امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱
کد خبر: ۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

سوال از رييس‌جمهور به مرحله اجرايي رسيده و آقاي روحاني روز سه‌شنبه 7 شهريور ماه در مجلس حاضر خواهد شد تا پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد. در اين ميان نمايندگان مجلس هر يک از منظري به طرح اين سوال نگاه کرده و ديدگاه‌هاي متفاوتي در ميان نمايندگان بهارستان نشين وجود دارد.

خبرنگار سايت بصيرت به همين مناسبت نظراتي برخي از نمايندگان را در آستانه حضور رييس دولت در مجلس پرسيده است که در ادامه ارائه مي‌گردد.

سوال؛ حق نمايندگان

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده اسلام‌آباد غرب و رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي سايت بصيرت اظهار داشت: «به هر حال سؤال از رئيس‌جمهور حق همه نمايندگان است. اين که رئيس‌جمهور چگونه مي‌خواهد به سؤال پاسخ دهد مهم است. هر کاري که موجب گردد تا يک مقدار مسئولين به فکر رفع مشکلات اقتصادي باشند خوب است و اگر سؤال کردن از رئيس‌جمهور براي روشن شدن موضوع و رسيدن به يک راهکار مشترک باشد خوب است. ولي اگر سؤال از رئيس جمهور به محلي براي تقابل، چالش و لجاجت مديريتي تبديل شود مي‌تواند نتيجه عکس داشته باشد. اميدوارم دو طرف هم نمايندگاني که طرح سؤال را مطرح مي‌کنند و هم رئيس جمهور که پاسخ به سوالات را مي‌دهد موضوع را در يک قالب پيش ببرند و تبديل به يک راهکاري براي رفع مشکلات اقتصادي کشور شود.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: اگر پرسيدن سؤال از رئيس جمهور تبديل به لجاجت نشود خوب هست. چون مردم ما به دنبال مقصر نيستند. مردم ما به دنبال راه حل هستند. اگر نتيجه سؤال اين باشد که يک راه حلي براي حل مشکلات اقتصادي پيدا شود خوب است. ولي اگر تبديل به تقابلي شود که در آن طرفين به دنبال تعيين مقصر يا مقصرين باشند و همديگر را مقصر جلوه دهند نه تنها نتيجه مثبت نمي‌دهد بلکه منجر به التهاب در جامعه و مردم خواهد شد و بار مشکلات اقتصادي کاهش پيدا نمي کند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا در چند روز اخير بحثی پیرامون منتفي شدن طرح سؤال از رئيس جمهور در مجلس بين نمايندگان اتفاق افتاده است، گفت: طبق آئين نامه داخلي مجلس وقتي سؤال اعلام وصول شد در ادامه سؤال بايد طرح شود. اينکه برخي از نمايندگان مجلس موضوع را منتفي کردند بنده هم جزء افرادي بودم که طرح سؤال از رئيس جمهور را امضاء کردم و در آخر سؤال خود را پس گرفتم. سؤال بنده در مورد زلزله کرمانشاه بود که در آن حوزه ضعف مديريتي وجود داشت. زماني که دولت به وعده هاي مربوط به امهال وام توسط دولت براي زلزله شدگان انجام گرفت، سؤال خود را پس گرفتم، يعني نتيجه عملي لازم را ديدم. به هر حال دولت اگر بتواند قبل از سؤال کردن، نماينده هاي مجلس را قانع کند طبيعتاً طرح سوال از رئيس جمهور منتفي مي باشد ولي در غير اين صورت چون اعلام وصول شده است طبيعتاً بايد سؤال پرسيده شود.

واقعيتي که وجود دارد نماينده ها از طريق سوال به دنبال حل مشکلات اقتصادي مردم هستند. حتي نمايندگاني که به دلايلي مانند مشکلات اقتصادي سؤال از رئيس جمهور را مطرح کردند نبايد زير سؤال برد. آنها احساس مي‌کنند با سؤال مي‌توانند اين موضوع را پيش ببرند، لذا معتقدم در درجه اول مجلس و دولت موضوع را مديريتي ببينند نه سياسي چون سياسي ديدن موضوع کمکي به رفع مشکلات مردم نمي کند.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: نماينده ها در مجلس ابزارهاي لازم را براي حوزه نظارتي دارند. ابزاري که در حال حاضر پيش گرفتند، سؤال کردن است. مي دانيد که بر اساس وظيفه ابزار نظارتي آنها در مجلس شامل تذکر، سؤال، تحقيق و تفحص و استيضاح است. نمايندگان در اين زمينه تذکرات زيادي به وزرا و رئيس جمهور داده بودند که وقتي در ادامه به نتيجه نرسيدند، راهکار طرح سؤال کردن از رئيس‌جمهور را پيش گرفتند.

سوال؛ تأثيرگذار در حل مشکلات کشور

«احمد اميرآبادي فراهاني» عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، در خصوص طرحسؤال از رئيس‌جمهور، اظهار داشت: «سؤال از رئيس جمهور وظيفه مجلس و از اختيارات نمايندگان است. در همين راستاي کارهاي صورت گرفته دولت ارزيابي مي‌شود. طرح سؤال کردن از رئيس‌جمهور در حل مسائل کشور قطعاً تأثيرگذار خواهد بود. به هر صورت نمايندگان در مجلس عضو فراکسيون‌هاي مختلف هستند و نظرات مختلفي دارند. فعلاً حد نصابي که براي سؤال از رئيس جمهور بايد باشد وجود داشته و رئيس‌جمهور طبق قانون بايد در مجلس حضور پيدا کند و به سؤال نمايندگان پاسخ دهد.»

ديگر راه‌ها نتيجه نداده است!

«حميدرضا فولادگر» رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي، در خصوص طرح سؤال از رئيس جمهور، گفت: «مجلس يک ظرفيت‌هاي نظارتي دارد که طبعاً انتظارتي که از دولت براي بهبود شرايط کشور وجود داشت بايد به موقع و درست استفاده گردد. مباحث اقتصادي کشور به شکلي بود که تعدادي از نمايندگان مجلس به اين نتيجه رسيده بودند که از ظرفيت سؤال از رئيس‌جمهور استفاده کنند. چون برخي مراحل ديگر مانند تذکرات شفاهي و کتبي، سؤال از وزراي دولت حتي طرح استيضاح برخي وزرا و تغيير و تفحص انجام شده بود و در نهايت نمايندگان به اين جمع بندي رسيدند که از اين مسير نظارتي استفاده کنند که در آئين نامه نظارتي داخل مجلس و بالاتر از آن در قانون اساسي پيش بيني شده بود.»

فولادگر اضافه کرد: «ممکن است اين بحث مطرح شود که شرايط خاص کشور براي پرسيدن زمان سؤال از رئيس‌جمهور مناسب نباشد، اما بايد گفت که طرح سؤال براي چند ماه قبل است که برخي نابساماني‌ها و تصميم‌گيري‌هاي غلط منجر به اين نوسانات شديد اقتصادي شده بود. حتي در بيانات اخير مقام معظم رهبري مشخص بود مشکلات فقط مربوط به تحريم ها نبوده است و برخي بي دقتي‌ها و سوء‌مديريتي در داخل وجود داشته است. زمان طرح سؤال در آن موقع بوده و طبعاً سير آئين‌نامه‌اي سؤال از رئيس‌جمهور طول کشيد و به اين موقع موکول شد؛ و هنوز مسائل خيلي مرتفع نشده است و مشکلات اقتصادي کماکان باقي مانده است.»

تقويت نظام و افزايش اعتماد ملت، در صورت عمل به قانون

رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي اظهار داشت: «طرح سؤال از رئيس‌جمهور در شرايط کنوني مي‌تواند موجب آسيب رساندن به وحدت و آرامش جامعه يا به نحوي تخريب وحدت قوا گردد و به نوعي به انسجام ضربه بزند. اما اگر سؤال در محيطي کاملاً منطقي با رعايت آداب اخلاقي و عدالت انجام گيرد، و هم مجلس درست از ظرفيت نظارتي استفاده کند و هم رئيس جمهور بتواند از حد پاسخگويي خودش درست استفاده کند، نظام موفق خواهد بود. همانطور که مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود فرمودند: «اگر کرامت سه قوه حفظ شود و موجب کمک و تقويت کشور باشد مناسب است.»

حق نظارت مجلس طبعاً پاسخگويي دولت است و مي‌تواند اعتماد به نفس مردم نسبت به جامعه و نظام را بيشتر کند. سرمايه اجتماعي ما اعتماد مردم به نظام است و بايد تلاش کنيم ظرفيت اجتماعي از دست نرود. حال اگر سؤال در محيطي با رعايت منطق و عدل صورت گيرد، به افزايش اعتماد مردم کمک مي‌کند ولي اگر تلاش شد سؤال از دستور خارج و پس گرفته شود، فضاي پر ابهام باقي خواهد ماند! بنده معتقد هستم اگر سؤال از رئيس جمهور در شرايط صحيحي انجام گيرد به اعتماد عمومي مردم کمک مي کند. حال در هر صورت خيلي نبايد مسئله طرح سوال از رئيس جمهور را در شرايط سياسي دو قطبي و جناحي قرار داد. بايد سعي کرد از اين فضا به نفع کشور و مسائل کنوني استفاده کرد.»

زمان براي طرح سوال مناسب نيست!

«محمد قمي» نماينده مردم پاکدشت و عضو کميسيون آموزش مجلس نظر متفاوتي دارد و در خصوص طرح سوال از رئيس جمهور، معتقد است: «سوال کردن و استيضاح از حقوق قانوني نمايندگان است و در قانون اساسي هم پيش‌بيني شده است. منتهي مراتب بايد شرايط زماني طرح سوال را در نظر گرفت. در حالي که کشورهاي آمريکا، عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي براي مقابله با ايران و جنگ اقتصادي دست به دست هم دادند. يکي از هدف‌هاي آمريکا در مقابله با جمهوري اسلامي و مردم جنگ تمام عيار اقتصادي است. منتهي هنوز نتوانسته‌اند راه به جايي ببرند. در حال حاضر آمريکا از جنگ نظامي عليه ايران ترس دارد و به خاطر همين به سمت جنگ اقتصادي رفتند. البته در اين راه موضوع مذاکره را مطرح کردند ولي همان طور که اطلاع داريد اگر آنها به دنبال مذاکره بودند از برجام خارج نمي‌شدند و با اين ترفند قصد به هم ريختن جو داخلي جامعه را دارند. بعضي از مردم به دولت مي‌گويند که چرا با آمريکا مذاکره نمي‌کنيد. در حالي که اين بحث نوعي شيطنت از طرف آمريکا مي‌باشد. در اين شرايط به نظر مي‌رسد تضعيف دولت شخص رئيس‌جمهور جايز نيست. بنده هم نسبت به رئيس‌جمهور انتقاداتي دارم. ولي در اين شرايط زماني طرح سوال را امضاء نکردم. البته طرح سوال از رئيس جمهور حق قانوني نمايندگان مجلس مي‌باشد.

عضو کميسيون آموزش مجلس در مورد اينکه طرح سوال از رئيس جمهور آيا طراحي اصولگرايان بوده يا اصلاح طلبان گفت: اگر ما جزء طيف هاي خاص مانند اصولگرا، اصلاح طلب و يا مستقل باشيم فرقي ندارد، همه داخل يک کشتي تحت عنوان جمهوري اسلامي ايران هستيم. اگر خداي نکرده آمريکا به هدف خود برسد نگاه به طيف هاي سياسي در کشور نمي‌کند. اما بيشتر کساني که طرح سوال از رئيس جمهور را امضاء کردند از طيف اصولگرا هستند البته برخي از نمايندگان اصلاح طلبان در مجلس هم بحث سوال از رئيس جمهور را امضاء کرده‌اند.

ضرورت حفظ وحدت با اجرايي کردن فرامين رهبري

«سيامک مره صدق» استاد دانشگاه، نماينده ايرانيان کليمي و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح سوال از رئيس جمهور، معتقد است: «در شرايط فعلي بنا بر فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار اخيرشان با اقشار مردم، حفظ اتحاد و همراهي بين سه قوه و نشان دادن وحدت و همدلي امر مهمي است. به نظر من اگر اختلاف نظري بين انديشه‌هاي سران سه قوه وجود دارد رسانه‌اي نشود چون فعلا صدايي که بايد از اردوگاه انقلاب به گوش ضد انقلاب برسد صداي اتحاد، وحدت، همدلي و پيروي کامل از اجرايي کردن فرامين مقام معظم رهبري مي‌باشد.»

وي در پاسخ به اين سوال که آيا طرح سوال از رئيس جمهور در شرايط فعلي مي‌تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد؟ اظهار داشت: «از آنجايي که مقام معظم رهبري فرمودند سوء مديريت‌هاي موجود بيشتر از تحريم‌ها در ايجاد اشکالات دخيل بوده است. به نظر مي‌رسد اين قضيه با طرح سوال قابل حل نيست. بايد تغيير بنيادي در سياست‌هاي اقتصادي اتفاق بيافتد و مسائلي که سال‌ها به عنوان راهکارهاي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري مطرح شده جنبه عملي پيدا کند. متاسفانه بخش‌هاي مختلف سه قوه براي اجرايي کردن فرامين مقام معظم رهبري به اندازه کافي تلاش نکرده‌اند. به نظر من از اين به بعد بايد از اين فرصت تحريم‌ها استفاده کنيم و تمام توانمان را به صورت جدي براي رفتن به سمت يک اقتصاد درون‌زا بکار گيريم. با توجه به اين که ما يک کشوري با جمعيت هشتاد ميليوني هستيم، يک کشوري که بيشتر جمعيت آن جوان و يک سري مزيت‌هاي خيلي مهم اقتصادي مانند داشتن ذخاير فراوان نفت و گاز، داشتن معادن غني، وجود نيروهاي متخصص، مي‌توانيم در مسير حل مشکلات کشور گام برداريم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها