد. اینجاست که آمریکا در تلاش است توان نظامی ایران به‌ویژه قدرت موشکی ما را که بازدارنده است از میان بردارد. 

✔بر اساس حقوق بین‌الملل آیا کشوری حق دارد علناً در امور داخلی کشور دیگری به‌ویژه در اقتصاد آن دخالت کند؟ 

آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام خواهند داد تا به هدفشان که فروپاشی اقتصاد ایران است دست یابند. مضاف بر اینکه آمریکا اعتنایی به حقوق و قانون ندارد. نمونه‌اش هم توافق الجزایر بود که تعهد داد از دخالت در امور داخلی ایران احتراز کند اما می‌بینید که به تعهد خود هم بی‌توجه است. افزون بر این، تلاش برای قبولاندن FATF به ایران یکی از برنامه‌های کمیته اقدام ضد ایران باهدف نابودی ساختار اقتصادی ایران ارزیابی می‌شود. دقیقاً کسی که مسئول FATF است، خود در این کمیته‌ای در آمریکا عضویت دارد که مسئول تحریم ایران است. من این سؤال را مطرح می‌کنم که پذیرش FATF چه منفعتی برای ایران خواهد داشت ؟ دقت کنید اگر ایران یا هر کشوری NPT را قبول کند می‌تواند و باید از مزایایی ـ بهره‌مند شود و البته تکالیفی هم به آن مترتب می‌شود. اما ما تعهدمان را عمل.می‌کنیم.ولی عملاً از مزایای آن.محرومیم. FATF چه خاصیتی برای ما دارد ؟ 

ـ ✔به جنگ روانی اشاره کردید؛ در این زمینه چگونه عمل می‌کنند؟ 

برنامه نفوذ در ایران با شدت و قدرت از مدت‌ها قبل اجرا می‌شده و یک بخش آن تربیت و تطمیع فعالان رسانه‌ای متمایل به آمریکاست. آن‌ها سال‌هاست که تعدادی اهل‌قلم را تربیت کرده‌اند تا در راستای اهداف آمریکا گام بردارند و حق‌الزحمه‌شان را هم از آمریکا دریافت می‌کنند. بخشی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در همین بخش فعالیت دارند. گسترش تروریسم بخش دیگری از برنامه‌های آمریکا برای تحقق اهداف بعدی خواهد بود. ولی یک بخش بسیار خطرناک هم دارد که به مسئولان کشور مربوط است. آن‌ها برای نفوذ در مسئولان و بستگان آن‌ها فعالیت شدیدی دارند. خاطرم هست که یکی از مسئولان ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته بود: "هدف ما استخدام اشخاصی در ایران است که پیرو مکتب خمینیسم هستند وگرنه مخالفان این اندیشه که خود به دنبال ما می‌آیند." ترس از جنگ، خیال رسیدن به توافق با غرب و آشتی با آمریکا ازجمله مواردی است که آن‌ها به انحای مختلف در میان مردم تبلیغ می‌کنند. همچنین آمریکا تلاش دارد تا ـ نقاط ضعف مسئولان کشور را شناسایی و منطبق بر آن عملیات نفوذ را هدایت کند. اگر خود مسئولان مقاوم باشند، به سراغ خانواده آن‌ها می‌روند. ازاین‌رو میل به اشرافی‌گری، نداشتن مدرک تحصیلی مناسب و اخذ مدرک جعلی، فساد و... از مواردی است که می‌تواند زمینه‌ای شود تا مسئولان یا بستگانشان به گروگان‌های همین کمیته اقدام و سهزمان‌های جاسوسی غرب تبدیل شوند. 

 11مهر 1397




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها